Tuesday, July 05, 2016

kami macam dah raya dulu



kat rumah ayah ni..kat shah alam...
sementara takde buat apa2 ni..
tak masak pon sebab nak balik kampung dah malam ni..
ayah aku pon..
jadi lepak2 jer lah..
tunggu bukak pose sama2 ngan ayah dan adik2 ni jer..
rehat2 dulu badan sebelum jalan jauh...

waktu2 macam ni..rindu betul ngan arwah mak..
ngan kuarga aku...
selalu nya..hari2 macam ni lah paling meriah..
seronok sangat... pagi2 dah pasang lagu raya..
lepas tu sibuk mengemas rumah.
kiteorang kalau mengemas rumah..
bukan kemas gitu2 jer..
segala sopa karpet dia angkat bawak keluar..
kosongkan ruang..lepas tu baru mop bersih2 wangi2..
sedut semua habuk2... kat tingkap kat pintu..
baru masuk susun atur balik perabot ngan susunan berbeza..
gubah bunga...
satu bahagian ke satu bahagian rumah...
last sekali dapur tengah malam baru setel sambil tengok tv dengar ucapan raya...

petang2 macam ni..dari tengahri..dok depan tv SAMBIL memotong segala serai kunyit bawang
tuk masak rendang ayam pedas 3 ekor..
sambil2 masak nasik impt atau ketupat..
sapa kene turn buat kuah kacang tu..
kene lah dok menggoreng kacang..blended kacang kat dapur..
besh ooii..besh giler..meriah sangat2...
memang betul2 feel raya.. ngan suasana rumah raya..
awal2 senja dah pasang pelita raya dah..

rindu nya semua ni..

tak merasa dah lagi sekarang..
tak sama...
tak akan sama....

last year..beraya ngan ayah kat shah alam..
ada abang2 dan ipar..
tapi tak sama...
setakat masak jer lah rasa meriah nya..
tapi syukur ada anak2 penghibur hati..
anak2 buah ramai...
meriah sangat ngan budak2 jer lah...
malam2 main bunga api...

tahun ni... lagi sekali... dengan susasana yang berbeza jugak...

ritu ramadhan ke 27.. hari sabtu minggu last puasa...
buat majlis berbuka puasa kat rumah aku..
kumpul adik2 beradik reramai..semua..
sebab masing2 lepas tu beraya ke rumah mertua tahun ni..
tak tau lah lepas raya ni dapat berkumpul ker tak lagi..
so.. walaupon asalnya aku nak buat time raya..
tapi aku tukar plan.. buat time berbuka..
dah time2 tu jer free masing2..

memang setiap tahun puasa..
memang akan buakn pose gilir2 umah adik bradik..
awal puasa lagi kat rumah ayah..
lepas tu..rumah abang kedua aku...
dapat jugak lah minggu ke berapa tah..bukak pose rumah firdaus[tina]
lepas tu ayah aku tanya turn umah aku jugak..
tapi kali ni..semua ada..
sebelum2 tu.. ada jer yang takde..
memang betul2 meriah lah rumah kiteorang malam tu..
macam raya..!!

sebenarnya ada tragedi jadi masa betul2 nak bukak pose tu..
boleh pulak rumah aku black out.. hahahah..
tak tau lah sampai hati nak gelak ker..atau nak nanges masa tu..
bayangkan lah ramai2 orang datang..
time berbuka tu bergelap..
rumah aku jer hokeh.. sebab ada fius rosak..
tapi..alhamdulillah dapat repair..
kol 8 jugak lah baru lah rumah aku terang..
aaiihh... time2 tu lah ko nak buat perangai.. adeeyyhh...





seronok dapat solat berjemaah sesama macam ni..
qaleef pon mengikut dari awal rakaat sampai habes..




  


ni menantu2 umie...

  
anak2 umie.. sorang anak ke-3 lelaki [ijat] tak datang malam tu


kiteorang pulak..abang aku ke dua dan kak nor[kak ipar] tak datang sebab dah balik kelantan
firdaus dan lulu pon ada hal keluarga dia..
tak dapat joint..
so.. tu abang sulung dan anak2 buah jer lah..
dan 2 orang adik2 aku..



keluarga besar kami..!!! 
kalau cukup semua ada ni..lagi penuh gambar..
meriah sangat malam tu..seronok.. aku suka..


adik beradik perempuan aku termasuk ipar









kami raya dulu..!!!! 

ok lah.. nak prepared mana patut tuk berbuka ni..
semua param jer..dapur dah kemas..hahah..
malam kang nak balik kampung..harap jalan clear lah..
yang mana kerje lagi rini..dan baru nak balik kampung malam ni..hati2 lah yer...
semoga selamat sampai.. insyaa Allah..

kesempatan ni.. nak ucapkan..SELAMAT HARI RAYA 
nak mohon maaf atas semua salah silap aku
selama korang baca blog ni..kot ada tersinggung ngan penulisan aku..
harap sangat2 jangan disimpan dalam hati...
sungguh aku sayang korang semua..

jumpa lagi entry lepas2 raya nanti...bai..