Friday, August 26, 2016

BERUBAH dan TARBIYAH


Ni bukan entry nak mentarbiyah orang taw..ahuhukkss..




Boyfriend Shirt  from GIORDANO 
Culottes Pants CHLOE&Co.




kawan sangat lama aku wassap tetibe lepas TER jumpa blog aku..aku pon terkujat terima mssg dia.. 

"Ya Allah Ty.. tak sangka ko boleh berubah macam ni sekali...!! "



Eerrkkk....
perubahan macamana...?? Apa maksud dia...
risau pulak aku.. kalau tetibe orang kate aku dah sombong.. hahaha..



"ko dah tak seksi lagi... tak macam dulu..!!! " 




-_________________-


tu jer ker.....




aku "nape beb...tak lawa ker....?? " -saja buat suara mendatar


"tak... eeahh bukan.. maksud aku.. lawa.. tapi sangat berbeza ngan ko yang aku kenal dulu2...!! "

"susah nak terangkan... tapi aku rasa macam.. bukan ko jer...hahaha... lain sangat2..!!

muwahahaha....saja tanya pasal lawa tu...
takde niat apa pon..
well.. kawan2 kan.. bergurau macam tu adalah biasa..

aku :: "kenapa ko cakap macam jerit2 kat aku ooii ? "

-kawan gelak besar..

"sebab aku terlampau eksaited..aku dah banyak kali masuk blog ko.. biler tengok gambar2 ko.. aku rasa tu macam ko.. tapi aku macam tak yakin jer tu ko.. walaupon nama ko macam sama.."

die panggil aku Yaty...uhuukksss....

"tapi... aku godek semua blog ko dari awal.. tengok gambar tina.. pon dah berubah jugak..dah langsungt ak seksi macam ko jugak.. hati aku kuat kata tu adalah ko..!! "

aku sengeh sendiri jer...alhamdulillah


"takziah atas pemergian tina dan mak ko.. adik2 laki ko pon dah besar.. dulu comot2 jer masing2.. sekarang dah bujang.. tinggi2 pulak tu.. lain sangat nampak..langsung aku tak kenal... tu aku risau salah orang tu..."

dia kenal family aku...

"yang tak berubah.. ko dari dulu..sampai sekarang.. masih suka bergaya..masih suka melawa.. masih suka shopping handbang..kasut..!! cuma gaya tu jer... berubah... muslimah sangat nok.. lain..!! beza gila gaya ko ah...macam tak percaya"

hundred times dia ulang2 ayat tu.. berubah..dan tak percaya...


"tapi aku suka tengok ko yang sekarang..betul2 tak sangka..tu aku macam tak kenal jer ko.." 

"tudung ko labuh weeyyhh " 

aku gelak besar giler time tudung tu...sama ngan dia gelak...

aku :: "tak cukup labuh lagi tu sebenarnya " -malu sendiri

lepas tu sambung cerite ngan kejahilan2 aku yang lama..
gelak2..-tapi aku paham maksud gelak dia tu..
dia bukan gelakkan aku atas semua ni...
sebab die kenal aku sangat2 lama..
dia tau sosial life dan pergaulan aku macamane..
die tahu kehidupan bujang aku melagha nya macamane..
dia tau siapa aku..!!

masa sekolah dulu pon.. kalau boleh tudung nak sesingkat dan tegantung yang boleh..
kalau zaman tu ada turban.. mahu aku pakai turban jer..kot.. hahaha...
beli labuh2..lepas tu gigih potong.. konon2 hipster sangat lah tu..isk isk..
manjang nak langgar peraturan jer lah..
kain dalam pon tak nak pakai..menjarang lah kain tu nampak 2 batang pinang..[kaki]
lengan baju saja di sinseng...
stokin.. lepas perhimpunan terus bukak..
sedangkan lengan.. kaki.. semua tu sebahagian dari aurat yang kene di jaga..

tu masa sekolah...
lepas sekolah lagi teruk...adddooyy....

gelak teringat gaya lama...
tudung singkat..siap ikat kebelakang..saja nak nampak leher..nampak dada..
baju lengan sekerat..
tak malu pakai baju lengab pendek nampak siku..
pakai baju kalau tak ketat ikut body..mesti jarang..
kalau tak jarang..mesti akan pendek dan singkat..
pakai seluar ketat tu rasa selesa sangat dah..
saja menampakan bentuk badan dan punggung tak lawa mana dan 

tah apa2 jer kan.. hahaha...

tak kelakar hokeh..tak kelakar..

bagi aku.. sangat memalukan bila teringat..!!

malu sendiri sebenarnya biler teringat kejahilan dan kalau tengok gambar2 lama..

tah macamane orang lain pandang aku time tu..

sigh.................



aku malu kalau bercakap akan hal ni..

jujur nya jauh dalam hati aku sendiri rasa..
masih banyak yang perlu aku perbaiki.. terlalu2 banyak..!!
malu dengan diri sendiri..
selalu kalah jugak dengan diri sendiri...
masih lagi tunduk dengan dunia...
tapi.. aku sedang berusaha memperbaiki diri..setiap kali pon..

bagi aku.. nak istiqomah tu jauh lagi susah dari nak memulakan nya..


bila kawan aku tanya...
"macamane ko buat ty..??


aku teringat masa memula dulu..

jujurnya aku nak jawap..

entah.. aku pon tak tau... hahaha...

aku tak minat sangat nak berkongsi ngan orang lain akan hal ni..

tapi ni jujur ni...aku bagitau ko..
aku sendiri tak tau macamane...
yang aku ingat..ada satu masa tu.. aku tak boleh tido malam...
rasa macam sumting yang hilang.. dan kosong..
dan terpikir tuk buat sumting perubahan dalam hidup aku...
ke arah lebih baik..

aku cuba carik diri aku yang baru..
aku tak pikir ke arah ni pon..
tapi..hati aku tetibe lebih ke arah ni.. Allah dorongkan aku...
bayangkan.. aku tak boleh tido sepanjang malam dok pikir akan hal ni..berhari2..
betul2 ker aku dah bersedia...?? -tu aku pikir..
dalam masa tu.. hati aku tertanya2.. mana nak mula...
macamane nak buat..?? apa dia yang aku nak sebenarnya...??
aku takde jawapan...cuma dalam hati rasa sesuatu..sangat2..

malam tu..bila tak boleh tido.. aku bangun solat..
lama aku termenung atas sejadah lepas tu..
pukul 3 pagi.. aku wassap tina..[masa tu tina dah sakit dah]
tina cakap... mulakan dengan ubah cara berpakaian aku dulu..
sebelum tu dia dah banyak kali soh aku ubah cara berpakaian.. 
cakap elok2 kat aku..tapi aku yang keras hati dan menolak nya walaupon dalam hat rasa sejuk tengok perubahan tina 
dan dia masih cantik sama seperti sebelum tu walaupon cara pakaiannya berubah...
kiteorang kan sangat rapat..share2 kain baju selaur tu biasa.. 
tapi tina dah berubah dulu... agak lama..dari masa mak aku sakit..
dia kate.. dia buat tuk mak..sebab die sayangkan mak...
mak aku senyum masa tengok perubahan tina..
fes time datang spital pakai pakaian lebih sopan [aku pon terkejut time tu]
tapi..aku masih tak dapat hidayah lagi..
walaupon mak aku cakap "ko bile lagi kak..??"
aku mampu sengeh jer... 
dan mak aku tak pernah dapat tengok aku berubah pon sampai dia meninggal...Allahu...
kalau tak..mesti mak aku gembira macam ayah aku jugak..
[nampak ayah aku impress bila anak2 perempuan nya berubah habes]

lepas borak ngan tina...
esok nya....masa nak keluar...
aku bukak almari.. dan carik seluar paling longgar..
tapi...TAK ADA..!!
aku tak ada semua tu.. rasa macam nak nanges masa tu..
aku ajak abah sado keluar shopping kat selayang mall masa tu...
nak beli seluar dan baju baru... yang sesuai..
dan aku keluar time tu pakai baju kurung..!! hehehe.. comel sangat bila teringat..
dek kerana tak de pakaian yang sesuai..
fared belanja aku satu blouse dan sehelai tudung shawl..
[sebab tudung2 aku semua pendek2]

aku tanya fared "cantik ker orang pakai macam ni sayang ?? " 
terus terang cakap..
aku tak rasa konfiden dengan diri aku time tu...

fared jawap "habes tu...selama ni sayang pakai seksi2..sayang rasa cantik ker..??"

"agak nya..orang2 pompuan yang pakai ketat2..seksi2 ni.. pikir agak nya dia lawa gak nya pakai macam tu..apa eh korang pikir ??

sentap iollss hokeh... sob sob...
laki aku pooonnnn.... aaaiihh.....tak hagak2 nak tarbiyah aku taaawwww....



tu jer pemulaan nya..takde apa pon kan...


tapi.. nak tau tak..
atas sebab permulaan yang satu tu..
bantu aku berubah dari banyak bende..

dari memula aku hanya perbaiki cara aku berpakaian..
pelan2 aku belajar memperbaiki perkara lain..
seperti urusan aku pada Allah..dan sesama manusia..
perbaiki hati aku..perbaiki kata2 aku..perbaiki akhlak aku...

bila aku perbaiki semua ni..walaupon pelan2..
segala nya berubah.. kehidupan..rezki.. yeaaahh.. segala2 nya...


betul lah..BILA KITA KEJAR AKHIRAT.. DUNIA AKAN MENGEJAR KITA

dan unik nya.. semua ni datang sendiri...
bukan terpaksa pon.. dan tak perlu di tunjuk2 atau dicerita kan pon...

secara pakej kekdah nya..
konsep nya.. rosak satu bahagian... akan melarat2 kat bahagian lain rosak nya..
dan kalau ko perbaiki satu bahagian..
insyaa Allah.. bahagian2 lain pon akan di perbaiki sama...

betul.. kalau kite berubah ke arah kebaikan..
Insyaa ALlah.. Dia akan bagi kite jalan ke arah lebih baik..

aku tak cakap aku jadi baik...langsung tak hokeh..
jauh sangat tu bai...
tapi sekurang2 nya.. kite sedang cuba berubah ke arah lebih baik..insyaa Allah..
aku hidup dengan lebih kebergantungan aku pada Nya..
dan setiap kali pon.. cuba dekat kan diri sehampir boleh dengan Nya..
sekaligus.. semua ni..merubah kehidupan aku saat ni...

asal nya.. aku tak buat tuk orang lain..
not even tuk suami aku pon...kalau aku buat tuk Fared..
aku rasa..dari awal2 kawen mungkin aku dah berubah..
fared memang tak pernah suka aku berpakaian macam sebelum tu pon..
dia selalu tegur aku..tapi aku akan melenting..teruk sangat kan...

dan jujur nya aku tak buat tuk mak ayah pon..
sebab kalau ikutkan..mereka dah bagi aku semua didikan agama yang sangat sempurna..
menyekolahkan aku kat sekolah agama yang bagus dan tinggi..
mereka sendiri banyak tegur aku..
tapi aku... tak pernah nak berubah...

asalnya.. aku hanya buat tuk diri sendiri..dan kerana Allah..
tapi bila berubah.. semua datang sekali...
teringat semua dosa2 yang mak ayah aku tanggung..
kesian kat mak aku...terseksa dalam kubur kerana anak.. Allahu..

aku kate aku sayang pada ayah aku..pada abang2 dan adik2 lelaki aku...

tapi.. aku biarkan mereka di heret sama ke neraka nanti dek kerana perlu memikul beban dosa anak dan saudara perempuan mereka..

aku kata aku sayang kan anak2 lelaki aku...
aku cinta kan suami aku..
aku nak mereka menjadi jalan short cut aku ke syurga..
selalu kate semoga kasih sayang kami kekal hingga ke jannah..
tapi dalam masa yang sama..sebenarnya..
aku sedang heret dia ke neraka..!! dengan beban2 dosa ibu dan isteri !!
Nauzubillah..
macam tu ker boleh dikatakan sayang pada mereka semua..??
macam tu ker..??!!
kalau aku sedang menempah neraka tuk mereka2 semua sengan sengaja...Allahu...
ampuni lah dosa2 mereka orang yang aku sayang dan cinta..
jangan lah Kau bebankan mereka dengan dosa2 aku ni Ya Allah....




 "Ty.. doakan tuk aku.... hati aku sejuk sangat tengok kehidupan ko sekarang..sangat2 berbeza perubahan ko.. dari semua segi..cara ko bercakap..berpikir.. sebab tu aku cakap..aku hampir sangat tak kenal ko.. sebab..aku macam tak percaya ko boleh berubah macam ni sekali "


yer...yer... aku tau.. aku teruk sangat dulu......


sigh...



"tolonglah tarbiyahkan aku ty "

aku..??
nak tarbiyahkan orang..??!! huhu...
aku berdiri depan cermin dan tengok diri sendiri..
orang yang cetek ilmu agama..yang masih jahil..
dan terkial2 tuk ber-istiqamah..
hari2 doa mintak di kuatkan iman...

aku sedar.. tak layak langsung...percaya lah..aku tak sempurna
sangat2 jauh kelayakan tuk mentarbiyahkan orang tu..
kalau tak.... dah lama blog aku jadi blog tarbiyah bai.. hahaha
aku series ni..mentarbiyah orang pon ada cara nya....
perlu ada ilmu...perlu ada aura nya..dan perlu ada cara yang betul..
ada akhlak nya biler nak berkata2..
supaya tak akan sesekali menyinggung hati orang lain..
takde ayat2 sarcastic..
bersedia menegur..dan bersedia di tegur...
[jangan ko rasa macam ko tegur orang jer boleh..tapi bila orang tegur ko balik.. siap update kat FB bagai]

tu pasal tak semua orang boleh di-terima nasihat nya..dan tak semua orang allah angkat darjatnya untuk jadi penyampai ilmu..
mereka2 ni belajar ilmu dan agama yang bukan sebarangan..
bukan bila2 kite berubah.. kite terus2 boleh jadi atau di anggap macam ustaz dan ustazah bai...
bukan macam kite yang baru pergi dengar ceramah tak sampai 10 kali..
tapi dah rasa macam boleh masuk da'i atau pencetus ummah...
even orang2 yang masuk tu pon.. 
ada sebenar2 nya tak layak pon lagi tuk jadi pendakwah...

ayah aku pesan..
setiap orang..perlu ada 'guru' nya sendiri..seseorang yang nyata[ustaz/ustazah] ilmu nya..
yang kite boleh rujuk setiap kali pon..
bukan setakat gugel.. facebook..blog..kite jadikan panduan semata..
jadi.. sama macam aku.. carik lah guru kite sendiri..

tapi apa2 pon...
insyaa Allah.. aku doakan ko.. sentiasa..
dan semua kawan2 aku yang lain jugak..

jujur nya.. aku rasa.. aku sendiri menerima doa dari orang lain jugak..
doa dari mak ayah..dari keluarga..
paling penting doa dari abah sado...
doa dari sahabat2 yang baik...yang tak pernah putus asa pada sahabat nya...
yang tak pernah tinggal kan aku walau siapa pon aku dulu...
dan saat ni...

semua orang ada peluang tu..semua orang boleh berubah..
sejahat mana pon manusia pada zaman silam nya..
takde sapa berhak menghakimi dia pada masa akan datang nya..

aku..atau dia..atau kau..atau sesapa saja..mungkin pernah melalui jalan hitam penuh dosa..
semua orang.. pendosa.. bukan maksum...
tapi.. kite tak tau sapa dia..dan kata mana kedudukan dia pada masa akan datang..
jangan sesekali menghina...pandang rendah atau buruk..
mereka mungkin akan jadi jauh lagi mulia dari kite...
tempat nya mungkin lebih dekat di sisi Allah berbanding kita..

macam aku cakap tadi...
hidayah tu milik Allah...
kite tak tau apa pengakhiran kisah hidup mereka2 tu yang mungkin jauh lebih baik dari kite..
in fact.. kite sendiri yang mungkin RASA MACAM dah cukup baik..
pon tak tau kat mana tempat kite nanti...
Allah nak terbalikkan hati kite..bila2 masa jer -tu selalu mak aku pesan
jadi..jangan rasa UJUB pada diri sendiri..atau pada amalan2 kite...
Jangan TAKSUB perubahan kita.. 
Apa2 pon buat secara besederhana..

macam aku jugak..
bila tengok orang2 yang 'macam aku dulu'..
aku akan pandang balik masa silam aku yang penuh kesilapan jugak..
dan aku akan sentiasa ingat tuk tidak terus menghakimi mereka..
tak selayak nya pon.. aku jugak dulu pernah jadi seperti mereka..pernah jadi pendosa..
Tapi mereka.. mungkin.. satu hari nanti..
akan jauh lebih baik dari kite saat ni.. sapa tau kan...
bila kite nampak keburukan orang.. 
pandang balik diri kite sendiri..
dan sebaik2 nya.. doakan supaya mereka jugak akan jadi lebih baik..

dan satu perkata paling penting..jaga hubungan kite dengan Allah...
insyaa Allah.. sejauh mana pon ko pergi..
Allah akan 'bawak ko balik' nanti..
percaya lah ianya akan datang dengan 'pakej' kalau kite mahukan nya [berubah]







notatanganAty :: tuk kawan aku yang baca ni... aku masih kawan yang ko kenal bertahun2 dulu...msih lagi sengal dan gila macam ko cakap kan tu... dan insyaa Allah.. akan selalu ada ngan ko..mendoakan tuk sahabat..tak akan sesekali tinggalkan ko  [sila touching hokeh..] grrriiinnnn.............[ko yang tetibe menghilang dulu tak dapat nak carik walaupon kat dalam FB..!!!]