Wednesday, August 24, 2016

" nak bercerai ker..?? atau dah bercerai..?? "


stress aku taw biler masuk pejabat urusan Mahkamah Syariah ni..

tertanya2..orang pergi situ tuk urusan cerai jer kah...
dari2 aku memula masuk jer.. orang2 yang sedia ada dalam tu..
tak kire lah pegawai dia atau pon orang luar yang berurusan..
pandang macam aku ni datang tuk urusan cerai ngan laki..
muka aku ni ada nampak macam muka kene tinggal ngan laki aku kewww..
heran gak lah..

aaiihh...

tak kelakar hokeh..tak kelakar langsung..


aku tak suka...


nauzubillah..mintak di jauhkan..!!

yer lah.. bukan apa...kalau aku baru jer sampai kaunter..
nak tanya...
tapi tak sempat aku tanya "kat mana bahagian untuk....."
orang tu cakap kat aku laju2.."permohonan cerai rujuk amik nombor tekan bla bla"

muka serius...


sigh...

"saya nak buat tuk faraid puan ... bukan nak cerai rujuk.. kat mana nak buat...??"

muka terkulat2....giler tak terkujat ko...
orang tetibe direct jer cakap macam tu kan..hahaha...

stress tau tak...!!

apa aku lalui.. dan aku rasa semua ni.. bukan aku jer taaww..tapi fared pon sama..
selalu nya..memang fared yang akan teman aku...tuk buat apa2 urusan..
termasuk urusan kat mahkamah syariah ni lah..
bila datang bersama.. sambil dukung anak kecik [shaquille]
orang pandang.. macam kesian jer kat anak kecik ni ha..pfftttt...
aku tak cakap apa2 pon kat fared..
tapi dah balik tu.. sama2 dalam kereta..
kiteorang akan bercerite bende yang sama..!!
which is.. perasaan tu..pandangan orang2 kat situ..
macam 'sesuatu' sangat pada setiap orang yang datang tuk berurusan kat mahkamah syariah tu..
kire macam.. orang datang situ semata tuk urusan kes cerai semata jer lah.. -____-
satu perasaan..dan aura yang kurang selesa..
abah sado pon rasa perasaan yang sama...
kerek2 orang pandang dia...huhu

memang pon..!!

bukan baru2 ni jer tau..
dulu.. aku pergi mahkamah tinggi syariah kat tempat beebeza pon..
poooonnn.... orang tanya bende yang sama jugak..

tu memula [masa fes time masuk ke tempat tu] aku takut salah tempat..
sebab pikir.. apesal semua pandang aku macam tu..
tempat tu semata tuk kes rumahtangga jer ker..?? -tu aku pikir

ok..korang pon kene tau.. 
mahkamah syariah..bukan urusan rumahtangga jer yer..

aku ngah uruskan urusan selain dari tu...[bukan hal rumahtangga]

dalam 2-3 minggu lepas..aku agak bizi dengan urusan faraid [harta arwah emak]-atas persetujuan/pengetahuan ahli keluarga/adik beradik
aku yang kene uruskan..
yeerrpp.. selepas nak masuk tahun ke-4.. baru sempat aku nak buat..
bertangguh2... sampai bertahun2..

leceh jugak sebenarnya urusan ni..
bayangkan..aku dah gi mahkamah dari sebelum mengandungkan shaquille.. [tahun pertama selepas mak ijan meninggal]
eerr..amik borang jer...huhu..
lepas tu.. tak sempat nak uruskan..tina sakit..mengandung..beranak..tina meninggal... berpantang..dan bizi pulak dengan macam2 urusan lain..
to be exacted..malas nak pikir..
sebab nya...banyak bende ko nak kene buat dan sediakan..
seb bek lah bukan jenis adik badik dan kuarga berebut atau terlalu sibukkan dengan harta peninggalan..
kalau tak..kesian kat mak ijan kan..
kalau di tuntut.. sekurang2 nya.. boleh di buat sumting bermanfaat tuk arwah..
boleh diwakafkan..
so insyaa Allah ada bahagian pahala tuk mak seperti air mengalir..
mak ijan tak sempat nak pergi haji..
tapi alhamdulillah.. lepas meninggal..dah di buat kan upah haji tuk dia..dan tina dan adik aku afiq jugak..
mintak2 sampai pahala yang satu tu kat mereka semua..insyaa ALlah..

tapi tu lah.. nak membuat nya tu..aaiihh..
memang kene gigih..
ko bayangkan..
ko nak kene carik nenek/atok/moyang ko punya surat kematian yang tak tau kat mana dan pada siapa pon dah jadi satu hal..[pewaris]
derang dah meninggal dari sebelum aku lahir lagi hokeh..
kalau takde..kene pergi pejabat pendaftaran tuk permohonan..
bukan mudah2 cucu cicit boleh mintak sesaja macam tu jer terus dapat..
tu aku cakap.. sangat complicated
tapi alhamdulillah.. Allah mudahkan urusan kat situ melalui pertolongan sahabat Tina
dah lepas tu.. macam2 lagi urusan..yang bertangguh..tertangguh..
sampai lah baru2 ni..aku tekad uruskan jugak..
sebab ada bende lain yang jadi 'tertunggak' dek kerana hal ni..
so.. nak tak nak.. kene buat laju2..sebelum melarat..

dah tu.. urusan ni kene di buat dan diuruskan kat mahkamah syariah..
kene lah aku ke sana kan...
aku kene lalui perbicaraan bagai tu..
biler datang nak daftar.. bukan jam2 tu terus setel..
3 kali aku berulang dalam masa 2 minggu..
dan setiap kali aku datang balik..
aku perlu hadapi situasi yang lebih kurang sama..
bila orang dok pikir.. aku datang tuk urusan rumahtangga...

huwaarrrggg.... rasa nak sangkut signboard kat leher ni ha..
dari pintu masuk.. nak bagitau.. aku sedang selesaikan urusan faraid..
bukan kes cerai atau sebarang kes rumahtangga hokeh..

memula dulu.. aku tak perasan sangat..
bila orang pandang ngan satu pandangan berbeza..
aku tak berapa kisah dan tak paham sangat
walaupon rasa macam pandangan yang tak selesa..
bayangkan..setiap kali dari lepas parking kereta.. [kalau drive sendiri]
turun kereta dengan cermin sunglasses ala2 retis nak cover muka..
orang dah pandang lain macam...

tapi lelama baru aku tau kenapa  orang2 yang datang time2/hari2 tu..
memang sedang dalam kes perbicaraan cerai rujuk -masalah khusus rumahtangga
dan kenapa orang pon bagi pandangan yang sama kat aku setiap kali pon jugak..
tu pon lepas sembang2 ngan pegawai kat situ.. huhu..

last time aku datang ritu tuk dapatkan tarikh perbicaraan..
masa datang aku heran sebab takde orang sangat..
tak macam sebelum2 tu penuh umat dalam tu...ngan macam2 hal dan drama..
jadi dapat lah sembang lebih sikit ngan orang2 kat front desk tu..
sambil2 tunggu derang bukak file aku dan tanya macam2..
ruper nya... hari tu..takde perbicaraan tuk kes rumahtangga..
lebih pada kes2 lain seperti faraid..kes khalwat.. dan kes2 lain jer..
which is..kes2 tu..kat tempat aku pergi ni..memang tak banyak...
atau tak sebanyak kes cerai...
so..yang ramai2 orang masa aku datang sebelum2 tu tuh...
sebenarnya.. memang sedang kes dan dalam masalah rumahtangga..
tu pengesahan cerai...

pegawai tu kate.. 90% orang yang datang tu memang atas urusan tu jer..[kes cerai]
dah kebetulan urusan aku pon di tempat yang sama 
[kat kawasan aku ni pejabat/mahkamah syariah tak besar sangat pon]
jadi.. no wonder.. darikan orang2 yang berurusan..
sampai kan ke pegawai yang bertugas..
terus2 claim yang setiap orang datang pon atas urusan yang sama.. pffttt..

tak bai taaaww..

teraniaya perasaan we ols.. uhuukkss..

aku pon nak 'mempersenda kan' hal ni..
aku bersimpati pada orang2 yang terpaksa lalui semua ni..
kisah rumah tangga.. impak nya sangat besar dalam kehidupan..
masalah rumahtangga ni.. memang tak boleh orang luar nak pikir apa..
derang lebih tau..
takde orang boleh nak tuduh orang tu yang teruk..orang ni yang tak bersalah..
tak boleh..!!
kite tengok jer lah rumahtangga kita sendiri...dan pikir..
dan jugak..cuba letak kan diri kite kat tempat mereka..
mungkin semua ni bukan apa yang mereka mahukan..
tapi kalau dah perceraian tu adalah jalan terbaik..selepas berusaha..
so..y not kan... mana tahu lepas tu.. akan lebih bahagia..
bahagia ni..perlu datang dari hati...baru akan bahagia kehidupan tu..insyaa Allah..
dan aku berharap selepas semua tu [untuk mereka yang melalui nya]..
apa pon yang mereka lalui..
Allah bagi mereka jalan keluar dan kehidupan baru yang lebih baik..insyaa Allah

tapi tu lah.. dalam masa yang sama..
orang2 pon tak patut berpikiran macam tu kan..

walaupon memang betul pon... kebanyakan orang yang datang situ tuk urusan tersebut [rumahtangga]
anggap semua orang yang masuk ke tempat tu tuk urusan yang sama jer..
bagi aku..persekitaran yang tak baik tuk semua pihak..

dah lah bila2 ko masuk jer..
macam ada satu perasaan 'hitam' sedih menyelubungi tempat tu...
dan aku tengok orang2 yang datang situ..
tak kire lah baru nak mendaftar ker..nak mohon ker..nak bicara ker..
semua muka ketat2 jer..

aku pon jadi TER ikut sama gak..
buat muka retis kene masuk mahkamah..
dah tu..tak kan nak menyengeh sorang2 macam kupang tak pasal..
tapi tu lah.. tak pasal aku pon dapat aura tak sihat dari situ..huhu..

tapi takper..lepas ni aku dah tau.. muka mesti ada senyum..
baru orang tau aku sedang bahagia... ngeheee...

tak habes kat situ... lepas setel urusan dan dapat tarikh..
masa tu aku berdua jer ngan shaquille..abah sado tak dapat teman...
dalam masa sama tu jugak ada satu pasangan saing keluar ngan aku jugak..
lelaki tu tegur2 shaquille..lepas tu beramah pulak ngan aku

"berapa umur nye ni kak..?" -rujuk pada shaquille

aku "setahun 2 bulan dah.."

"alalalala..setahun dah..comel jer berjalan.." -sembang2 agah2 ngan shaquille

lepas tu sambung cakap kat aku

"dah selesai ker kes akak..??"

aku :: "baru dapat tarikh perbicaraan " -senyum

"ooo..akak dah cerai dulu la ni...ke baru nak mohon cerai ?? "

eerrr....reaksi aku......

excuse me ??!!!!!!!!!!!!!!!

hoooiiiiiiiiii... aku masih in loved lagi ngan laki aku hokeh...!! -rasa nak jerit jawap kat dia macam tu..

tapi..sebab dah hagak dari awal2 dia pikir macam tu..[macam orang lain jugak]
jadi aku jawap jer macam biasa..tapi dengan suara aku tekan kan sikit [sebab ada orang lain kat situ jugak]

"eeaahh... tak lah.. saya uruskan kes faraid..kes harta.. bukan nak bercerai bagai "


-________-


air muka laki tu terus berubah..dia macam tersedar dia salah cakap..

apa ko ingat semua orang datang situ masalah sama macam ko je ker..-cakap dalam hati..

geram sebenar nya.. huhu..biadab pulak rasanya bila dia tanya macam tu..
simply dia assumed setiap orang yang datang situ termasuk aku dan dia hanya tuk selesaikan masalah rumah tangga..

aku sempat tengok muka pasangan dia [perempuan]
wanita tu muka ketat gila..masam me-muncung..
tak pandang sekeliling langsung...apetah lagi aku...
tak pasti apa masalah sebenar derang ke situ..
tapi.. aku terdengar [masa aku kat meja pegawai] dia mintak borang tuntutan cerai..
dan bagi tau yang dia datang seorang [sebelum tu]
lepas tu baru lelaki yang peramah tak bertempat tu datang dan tolong isi borang..
tapi tak nampak macam pelik pon..rilek jer lelaki tu macam takde masalah jer..hahaha
nampak macam perempuan tu jer stress giler..
yeaaahh... woman.. penuh ngan emosi..lagi2 berkaitan ngan rumahtangga
aku tak pikir apa2 pon time tu..
sebab malas nak amik tau...
lagi pulak fokus aku lebih pada shaquille yang dah tak duduk diam
sampai susah aku nak fokus pada penerangan pegawai tu kat aku..

sigh...

macam aku cakap tadi.. ni bukan lah pengalaman pertama kali aku..

dulu.. aku pernah pergi jadi saksi tuk kes faraid jugak..
tuk adik ipar aku..atas harta arwah Tina..[yang tak sempat di namakan pada pewaris]
bila takde pewaris atau tak di namakan pada sesiapa..
jadi perlu buat lalui proses ni semua..berurusan dengan mahkamah syariah macam ni..
kalau tak.. harta tersebut akan tergantung tak boleh di tuntut langsung..
duit kwsp.. claim insurans..kereta..rumah..tanah.. duit simpanan asb dan sebagai nya...CONTOH.. 
so.. aku datang tolong jadi saksi tuk daus ni..
masa tu aku datang ngan fared dan shaquille jugak.. 
tapi fared kat luar dengan shaquille..bebudak tak boleh masuk dalam tu-
so aku masuk dalam tu dengan daus jer lah..[duduk berasingan]

masa memula tu..sebagai saksi.
aku tak boleh ikut masuk dewan perbicaraan tu..
aku kene tunggu kat satu bilik bahagian lain..
ramai orang dalam tu menunggu tuk kes di bicarakan..

aku duduk sebelah sorang makcik dan anak perempuan nya baya2 aku..
dah boring2 tu.. saja2 nak beramah2.. [lama hokeh menunggu berjam2]
terkejut masa awal2 tu..ruper nya makcik tu pikir aku datang situ tuk kes cerai..!! -die pikir ipar aku [daus] tu laki aku...

adooyyy makcik....

tak pasal pulak aku menerangkan kat makcik tu kedudukan sebenar.. huhu..

lepas tu... sebab lama sangat.. aku masuk duduk jer dalam masa ngah prosiding..huhu..
saja nak tengok macamana keadaan dalam dewan perbicaraan..
dan memang betul pon..
dalam 30 kes lebih kurang yang di bicarakan..
antara 20-25 kes adalah kes cerai..
selebih nya.. hanya kes permohonan wali hakim tuk perkahwinan..
kes faraid..dan kes2 terpencil lain..
so.. no wonder makcik tu..dan orang2 lain pikir macam tu...

jujurnya...masa awal2 dulu.. aku tak pikir sangat akan hal ni..
tak emo pon...
tapi bila dah banyak kali jadi...hampir setiap kali pon..[bila aku ke mahkamah syariah ni]
tu jadi emo jugak tu..
buat aku terpikir.. 
tu lah perspektif setiap orang kot...pandangan kasar mata orang..
bila nampak orang lain pergi mahkamah syariah jer.. 
takde bende lain nak buat..semata hanya tuk urusan masalah rumah tangga..ppffttt....


jadi...macamane aku tak stress setiap kali ke mahkamah syariah ni ...gggrrrr...


lepas ni siap2 pesan kat abah sado..
[kene datang lagi tuk kes perbicaraan pulak]

"kita masuk jer dalam area mahkamah ni nanti.. dari parking kereta..kite jalan pegang2 tangan yer... dan buat muka suwiiittt keh..."

hahaha...


bukan apa...abah sado tu memang selalu buat muka ketat..
lagi pulak kat tempat2 macam tu..
takde nya lah kan kiteorang tak pasal nak jalan2 pimpin tangan bai..
sedang dukung anak pulak tu biasanya...

tapi supaya orang tak pikir kiteorang datang situ hanya tuk urusan yang aku cerite kat atas tadi tu lah..[selain faraid]
terpaksa lah kiteorang ubah gaya sikit..griiinnn......

supaya dapat bagi aura lebih baik tuk diri sendiri dan sekeliling..

risau jugak...orang tanya banyak2 kali kang...
cakap ulang2... jadi satu doa pulak..


sereemmsss mak..

mintak di jauhkan.....nauzubillah..

aku mahu kekal hingga ke syurga..insyaa Allah..




neway... doakan urusan aku di permudah kan yer..
sebab.. panjang lagi cerite nya kes aku ni...




11 comments:

Miss Mirror a.k.a Sam said...

Hahaha...
Nauzubillahiminzalik. Mintak jauhkan.. kan Aty?. Kalau boleh kita nak bahagia till Jannah.

Ngeri plak dgr bila Aty crita ramai ke situ muka ketat. Siannn.. Moga Allah mengembalikan kebahagiaan mereka.

Mila Ahmad said...

persepsi dan mentaliti kebanyakan org dah macam tu kak belum tau lagi biji butir dah huraikan kesimpulan. bertabah jela.

Mila Ahmad said...

persepsi dan mentaliti kebanyakan org dah macam tu kak belum tau lagi biji butir dah huraikan kesimpulan. bertabah jela.

miss eimanhikmah said...

lawak jgk cerita akak ni..diorg ni patut nye tanya la dulu, bkn direct2 nk 'cer' jeeee..hehehehe

nisa nass said...

Kedai koperasi sy dlm mahkamah syariah k.aty..mmg mostly kes adalah cerai & rujuk..90%!! Hehe..bertabahlah berusan dgn mahkamah syariah..:)

eima said...

hahaha lawak betui ... fuh sereem ....
mentality kite juga tu ..asal tgk org je pk negetif je ...
dan mamat over peramah tu mesti nk cucuk jarum ngan ko tu ... die dlm proses kan ... nk cari pengganti yg cun la tu keh keh keh
mana bini tak muncung laki over peramah

Chekgu Azrine said...

Allahu...mtk dijauhkan la...huhu
tapi tula..memang kebanyakan urusan di mahkamah syariah pun atas urusan mcm tu kan...ssh nak ubah persepsi masyarakat

dorsett pink said...

senyum baca entry ni sampai habis..
Dieorang tanya macam tu sebab kebanyakkan yang datang Mahkamah Syariah ialah untuk kes cerai.. Memang hari-hari kes cerai ni makin bertambah.. Betapa rapuhnya institusi kekeluaragaan Malaysia sekarang...

dorsett pink said...

dulu saya ingatkan artis-arts je yang ramai bercerai, tapi bile pergi mahkamah syariah, orang biasa pun ramai yang bercerai. huhuhu

Mrs. RL Lee said...

Sb tu ustaz / ustazah pesan, bila mak @ ayh @ adk bradik y dh meninggal, cpt2 uruskn harta peninggalan @ harta pusaka sb utk kebaikan si mati n urusan tu lme gilan. Blh mkn tahun.. Xd istilah kubur dk merah, kita y hdup dk kalut ngn harta.. Semuanya utk kebaikan pd y meninggal n y msh hdup..

Innanie Ariffin said...

Allah!!! janganlah macam tu kan kak... mahkamah syariah bukan semata-mata untuk bercerai je. banyak lagi fungsinya. orang kita ni cepat betul melabel orang lain!!!

Saya doakan kebahagiaan rumah tangga akak dunia akhirat