Monday, August 15, 2016

Our perfect weekend...!!


ini lah die weekend yang ditunggu2 sejak 3-4 bulan lepas...


kiteorang sibuk sangat dari sebelum puasa lagi..
macam2 hal.. macam2 projek..
dari renovate rumah.. mengecat.. hunting barang..
kuar shopping.. lepas tu sibuk meniaga...
projek tudung kanak2 aku..[nanti ada keluaran baru yang lain pulak]
carik material bagai.. photoshoot..
lepas tu sibuk kan nak bukak booth dari sebelum puasa..
carik stock...
bila plan bukak booth bazar ramadhan.. dah sibukkan hal tu pulak..
dah bukak booth..setiap minggu bizi kat booth..[walaupon ada pekerje]
nak raya pulak tu...kalau tak ke booth.. 
sibukkan persiapan raya..
dah masuk raya.. non stop beraya..
bila ada kat rumah.. buat open house pulak..
lepas tu.. bercuti ke singapore.. last week bawak lulu dan anak2 berjalan lagi..
ke IKEA...
dan finally...!!!

minggu ni........

walaupon sebenarnya.. ada hal jugak..
tapi.. aku tekad... tak nak pergi mana2..
not even g shopping pon....
nak duduk umah sesaja..

ko kan tak kerje.... hahaha.. mesti korang pikir bende tu kan..
tak sama tau.. hujung minggu ngan abah sado ada dan anak2 ada kat rumah..
dengan hari2 abah sado bekerje...
perasaan.. dan timing tu  rasa lain sikit..
seronok bila abah sado ada kat rumah ni..
macam gedik jer kan..hahahaha...

kalau abah sado ada...
sama2 buat kerje rumah..
atau pon... dia boleh tolong layan anak2 while aku buat kerje..
contoh nak mengemas almari ker..
yang kene dok hadap amik masa dah agak remeh..
[aku kalau kate kemas.. aku akan kuarkan.. bersihkan.. ganti lapik ke hapa.. dan susun balik kemas2 elok2]
kemas almari baju ker.. kemas stor ker..
bab2 mengemas ni.. kene teliti.. aku tak suka sangat abah sado tolong..
kang aku stress lagi..
untuk tolong angkat bende2 berat atau tinggi tu boleh lah..
selebih nya.. prefer dia jaga-layan-main-hiburkan hati anak jer lah..
kalau aku nak buat kerje ngan anak2 time hari biasa tu..
memang tak boleh buat kerje..!! 
dak shaquille tu macam dengki jer tengok...
mula lah mintak perhatian lebih... pffftttt.....

kalau abah sado ada jugak..
aku eksaited sikit nak masak macam2...





starting with aku buat nasik lemak tuk sarapan pagi hari sabtu..
lama giler tak buat nasik lemak...
aku rasa last sekali.. masa mertua aku datang lepas aku ngah pantang...
eeahh.. tak..tak..!! masa aku ngah mengandungkan shaquille..!!
almost 2 years gak kot...
memang bebetul lama...
sedangkan bukan susah sangat pon nak buat nya kan... huhu...
tapi mungkin sebab... dah lama nau tak free time hujung minggu..
tu yang tak terbuat2 tu.. beli jer lah pon lagi senang..
tapi ni sebab mud banyak baik itu minggu..
so.. tak berapa pagi..aku buat gak lah nasik lemak tuk breakfast...
sambal bawang jeewwwww.... tak sempat nak beli udang ker..sotong getah ker...



lepas tu... mengemas rumah..
bila buat ramai2.. rasa macam besh sikit lah kan..
walaupon hakikat nya.. aku lap meja ni hampir setiap hari..huhu...
ko tau lah temperd glass ni mudah lekat habuk..
aku TER nampak jer..habuk.. lagi2 cap jari anak...memang terus amik kain.. lap laju2..
kalau tak..terbayang2 jer nanti...



memang tugak hakiki abah sado..
satu rumah atas bawah depan ke belakang die punya kerje mengemop rumah..
jarang sangat aku buat.. mop sikit2 kat dapur lepas2 masak tu jer lah biasa..



dak qaleef ni.. memang kalau nampak kite nak mnyapu ker.. mengemop ker..
die sibuk nak nolong sekali..
kalau tak kasi.. melalak2 macam kene sebat...
tapi.. memange biasa aku bagi kan dia buat kerja2 rumah..
aku memang pantang orang malas2 ni.. hahaha..
mak nye berpeluh2 buat kerje..mengemas.. anak2 dok tengok tv baring2 main game bagai...
haaa.. i cannot okeh... [based on pengalaman aku dengan adik2 dulu..semua aku kerah kan tolong buat kerje rumah gotong royong]

so.. since die sendiri volunteer nak buat.. [aku tak suruh2 pon]
aku anggap.. die sedang di latih.. buat kerje2 rumah...
kalau ikut abah sado.. memang die tak suka sangat qaleef macam menganggu kerje dia...
memang bukan lah bersih nau pon anak ni mop kan..
abah sado bising kat anak.. aku bising2 kat abah sado.. hahaha...
memang lagi leceh jer bila anak buat kerje sama.. lagi berlecak rumah..
tapi.. bagi aku.. tu tempoh pelajaran dia.. kite tunjuk ajar dan betul kan..
jangan dimarah2 anak tu... nanti lagi die tak nak buat..

dan kalau tak di suruh dari sekarang..nanti liat nak mintak tolong..
anak lelaki pon kene buat kerje2 rumah jugak..
sapa lagi aku nak harapkan nanti kan...biler anak2 dah bujang..
derang lah nanti akan menolong aku buat kerje2 rumah..
biarkan derang sendiri pandai urus rumah jugak..senang nak hidup berdikari nanti..
dan senang nak diharap..

aku kalau ada orang dok kate kesian bagai..kecik lagi ke hapa..
memang aku perambat jer orang tu..tak kira sapa...
bukan kite buat dia macam buruh kasar tu kan...nak kesian bagai..macam mendera pulak pikir..
sedangkan budak2 ni lagi seronok kalau kite sama2 ajak dia buat kerje2 macam ni tau..

atau..kalau nak anak2 buat mak macam maid.. haaa.. manja kan lah tak yah soh buat apa2 pon...




while... mama lepak2 tengok tv... muwahahahahaha...


eeaahh... tak lah... mama jaga adik lah... kalau tak kang.. die sibuk nak main air mop tu sama..
lagi banyak keje nye kang..



tapi.. sapa kata mama duduk rileks jer...
ko nampak tak 2 bakul baju nak di lipat ni... huwaaaaaaa..!! 

setel kat tingkat bawah.. naik atas pulak.. lepak2 lipat kain sambil layan drama..
2 bakul ni sebenarnya baju anak2 jer..
baju makpak dah setel dah...
baju anak2 ni..memang bercinta aku nak melipat setiap kali pon..
aku kan basuh baju asing2... baju anak baju makpak..baju jalan jeans towel semua asing2..
so.. nak lipat pon biasa aku asingkan baju makpak ngan baju anak2..
baju mak pak.. walaupon nampak macam 2 bakul..tapi besar2 dan tak lah rasa banyak nau pon..
tapi baju anak2 ni.. alahai.. kecik2.. dah lah pasang2..
nak kene combine kan baju dan seluar sepasang.. tu yang selambak belambak jer rasa..
kalau baju mak pak 2 bakul tak sampai setengah jam setel..[tanpa gangguan]
tapi baju anak2.. 2 bakul.. 2 jam tak setel2 lagi... series ni...pheewwww...





dah alang2 tu.. kemas sekali lemari baju anak2.. sejak raya ritu.. ni bahagian baju tidor dah qaleef


laci almari shaquille..bahagian atas baju siang.. dan laci kedua bawah baju tido malam..
tu pon aku tak kemas elok2 sangat tu..susun gitu2 jer.. 
kalau tengok laci budak2 ni masa memula duluuuuuuuuuu... aku siap betul2 sama besar...
sekarang.. tak kose sangat lah aku nak layan ocd bagai tu..
dapat kemas macam ni pon rasa syukur sangat dah ni.. miahahaha...



diapers dak shaquille pon baru aku susun leklok masuk raga dalam almari dia..
kalau tak.. dari kan beli.. sampai habes.. dalam plastik dia... agagaga.. nampak nau malas nya kan..
sedangkan ada jer tempat khas dia ni ha...
macam ni lagi senang nak capai sebenarnya.. 

[sebelum orang tanya - semua ni.. almari..raga bagai.. aku beli dari IKEA]


so far.. susun atur almari... tak banyak berubah..
macamane aku pernah share bertahun2 lepas..
macam tu lah jugak sampai sekarang..
aku lebih pada 'maintain' kan jer... setiap kali pon..
at least sebulan sekali paling malas pon.. kene hadap semua ni..
2-3 bulan sekali.. aku akan sorting baju anak2..
mana boleh pakai lagi.. mana kene transfer [dari almari abang ke adik]
mana baju2 adik yang nak di simpan dah tak muat..
kekadang.. hanger abang dan adik pon bercampur2 warna dah..
hijau biru dalam lemari masing2... 
tu kene buat sikit2...
kalau tak.. memang penuh dan berterabur semua lagi banyak kerja aku nak hadap nya..



ok... nanti sambung lagi hujung minggu kiteorang yang ohsem..!!! 
bagi aku lah... miahahaha...