Tuesday, August 30, 2016

#ProjekBilikTidurAnak :: Downlite lamp di ruang belajar/aktiviti



yer lah..yer lah.. aku update blog ni..
lepas bercuti..rasa lemau gila...malas nak buat apa2..huhu
eaahh..tadi pagi..aku gi IKEA...berdua jer ngan shaquille..
sementara nak amik qaleef balik sekolah..
sebenarnya nak carik barang lain tuk projek bilik tido anak ni..
tapi takde pulak stock nya.. kuciwa...[lupa nak cek stock dulu kat page IKEA]
sudah nya.. aku beli benda lain...

tapi bukan nak cerite pasal tu..
ni nak cerite pasal meja study anak2 tuh..
aku letak Downlite lamp.. 
sebab nya... lepas ada rak buku gantung atas tu..
agak gelap.. sebab mebelakangkan cahaya dan terlidung pulak dengan rak buku tu..
kesian qaleef bila buat homework..lagi2 waktu malam..

so.. aku pikir memang nak kene letak lampu tambahan..
tak boleh table lamp.. sebab dak shaquille tu masih belum paham lagi mak nya meroyan sebab apa nanti..[bila dia main tarik2 table lamp tu]
n yet.. aku sendiri memang nak biarkan meja belajar/aktiviti lapang..
tak suka semak2 lagi2 bila derang nak buat kerja..





jadi.. aku beli Led downlite ni kat Mr DIY...
murah jer.. 2 ketul ni Rm 6.90 
bekas sampul nya...  abah sado sampai2 rumah jer dia dah bukak koyak.. terus buang..
malas aku nak kutip2 tuk amik gambar..
plastik jer ni.. pakai battery Triple A [AAA] yang kecik tu..
3 biji setiap satu lampu...
tak tau lah berapa lama boleh tahan..or may be tengok penggunaan gak kot..
gambar ni belum letak lagi ni...

lampu ni jenis 'push on off'' -tekan kat lampu tu jer..
memula nak beli yang otomatik sensor..lalu jer dia on sendiri..
tapi.. tak sesuai..sebab anak2 lagi2 dak shaquille selalu main2 kat area situ..
kang time2 tak perlu pon menyala..cepat habes battery nya kang..
ada lagi jenis lain nampak lagi elok..lagi besar n may be lagi terang..
tapi saja nak cuba ni dulu macamane..






so ni dia lampu dah siap pasang..
ada double sided kat tapak lampu tu..
nak bukak tukar battery.. tak yah cabut pelekat.. cuma pusing jer dan cabut..






ni yang di pasang waktu malam dalam keadaan bilik gelap
kalau ikutkan.. pencahayaan masih tak sesuai sebab tak cukup terang..
cahaya nya agak 'romatik' dan cantik..
sekadar untuk tambahan..[bersama lampu sedia ada].. kire ok lah ni..
direct dan fokus pada atas meja...

insyaa Allah nanti nak tukar lampu LED yang khusus dan lebih terang sikit..
tuk jangka masa panjang dan lebih baik dari segi pencahayaan tuk budak2..