Thursday, August 18, 2016

[REVIEW] Aktiviti anak2 di DESA WATERPARK KL



lama sangat tak jumpa Lulu..
ritu.. lepas balik dari Singapore..
terus aku plan amik Lulu.. nak bawak tido rumah.. nak bawak jalan2..
rindu pulak..

tak tau nak kemana pon sebenarnya..
aku ajak gi zoo.. lulu ok jer..
tapi bila aku bagi pilihan nak bawak gi swimming pool..
terus tak nak gi zoo...huhu

dak qaleef pon asyik tanya biler nak gi swimming pool..
dari sebelum puasa lagi di ajak..
tapi tak sempat2 nak bawak..
tu ingatkan nak gi bercuti ke hotel pantai tu -yang sudah nya tak jadi dan terus ke singapore..
tak dapat lah nak mandi2 pool...

dah alang2 ada lulu ni..die pon suka..
tu hari sabtu 2 minggu lepas..
kiteorang bawak anak2 gi mandi tu..
carik tempat dekat2 jer..
memula plan nak ke Wet World Shah Alam jer..
tapi bosan pulak.. selalu pergi..

nak carik tempat tak pernah pergi lagi..
tapi tak nak jauh2..
gugel2 carik.. terjumpa lah DESA WATERPARK ni..
kat area KL...
dari rumah aku dalam lebih kurang 35 minit cam tu..
aku pernah dengar tempat ni..tapi tak familiar..
tak pernah tengok pon...
tapi baca review orang.. tempat ni macam not bad..
so.. try jer lah pergi...

sampai dalam pukul 11 pagi..sebab pagi tu ada hari perjumpaan ibu bapa kat sekolah qaleef..
so gerak lambat sikit..sampai pon matahari dah nak terik..


[gambar sumber google]

sampai sana... tengok tak banyak pon kereta..
sedangkan dah pukul 11 lebih..kire jarang2 lah kan tempat2 macam ni tak ramai orang..
aku rasa lebih kurang tak sampai 15 biji kereta pon..or may be less..
dari luar nampak macam tak happening langsung..
tak nampak orang main2 pon..
takde orang beratur beli ticket..
tapi dari jauh nampak kaunter bukak..
dan ada guard kat pintu masuk jugak..

dari luar..banggunan masuk [macam gambar atas tu]
nampak macam banggunan lama.. warna cat pon dah pudar...
kiteorang dah rasa tak besh sangat dah time tu....hahaha..
siap2 ajak abah sado gi Wet World Shah alam.. 
tapi.. abah sado macam malas nak layan jer..nyampah i ols tau..
yer lah.. dah sampai pon kan..sebelum tu memang die ada cadangkan ajak gi A'Famosa melaka waterpark jer terus..
tapi aku yang malas nak dok kereta jalan jauh2 sampai ke Melaka tu semata nak mandi jer..
jadi.redho jer lah masuk terus..tengok acaner..

n yet..dalam hati..aku masih yakin..
review orang pernah datang sini..letakkan Desa Waterpark ni di rangking antara yang terbaik jugak lah untuk water theme park..[walaupon bukan 3 tempat pertama]
tak try..mana nak tau kan..huhu...[sedapkan hati masa tu]

TIKET MASUK

DEWASA :: RM 37 seorang [x 3 orang-termasuk adik bongsu aku]
KANAK2 :: RM 26.50 seorang [x 2 orang -Lulu dan Qaleef]
shaquille free sebab ketinggian bawah 90cm

range harga standard tuk theme park
tapi kalau nak di bandingkan dengan Wet World Shah Alam [Rm 25 seorang/dewasa & Rm 20 seorang/kanak2]
kat sini rasa lebih mahal sikit..

aku banding kan sebab aku rasa..size theme park nya lebih kurang..
tak besar sangat pon.. kire lebih pada tuk penempatan sekitar jer..
kalau nak cakap..wet world shah alam lebih menarik dan lebih baru..
tapi harga agak berbeza lebih sikit..

ok.. tu hanya first impression dari sebelum masuk..

masuk2 jer terus..
memang tak ramai orang langsung..!!
series..
betul lah macam budak kaunter tu cakap.. tempat ni memang tak ramai orang walaupon hujung minggu..
kalau biasa pukul 11 macam tu kat tempat lain..[water theme park]
selalu memang tak de tempat nak duduk..
yang pondok2 rehat yang ada payung..kompem dah ada orang parking bag..
tapi lat sini.. sebab tak ramai orang...so tempat memang belambak.. 
ko pilih jer mana suka..
budak2 dah eksaited.. terus masuk kolam jer...[dah siap2 tukar baju swimming dah]







ni kat area baby wave 
air nya ada aliran macam air sungai.. agak deras tuk budak2..
tapi seronok main kat sini.. siap ada macam pusaran [tak merbahaya]
tapi agak dalam kat bahagian tengah2.. tu bebudak pakai pelampung..
dan acu nya jaga budak2..
abah sado masa ni tak mandi.. sebab dia kate..tak menerujakan.. hahaha...
die lepak2 amik gambar jer..lepas tu.. die bantai tido kat pondok kerusi..



boleh nampak kan..takde orang sangat..



ni area water factory..tempat permainan baby..air nya sangat2 cetek.. 
kalau aku duduk pon.. boleh nampak kaki aku..hahaha..
sesuai lah tuk bebudak tu kan..




patah balik ker baby wave area sebab rasa lagi besh.. rasa ombak tolak2..bebudak pon suka


walaupon tak ramai orang.. tapi ada safety lifeguard di setiap tempat..setiap masa..
ada rasa tangungjawap lah dari segi keselamatan..
aku tengok budak2 melayu sendiri.. bukan bangla yang jaga tak seperti tempat2 lain aku selalu tengok..[aku ada sikit isu akan hal ni]


ko tengok sendiri..memang tak happening pon dalam ni kan..
sedangkan ni hari sabtu.. dan antara pukul 11-12 tengahari..
mungkin sebab tak ramai orang..
dan gelongsor2 yang besar2 pakai pelampung tu pon tak bukak..
tempat agak sunyi...dan persekitaran nampak macam 'lama'..
cat dah pudar dan ko tengok dah terkopek2.. 
dan nampak agak 'ketinggalan'...

TAPI.. tu semua tak penting..
yang aku nampak..tempat ni adalah sangat2 bersih...!!
air langsung tak bau klorin.. tak kotor..tak belendir pon..
even kiteorang pergi tempat2 ceruk [agak besar sebenarnya tempat ni]
walaupon mungkin jarang ada orang nak mandi...
setiap satu kawasan kolam nya terjaga..
permainan budak2 yang ada pon bersih dan berkeadaan baik..
even bilik air dan bilik persalinan pon bersih sangat..[dan kering]
sampai2 jer kat  situ aku salin dulu baju... memang selesa gak lah..
selalu tempat2 berair macam ni.. memang susah nak maintain kebersihan nya kan..
air bertakung..hancing tu.. biasa berlaku walaupon tempat2 popular..
tapi ni aku rasa..mungkin sebab tak ramai orang..
jadi.. lebih mudah nak jaga dan maintain..
which for me.. bagus gak lah.. aku suka.. hahaha...



ini pulak kat shock wave area [sebelah kiri dari pintu masuk utama]
kat sini lebih happening sikit..lebih ramai orang lepak..
nampak macam kawasan pantai jer kan.. lantai lebih landai..

kiteorang beralih kat sini lebih kurang pukul 1 petang macam tu..
lepas dah boring mandi area yang sebelum tu..

apa yang menarik kat sini kejap lagi aku cerite..



kat sini tempat duduk pon selesa dan lebih santai.. nak lepak2.. siap berpayung..
macam kat tepi pantai..
tak de masalah nak kene cop2 tempat duduk pon sebab walaupon kiteorang datang situ agak lewat..
tapi masih banyak jer kerusi kosong..
kan aku cakap.. tak ramai orang kan.. heheh..


pukul 1 lebih.. tengah panas2 terik.. anak2 aku jer yang sanggup berendam macam tu.. 
kiteorang peratikan dari kerusi jer..anak2 mandi kat tepi2 jer..tak pergi jauh sangat pon..
dak shaquille pon ngantuk2 letih lepas mandi kat tempat sebelum tu..


nampak tak gelongsor kuning mrah belakang tu..
nampak macam besh jer kan..
masa awal2 datang.. masih tak bukak.. tapi masa kiteorang lepak situ.. nampak ada orang main..
dan mula nampak air dari atas tu dah melimpah ke kolam..
macam besh jer kan.. kalau nak main kene sewa pelampung..
tak tau harga berapa.. sebab kiteorang malas nak naik sana dan main..hahaha..
kenapa tah.. aku soh adik aku gi main pon die tak nak..panas sangat kot time tu..
memang kiteorang lepak2 tepi jer.. tengok bebudak jer main..
lagi pon dah main lama sebelum tu..


macam biasa..makanan dalam tempat2 macam ni adalah agak mahal..
dan ko tak boleh bawak masuk makanan luar dalam ni..
derang cek setiap bag..
lagi pulak takde orang kan..lagi lah derang punya banyak masa nak cek setiap satu.. huhu..
so nak tak nak.. kene gak lah beli dari dalam tu..biler dah masing2 kelaparan..
waffle ni tak silap aku rm 5 hengget kot satu set..
sebelum tu ada beli makanan lain..wedges.. hurrrmm.. apa lagi eh..tak ingat pulak...lebih pada makanan ringan macam ni lah..
air meneral botol kecik Rm 3.50 sebotol..
beli air manis jugak harga Rm 5 hengget lebih kurang tuk sebotol..
memang bajet makan dalam ni kene sediakan lebih sikit..
ko tau lah kan.. kalau main2 air macam ni memang mudah lapar...


ko tengok air kat gambar atas2 tu agak tenang kan....
tapi.. ada sesuatu yang kiteorang tunggu sebenarnya..



nampak tak air yang tenang sebelum tu..sekarang dah ada ombak..
ni lah yang kiteorang dok tunggu..hahaha..
dia ada time2 nya.. tak silap aku setiap 1-2 jam sekali..[kot]
setiap kali pasang dalam sejam..

yang ni session pukul 3 petang...
memandangkan kiteorang tak kejar masa..dan memang niat nak kasi bebudak main sampai puas...
tu tak kisah nak lepak sampai ke petang dan tunggu ombak tu pasang..
sebelum tu.. masa anak2 ngah mandi..kiteorang gilir2 solat zohor dekat situ ada surau di sediakan..
jangan risau.. surau die pon bersih jugak..alhamdulillah..



time ni baru nampak ramai orang lebih sikit...
aku rasa kebanyakan nya memang dah biasa tempat ni kot.. hahaha..
datang time2 macam ni.. sebelum tu..sungguh..memang tak seramai ni pon orang dalam tu..
tapi masih lagi tetap selesa dan tak terlampau crowded..


dan ombak ni berjaya menarik perhatian abah sado jugak nak masuk main sekali.. hahaha..
kalau ikut die cakap.. memang macam tak akan masuk sampai balik lah kirenya...




memang seronok betul lah #matkakijalan sorang ni taw biler dapat main air..



ombak memang agak sangat kuat dan besar..
aku sendiri masuk dalam ni..tercapak badan jugak di buat nya..
dak shaquille pulak suka giler..abah sdo pegang die kuat2..
abah sado kate.. setiap kali kene pukul ombak.. die ketawa seronok..die macam rasa abah sado yang 'mengusik' dia.. 
ko tak tau apak ko sendiri gigih tahan ombak tu dari tolak kuat sangat kat ko nak oooii..



lepas tu main tepi2 jer...anak2 macam bahaya nak masuk jauh2 ke dalam.. kene kiteorang masuk dan pegang masing..tu pon derang tak nak..takut kot..


ko nampak dak lulu merentung berbelak kat bahagian terdedah...
qaleef dan shaquille pon sama.. hitam melengut masung..
lebam muka derang.. hahaha..kelakar tengok..
dah tu.. main dari pukul 11 sampai nak pukul 5 petang..!!
sampai derang sendiri yang tak nak main dah...



rugi lah kalau aku tak main jugak kan... hahaha..
lepas salin baju anak2.. adik aku jaga bebudak..
aku ngan abah sado pulak masuk dalam kolam main ombak..seronok ooii...
tapi tak lah lama sangat pon macam bebudak..
dalam 10-15 minit jer cukup dah..


ni selepas kiteorang di pukul ombak..masing2 tergolek.. bahahaha..
terus ajak naik....




abah sado cerite..
tempat ni dulu.. popular.. tapi..sebelum wujud sunway laggon.. dan themed park popular yang lain2 tu..
kire Desa Waterpark ni.. dah wujud sangat lama..
cuma biler banyak lagi tempat lain yang lagi besh dah ada..
macam sunway lagoon tu ...
so.. orang dah tak datang sini sangat..
in fact.. memang boleh di kire pon orang dalam tu ada berapa family dan anak2 kecik jer...
orang bujang2 ker..anak2 dara ker..memang takde nak lepak2..
apetah lagi orang bermadu kasih bercinta.. huhu...
mungkin kawasan letak nya pon tak berapa strategik...
kat tepi hiway..
public transport pon aku rasa takde..selain bas..
nak bernti kan tepi jalan pon macam susah..aku rasa lah..
tu yang datang sini family jer..bawak anak2...
mungkin jugak orang kawasan sekitar situ jer..kot..

eeaahh.. tapi aku suka lah.. tenang jer jiwa aku tak crowded macam tu..
anak2 pon bebas..aku pon senang peratikan anak2 main..
yang penting adalah anak2 tu sendiri..
derang peduli apa kan tempat tu macamane ghuper..
yang penting ada air kolam boleh main.. hahaha..
so.. cukup lah tuk kiteorang..

so far... aku suka tempat ni...
kiteorang berniat nak datang lagi lepas ni..
kalau kate nak bawak anak main2 air macam ni..
yang dekat2.. boleh bawak ke sini lagi..
sebab kiteorang suka akan persekitaran nya..
tenang.. tak crowded..dan masih lagi enjoy..
kiteorang pon rileks2 dalam ni..boleh baring2 sambil tengok/layan anak2..
first impression tak penting lagi..
yang penting.. masih boleh berseronok..
dan anak2 boleh main dengan gembira sampai puas..!!


jangan di kira harga ticket yang mahal sikit tu..
kalau mungkin duit tu di gunakan tuk service dan jaga themed park ni supaya terus kekal dalam keadaan baik dan bersih macam sekarang ni..
kite pon rasa berbaloi bayar..

niat nya.. semata2 nak bawak main kat situ sampai lebam..
since memang betul2 nak anak enjoy kat sana..
dah puas mandi sampai merentung.. baru balik..
tu yang sampai merentung 5 jam main air tengah panas..huhu
sokati korang lah..
seb bek lah tak demam masing2 esok lusa tu...-part tu yang paling aku risau selalu nya..


ok lah...aku share ni kot korang suka bawak anak2 tempat macam ni kan..
boleh lah cuba ke sini pulak..