Monday, September 19, 2016

peniaga kecik2 atau peniaga online pon perlu buat account sendiri tau..kenapa??






aku nak buat account balik...

lemau...


tapi..kalau bertangguh lagi..
nanti lagi susah nak track n trace..

full set account hokeh.. full set...

aku rasa..macam nak beli system lah...
mahal..

tapi berbaloi...

so far.. sebab sendiri2 jer..
buat manual ala2 system pon jadi lah..
yang penting.. hado... heheh..

orang tanya aku..
bisnes kecik2.. online.. biasa2 jer..tapi kenapa nak sibuk cerite pasal account jugak..
nampak macam poyo jer pulak..

poyo tu kalau korang tak perasan...

korang tau tak..
tak kire kecik atau besar..walaupon ko hanya jual karipap pusing..
as long as ko ada company berdaftar..ada account syarikat...
dan sistem account yang lengkap..[catitan aliran kewangan]
boleh bantu korang tuk beli asset..macam rumah..
atau buat loan kereta..
walaupon mungkin korang tak bekerja..
dan buat bisnes online sepenuh nya..
macam aku ni..

haa..tau tak..??

kalau korang tau.. bagus lah..

kalau korang tak tau.. berhenti cakap pasal poyo..

dan kalau korang peniaga online..walaupon kecik2..
tapi.. sila lakukan nya..sekarang..!!

tak tau buat account..??

betul.. memang susah..
tapi.. sikit tips..
simpan semua receipt...invoice yang berkaitan..
simpan/catat semua rekod berkaitan..beli lah satu buku ledger tu..
buat lah account bodo2 tu tuk sendiri2...
asingkan perbelanjaan peribadi dan urusan untuk perniagaan..

akhir tahun..[sekurang2 nya selepas setahun]
korang boleh panggil personal freelance accountant tuk audit atau bantu akaun bisnes korang tu..
dan pergi declare income tax..

agak complicated.. tak dinafikan...
tapi.. sangat berguna..sila percaya...dan sila gigih...

kenapa..???

kalau account 'cantik'.. ada 'gaji' tetap tuk diri sendiri [dalam account personal]
korang boleh beli sebijik rumah [mengikut kemampuan] menggunakan nama korang sendiri..!!
walaupon korang hanya 'dipandang' sebagai suri rumah yang tak bekerja..
atau tak kire lah kalau korang buat part time jer sambil bekerje sambil meniaga tu kan..
sebab..account syarikat walaupon enterprise agak kuat la..
[walaupon percentage pengiraan nya tuk sebarang loan tak tinggi]
kalau boleh terus daftar sdn bhd..lagi bagus...
tapi.. kalau korang ada back up simpanan [asb..tabung haji..personal account]
insyaa Allah banyak bank boleh bantu korang kalau kene ngan cara nya..
kot2 boleh bantu suami tuk sama2 beli rumah...
atau nak buat loan kereta -niat tuk memudahkan urusan perniagaan..
dan sebagai nya...

well... cuba dulu..
tak cuba.. mana nak tau kan...eheeaamm..

jangan pikir ko berniaga suka2 atau kecik2..atau main2.. atau sebagai nya..
yang penting.. buat dulu...


macamane nak mula..??

dah daftar syarikat..??

kalau belum..
gi daftar dulu..

lepas tu..
buat cop syarikat..

lepas tu.. gi bank..buat account syarikat..

duit pertama ko masukkan dalam account tu..-walaupon mungkin bukan modal-
tapi ko buat pengiraan bermula dari situ..

contoh.. [nak bukak account syarikat] minima Rm 2000 tuk Cimb dan Maybank
bank lain aku tak pasti..
atau sebenarnya modal ko rm 500 jer pon..its ok..
ko mulakan dari situ jer pon takde masalah..
kate.. ko kuarkan hari tu rm 100.. tuk isi minyak dan tol atas tujuan perniagaan..-amik receipt tu-
dalam rm 100 tu jugak ko beli bahan mentah/barang jualan-jangan lupa mintak receipt..dan simpan..
even kalau ko guna tuk personal pon..ko kene catit jugak..
tu yang mudah2 jer...
tuk permulaan..

aku share melalui pengalaman..
yang nampak macam takde apa2..
tapi impact nya agak besar sebenarnya..

last year... aku pergi LHDN..tuk declare semua2 yang berkaitan..
masa tu dalam proses/urusan pembelian satu lagi rumah [atas nama aku sendiri]
aku jumpa ngan orang yang semata jual nasil lemak warung..
takde premis macam kedai pon [jual tepi jalan jer]
daftar syarikat pada alamat rumah..
tapi siap ada full set account tuk declare..tuk urusan dia beli rumah jugak
[yang beharga Rm 500k..]
dia kate..dah bertahun2 simpan duit..nak beli rumah..
pergi bank.. takde documentation.. jadi bank reject 
walaupon duit berkepuk dalam account..
sebab urusan bank memerlukan semua dokumen yang betul tuk pembelian..
[unless ko beli cash]
kalau kerje ngan orang..kene lah ada pay slip bagai tu..
kalau keje sendiri..berniaga sendiri..kene ada semua berkaitan ngan syarikat..
berdaftar-ada aliran kuar masuk duit-ada cukai pendapatan-n etc....
bukan semata ko ada duit berkepuk2.. dan setakat ada buku akaun bank..

jadi.. ada orang guide die macamane nak buat bagai..berkaitan account ni la..
lepas nak 2 tahun buat urusan semua tu..cantikan account..
simpan resit2..catat perbelanjaan..
[dia dah meniaga lebih 5-6 tahun kot..tak ingat lak]
soh anak dia buatkan account tuk dia..
tu die ngah nak declared income tax.. dapat borang EA ke hapa nampa borang tu.. kalau aku tak silap-lupa sekarang ni]
baru tau pendapatan bersih dia dan kelayakan tuk membeli rumah pada harga/nilai berapa..
baru bank dah boleh luluskan dia tuk pembelian rumah.. 
dan dalam masa yang sama.. dia dapat beli food truck tuk perniagaan nasik lemak dia tu..

so.. dah nampak dah sekarang..??

kenapa dari bertahun2 lepas aku selalu cakap..
aku perlu update account setiap hari...waktu malam waktu anak2 tido..

eerr..tapi ni dah lama tak buat..uhuhukksss...
tu melemau tu nak buat balik tu..
receipt sebakul penuh aku dok sumbat2..
aku memang tak akan buang apa2 sahaja receipt..
walaupon receipt aku beli donut sebiji kat jusco...
asalkan nama receipt jer.. aku akan terus letak dalam satu tempat khas..
nanti biler2 nak buat account..baru tau perlu atau tak..
baru boleh pikir samaada nak simpan atau buang..

eerr..complicated tak aku..??? hahahaha...

yang complicated ni lah yang banyak membantu diri sendiri sekarang ni..

dari kan amount yang sikit2..
biler dah bertahun..bila maintain..
alhamdulillah.. tak susah mana dah..

untung lah belajar account dulu... hahaha....
manpaat jugak lah saat ni walaupon dah bekerja ngan orang lain..
tak yah susah2 aku nak upah orang..[selain audit]

sebenarnya.. bukan nak borak pasal bende ni sangat pon..
tapi.. dah alang2 tu.. cerite lah sikit..kasi korang tau gak..
tu gambar shaquille pon takde kene mengena.. 
saja2 nak letak sebagai hiasan...hahaha..


ok lah...
nanti aku share lagi yer sikit2 ilmu yang aku tau melalui sikit pengalaman..
tu yang simple2 aku share..basic2 jer..
tuk permulaan..
tak mo cakap pasal bisnes besar2..margin 6-7 angka sebulan..
sebab aku pasti..derang lagi teror kot...

apa2 pon..yang penting..langkah pertama...



























6 comments:

nayfatimah rasyid said...

bagus info nie . leh buat panduan

Mila Ahmad said...

kita setuju dengan akak kita dah buat bisnes online nak dekat 2 tahun, account buat manual je sebab dulu waktu keje ada belajar tapi masalahnya lesen perniagaan takde haha...

AziRahmanDot Com said...

setuju sangat. sama juga dok simpan resit kadang2 sampai pudar tak key in dlm account. Satu-satunya tugas yang paling lemau nak buat.

Siti Fatimah said...

Good info..kne follow rapat2 ni..hihi

alia farhan Said said...

Btul...kena ada account..tpi lemau btul la nk wat sdri ni...
Husband da sound byk kali dah sruh wat account elok2

nadiah hanum said...

Yang ini saya setuju 100%..bagus sgt kita buat catatan atau rekod utk semua urusan duit keluar masuk..saya full time housewife dan buat masa ni takde apa2 bisnes pun, tp saya tetap ada akaun sendiri utk perbelanjaan rumah, bil2 dsb..rasa hidup lebih terurus.