Tuesday, September 13, 2016

apa cerite Raya Haji..??



tahun ni... kiteorang beraya kat Perak..!!

selepas berpuluh tahun tak beraya kat sana..
raya haji kali ni.. kiteorang..adik beradik..dan ayah..berkumpul kat rumah pakcik kat sana..

kampung siapa..??

tu lah dia kampung Pak Jalil kalau korang nak tau..[kot lah kan..heheh]

aku ni mixed hokeh.. hahahaha...
mixed seremban belah mak.. dan perak belah ayah..
eeaahh.. ada mixed mamak penang sikit dari atok aku belah mak..[nak jugeeeeekk]
tapi sebab atok kawen ngan orang nisemilan..
dah tak de lah nampak bayang mamak2 tu..
kalau ada pon..kat adik2 aku lah sikit..
kat adik badik mak aku pon...ada yang memang nampak mamak nya nye tu..

belah2 ayah pulak..memang pure orang perak..
ayah pon orang perak..
kawen orang nisemilan..
tapi.. lepas kawen dok tinggal selangor ni ha..
jadi lah kami orang selangor semua nya..
takde lah pon yang pandai cakap loghat nisemilan dan loghat perak..
tapi.. tak jugak paham loghat jawa [klang]
teror cakap key el jeewwww... muwahahaha...lempang nak..
eeaah..key el pon ada bahasa hokeh...

aku ni rapat belah nisemilan..
jadi memang tak pernah pon cerite pasal perak ni...
dah lama sangat pon tak kesana beraya..
datang menziarah sekejap2 jer..kire consider dah takde kampung lah kat situ..
sampaikan.. biler cakap ngan mertua nak raya kat perak tahun ni..
derang tanya kampung sapa.. heheh.. derang tak tau pon anak menatu ada kampung kat perak sebenarnya..
sebab..aku pon tak pernah cerite sangat..

okeh.. bukan nak cerite pasal asal usul...
cuma nak cerite pasal raya kat kampung Pak Jalil ni..
rumah pakcik aku...
opah tokki dah takde dah pon..
tu yang tak balik2 sana dah tu..
family pon kebanyakan nya tak dok sana dah..
tapi abang sulung aku ada lah kat sana..
memang menetap kat sana..bukak bisnes kat sana sendiri..
kalau pergi perak pon..gi umah dia jer lah..

tapi tahun ni..pak jalil kata..
nak berkumpul adik beradik kat sana..

aku teruja jugak lah..
selalu raya haji mana ada aktiviti apa2 sangat..
masa mak aku ada dulu..
setakat balik rumah dia jer la..
masak2 rendang ketupat cam biasa..
lepas korban.. [ayah mak aku aktif aktiviti macam tu kat masjid]
dapat lah kiteorang makan sup tulang fresh...ayah masak nanti..
itu jer lah...
fared kekadang cuti sehari jer..kalau raya haji jatuh tengah minggu..
setakat aktiviti tu jer lah
kalau cuti lama sikit.. baru balik kampung nisemilan tu..[masa mak aku ada]
dan ada lah jugak sekali beraya haji kat Johor..
tapi macam last year.. pak mertua gi haji..
jadi mak mertua dok ngan kiteorang lama..sampai raya haji...
beraya sekali kat situ..
tu pon kalau tak.. kiteorang nak ikut pak Jalil beraya kat Kedah sebenarnya..
rumah besan2 adik2 aku [anak umie]
kitorang satu family..memang jenis kaki berjalan..
lagi2 pak jalil..dah tua2 ni.. asal cuti jer..merata die pergi..
alih2 kang aku tengok die hapdet fb dok kat penang..
esok nya check-in kat pahang pulak.. 
minggu depan nye..tengok kat johor..pheewww...
ada sekali ritu.. berturut2 2 minggu berulang ke Serawak...
berjalan jer lah ngan umie..
tu last year gak..dia ajak gi kedah bercuti tu 3-4 hari kat sana..
tapi mak mertua tak nak..
yer lah..die pon tak sihat pon kan..
so..fes time beraya kat rawang ni jer ha...pon boleeeyy...

jadi..tahun ni..biler pak Jalil plan jer nak beraya dan buat macam2 aktiviti kat Perak..
aku dah gedik2 dah seronok..
plan dari raya aidilfitri hokeh..
besh weeeyyhh beraya kat kampung..!!!
yang bebetul suasana kampung..






lama nau2 tak merasa lemang pak Jalil buat sendiri..



 aku belajar buat ketupat palas hari tu...tak lah susah sangat sebenarnya eh...
lepas ni boleh buat sendiri kat rumah..insyaa Allah



malam sebelum raya haji tu [ahad malam isnin]
buat BBq kambing siap.. jagung ni ada lelebih bakar sekali malam tu..sedaaaappp..!! lama tak makan..[sebahagian lemang letak jagung jugak]


siap pasang pelita keliling rumah...
macam raya sungguh pulak aku rasa..
dah la siang tu puasa arafah kan..



laki aku gian betul nak memancing..bertahun2 sejak kawen dah tak gi memancing lagi..
abang sulung aku dok ngajak dia..
balik sini siap bawak joran..
ni dah balik dah ni.. saja lepak2 tepi parit banyak ikan haruan kat situ..
sebelum tu derang memancing kat tempat lain..semua tak ikut..
gi ngan abang sulung dan adik aku jer berjam-jam..
balik tu sambung pulak kat sini..


anak aku seronok sangat lah macam ni kan.. ngan sepupu2..sedara ramai kat situ..
bila lah aku nak merasa duduk kampung bagi anak2 merasa kehidupan macam ni..
boleh berlari tak takut kereta lalu lalang..
yang boleh dengar bunyi angsa dan ayam tak berhenti2...

dan time2 macam ni..time2 raya..lagi seronok..meriah.. sebab semua orang akan balik situ..

eerr..tapi nak duduk Shah alam jer... namo jauh2 sangat.. ngeheeee...
eeaahh...kat shah Alam tu pon ada jer kawasan kampung dalam bandar. hokeh.
insyaa Allah.. one fine day..kami akan 'balik' kesitu..


abah sado soh letak gambar dia dapat ikan haruan nih.. 
die letak jer joran kat parit sebelah umah pakcik aku tuh..malam2 die dok bertenggek kat situ tengok joran..phheewww...
dapat lah sekor malam tu..
tapi tak bawak balik pon.. sapa lah nak masak makan pulak kan..
bagi kat abah sulung aku hidup2..dia bela balik..
abah sado kate..nak kan kepuasan jer kate nye...
orang yang suka memancing jer tau..

okey...baik lah..



tahun ni jugak.. lepas sekian lama.. aku dapat pergi solat raya kat surau depan rumah jer..
sebab ada orang [yang uzur] tolong jagakan shaquille..
qaleef aku bawak sekali..solat raya sekali..
dah lama sangat aku rindu nak gi solat raya...seronok sangat rasanya waktu tu..
dapat dengar takbir live tak putus2 dari dalam rumah jugak... indah nya perasaan...


kire raya haji aku tahun ni agak bermakna jugak lah..
sebab fes time selepas sekian lama..ianya di sambut meriah..
rasa macam raya aidilfitri pulak.. heheh..siap jalan raya rumah orang lain lagi..
sedara mara Pak Jalil yang dah lama tak jumpa..
dan aku tak pernah kenal pon..!! 
waktu ni lah boleh dengar orang tanya "ni anak siapa..?? " -kat aku..


krik krik krik...


hahahaha... pasrah jer lah... nak buat acaner..sebab dah lama tak balik kampung keeeenn..



ok lah.. nanti aku sambung lagi yer...