Tuesday, September 06, 2016

bercerai hanya sebab tak masak...??

tak sempat nak update blog semalam..
kuar awal pagi..lewat petang baru balik..
penat.. malam tadi pon tak larat nak bukak lappy..
lepas isyak terus tido sekali ngan anak2..
tido hawal... cerite si kolot suami aku tu pon aku tak kose nak layan..eehh ?? 
hahaha.. iyer iyer... aku layan cerite tu..
[aku jarang layan drama sekarang ni..lelagi kalau lewat malam]
tapi aku boleh layan cerite ni..sebab aku rasa edrina tu comel dan sengal.. 

well...bukan nak cerite pasal drama tu..

semalam aku ke Mahkamah Syariah.. pasal hal Faraid tu lah..
yang ritu aku cerite tu...
so..semalam hari perbicaraan..
punya lah lama dalam tu aku menunggu turn kes aku di bicarakan
[macam orang bersalah jer kan bunyik nya] huhu
menunggu dalam dewan tu..
dapat lah dengar sekali masalah2 orang lain..
aku tak nak dengar pon sebenarnya..!!
ngeri taw...
tapi tu lah.. kang aku tunggu luar kang..
biler turn kes aku nak dibacakan..takde pulak orang nya..
tak pasal bertunda..satu hal pulak kan..

jadi..redho jer lah aku kat dalam tu..
ngan berkematu montot duduk kat bangku kayu keras dan jarang2 sampai nak 2 jam...

aku tak sure ada berapa kes masa tu..
tapi sekali ngan kes aku..kes cerai.. kes faraid..kes wali..kes tuntutan nafkah..
sebelum nak sampai kes aku.. 
adalah dalam lebih kurang....hurrrmm... 6 atau 7 kot bicara kes cerai..
tak pasal2 jer aku tau masalah rumah tangga orang...

sigh..

selama ni.. kalau tau pon.. melalui pembacaan jer..
tak kisah lah kat Fb ker atau dalam buku2 majalah..
betul lah orang kata..
kes penceraian rumah tangga kat meysia ni..agak kritikal..

pulak tu.. masalah penceraian..
kalau ko dengar sendiri.. macam tak masuk akal jer yang menjadi penyebab nya..
berisgtifar aku di buat nya setiap kali pon... 

dalam banyak2 tu..
ada lah 3 ker 4 kes yang aku rasa agak... hurrmm..
susah nak cerite aaiihh..

salah satu nya..
kes cerai pasal bini tak masak pada hari tu...

kisah nya.. hakim baca kan kes..
si suami balik rumah dari bekerja..
dan tanya pada isteri..
"Kau masak tak hari ni ?? kalau kau tak masak.. aku nak ceraikan kau...pandai2 lah kau lepas ni.."

yes.. simple as dat..!!

hakim tanya si isteri.."puan masak ker pada hari tu..??"

isteri jawap...dia tak masak.. sebab dia perangat lauk semalam nya banyak lagi..[membela diri]

jujur nya aku rasa.. apa salah nya kan...kalau betul lauk semalam nya masih elok dan banyak lagi..
tak kan hanya kerana perkara ni.. lelaki tu tak pasal nak ceraikan bini dia...
tak sayang bini ker ooii...
kalau yer pon lapa sangat..
tak kan la sampai macam tu sekali....

hakim tanya lagi.."puan tau tak akibat nya kalau puan tak masak pada hari kejadian tu ??"

si isteri angguk kepala..

kes derang ni di bawak tuk memastikan samaada talak/cerai tu jatuh atau pon tidak..
bergantung pada niat suami sendiri.. dan ayat yang dikeluarkan tu..
macam2 jugak lah lepas tu hakim tanya pada si suami..

aku pasti..bukan sengaja mereka nak bawak kes tu ke mahkamah lelebih lagi di bicarakan sebegitu..
di hadapan ramai orang luar dalam dewan tersebut..
tapi tu lah.. aku rasa.. lebih pada.. supaya sendiri bebetul yakin kot..

nak pastikan samaada ayat yang dikeluarkan suami tu boleh diambil kire atau tak..
since yang kite tau.. hanya ada 3 kali talak jer..
so..kene amik kire setiap satu nya.. dan berapa baki talak yang tinggal..
kot2 terjadi lagi perkara yang sama [jatuhkan talak lagi] pada masa akan datang..


aku share ni.. bukan nak bukak cerite kain dalam rumahtangga orang..
tapi.. sekadar pengalaman aku sendiri...
yang tak sangka.. perkare tu benar2 terjadi depan mata aku..!!

aku mungkin tak tau apa masalah sebalik nya..
tapi.. aku rasa..bila suami begitu mudah jatuhkan talak ngan cara macam tu...

hanya sebab tak masak !!!

Allahu....


aku terpikir2..apa perasaan si isteri tu..

mereka masih muda..

wallahualam..
aku doakan mereka belajar dari kesilapan...
dan terus kekal hingga ke jannah...insyaa ALlah.. amin..

banyak lagi kes2 yang di bicarakan dalam tu..
yang aku TERPAKSA ikut sekali dengar..
[tak boleh main hp dalam tu..nanti kene rampas]

sama macam atas ni..ada antaranya..kes2 yang sangat remeh...kat pendengaran orang lain..jujurnya pada aku sendiri..
[tapi impact nya besar pada mereka..]

ada lagi satu kes.. yang agak panjang..dan bosan..[huhu...]
suami seperti membuat ayat cerai sebanyak 5 kali..!!
tapi tak menyebut perkataan cerai atau talak..
sumtin like..ayat nya "aku lepas kan kau".. "ok..kite berpisah.."
kali ni pulak atas desakan si isteri..
berlaku time isteri masih dalam 'hari' [waktu berpantang anak ke-3]
-si isteri waktu perbicaraan ni dah habes nifas..dan dah tak duduk bersama lagi..
tak di beritahu kenapa si isteri mintak cerai..
cuma masa perbicaraan suami cuma cakap.. 
mereka bergaduh dan isteri desak mintak cerai beberapa kali..
suami pulak buat keputusan dalam keadaan tertekan dan marah..
tu yang jadi sampai 5 kali tu..dalam ayat2 dan hari2 yang berbeza..

sama macam kes atas tu..
nak pastikan..yang talak tersebut telah jatuh atau pon tidak..
dan berapa talak di ambil kire..
yer lah..ada ayat2 tu yang tak menyebut perkataan 'cerai' secara jelas pon..
tapi.. hampir kepada maksud tersebut..
so.. kene lah hakim syariah yang putus kan..

ada 2 kes cerai.. yang talak dijatuhkan suami kat depan hakim tu 
[dan semesti nya depan semua orang dalam dewan tersebut]

ada tu.. nak bercerai.. hakim putuskan suruh suami jatuh kan talak satu jer..
tapi derang suami isteri nak terus bercerai talak 3..!! kau dah kenapa..adeeyyhh
[tapi hakim tak izinkan] -ada di nyatakan sebab bersama..
siap suruh keluar dewan tersebut dahulu tuk berbincang semula..

[aku mengeluh lagi]

bukan nya mudah aku tengok sendiri tuk pihak mahkamah dan hakim tu buat keputusan..
setiap satu nya..amik masa tuk buat keputusan..
banyak perkara di ambil kire..dan soalan2 pada setiap sorang..
dan satu-satu kes macam ni amik masa sangat lama berbanding kes2 lain [seperti wali atau faraid atau tuntutan nafkah]


-sepatut nya..kes2 yang cepat dan mudah macam kes aku ni di bicarakan dulu..kejap jer bicaranya -pendapat peribadi


aku tulis ni pon..bila teringat hal semalam..
aku mengeluh sendiri..

kebanyakan kes semalam.. berlaku kat pasangan muda... 
ada yang masih takde anak.. dan ada anak2 masih kecik..

sempat hakim tu 'basuh' semua yang ada dalam tu...
nasihatkan akan hal ni..
supaya jangan mudah sangat jatuhkan talak dalam keadaan marah atau tertekan..
si isteri pulak.. jangan terlalu mendesak suami bagai..

yeaahh.. kite tak tau apa yang terjadi dalam setiap rumahtangga tu..
mungkin ada sebab kenapa si isteri mendesak tuk diceraikan..
memang susah nak cakap..tak boleh nak salahkan satu pihak kalau kite tak tau apa2..

tapi..macam hakim tu sendiri cakap..
jangan terlalu mudah sangat melafazkan cerai dan meminta cerai..
pasang surut hubungan tu...semua adalah fitrah alam rumahtangga..
kene saling tolak ansur dan sabar...kene matang dalam setiap keputusan di ambil...
sebelum apa2...[tuk bercerai] pikir dalam keadaan tenang..
dan jadikan perceraian tu sebagai jalan terakhir...
selepas tak boleh nak diselesaikan lagi...

sempat hakim tu tegur akan kes masak atas tadi tu lah..huhu...
sebab..betul.. aku sendiri dengar pon..
rasa nak marah kat laki tu jugak..

lain lah kalau pasangan curang yang tak boleh di maafkan ker kan..[contoh]

bila duduk dalam tu..dan tengok semua tu..
buat aku banyak sangat ber ishtigfar... ingat kan kekurangan diri sendiri..
dan doa supaya rumahtangga aku [dan kite semua] di jauhkan dari semua tu dan jugak dari tipu daya syaitan..
yeerr..semua tu tipu daya syaitan yang memang kerje dia buat pasangan suami isteri bercerai..
dengan buat setia kite..kesabaran kite..iman kite.. bila di uji...
tak kire lah..suami atau isteri...


tu baru sikit2 jer aku share..
tak mampu aku nak cerite semua yang ada dalam tu..ngeri tau sebenarnya ikut semua ni..

ada sampai kene angkat sumpah laknat bagai...
semata2 tak mengaku melafazkan cerai pada isteri dengan niat..


sebenarnya.. ni bukan kali pertama aku dengar semua ni [dalam mahkamah]
ritu kan aku cerite pernah jadi saksi tuk kes faraid ipar aku
pon sama jugak... bende2 lebih kurang macam ni jugak aku dengar..
memang menakutkan...

cumanya..sebagai manusa..aku doakan terbaik tuk kehidupan mereka selepas ni..
yang mana pilih bercerai sebagai jalan penyelesaian..
semoga mereka akan jumpa sinar kebahagiaan tuk masa akan datang..
mungkin ni bukan jodoh mereka yang tebaik..
ada hikmah di sebalik nya.. 
mungkin bukan terbaik tuk kite yang mendengar nya jugak..
tapi terbaik tuk mereka..sebab..mereka jer yang tau apa yang terjadi..

neway...
kes aku so far.. ok2 jer..tapi.. tak selesai pon lagi..
sebab.. kes aku.. 'kes berlapis' .. agak complicated bak kate hakim..
ada 2 orang waris mak aku yang dah meninggal..
dan salah sorang nya meninggalkan waris lain [suami dan anak]-Tina
dah pon di bicarakan..
cuma keputusan tu akan di keluarkan pada tarikh lain..
takde apa nak dirisaukan pon..tak pikir pasal bahagian hapa pon..
alhamdulillah..kiteorang adik beradik tak de sebarang isu akan hal ni..
cuma tuk aku yang uruskan.. rasa leceh nak datang lagi lah tu..
aabh sado kene mintak cuti tuk tolong jaga shaquille..
semalam..adik aku terpaksa ponteng kelas tuk jadi saksi hal ni..

aku dah pikir minggu ni boleh setel semua..
nak gi amanah raya..bank..pejabat2 lain jugak.. 
dan banyak lagi tempat tuk setiap satu yang berbeza...
lagi2 pertukaran nama kereta yang dah tak boleh nak di hidupkan roadtax nya selepas 3 tahun penama meninggal..

sigh....

takper lah.. ada lah tu hikmah nya..kene bersabar jer lah sikit..
insyaa ALlah..semoga Allah permudahkan urusan dan bagi jalan keluar tuk setiap satu nya.. amin..



notatanganAty :: pernah baca orang bercerai semata2 sebab ubat gigi...
























9 comments:

Chekgu Azrine said...

akk pecaya tau benda2 ni..kadang2 orang bercerai ats sebab kecik2 je..sbb dia ingat perkahwinan tu benda main2 kot...senang2 je kawen cerai...huhu

Nurzakiah Hanum said...

isu terlalu remeh kan

Dkna Abza said...

seram kalau dengar masalah rumah tangga orang ni. doakan kita semua diberikan kesabaran yang tinggi dalam hidup berumah tangga

eima said...

semoga kes aty dipermudahkan ...
dan semoga pasangan yang bermasalah di mahkamah diberi kebahagiaan ...

Salhah Suhot said...

Tak nafikan. Mmg ada yang bercerai sebab remeh2 je.

ZULHILMI TEMPOYAK said...

macam kisah along tu.. huhuhuh

wani ezryl * said...

td ada terbaca 7 pekerjaan paling stress.. rasanya kerja hakim mahkamah syariah ni dah boleh jadi pekerjaan paling stress jugak, mendengarkan macam2 masalah yang ada.

the first five years of marriage tu antara time2 yg genting jgk. time nk kenal peribadi masing2; husband & wife. semoga semua pasangan dpt mencapai kebahagiaan dunia & akhirat. benda kecik2 boleh bawak bincang.

Ainaa Najwa said...

assalamualaikum .. kesian akq aty bertabah ja akq duq nunggu dlm mahkamah nun yerr .. huhu .. actually nak selit sikit laa pasal yg suami ceraikan isteri hanye sbb tidak masak .. open mind ja laa, actually bile dah kawin tanggngjwb semua terletak pda suami nafkah zahir batin duit masak pkai mkn minum tmpt perlindungan ank2 smua to adlah tugas suami .. dah to klau smua to tugas suami apa saja tugas isteri ? yea tugas isteri membantu meringankan keje2 suami dirumah bantu suami masak bantu suami kemas rumah bantu suami jge ank bantu suami sedia kan pakai mkan minum .. semua to isteri membantu .. tpi itu bukan laa tnggngjwb isteri .. tpi smua yg disebutkn to adlh tnggngjwb suami .. bg isteri yg syg suami prihatin pda suami mereka tolong x suami mereka ambil alih tugas suami to ? yea mesti tolong punye sbb para isteri x akn snggup tgk suami die dah la pi keje awal pg blik lewat ptg kite plak x tolong die buad keje dirumah dlm keletihan kite bia suami buad smua keje dirumah dah penat keje diluar keje dirumah plak .. sye rase para isteri x akn snggup buad mcm to .. tpi hnye sbb hal sekecik itu hnye sbb x masak dah buad keputusan x rasional smpai nk bercerai sgale bgai .. kmne pergi nya akal dan pkiran ? bile suami sruh isteri masak maka sisuami perlu menyediakn alat masak memasaknya .. tidak perlu membazir .. sye pn pelik jgak akq aty .. time sye pi mahkamah ada sorg kakak nie kes die dibicarakan hnye sebb pgi tu die tidak iron baju keje suami saje sbb sibuk uruskn anak2 .. suami tidak membantu pn hnye tau mengarah .. rasa logik ka bercerai dgn alasan mcm to .. ? satu lagi kes pasangan nie bercerai hnye sbb pampers ank tak tuka .. dah tau isteri sibuk memsak apa slaah suami tolong jge ank nie tidak salah kan isteri .. bile da tidak ada sphaman mcm2 alasan x rasional diberi utk melafazkn talak .. astaghfirullah .. moga kite dijauhi ats sgale hal yg tidak baik ..

Peguam Syarie Faiz Adnan said...

Mendoakan agar dipermudahkan segala urusan. Amin.

https://peguamsyariefas.com.my