Thursday, September 08, 2016

THOUGHTS :: macamana aku berhadapan dengan Haters atau Cik Anon yang Annoying..





korang pernah tak baca satu kisah berlaku zaman Rasulullah..??
tentang seorang wanita yang terkenal dengan solat puasa dan sedekah..
tapi Nabi kata dia ahli neraka..

sebab apa..??

adakah solat nya.. puasa nya dan sedekah nya tak berjaya memasukkan dia ke dalam syurga..??

tapi Nabi kata... kerana lidah nya..

dia menyakiti orang lain dengan lidah nya..
yang suka mengata.. memfitnah..atau mengumpat orang lain..

dan itu menjadi asbab dia ke neraka..

takde istilah "aku ni mulut jer jahat..tapi hati baik..."

sebab.. perkataan yang keluar dari mulut tu sebenarnya melambangkan hati kita..
buruk perkataan yang keluar..
maka buruk lah sebenarnya hati kita..

hati tu adalah raja...
bersih hati kita..
insyaa Allah..bersih lah keseluruhan nya..amalan kita..dan urusan kite...

macam tu jugak lah kalau nak menegur/menasihati seseorang..
lelebih2 lagi kalau orang tu tak pon di kenali secara rapat..
nak berdakwah sekalipon.. ada cara..adab dan akhlaknya..
jangan sampai.. menyinggung hati orang lain walaupon alasan kite dengan niat yang baik..






baru2 tak berapa nak baru.. 
eerrr... well..agak lama sebenarnya..
aku dapat satu email...
jap..jap.. aku cari balik email tu...

alaa..tak boleh share pulak.. sebab ada perbualan peribadi.. 

tapi dalam banyak2 tu..dia tanya kat aku..pasal.. 
macamana aku handle orang yang kite tak kenal.. tah sapa2 orang..
mahupon orang yang kite kenali..
tetibe nak cakap sumting yang annoying...yang datang melalui blog dan media sosial..

[oohh...beliau masih baru dalam dunia blogging]

beliau mengadu..sakit hati...
rasa nak give up blogging..

heheh...

aku bukan gelakkan die..
tapi aku paham sangat situasi tu..

biasa dah.. biasaaaaa..

aku rasa..mana2 blogger pon macam tu jugak...

sengeh jer aku pikir akan hal ni..teringat dulu2..
in fact.. silap sikit.. boleh jer terjadi lagi sekarang ni..
dan.. akan tetap berlaku aku rasa...sampai bila2 pon..
selagi orang2 macam tu.. tak boleh move on dengan kehidupan sendiri..
terlalu sibukkan dengan hal urusan orang lain..

maksud aku dalam entry ni..Cik Anon yang ANNOYING...

atau kate lain nya.. HATERS...

kalau orang tanya macamane aku hadapi semua ni..
[pernah wartawan interview aku pon tanya soalan yang sama]

aku jawap :: aku buat tak tau jer.... 

aku jujur...

memang aku buat tak tau jer..aku malas nak layan..

dulu2.. masa awal2 blogging..
memang aku mudah sangat sentap dan suka amik peduli..
hati tu tak kuat...
pantang orang cuit.. aku 'menurun'...
buat amukan ablasia kat blog..

tapi tu dulu lah...masa ego masih beraja di hati..pheeww...
selepas sekian lama...kalau perkara2 macam ni terjadi lagi..
aku prefer tuk mendiam kan diri..dan senyap..
jujurnya.. aku tak kose pon nak layan...
tak pernah amik peduli pon dah...

dah lali kot... 
orang kate..alah bisa tegal biasa..
tak amik hati..dan tak terlalu memikirkan...

[orang kate..kalau kite begitu terkesan..maknanya hati kite lemah]

nak jadi blogger.. hati kene kental giteeww...
kena telan.. tak semua orang suka kat kita..biasalah tu kan..
kalau ko baik pon orang tak suka..apetah lagi kalau ko jahat..
even.. bukan blogger jer..
sapa2 pon.. kau.. aku.. kite semua..
sama jer hokeh.. 
jangan rasa..ko jer boleh tak suka kat orang..
tapi fefeeling orang suka sangat kat ko..
jadi..terima lah hakikat tu...  

tapi... beza nya..macam blogger ni.. 
kehidupan nya memang lebih terdedah pada 'orang luar'..
nak buat macamane kan.. dah ko sendiri suka nak berkongsi..
kene lah 'pasrah' tahap redho giteeww..

tapi.. tu lah...
ada jer cara nya.. supaya.. hati kite lebih tenang..
yer lah.. hati kite ni pon.. bukan kental sangat kan..
dalam kata fasa aku nak berubah ni pon.. [supaya menjadi lebih sabar dan kuat hati nya]
kekadang.. terasa macam nak maki jugak lah orang2 macam tu kan.. hahaha..
betul ni tau...
tu pasal... aku prefer tuk.. hurrrmm... jauhkan diri..
elakkan selagi boleh...jangan bagi ruang tersebut...
sebab bende2 negative macam tu..
buat satu hari kite 'spoil' dek kerana sakit hati..
hello.. aku manusia biasa hokeh..
iman tu naik turun...
sabar dan hati nya pon tak lah kuat mana..
kalau selalu kene bende2 macam ni..
memang akan sentap jugak... 

dan tu.. aku tak suka orang2 macam tu.. 'menyewa' pikiran aku..
apetah lagi nak 'tinggal terus' dalam kehidupan aku..
jadi.. apa aku buat...sejak bertahun2 sebelum ni lagi..
aku privatekan comment hanya tuk Authorize person sahaja..
dan aku buang chat box aku...
aku privatekan personal FB aku.. 
dan aku tak wujudkan FB PAGE khas tuk blog dan followers macam blogger lain..

kenapa...??

ironi nya.. betul.. mcam orang yang email aku ni ada cakap kat aku..
mereka ni [anon yang annoyong atau haters] 
biasa berani kalau komen yang buruk2 secara Cik Anon jer..
tanpa nama.. tanpa gambar.. tanpa kite tau pon sapa dia..

secara tepat nya.. aku anggap orang macam ni..'BACUL'
sebab berani cakap belakang2...ibaratnya..
saja2 jer sebenarnya..nak cakap sumting yang menyakitkan hati kite...

biasalah tu.. ada orang memang macam tu...
lagi die tak suka..menyampah ngan kite..
lagi kan nanti dia sibukkan akan hal kite..lagi dia nak amik tau..

kang kate minat kat kite sebenarnya kang... marah pulop...heheh

jadi...aku tak suka nak wujudkan 'RUANG' dengan sengaja tuk haters amik kesempatan melempiaskan kebencian mereka kat kite melalui blog atau Fb dengan kate2 yang.. tak masuk akal dan tak berkaitan..!!

like....[contoh aku pernah baca]

ko cerite pasal kedai makan..
tapi orang tu komen pasal ko makan pakai sunglasses bajet hipster dengan buat ayat sarcastic...

huh...?? kau dah kenapa bai...

tapi tu lah yang biasa nya terjadi kat blogger ni...
orang suka carik kesalahan dan komen bende2 tak berkaitan langsung..!!
dengan cara yang menjengkel kan pulak tu...

dulu2 aku biasa jugak kene macam ni..
tah apa2 jer....

jadi.. apa aku pikir..
ko nak rasa sakit hati atau apa..
aku tak nak tau.. sila mereput sorang2 dengan kebencian ko tu sendiri..
ko nak simpan..nak telan ke hapa..
tu ko punya pasal...kalau ko rasa ko 'tenang' dan suka hidup penuh kebencian pada orang lain..silakan...
aku tak nak amik tau...

thats it..

dulu.. lepas aku buang chat box aku..
orang kate aku.. takut..
so what..?? ko nak gelakkan aku..?? 
than.. ko dah puas gelak..??
apa ko dapat..??
nothing pon kan... sebab.. aku tak tau pon semua tu..

tu motif sebenar2 nya...
aku tak akan tau semua tu..
sebab.. takde ruang tuk aku amik tau...
jadi.. aku tak de rasa apa2 pon..

sejujurnya.. lebih menjaga hati dan lidah aku sendiri...
apa yang lebih penting dari tu..?? heh...
aku tak nak kuarkan ayat2 yang tak sepatut nya jugak..
perli orang ker.. atau lebih teruk.. maki orang tu semula...
nanti.. yang rosak.. adalah hati kite sendiri jugak..
dan akan menunjukkan akhlak kite pon sama buruk...

i cannot ok..cannot..
bagi aku ruang tuk berubah...
menjadi orang yang lebih baik.. insyaa Allah..
dan semua tu.. bermula dari hati...

jadi.. dengan cara aku ni..
yang bagi negative vibes ni.. aku prefer tuk jauhkan diri..

aku allergic lah ngan orang2 macam tu..hahaha...

dan... hidup aku lebih tenang.... pheewww...
aku boleh menulis dan ber-blog dengan aman...
sejak bertahun2.. aku dapat elakkan tak perlu berhadapan dengan situasi2 dari cik Anon yang Annoying...
harap2 aku dapat terus elakkan diri...

tapi.. dalam masa yang sama..
aku tak boleh nak larang mana2 orang tuk baca blog aku..
dan aku tak boleh mintak semua orang terima siapa aku..
sebab aku sendiri sedar diri..bukan sempurna pon tuk disukai..

[blog macam aku ni..berisiko nak kena maki setiap kali pon.. hahaha..aku sedar diri]
tak boleh nak paksa jugak orang terima apa sahaja yang aku tulis..
semua orang ada hak tuk menyatakan pendapat masing2..
macam tu jugak bila aku berhadapan dengan blog orang lain..
dan diri kite sendiri jugak lah yang boleh decide..
samaada nak terus membaca nya-menerima nya atau tak..
tak de orang boleh paksa..
not even aku sendiri..!! tak boleh nak paksa orang baca blog aku..
atau halang dari orang tak membaca nya..
samaada ko suka atau tak .. sokati ko lah nak baca atau tak nak..
walaupon ko mungkin menyampah ngan aku..
tapi kalau ko masih nak baca blog aku..
aku tak boleh nak buat apa..

yer lah...[tak semua orang]..memang suka mencarik kesalahan orang lain..
untuk di bahan kan...
orang2 macam ni memang ramai..dan wujud pon di sekeliling kita..
tak kire lah kite kenal atau tak...
even terdiri dari orang2 yang rapat dengan kite pon..
apa yang menggembirakan kite..yang membahagiakan..
yang tu yang akan menambah kebencian mereka pada kita..
orang2 macam tu.. memang hidup nya tak akan senang dan gembira..

hati nya tak akan tenteram..
ibaratnya..tak boleh tengok orang lain lebih sikit dari dia..
apetah lagi kalau lebih tu banyak..huhu

biasa kan macam ni..
kite pikir..
ko kalau dah tak suka..blah lah.. apa ko tunggu lagi...
tak yah ko nak sibuk baca dan amik tau lagi ngan hal orang ko tak suka tu..
[kalau perangai aku..tak suka.. aku blah jer.. tak akan baca dah lagi]
tapi tu lah.. semua orang kan mempunyai pemikiran yang berbeza..
nak buat macamane kan..
kene lah 'jaga hati' sendiri2..
dan dengan cara kat atas tu jer lah yang aku boleh buat..

dan jenis perangai aku...berhadapan ngan orang2 macam ni..
terus terang aku cakap.. aku akan ignore kan jer..sungguh..
macam tak ada berlaku apa2...
lagi lah kalau orang2 tu aku tak kenal tah sapa2 orang...aku tak amik port sangat..

dan kalau orang2 tu aku kenal..[kalau lah ada terjadi] 
masih sama jugak.. aku akan buat tak tau jer..
dan aku akan cuba jauhkan diri aku sendiri..
sejauh boleh dari kehidupan dia..
kalau dia masih nak amik tau akan hal kite.. tak boleh nak buat apa..
tapi tuk aku sendiri.. aku tak nak amik tau..
kat mana2 pon.. kat sosial media seperti FB ker IG ker..
apetah lagi dalam kehidupan sebenar...

tak peduli lah orang kate nak menyombong ke hapa..
bukan bermusuh.. in fact aku tak kisah pon nak bertegur sapa kalau berjumpa..
aku sendiri akan bukak bicara menegur....insyaa Allah..kalau kene pada keadaanya..
dan semua tu..bukan sebab aku sedang berpura2 berbuat baik..
bertalam dua muka..
aku cuma pikir.. its just ok...takde masalah besar pon tuk aku lakukannya.. 
macam aku cakap.. buat2 tak tau jer sudah..
hidup ni terlalu singkat tuk ko bermusuh dengan orang lain..
buat2 tak paham.. atau buat2 lupa jer sudeeyyy..heheh..
aku tak nak simpan sumting yang buruk dalam hati aku sendiri pon..
apetah lagi dendam..
walaupon kite tau..mungkin die tetap akan berkata hal yang buruk pada kite lagi selepas tu..
tapi.. takper.. kite tetap kene dan sentiasa akan cuba berbuat baik..[insyaaAllah..aku sentiasa mencuba jugak]

tapi selebih nya.. aku lebih senang...buat hal sendiri.. dengan dunia aku sendiri..
aku tak nak terlalu rapat atau bermesra...
apetah lagi kalau nak berkongsi cerite..
termasuk orang2 yang jenis suka menyampai2 kan ni..
batu api dengan kate lain nya..
sebab.. apa yang di sampaikan.. hanya memburukkan keadaan..
apa yang di beritahu.. hanya akan menyakitkan hati..
jadi.. aku lebih suka tuk jauhkan diri..
sebab..aku tak berminat nak amik tau dan peduli langsung pon akan hal orang macam tu..
walau sebesar zarah..
[maksud aku..kalau berlaku dalam kehidupan aku lah]
kalau takde hal penting..atau sebarang urusan..
bagi aku.. buat jer hal masing2..
hati aku akan lebih senang macam tu...

kalau boleh jugak.. 
aku tak nak orang2 macam ni ...
amik tau apa2 langsung pon pasal aku jugak..
hahaha.. kalau lah boleh..
dan.. sungguh..aku tak amik hati..

dan sebenar2 nya.. aku nih..
tak de lah banyak sangat masa nak pikir dan amik tau..
atau amik hati dan nak rasa sakit hati bagai ngan semua ni...
aku terlalu sibuk ngan urusan aku sendiri yang tak pernah habes..
nak pikir pasal diri sendiri pon tak sempat..
apetah lagi nak pikir dan bercakap pasal orang lain..
bagi aku..orang2 yang macam ni...
tak penting pon dalam hidup aku tuk dipikirkan lelebih..
jadi jangan nak terlalu 'perasan' tau..hahaha..

senang cerite.. aku amik jalan.. diam jer...malas nak panjang2 cerite..
cakap lah ko banyak mana pon..pikir lah apa ko rasa ko suka..
lantak ko situ..
mereput lah ko sorang2 kat situ..sebab aku akan buat tak tau jer nanti..
bagi aku sekarang.. kalau orang tu tah sapa2 [maksudnya..ada atau tak ada..takkan merubah apa2 pon]
jadi..aku tak perlu nak jelaskan apa2..
dan takde apa aku nak buktikan..
ko boleh terus berpikir dengan apa yang sedang ko pikirkan..
tak kire kalau buruk sekalipon yang ko nak pikir..
n i don care.. insyaa Allah.. tak effected pon..

sebab.. dari apa aku belajar pengalaman2 sebelum2 ni berlaku..
bila kite bercakap balik.. lagi2 dalam keadaan marah..
tak akan ada perkara baik yang lebih elok terjadi..
bahkan hanya memburukkan keadaan...
orang cakap macam tu macam ni...kita lawan..
dan orang lain akan gelak..seronok lah kan orang2 macam tu..
kau giler aku nak bagi orang2 macam tu bergembira..??!! memang tak lah kan.. muwahahahahaha....

eerr.. ok ok...

jujurnya.. korang kalau rasa ada perkara patut di tegur..
tuk menjadikan aku lebih baik..
boleh jer email aku personally..
keakdang.. ada orang wassap aku direct jer bagi tau..
ada kesalahan penulisan.. ada salah ejaan.. ada yang mampu menimbulkan salah paham pada orang lain..ada yang macam..bla bla bla...n etc etc..

ataupon komen jer dengan ber-adab dan berhemah..
biasa jugak aku terima.. dan beliau pon mintak aku tak publishkan..
so.. aku tetap ok... 
insyaa Allah.. aku tak pernah pon lagi marah biler menerima nya..
[dulu2 tu.. aku mintak maaf yer]
tapi tengok jugak lah cara ko bercakap tu macamane kan..
dan aku rasa lebih mudah tuk aku menerangkan kedudukan sebenar..
atau boleh terima dengan cara lebih terbuka..

bergantung niat ko sendiri..

ada orang.. memang berniat menegur kite secare ikhlas..
tak menyorokkan identiti sebenar pon..
cuma nya.. mungkin sebab aku tak kenal rapat langsung..
jadi aku rasa agak..hurrmm.. 'janggal'..
orang yang tak ko kenali bercakap sumting yang.. jauh sangat dari apa di pikirkan....
dan mungkin sebenarnya.. tak tepat pon..
terus menegur dan cakap sumting yang.. "eerr.. what..??" blur2 bila menerima nya.. hahaha..
[selalu terjadi pada entry2 lama aku]
atau pada readers baru yang mungkin tak biasa pada penulisan..
dan lebih penting lagi.. dia tak tau pon apa situasi sebenar2 nya..
tapi.. apa pon..aku terima... dan aku tak amik hati sangat..
aku anggap.. mungkin ada kesilapan dalam penulisan aku yang boleh menimbulkan fitnah dan salah sangka..
yang perlu aku betul kan laju2..

supaya tak bagi negative vibes jugak pada orang lain yang membaca nya..

tu aku cakap.. nak menegur sesapa..tak kire ko kenal atau tak..
perlu ada adab dan akhlak nya...
kalau betul cara nya..aku rasa..takde sebab orang lain nak marah tak pasal2 kan...

tapi kalau ko terus2 makin hamun..atau bercakap sesuatu penuh kebencian dengan cara yang menyakitkan hati..
aku anggap tu bukan teguran..
tapi lebih pada...kebencian..- HATERS..
dan hanya dengan niat tuk puas kan hati sendiri dengan menyakitkan hati orang lain..ppffttt...

aku tetap memaafkan..dan aku sedia meminta maaf kalau perlu..
mungkin Allah hantar2 orang2 macam ni kat aku..
samaada tuk menguji hati aku sendiri..kesabaran aku..
atau..Allah nak memberitahu pada aku..
kesilapan yang pernah aku buat sebelum2 ni..
setiap kali terjadi.. aku akan 'balik semula' pada diri aku..
dan tanya sendiri..
mungkin aku pernah menyakitkan..melukakan hati orang lain jugak dengan kate2 aku..
sehingga kan aku perlu merasai bahagian yang sama...
jadi.. lepas tu.. aku sentiasa sedia memafkan orang..
macamane aku mahu orang maafkan aku jugak...

selebihnya..
anggap jer lah..apa2 sahaja doa yang buruk yang ditujukan kat kita..
anggap satu sedekah amalan...
kite kene doakan yang baik2 jugak tuk mereka..

walaupon dalam waktu tu mereka yang berkata buruk pasal kite tu..sebenanrya sedang mendoakan keburukan pada diri mereka sendiri..

dan..tu salah satu cara aku hilangkan dendam dalam diri..






neway..kesempatan ni jugak..
aku mintak maaf kat korang semua..pembaca blog aku..
aku tak tau.. berapa banyak penulisan aku pernah menyinggung hati korang dengan kate2 aku yang kasar atau terlalu berterus terang..
kekadang.. aku sendiri sarcastic bila menegur orang..
tak sempurna pon akhlak nya..dan sedang diperbaiki..insyaa Allah... 
sengaja atau pon tak..
walaupon mungkin niat aku tak pernah nak tujukan khusus pada seseorang..
tapi.. kalau lah tu semua buat korang menyimpan sakit hati dan dendam pada aku..
aku mintak maaf teramat sangat...
pada masa sebelum..sekarang..atau pada masa akan datang..
doakan aku sentiasa menjadi manusia yang baik2...
dan dihadiahkan jugak orang yang baik2 jugak sentiasa bersama ngan aku..


pikir yang baik2..cakap yang baik2..insyaa Allah.. akan jadi semua perkara yang baik2 jugak kat kite...




notatanganAty :: gambar takde kene mengena...harap maklum..[baju material linen cotton yang aku suka sangat pakai setiap kali ke pantai]