Sunday, September 18, 2016

setelah hampir 7 tahun.. kami kembali semula...di tempat pertama kali.......


aku dan abah sado..

nak kate..tak bercinta langsung sebelum kawen tu..
tak lah jugak..
cuma.. kiteorang tak amik masa yang lama tuk bercinta tu...
dan aku prefer tuk cakap.. kiteorang lebih pada bercinta selepas kawen..

dari kenal..berkawan..sampai ke kawen..
tak sampai setahun pon tempoh tu..
tak sempat nak sambut anniversary percintaan pertama pon..
kenal pon tak lama..
bertunang pon dalam 8-9 bulan jer..dalam tahun yang sama..terus kawen..
alhamdulillah.. Allah permudah kan urusan kami..








dan..kat atas jambatan kayu ni lah..

menjadi saksi kisah kami... bahahaha..
rasa nak lempang tak guna ayat2 macam ni....ngeeeee

tapi saja aku nak blog kan pasal ni..
tempat abah sado proposed aku dulu tau..
haaa... ko jangan main2.. dalam kate fared tu tak romantik..
ko tengok lah kat mana tempat dia pilih..
mengadap pantai hokeh...oouucchh..

eerrr...sebenarnya... aku rasa.. tak sengaja pon..  kot...
kebetulan kiteorang lepak kat sini petang2 makan burger stall..[ramai orang pon time tu]
tetibe mud mendatang pulak kot biler borak2 kosong tu...
hahahaha..agak nya lah....
kiteorang baru jer berkawan masa tu..
baru sangat2... baru kuar dating 2 atau 3 kali jer..pon kejap2..
lebih banyak borak kat tipon jer dalam masa tu...

yang kat sini pon...fared bukan proposed  nak ajak kawen pon lagi..

takde adengan melutut bagai.. sila matikan imiginasi sendiri yer..

dalam sebulan lebih kurang kiteorang kenal secara tak sengaja..

masa jalan2 amik angin petang kat sini..
tetibe dia tak henti2 cakap kat aku..yang die nervous..cewaaaahh... 
rupa nya nervous sebab nak ajak aku couple time tu.. hahaha..kelakar lah teringat.. 

cuma...tak expect sangat lah cara dia tu..
dan ayat dia lebih sopan...berhati2.. aku ingat lagi time dan situasi tu..
takde ayat romantik pon...sumpah..
tapi..cukup bermakna..dan permulaan segala nya...aaauuuwww...


dia cuma cakap nak bawak hubungan kiteorang [yang time tu baru jer berkawan] ke phase lebih serious..

tapi... aku tak ingat aku jawap apa kat dia.. hahaha..sungguh..aku tak tipu..!!

aku memang tak ingat...

aku tak pasti aku terima dia secara direct time tu jugak ker..

aku rasa.. aku cuma jawap.. "just follow the flow..biar jer hubungan ni berkembang sendiri"
maksud aku time tu.. kalau rasa ok.. terus kan jer lah cam biasa..
kalau rasa tak serasi.. tak lah rasa bersalah nak mintak putus.. muwahahaha..
tak yah nak buat ayat declared bagai..
pengalaman hokeh..pengalaman....
aku tak nak terlalu mengharap.. atau tak nak telalu serious ke hapa time tu..
kiteorang pon masa tu sangat2 baru kenal..
betul..aku menyenangi sikap dia...tapi..macam aku cakap tu lah..
awal sangat lagi..!! so.. prefer tuk buat cara lebih mudah..

tapi.. hati ada munga2 jugak lah time tu.. miahaha.. malu i ols..

dan tak habes kat situ...

tak sampai seminggu pon dari hari tu..
tetibe Fared kata.. mak abah dia [mertua aku sekarang] nak datang masuk meminang aku..

eerrr... 


........................................

tak sampai seminggu hokeh...
4 hari..to be exacted...

dah la time dia cakap tu...

kiteorang kat kedai mamak Syed [kat Shah Alam] tu jer hokeh..
tengah makan maggie goreng pulak tu...

sebelum tu kemahen romantik aku kire die ajak aku bercinta kat tepi pantai siap atas jeti..

sekali nak ajak kawen..

kat kedai mama..JER..??!! heheh..

selamber jer dia cakap "awak.. minggu depan mak abah saya nak datang jumpa keluarga awak boleh ker..??"


giler ko tak terkejut...dah kenapa tetibe mak pak dia datang jumpa family aku pulak kan..
dia tak ajak aku kawen pon lagi sebelum tu..
tak pikir pon secepat tu..
baru jer kate nak serious..tetibe ajak kawen...biar betul..


"nak buat apa jumpa mak ayah saya..??"


sengeh2 jer laki aku masa tu..macam tak tau nak jawap apa...


"awak nak ajak saya kawen ker apa sebenarnya ni..?? "


ni...ayat atas ni... aku yang tanya tau.. yer...aku tanya...

sebab tengok dia diam...

tak de pon cakap apa2 nak bincang ajak kawen bagai..
tetibe terus cakap.. mak abah dia nak datang merisik aku...


abah sado jawap..."lebih kurang macam tu lah..." sengeh2...


pffttt...

ko nampak tak.. nampak.. senang jer dia ajak aku kawen... 

kat kedai mamak jewwww...
ayat pon.. mudah..direct.. walaupon tak cukup terang..
tapi cukup lah aku ni nak paham..

abah sado..kalau ada sapa2 yang kenal dia..

memang tak banyak cakap..
agak pendiam dan pemalu ngan orang yang tak rapat..
[tapi kelakar sebenarnya kalau dah kenal lama]
macam tu lah dia yang aku kenal awal2 dulu..
dia tak banyak cakap..
tapi... aku pikir2 balik.. berani pulak dia ajak aku kawen time tu.. hahaha...

aku rasa... masa dia proposed yang kat pantai atas jeti tu..

sebenarnya.. dia ajak aku kawen terus...
bukan sekadar ajak aku bercinta...kot..
aku ghase lah..
aku pon tak pernah tanya dia akan hal ni..sampai saat ni..
*nanti free aku nak tanya balik la...saja2 nak tau..[dia takde time ni]


hari dia tanya tu.. aku takde jawapan pon..

sebab..rasa macam.. betul ker fared ni...[time tu]
banyak kali aku tanya dia.."serious ker ni...??"
yer lah...baru sebulan kenal.. kuar dating pon jarang2..
baru jer ajak aku bercinta tak sampai seminggu..
dah ajak mak abah dia meminang aku...

aku soh dia datang jumpa mak ayah aku dulu...

dan 3 hari lepas dia ajak aku kawen kat kedai mamak tu JER..
[hari kejadian :: hari Khamis]
hari ahad.. pagi2...dia datang jumpa Pak Jalil...
pertama kali masa tu aku jemput dia kerumah keluarga aku kat Shah Alam tu..
beriye2 Pak Jalil masak tuk dia sorang jer nak datang hari tu..teruja orang nak meminang anak dia yang dah berumur 27 tahun time tu.. 
tak tau nak terharu ker nak nanges ni ha pikir..

aku tak tau apa dia borak ngan pak Jalil kat depan ruang tamu..
lepas dia balik.. aku tanya..
samaada fared ada cakap nak masuk meminang aku tak..??
sekali pak Jalil jawap "takde pon..."
sambil sengeh2 kat aku...

betul ker..

sebab kekadang Pak Jalil tu menyakat aku gak...

tapi memang betul..tak ada...

ggrrrrr.....


Fared ni..biar betul...!! aaiihh...


habes kat situ jer hal tu..

dan lebih kurang sebulan lepas tu..

betul2 time raya haji tahun 2009..
mak abah dan adik beradik dia..datang merisik aku...

dan 2 bulan selepas tu..kitorang pon bertunang....alhamdulillah..


wallaaaaah.....


mati lah cerite kisah cinta kat sini...uhuhukkss..

novel sangat ni taawwww...kalau ada yang rasa loya kat tekak tu..

jangan salah kan aku... bahaha...


tapi jujurnya... simple jer kisah cinta kiteorang..

tak banyak drama..takde pon bende pelik2 jadi time bertunang tu..
bergaduh pon jarang..
kiteorang lebih fokus pada persiapan perkahwinan [yang di awal kan]

kalau ikutkan..

nak kate aku time tu dah cinta sangat ngan Fared pon..
tak lah jugak..
sebab baru sangat kenal...
kitorang pon jarang sangat keluar dating...
tapi ada 'sesuatu' yang mendorong aku tuk terima terus bila dia ajak aku kawen time tu..
walaupon tak cukup kenal hati budi sangat pon lagi..
tapi aku tau.. dia lah orang nya...lalalala....[seb bek lah aku terima taww]

aku percaya 'pilihan Allah' tuk aku..

masa aku baru2 berkawan dengan abah sado..
dari awal..sampai saat entry ni.. dia sangat2 sederhana orang nya..
dalam semua segi...
in fact masa bertunang pon..
aku tak pernah tau pon apa pekerjaan dia.. gaji die lagi lah kan..
malu nak tanya...
apa background pelajaran dia..
aku tak tau apa2 pasal kerja dia..
aku hanya tau kerja dan gaji dia selepas kawen..!! [aku series ni..]

tapi.. aku pon.. ada sense jugak la..
bukan men rembat jer macam terdesak sangat nak kawen kan....huhu..
apa ko hengat aku takde takde taste ker..
nak jadikan suami kot... bukan nak main2 ooii..

sekurang2 nya.. aku tau dia datang dari kuarga yang baik2..
mak abah dia boleh terima aku...[restu keluarga]
dan dia ada pekerjaan yang baik..
dan insyaa Allah aku percaya dia berkemampuan menyara aku..
[aku tak mengharap lebih pon time tu]
dan dia ada kenderaan sendiri..walaupon bukan kenderaan mewah pon..
[masa tu dia pakai Myvi hitam]

dan.. bende paling2 aku senang masa mula2 berkawan tu..[kire baru kenal]
dia menjaga solat dia..dan dia sangat2 hormatkan aku sebagai wanita..
tak...!! korang pon tau..dia tak romantik..
dia macam kayu...hahahaha....takde adengan bukak kan pintu kereta..
takde adengan melutut depan pintu dengan sejambak roses..
tak pernah ada surprise...
tak pernah aku terima hadiah pon...sepanjang kiteorang bertunang-berkenalan-bercinta tu..
tak pernah hokeh..tak pernah..
kiteorang lebih pada satu hubungan yang sangat2 serious..!! well well..
yer lah... fokus pada perkahwinan  dalam tempoh masa terdekat..
tak banyak masa nak ada adengan2 merajuk memujuk romantik bagai..
dia tak pernah berbelanja besar pon tuk aku [sebelum kawen]
selain dari barang2 hantaran dan duit hantaran/mas kawen nikah..
aku pulak memang jenis tak pandai meminta2..
apa jer aku nak..[sebelum kawen tu] aku beli jer sendiri..
hello.. aku pon berkemampuan hokeh..
lagi pon..tak nak lah die terkujat..belum apa2..dah nak mengikis duit orang kan..
tak jadi kawen kang.. nanges lah ko sorang2 tepi katil.. 

so..tu semua yang aku ingat lah...

dan dari lepas kiteorang bertunang.. segala urusan di permudahkan..
tak lama pon.. tak sampai 9 bulan pon dari tarikh pertunangan..
[tak sampai setahun pon dari masa dia proposed kat aku yang kat pantai jeti atas tu]
seminggu raya..pada 10 syawal..
18 sept 2010... kiteorang dah pon bernikah...

dan..hari ni... genaplah kami 6 tahun bersama sebagai suami isteri...alhamdulillah..


jujurnya.. aku memang serahkan bulat2 pada Allah..[melalui solat dan doa]
dan aku yakin.. apa sahaja yang dia bagi aku time tu..
pasti yang terbaik tuk aku...
in fact..dari awal kenal dia pon taww..
dari hari pertama berjumpa dan keluar dating..
aku dah serahkan semua urusan tu pada Allah..
setiap kali aku bangun solat malam.. atau solat2 fardhu..
aku sentiasa doakan tuk diri sendiri..
supaya Allah permudahkan urusan aku pada hal yang satu ni..
temukan aku dengan orang yang baik2.. yang mampu bimbing aku...

time tu pon aku dah 27 tahun..[aku dan abah sado sebaya]
dan aku dah penat sangat2 bercinta sebelum tu...
aku malas nak pikir sangat pon akan hal ni..
tapi tu lah..perancangan Allah melebihi perancangan kite sendiri..
lepas Allah temukan aku dengan Fared..
Allah mudah kan pulak urusan kiteorang dari awal.. hingga saat ni...alhamdulillah..
dan...walau sapa pon dia..[sebelum tu]
aku percaya pilihan Allah pada aku tu adalah terbaik..paling2 baik..


mungkin bukan terbaik tuk orang lain...
tapi.. terbaik aku tuk aku..
cukup lah tu kan...terima seadanya...

dia tak sempurna... dan aku pon...!!
masing2 ada perangai tersendiri..yang pelik dan jelik..
sumpah kekadang rasa macam... ya hampun...laki akuuuuu...
annoying nya boleh tahan jugak lah.. hahaha..
tapi ketidaksempurnaan kami tu saling melengkapi..
heeeeyyy... aku pon bukan mithali sangat pon kan..
jadi..tak yah nak pikir..nak yang sempurna jer..
kite tengok dulu perangai kite ni acaner kan..
sedar diri tak layak tuk mencarik kesempurnaan pada orang lain..
pasrah jugak lah laki aku menerima siapa aku.. hikhik...
[tu pasal lepas kawen terus tukar nama blog "aku bukan bidadari" tu] 

tapi..dari awal..[sebab tak berapa kenal sangat kan]
aku dah set dalam pala hotak ni..jangan semata2 mencarik kesempurnaan dari dia..
dan terima jer lah siapa dia selepas kawen..

seram gak lah biler pikir2 [sebelum kawen] hahaha..

but in fact..apa yang Allah dah hadiahkan pada aku saat ni [Fared] sebenarnya..

lebih dari apa yang aku inginkan..!! alhamdulillah [sujud syukur aku taw] heheh











takde gambar berdua apetah lagi berempat dengan abah sado kat atas jeti ni....
yang ada gambar aku dan anak2 jer kat tempat pertama kali abah sado ajak aku bercinta..atau aku ghase..sebenarnya time tu dia ajak aku kawen..pon boleeeyyy....heheh..
kiteorang datang semula kat sini selepas hampir 7 tahun  dari tarikh kali pertama tu.. [aku ingat jer tarikh tu sebab sama ngan tarikh road tax kereta aku..]
dan tempat ni.. sentiasa akan di ingati..insyaa Allah..
harap2 nya..jeti ni akan terus ada sampai bila2..
supaya kenangan kiteorang tu..akan tetap kekal tinggal di sini [selain di hati]








kami tak acting tau.. memang kami ngah tengok kapal terbang melintas..
eerr.. macam biasa.. Shaquille muka tanpa perasaan..tapi dia teruja tau tu sebenarnya..
mak dia ni jer yang tau.. hahaha.. 








A loving dad, a wonderful husband..


How did I get so lucky !! [alhamdulillah]



Happy 6th Anniversary [again] for both of us..




harapan tuk diri sendiri :: semoga aku mampu mejadi isteri yang solehah yang boleh bawak Fared ke syurga nanti...


insyaa Allah... amin...






notatanganAty :: tak yah pelik sangat lah kiteorang sambut anniversary 2 kali setiap tahun..[10 syawal-bulan islam dan pada 18 Sept tahun masihi] 


eeahh..biar lah.....kiteorang masih lagi bercinta ni tau.. hikhik..