Tuesday, October 04, 2016

#RutinKerjaRumah :: takde vacume ?? i cannot hokeh...



ingat tak ritu..-rasa sebelum raya kot..lama dah..
aku ada cerite pasal vacume rumah kiteorang ni rosak..
vacum tu hadiah kahwin kiteorang dari kawan2 dak opis abah sado..
lama vacum tuk terbiar..sikit lagi aku nak bungkus2 buangkan..sebab semak stor..
tapi tetibe.. abah sado pasang.. elok jer pulak..
seb bek aku tak buang kan.. hahaha...

tapi tak lama pon..
die panas balik..lepas tu tetbe langsung tak boleh on..
bau hangit semacam jer pulak..

kali ni abah sado pon tau..
dah tak boleh repair lagi dah..
die pon malas nak belek2 ke hapa kot..


lamaaaaaaaaaaaaaaaa sangat lepas tu rumah ni takde vacum..
makan 2-3 bulan gak kot..
sengsara hokeh..
lagi2 kat carpet..sebab jenis bulu2 panjang tu..
setiap hujung minggu setiap kali bersihkan rumah..
carpet tak ley sapu pakai penyapu lidi jer..tak bersih..
dalam tu siap ada sarang semut hokeh..
jadi.. setiap kali pon.. abah sado memang kene angkat setiap carpet..
bawak keluar.. dan ketuk2 habuk kasi keluar..

dah tu memang tugas hakiki abah sado kan..
ada gak lah beberapa kali ajak abanh sado carik vacum..
tapi asyik tak bekesempatan jer...-lupa kekadang..
biler time nak buat kerje..[setiap hujung minggu kalau free]
baru lah merungut masing2..
pakai penyapu.. penat hooii.. dari atas ke bawah..
pulak tu tak berapa bersih..!!
dah tu..time menyapu tak boleh bukak kipas..berpeluh2 di buat nya

baru2 ni..aku agak sibuk.. jarang ada kat rumah..
jadi.. tak bersapu..[biasa aku sapu rumah hari2 tapi sapu biasa2..depan mata jer]
jadi kalau 3-4 hari tak bersapu..
memang nampak lah lebih sikit..
lagi2 area meja makan..
kat kerusi tu semua.. well..ko tau lah kan ada budak ni..
lagi satu jugak..ko tau lah anak2 ni kan..makan nak merata..lagi2 biskut..roti bagai tu..
alih2 kang nampak semut dah hurung dah..

lepas tu..memang selalu akan cakap awal2 kat abah sado
"minggu ni kite bersihkan rumah yer.."
biasa akan buat seminggu sekali.. pada hujung minggu..mesti..!!
gotong royong..

maksud aku.. kene bangun awal pagi..
dan tak kan buat sebarang plan pergi keluar mana2..
biler time2 macam ni..biasa nya kiteorang buat lebih details..
satu rumah..atas bawah dan setiap bilik termasuk bilik air..dan kat luar rumah..
bukan setakat sapu lantai.. mop siap.. bersihkan tingkap.. habuk kat perabot kat frame2 tu..
sawang2 semua sekali..kat celah2 tempat tersorok..
memang lebh details..
kalau hari2 biasa.. sapu tak angkat carpet..
tapi kalau kate yang ni.. carpet semua kene angkat ketuk kat luar..
bawah2 perabot terutama sofa.. di alih dan di bersihkan..
jadi ko bayangkan nak buat satu rumah ni..pakai penyapu..ber huhu jer lah aku ni..

yer lah.. selalu buat ni..dari pagi..
amik masa separuh hari gak..
sambung terus masak lunch..
lepas2 zohor baru masing2 terbongkang penat..
tapi kalau pakai penyapu.. mesti lagi lama..!!

bukan tak boleh..tapi penat nya lain macam bai..
lepas menyapu tu [biasa kerja aku]
rasa macam baru habes berkawad.. hahaha...statement ko kan..
yer lah... aku menyapu bukan cincai2..
aku dah sapu.. lepas tu nampak lagi sikit2 ada tertinggal..
aku akan sapu balik semula.. berkali2..
dah tu..kate sapu satu rumah..
lama mana pulak kan..
abah sado nak mengemop lepas tu..sikit punya lama menunggu aku setel siap sapu..
belum2 lagi ko tengok aku terjerit2 kat anak2..
ngah sapu2 elok jer anak melintas pijak sampah tu..
dan bawak merata balik..
mahu aku tak hangin pulak kan...

jadi.. dah biler awal2 aku cakap kat abah sado.."minggu ni..............."
laju2 abah sado ajak aku gi beli vacum.. hahaha..
tau dah kan..hazab nya takde vacum...

abah sado kata.. ada warehouse sales kat area sri damansara..area SSF Hq tu..
aku ikut jer lah...
nanti aku share location sekali..













semua jenama elok2 tau.. tapi harga memang murah..aku rasa lah..huhu
tak lebih Rm 300 pon semua2 yang ada tu..
ada yang semurah Rm 119..tapi jenama apa tah.. 
jenama elektrolux  Rm 160 plus macam tu jer pon ada pilihan gak..
ada panasonic..lagi.... aku tak ingat..
tapi aku rasa.. not bad lah..tuk vacum biasa2 ok lah ko nak beli kat sini..
jangan carik yang pelik2.. memang nan hado yer.. 

sebenarnya..aku takde apa2 kriteria tuk vacum yang nak di beli..
selama ni pakai vacum hadiah kawen orang bagi tu..dah rasa bersyukur sangat dah sebab banyak membantu..
kalau makpak aku punya dulu.. giler besar macam opis vacum cleaner tu punya..
suction nya besh lah..kuat... 
tapi.. tuk aku saat ni.. tak pikir sangat..tak cerewet2 sangat..
yang penting.. ianya adalah sejenis vacum.. cukup..
abah sado nak beli macamane ghuper..warna atau bentuk.. terpulang..
since abah sado ni punya perangai.. biler nak beli bende2 elektronik macam ni..
die yang lebih teliti.. dan lebih tau.. 
aku tak tau sangat-atau mungkin tak berapa amik tau
spec apa yang perlu atau tak tentang vacum ni..
semua abah sado yang uruskan..

eeaahh.. ada2... selain dari ianya adalah sejenis vacum..
mesti kecik jugak..supaya tak de masalah penyimpanan nanti..huhu..





alololo...comel sangat ni abah sado belikan vacum kaler PINK tuk aku.. heheh..
since ko tau lah abah sado ni kan obses ngan kaler hijau..sampaikan...iron rumah ni dulu pon dia nak beli kaler hijau..
tetibe die sendiri mintak nak color pink ni..tak sangka lah jugak..
sedangkan.. aku tak kisah pon color apa.. janji.. -vacum..
tapi comel pulak biler tengok vacum ni kaler pink..auuuwww...








tak banyak pon barang dalam ni.. tapi..not bad gak lah..
 dan dari jenamayang elok2  ngan harga murah lebih sikit..
ada gak tv nipis tapi takde branded.. aku tengok rm399 jer pon ada..
ingat nak tengok2 ekon sekali... qaleef kate.. die boleh tido bilik dia sendiri..
kalau ada ekon.. pfftttt.... ko tengok budak 4 tahun zaman sekarang ni..
nyampah mak ko tau..
tu lah.. dah terbiasa sangat tido nak ber-ekon...
tu pikir2 nak letak sebijik ekon kat bilik anak2 tu..






ni kilang nya.. kat tepi jalan besar dari sungai buloh nak ke Sri Damansara tu..
betul2 berhadapan dengan SSF Hq Sungai buloh/Damansara
dekat ngan court mammort gak..
boleh nampak dari jalan besar tu...




sebelah banggunan hijau tu..kilang nya..
yang hijau tu.. kalau tak silap.. banggunan SSF lama...[tutup 3 tahun lepas]
kalau aku tak silap lah..tapi dekat situ jer lah jugak kalau asa sapa2 tau..
aku beli bunga murah2 yang ritu nak raya tu pon area sini gak lah..deret2 ni jugak..

kot lah ada yang terdesak vacum macam aku ni kan.. hahaha...