Monday, November 14, 2016

BALI TRIP 2016 :: tengok persembahan Barong Dance dan batik di Tohpati Village


pagi2 supir dah jemput kiteorang gerak pukul 8 pagi..
siap2 sarapan begedil kentang sedap.. terus supir kate nak bawak pergi BARONG DANCE
kalau ikutkan aku..memang tak nak pergi barong dance ni..hahaha..
sebab..boring..
tapi takper lah.. boleh jer layankan...
tengok kesenian mereka macamane kan..






Ticket masuk 100k Rp seorang [Rm 28 lebih kurang] x 2 orang
bebudak free
sebelum masuk ada die bagi ko kertas penceritaan pasal barong dance ni..
kalau tak.. sumpah ko tak akan paham apa bende nya..
tapi aku tengok..dah ada kertas pon..tak berapa paham jugak.. hahaha..
mungkin sebab aku tak fokus sangat..eerr..bosan.....giler....




tapi.. heran nya.. anak2 aku kemahen fokus lagi nengok nya..!! series..
maybe sebab barong tu nampak pelik kot..
ada orang jadi monyet [pakai costume] bagai..




tengok anak2 aku begitu fokus..


tapi costume die agak menarik..dan mungkin berseni..
ada pernah aku baca review kate..best tengok persembahan ni..uhuukkss..
mungkin die pencinta seni..kot...so.. no wonder tuk orang2 macam tu suka kan bende2 macam ni..
oooii...teater kebudayaan kat Meysia tu pon tak gigih sangat aku nak nengok nya pon...
teruk nau2 perangai kan.. 



persembahan satu jam...
dah sebab boring...kiteorang keluar..gi jalan2 area belakang2 tu..ada macam taman..
so.. aku ber #ootd lah kejap sementara make up iolls tak cair lagi..ahaakk..
bali is panas.. 
[masih awal pagi lagi masa ni]

kat Bali ni.. memang belambak2 ukiran2 patung batu macam sebelah aku tu..
hampir di sepanjang jalan dan rumah serta banggunan..
anak aku..darikan takut tengok nya..sampai dah tak heran dah.. hahaha..
sebab memang ko akan nampak hampir setiap masa..
walaupon bukan kat kuil pon..
since ko sedia maklum..Bali ni penduduknya.. 90% beragama Hindu -kalau tak silap
walaupon ko tengok muka masing2 macam melayu indonesia tu..
tapi.. tak semesti nya mereka beragama islam..
so..sebab tu.. kat sini..banyak kuil..dan banyak patung2 macam ni.. #uniknyaBALI

saja nak share pengalaman pasal BARONG DANCE ni..
kalau korang jenis2 memang minat seni halus..[yang bukan semua orang boleh paham sangat]
yang ko kene tengok betul2 baru boleh paham jalan cerite [sebab takde subtitle]
atau mungkin jenis suka tengok sumting yang baru..atau nak tengok sejarah budaya derang
boleh lah pergi dan tengok sendiri Barong Dance ni..

tapi tuk aku..dan fared jugak..
bagi kiteorang..yang tak paham sanagt bende2 seni halus macam ni..
memang tak ley masuk..hahaha..
derang dah lah tak pakai mic..memang tak dengar hapa pon yang dicakap..
just bunyik music asli aku tak tau apa nama nya..yang ting ting ting ada bunyik gong jugak tu..
selama sejam persembahan.. aku cuba fokus..
tapi masih gak tak masuk jiwa..

bukan tak minat seni..kiteorang..lagi2 abah sado..die suka jer perati..tengok..
bende berseni..ngan budaya..[tu pasal kiteorang pilih Bali instead of Indonesia lain tuk bercuti]
in fact abah sado masuk jer tarian zapin masa remaja dulu..
aktif sampai buat persembahan kat citrawarna hokeh..
kau jangan main2 tau.. hahaha...
tapi..cuma nya yang ni.. mungkin bukan pilihan kiteorang..
setakat tengok kejap2.. boleh lah kot..huhu.. 

jujur sangat ni..

dalam tu pon agak panas dan bahang..
walaupon masa tu cuaca masih awal..dalam pukul 9-10 lebih kurang..
ada anak2 omputeh..anak pelancong luar negara lain..
dah menanges2..ada tak duduk diam..rimas agak nya..
sebab tu lah kiteorang pon kuar awal..[selain sebab boring]
seb bek gak la duduk tepi2 dan bahagian atas..
so orang tak perasan sangat biler kuar awal tu..
yer ar.. biler nak kuar time persembahan..
takut orang tengok macam tak hormat budaya mereka pulak kan..

so.. tu aku cakap awal2..
kalau nak rasa pengalaman berbeza sikit..suka tengok teater bertopeng..
boleh lah masuk sini..
kalau tak.. korang boleh jimat 100 ribu Rp - simpan buat beli cenderahati..






next stop is TOHPATI VILLAGE- kat sini tempat orang buat batik tangan..
alaaa..macam kat terengganu tuuuuuuuu... tapi sebab kan kat terengganu kelantan tu pon aku tak pernah pergi tengok..
so.. supir bawak kat sini.. boleh lah aku tengok macamana keeeeenn.. hekhek..
ko nak tengok masuk free jer...








yang ni cantik.. tenun benang.. halus sangat buatan nya..
ralit aku tengok..
tante tu cakap.. biasanya die amik masa sehari suntuk tuk siapkan semeter [lebih kurang] kain ni [corak simple]
nak buat ni biasa akan terus siapkan sekayu gulung tu dalam 100 meter kot dia cakap -aku pon tak hengat dah..huhu
tapi..memang cantik lah..aku suka bende2 macam ni.. 



yang ni batik lukisan tangan.. kalau korang nak tau.. kat sini..yang derang lukis ni..
hanya ada satu corak design dan satu warna sahaja yang di buat..!! tak akan sama antara satu sama lain..kire salah satu keunikan batik Bali ni lah -yang di bagitau..
so.. ko takde lah pakai tetibe sama ngan orang lain..



kat dalam tempat jual batik2 yang dah siap..bukan kain pasang jer..
ada macam2..alas meja..sarung bantal.. alas tilam..selendang.. baju siap.. lukisan gambar..bag..macam2 lagi lah kire nya..




saja amik gambar sebab pintu2 kat BALI ni cantik2..!! 
banyak giler gambar kiteorang ngan pintu tau.. hahaha..

kat sini..dalam bahagian kedai tu..tak ley amik gambar..
sebab yang aku cakap atas tu la..setiap hasil lukisan batik tu hanya ada 1 tu jer..
so.. derang tak nak orang tiru..

sebab tu aku pon tak ley la nak amik gambar banyak2 share ngan engkorang..
dalam tu besh gak.. macam2 bende boleh beli tuk buat kenangan..
ko jangan beli kain batik nak buat basahan kat sini..
memang mahal la..kalau beli pon tak sampai hati nak guna..hahaha..
kalau kain batik kat sini yang jenis tuk buat kain pasang tu..
boleh buat baju kurung..
kalau kain ela yang bermeter2 tu.. bagi aku masih lagi murah berbanding kat kelantan terengganu..!!
ko boleh dapat yang halus buatan tangan nya..cantik dan unik.
hanya serendah 200 ribu Rp..
tak sampai seratus duit kite [Rm] pon tau..
kalau nak lagi mahal ratus2 pon ada..memang lagi cantik sangat
aku rasa..berbaloi gak lah sebenarnya..

kalau ko rasa berkenan kat sini..
aku galakkan ko beli jer terus..
sebab..nanti kat tempat lain..[kot ko bajet carik lagi murah]
memang susah dah nak jumpa -melalui pengalaman


dekat2 dengan tempat pembuatan batik tu..
ada satu kawasan orang buat barang hiasan silver..
memang berderet2 kedai..macam satu kampung area tu buat silver..
nama kampung tu CELUK VILLAGE
sepanjang2 jalan tu..memang banyak lah jual dan buat barang silver ni..
tapi supir just bawak terus ke satu tempat atas ni jer..


ni tempat orang2 buat barang silver tu..
aku tengok..dari besi macam buruk jer..macam penutup tin orang buang2 tu jer..hahaha.. 
pastu di ketuk2 nipiskan...
welding siap..buat bentuk..lepas tu kilatkan bagai..terus cantik jadi anting..!!
lepas tu jual mahal..hukhuk...


masa aku datang tengok tu..derang tengah buat bendalah ni..


tapi..jujurnya.. agak mahal gak lah..lagi mahal dari yang biasa aku jumpa kedai kat Meysia ni..
cincin kosong biasa [tapi tebal] starting price 1 juta Rp [lebih kurang Rm 350]
belum lagi yang dah ada ukir2..atau letak batu2..
memula laki aku macam nak beli gak..sebab cincin kawen aku hadiahkan sarung masa nikah dulu dah ketat..
tapi.. yang die pekenan..terlampau mahal sangat..boleh dapat lagi cantik kalau beli kat Meysia ni ha..
so.. tak jadi lah beli..
aku tak pandai bende2 ni..tapi mungkin seni buatan nya kot..mungkin lebih halus..kot lah kan..huhu

tapi dalam tu bukan ada tu jer..ada macam2..hiasan dinding.. clutch bag pon ada..menanges aku tengok cantik nya..sama menanges biler tengok harga yang tak berbaloi tuk aku beli..
ooii..clutch bag jer pon..hukhuk..




amik gambar kenangan kat pintu keluar jer lah...heheh..rugi supir tu bawak kiteorang ke sini..ahaakk..
eeaahh..kalau korang nak tau..kalau kiteorang beli barang kat sini..
atau mana2 kedai yang supir bawak..
supir akan dapat komisyen jugak tau dari kedai ni..
berapa banyak tu aku tak tau lah..agak nya..kalau mahal kiteorang beli..lagi banyak lah dia dapat..
personally..tak per jer..rezki supir tu lah kan..
tapi tu lah..kesian dapat pelancong macam kiteorang ni lah..hahaha..
eeahh..kat tempat lain.. banyak gak lah kiteorang memborong2 lukisan bagai tu..
haaa..tu nanti2 lah sambung cerite yer...


okeh..nanti sambung lagi...
tak ley panjang2...aku malas nak edit gambar banyak2 sekali gus..