Wednesday, November 23, 2016

DIY Frame untuk CANVAS Painting


pergi Bali.. jangan tak beli canvas painting..lagi2 peminat deko..
sebab kat sana.. murah..!! dan cantik2..
kiteorang beli gak beberapa frame gambar dan painting canvas ni..
tapi nya tu lah..
kalau beli yang besar2.. tak boleh bawak balik naik flight dengan frame nya sekali..
jenuh ko nak hangkut..
so..derang bukak frame kayu dan gulung2 bungkus elok2 tuk customers bawak balik..
yang mana ada frame dan cermin..kiteorang beli..derang bungkus masuk kotak siap pemegang tuk hand carry jer..
sebab yang tu ada cermin.. takut pecah nanti..
ada yang muat boleh masuk luggage.. memang sengaja aku bawak extra luggage size sederhana semata2 nak isi barang extra waktu shopping.. mihmih
tapi tu lah.. tak semua boleh sumbat masuk dalam tu..
gigih lah ko hangkut carry..

so... biler dah sampai rumah..
kene lah ko buat frame tuk canvas tu balik..kenapa lah derang tak dismantle kan sekali kayu frame sedia ada tuh... tak yah nak kene carik beli lagi..  
seb bek lah laki aku mahir gak bende2 macam ni..huhu
lepas tu.. aku ingatkan.. kayu frame tu senang jer beli kat kedai2 hardware..
asalkan kayu boleh jadi bingkai..
rupernya..tak.. nak buat frame tuk canvas painting.. kene carik kayu yang ringan..tak ley pakai kayu berat2..
walaupon canvas ko tu besar giler pon..
kene pakai kayu jenis ringan..
dan rupa nya gak.. tak semua kedai hardware yang jual kayu kayan ada jual kayu sesuai tuk buat frame canvas ni..
yang ada jual 3-4 kedai kat area rumah kiteorang ni..semua jenis kayu berat2..

jadi nya..sampai ke Sri Damansara kiteorang gi membeli kayu tuk canvas painting ni [tak lah jauh sangat pon]
abah sado tanya kawan die yang memang meniaga canvas kufi..cadangkan beli kat situ..*thanks btw
dah tau tu..malas dah nak carik2 tempat lain..
gi situ jer...tak yah buang masa minyak bagai..





ni kedai kayu kat Sri Damansara [seberang] area Public Bank..
nama kedai..tak ingat..Hoctrade apetah..
memang jual kayu kayan jer kat sini..
boleh lah aku beli kayu tuk wainscoting rumah aku kat sini gak nanti..[masih dalam pertimbangan]



lepas tu..mintak siap2 potong ikut ukuran..senang tak yah nak penat2 potong lagi nanti
beli 2 batang.. Rm 26 lebih kurang untuk 1 frame.. 
sekaki seringgit lebih.. tak berapa ingat pulak..
aku dok dalam kereta ngan anak2 jer..sebab hujan..tengok dari tingkap jer ni ha..
well..ko tau lah perangai abah sado tu kan..walaupon die tau bini nya tak akan turun kereta pon..
tapi..die memang nak jugak hangkut aku sama2 pergi..bawak teman ke hapa tah ni.. memang dari awal kawen..sampai lah anak dua ni..
[tu aku jadi terbiasa gak pergi mana2 nak berteman dengan abah sado]
dah tu.. kalau bawak bini pakej ngan anak2..
tapi end up..turun pon tak..kalau tak hujan pon belum tentu aku turun sebab malas nak control anak2 nanti..
kejap jer pon..ko duduk lah dalam kereta..




hujung minggu.. terus buat.. 
kayu ni agak lebar sebenar nya berbanding yang sepatut nya..
tapi tu jer yang ada.. but as long as ringan..so ok jer..
lagi pon..canvas tu pon besar..




siap dah...setiap satu sambung tu..di paku tau..yang ko tengok stapler tu.. saja2 jer nak kasi kukuh lagi kata nya..



lepas tu.. dah banyak2 ko beli barang hiasan rumah..alih situ..ubah sini..tak tau mana nak letak dah..huhu..pon payah gak nih..


dan lepas tu lagi.. gigih jugak lah ko bukak balik majalah2 ko dari yang lama2 sampa ke baru tuk carik idea macamane nak buat dan tempat mana yang sesuai..
bukan semata ko beli majalah tu bizi body tengok rumah orang cantik2 dalam tu jer..ahaakkss..





so.. kat mana aku letak..??

tu nanti aku share lain kali punya entry yer..insyaa Allah..