Wednesday, November 23, 2016

BALI TRIP 2016 :: Tempat shopping cenderahati



selain tempat2 aku mention sebelum ni..
ada 2 tempat lagi yang popular kat pelancong..
biasa aku baca review orang.. yang femes..kat Krishna.. dan lagi satu nama kedai nya..Agung Bali..
Agung Bali ni masih baru berbanding Krishna..
aku pergi 2-2 tempat..tapi..aku prefer Agung Bali sebab barang2 lebih menarik..
dan kedai lebih selesa..

2 tempat aku bagitau tu..kire one stop centre lah...tuk ko carik cenderahati atau baju2 bali 
orang kate.. selain baju ori kat Hard Rock Cafe Bali..
kat sini.. kualiti baju tshirt nya pon bagus dan still murah..
kire kain nya lebih berkualiti berbanding kedai2 yang ko jumpe tepi2 jalan tu..
supir kata..100 ribu Rp..ko boleh dapat lebih kurang 100 helai..memang betul2 murah lah tu kan..
tapi.. well.. kalau ko kenal aku..bukan jenis aku lah beli tshirt2 macam ni tuk diri sendiri..dan orang lain..[unless memang ada orang mintak/pesan belikan]
so.. aku tak concern sangat pasal baju2 ni..
aku prefer sumting like..FM..kain2 pasang.. dan perhiasan rumah..
memang banyak aku borong kat sini..!!



jujurnya.. masa aku baca review orang lain..dan masa dupir cakap nak bawak kiteorang shopping kat Agung Bali.. aku pikir tempat nya macam kedai2 kecik berderet2 macam satu tempat like.. GM ker..atau kat tempat terbukak macam kedai2 kat Rantau Panjang Kelantan tu..
tapi jauh sangat tu apa aku pikirkan.. Agung Bali ni macam gambar atas ni lah..satu gedung ber-air cond yang besar dan selesa..
tapi harga fixed yer..tak boleh nak tawar2 bagai.. huhu.. sikit tak besh lah..
tapi.. barang kat sini still not bad..walaupon apa aku harapkan [barang yang ada] berbeza..tapi masih ok jer.. macam2 boleh shopping dalam ni..




kain songket sulam yang cantik dan..murah..!!  sulam yer..bukan cetak..











tempat painting kat tingkat atas [kedai ni 2 tingkat]



lagi satu yang popular kat Bali ni.. aromatherapy die sendiri..
memang banyak sangat di jual merata2..
aku beli gak lah tuk diri sendiri dan tuk cenderahati..
tapi tak besh nya.. ko tak boleh bau..takde contoh..
jadi.. aku gi beli yang botol2 kecik sekali banyak.. test dulu bau..
kot lain kali ada rezki datang lagi.. dah tau dah yang mana bau sedap dan boleh di beli..
ada jual botol besar siap..




kiteorang laki bini berbelanja kat sini agak banyak..
tuk kiteorang sendiri termasuk souvenir tuk orang2 rapat  
abah sado beli sampin songket .sepasang ngan aku jugak..boleh tempah nanti buat kurung..



lepas bayar.. amik barang yang nak di packing [hand carry naik flight] kat sini..
macam canvas tu..frame nya di bukak sebab besar masing2.. jadi derang gulung elok2 dan bungkus siap tali sangkut kat bahu..senang nak bawak..
yang mana boleh masuk luggage yang kecik2 tu..memang aku sumbat dalam luggage jer..
tak boleh nak penuh2 pegang sebab ko ada 2 jenis budak nak kene hangkut bersama stroller2 mereka jugak..


sebelum supir hantar ke Airport..
kiterang singgah ke Krishna dekat2 ngan Airport tu..
saja2 tengok.. beli sikit cenderahati kecik2..
krishna ni lebih kurang macam Agung Bali ni jugak..tapi tempat nya lebih crowded
[mungkin sebab kat bandar Kuta]
tapi ada barang yang tak jual kat Agung Bali..aku beli kat Krishna..
sebab masa nak balik tu...tengok cash dalam Rp masih banyak..
so boleh lah berbelanja lagi sikit..
tapi tak lah habeskan semua..
aku masih ada duit Rp lagi ni ha bawak balik..
kot lepas ni nak berjalan lagi ke sana.. boleh lah guna..
[abah sado ajak aku ke bali lagi tahun depan..!!] 

so.. korang kalau pergi Bali..
nak beli t-shirt murah2.. boleh beli kat sini..
tapi kalau nak beli barang hiasan rumah.. atau pilihan painting lain..
boleh jer beli kat kedai2 korang jumpa kat tempat aku share sebelum2 ni..
sebab..ada barang yang aku aim kat tempat sebelum ni...
ingat ada jual kat Agung Bali ni..[lain kali jangan dengar sangat cakap supir]
rupanya..nan hado...memang menyesal sungguh...
tak semua yang ko jumpa kat kedai2 tepi jalan tu..ada di jual kat sini...
in fact..kat kedai2 tepi jalan biasa tu..keakdang jauh lebih murah dari kat sini tau..
so.. ingat yer... rasa nak beli.. beli jer..hahahaha...
bukan ko boleh datang selalu2 kat sini hokeh...

lagi satu.. kat bandar Kuta..area Hard Rock Cafe..
pon syurga gak shopping kat situ..
kedai2 situ meamng meriah giler..dan bukak sampai 12 tengah malam setiap hari..!!
happening lah tempat nya.. 
tapi.. kat situ..harga nya mahal sikit..berbanding kedai2 kat area kampung2 ni..
walaupon jual bende yang sama..
dan lagi..tak besh nya..kalau ko tanya harga..derang akan tekan harga kat ko [sedangkan ko tau harga nya boleh dapat jauh lebih murah]
dan biler ko mintak kurang..tapi masih tak puas hati..
kalau ko tak beli..memang kene maki lah nanti..
macam kat Petaling street lah ni gamak nya..pfftttt....
so.. ada sekali kiteorang berjalan2 kat area situ..
tapi takut nak tanya2..hahaha.. sebab setiap kali tanya..
memang harga nya mahal memanjang.. mahal bukan sikit2..mahal giler tau..
memang boleh bargain.. tapi tu lah..macam aku cakap..
kalau ko dah bargain..tak beli.. memang kena lah...
so..senang cerite.. kalau ko rasa tak nak beli..jangan tanya langsung..
tu tips nya nak shopping kat area bandar kuta [kat kawasan Hard rock tu]

tapi..ada menarik nya jugak..
kalau ko nak beli barang branded original yang biasa dapat kat mana2 tu..
ko beli kat sini..memang jauh lebih murah dari harga kat Malaysia yer..
so..seronok lah nak beli bende2 macam tu kat sini..
selebih nya.. better ko carik bende2 yang rare jer lah...

ok.. tu jer aku nak cerite pasal shopping2 kat area Bali ni..
tak banyak gambar selain dari kat Agung Bali..
sebab ada masa..malas dah nak pegang camera bagai..huhu