Monday, January 16, 2017

dah tua2 pon minum susu lagi..??



dah tua2 lagi kene minum susu tau..
kalsium makin berkurang kan...
kang..sakit belakang..gigi rapuh.. sakit itu..sakit ini..haaiihh..

ni bukan nak cakap pasal anak2..
tapi.. nak cakap pasal diri sendiri.. huhu..

dulu sekolah2..liat nak minum susu..lagi2 susu plain yang tawar tu..
kemahen mak aku jerkah soh minum..
beli susu dumex tin merah..
nan mahu nya anak2 nak minum..
ada lah abang aku sorang yang rajin minum..
tu pon sebab die nak tinggi..hahaha..
eerr.. tak tinggi2 pon jugak..
tapi memang gigi abang aku cantik..
die kata..gigi dia tak ada yang bertampal atau pon patah mereput lagi..
walaupon umur dah nak masuk 40 dah..
baru sekarang aku perasan.. huhu
kesan amik susu lah ni kan...

teringat mak aku dulu cerite..
asalkan mengandung jer gigi die patah..reput atau mudah rosak..
sebab nya..anak dalam kandungan..
nak bina tulang2 badan dia..amik kalsium mak..
jadi sebab tu waktu mengandung kite perlukan kalsium tambahan..
bukan jer tuk baby..tapi tuk kite sendiri..
kau bayangkan..mak aku beranak 7 kali..
tak termasuk mengandung yang gugur 2-3 kali tu..
kesian mak aku.. nak makan daging pon susah..heheh..

kau gelak aty..?? 
sekarang kau dah merasa..baru kau tau kan...

memang ponnnnnn....!!!
aku kalau mengandung jer..mula lah sakit gigi..
tak tahan..
memula dulu tak tau gak punca nya..
biler dokter bagitau..part of punca nya jugak [pasal kalsium ni]
baru aku paham dan teringat cerite mak aku tu..

aku ni.. cume kesedaran datang..
masa mengandung sulung dulu..huhu
tapi masa tu.. amik susu sebab mengandung sulung..
sayang anak kate nya...
bukan buat tuk diri sendiri dulu..[tak patut perangai camni tau]
masa mengandung..hari2 disiplin amik...
minum susu khusus tuk pregnancy..
lepas2 dah beranak..sebab dah terbiasa amik..
terus jer amik macam biasa.. sedap rupernya minum susu hari2..aku suka..
cuma lepas tu..aku suka minum susu HL yang dalam kotak tu..
rasa vanilla.. sedap ooii...sekotak..sehari aku kerje kan...ngeeeee...
memang laki aku beli tuk aku jer pon..

tapi lepas2 tu.. ada masa buat perangai..biler susu habes..
bertangguh2 beli..langsung tak beli2 dah..
kalau ada pon..ikut suka lah..ada masa ingat..minum lah..
ada masa..ber bulan2 tak amik..

tapi... mungkin sebab anak2 aku kan menyusu badan..
kuat pulak tu..
kalau aku tak amik..
aku akan mudah sakit belakang..bahagian tulang..
dan paling perasan.. mula lah aku sakit gigi..mudah berdarah biler gosok gigi..
dan memburukkan keadaan.. aku ada gastic..
sekarang kalau sakit..bergulung2 badan..tak tahan..
memang susu lah dulu carik..baru amik ubat..lepas dah ok baru boleh makan..

dari sini lah timbul kesedaran giteeww..

aku ingat kan..yang sakit2 belakang tu..
sakit2 pinggang tu..
pasal kes beranak czer amik bius dan cucuk belakang amik epidural bagai tu..
macam orang selalu dok kata tuuuuu.. 
tak hokeh sebenarnya..TAK..!!

kau dengar la sangat orang kata aty ooii..
sedangkan sebenarnya ko sendiri kurang kalsium..pheeww..

kalau aku cakap macam ni kat dokter 
biler ngadu sakit belakang sebab amik epidural atau bius beranak czer..
dokter senyum sambil geleng kepala...

bukan sorang dua dokter aku pernah tanya pasal ni..
yer ar.. aku takut ar kan dah 2 kali czer..dan amik ubat lumpuhkan separuh badan
risiko aku pernah dengar DARI BUKAN PAKAR akan buat kite sakit belakang sampai mati..
atau risiko cacat bagai.. lumpuh...dan sebagai nya..

tapi sebenarnya.. tak pon..
dokter kata.. [czer/bius/epidural] bukan punca nya pon 
walaupon ada risiko..tapi peratusan nya sangat2 rendah..
[ni yang aku tanya consultant pakar bahagian ni masa kat spital selayang dulu]
dan lagi..kalau betul2 timbul masalah pon..
mungkin boleh berpunca dari darah tinggi..kencing manis.. atau sebab lain yang kite dapat time mengandung atau sebelum tu lagi..

siap kene sound ngan dokter "ambil kalsium tambahan.. minum susu lebih kalau rasa sakit2 belakang..lagi2 time awal mengandung tu.. baby dalam kandungan perlukan kalsium tuk bina tulang..gigi dia..kalau mak nya pon sakit sana sini dan kurang kalsium..macamane nak jaga baby..nak bagi terbaik kat baby..lepas beranak..sakit2 belakang sebab dulu tampung baby dalam perut..berat..perut kedepan..tulang belakang jadi tak lurus..so..kene terus amik kalsium tuk tulang belakang kite pulak..bukan semata2 untuk baby jer..kene minum sampai tua !!"

baik lah...sentap ahkak okeh..garang nau dokter nya tu..huhu

heesshh... teruk betul sebab aku boleh percaya bulat2 orang kate tu..
dan terus di hantui ketakutan ngan mitos tu semua..
lepas tu percaya yang sakit pinggang lepas beranak czer ni sebab kan semua tu..
malu kat oghang bijak pandai jer aaiihh..
sedangkan sendiri yang kurang kalsium..
kurang zat... sendiri tak jaga baik2..

berapa ramai beranak normal..tapi rasa sakit belakang jugak..??
sila mengaku...heheh..

tu tanda nya kurang kalsium yer..

insap sendiri...huhu

tapi betul tau..aku perasan lama dah..
biler aku tak amik susu/kalsium dalam jangkamasa lama sikit..
dalam 2 minggu ker..[sebab kekadang aku tak sempat nak gi beli susu yang aku biasa amik tu] 
memang rasa sakit belakang..sakit gigi..
kalau kosisten amik susu.. memang takde pon rasa semua tu..
macam ajaib pulak..hahaha..

anak2 aku kan kuat menyusu..direct badan pulak tu kan..
perabeh lah zat2..kalsium dalam badan aku ni di ambik nya..
eehh....aku bukan marah..
ate..nak buat acaner kan...tu salah satu cara derang dapat khasiat..
susu ibu kan susu terbaik giteewww..
cuma..aku lah..kene pandai2 jaga diri sendiri..
amik kalsium tambahan.. topap dengan pemakanan..

dan kalau aku kosisten amik.. sekali sehari..
alhamdulillah.. memang jarang sangat aku sakit2 belakang lagi..
dah lama pon aku tak kena..
since sekarang susu memang aku amalkan hari2..
tak kisah ar susu apa..
kekadang..lambat order susu yang biasa aku beli tu..
Anlene pon aku minum jer... sedap lemak..
laki aku nak belikan aku kalsium jenis tablet..
tapi aku tak nak..aku prefer amik susu..walaupon rasa macam leceh..
tapi aku rasa minum susu lebih sedap dan kenyang..
elok lah tuk aku yang ada gastic ni..

aku amik atas sebab tuk kesihatan diri sendiri..
untuk jangkamasa panjang..
kalau panjang umur dan hidup lama sampai tua..
aku nak berada dalam keadaan sihat dan kuat..insyaa Allah..
kate kau nak panjat gunung sama2 ngan abah sado keeennn.. ahaaakkss..


kite ni dok pikir tuk baby jer..
tuk kite sendiri tak nak pikir kan pulak..
sedangkan..penjagaan diri pon penting jugak..
lagi2 biler makin berumur..
kene sendiri jaga.. tak boleh nak harapkan orang lain..
kalau sendiri pon tak ada kesedaran..
tak boleh nak buat apa lah tu..

yer lah..badan kite ni memang ada zat semula jadi..
tapi.. faktor umur..pemakanan..cara hidup..
buat semua tu makin berkurang..dan hilang..
fitrah nya.. memang semua tu berlaku secara semula jadi..
tapi.. kalau boleh kite adjust mana patut..apa salah nya kan..heheh..

orang kata.. alaaaa..orang dulu2..tak makan pon vitamin2 itu ini bagai tu..
elok jer..sihat panjang umur..
haaaa.. cer ko tanya orang yang sihat masa umur 70-80 tahun tu..
apa dia makan....derang ada makan big mac sebulan sampai sepoloh kali macam orang zaman sekarang..??
derang makan ulam2..sayur.. derang makan bende2 sihat..
tu pasal..umur 70-80 tahun..badan masih kuat..
boleh menanam..bercangkul..buat macam2 kerja..
lepas tu ko nak claim bezakan orang dulu orang sekarang bagai..

apa yang penting..penjagaan diri..
tak kisah lah macamane ko buat sekali pon kan..

macam ayah aku sendiri..
umur dah 60 tahun..tapi memang sangat2 aktif..
aku jarang tengok die duduk baring kat rumah depan tv..
ada jer kerje die buat..
merata die pergi berjalan sebab badan masih kuat dan sihat..
sebab..ayah aku amik ulam2..!! makan ubat pon..herba2 semulajadi..
so..aku tak heran lah kalau die umur nak 60 tahun..
tapi masih larat nak naik bukit..jungle tracking..marathon..
daki gunung..panjat pokok..bertukang..

haaa..nampak tak...

aku jer yang tak nampak walaupon depan mata..hahahaha...

insap bertubi2....

tapi..azam aku dari tahun lepas..
start makan ulam2 mentah..
cuba jugak lah pelan2..sikit2..
walaupon aku amik kolagen tambahan [ephyra]-pon aku dah kurangkan sekarang..
aku balance kan dengan makan jugak bende2 semulajadi..

dan pengambilan susu tuk tulang dan gigi..
tak cantik tak apa lah..yang penting sihat..dapat makan daging..sampai tua..heheh..
nak share ngan korang..
susu kambing yang aku amik sekarang ni..
bukan sekadar susu kambing biasa..
tapi susu kambing untuk kecantikan jugak..!!





susu kambing Kurma Madu PLATINUM 
plus collagen dan vitamin C untuk kecantikan kulit..!!

besh kan.. dalam masa kite nak jaga kesihatan..
elok jugak datang dengan pakej tuk mencantikkan kulit..

korang tau kan..susu kambing ni banyak sangat kelebihan nya..
selain sebab minuman sunnah [minum pon dapat pahala insyaa Allah]
susu kambing adalah susu kedua terbaik selepas susu ibu..
just nak bagitau hebatnya susu kambing ni instead of susu lembu..

aku dah amalkan minum susu kambing ni dari sebelum mengandungkan shaquille lagi..
dan kosisten amik masa mengandung..dan sampai sampai sekarang..
alhamdulillah.. memang banyak sangat kebaikan pada baby..
kulit shaquille tak sensitif [beza dengan qaleef] 
dan shaquille langsung takde kuning lepas lahir..[alhamdulillah]
korang pon tau kan tu salah satu kehebatan susu kambing ni..




dan bonus pada susu yang aku amik sekarang ni..
sebab tuk kecantikan jugak..ahkak mesti lah sukaaaaa...!!

ada ekstrak KURMA dan MADU jugak..!!
memang antara makanan sunnah yang tak boleh di nafikan kebaikan nya

baca kelebihan nya..selain dari tuk tulang dan gigi [masalah aku sendiri]
elok tuk TENAGA..untuk kulit dan kesihatan badan secara keseluruhan nya..
bagus sangat ni kan..
aku suka la..sihat tu penting..cantik tu bonus tuk aku..





satu box mengandungi 20 sachets..1 hari aku just amik 1 sachet jer waktu malam sebelum tido
just bancuh dengan air suam [aku tak suka air panas sangat sebab takut khasiat akan berkurang] 



ada 3 perasa [susu putih plain / coklat dan strawberry]
since aku memang hantu coklat..so.. aku suka buat susu kambing ala2 hot choc giteeww...tanpa gula..memang sedap dan tak rasa muak langsung...
aku kalau krimer terlebih [rasa2 lemak] sangat pon aku tak berapa suka gak
nanti rasa sebu jer kat perut..
tapi so far.. ni ok..tak manis langsung pon..tapi sedap rasa koko tu sendiri..
dah tua2 ni tak yah lah nak kisah kan sangat bende2 manis ni..
kene jaga kesihatan lebih sikit..uhuhukkss





produk Halal bumiputra.. 



so far sebab aku dah biasa amik susu kambing..
memang aku akui kebaikan nya..
memang aku rekomen sangat kat korang..
selama ni pon aku biasa share kat korang kebaikan susu kambing ni kan..

cuma..baru ni first time aku amik susu kambing tuk kecantikan jugak..
aku positif yang ni jauh lebih baik..khusus tuk aku sendiri..insyaa Allah..

korang kalau nak try...
boleh jer beli dari aku..

harga pasaran Rm 50
HARGA JUAL : Rm 45 jer sekotak [ORIGINAL]
beli 2 box atau lebih..bagi discount lagi..

KANDUNGAN :: 20 sachets
PERASA :: COKLAT / PLAIN / STRAWBERRY

kalau korang concern dalam penjagaan tulang/gigi
perlukan kalsium tambahan..
dan nak cantik dalam masa yang sama
boleh lah cuba SUSU KAMBING PLATINUM ni..insyaa Allah..

sms/whats app :: 019-2085089 [aty]
[untuk urusan jual beli sahaja yer]