Friday, January 20, 2017

"mengandung lah balik..tambah anak perempuan..."







T.Y.P.I.C.A.L 

semua nya akan di letakkan dalam keadaan serba salah...
what is wrong with u guysssss..??!!!

aku kat phase 4 tu..
biler dapat 2 anak lelaki..
orang dah mula tanya dan suruh mengandung balik..
untuk dapatkan anak perempuan..

sigh..

kau hengat senang cam tu jer ker...

lepas tu..kalau dah mengandung beranak..
tak dapat macam YANG KAU SURUH.. 
so kau nak cakap apa lagi..??


" kau yang tak pandai.."

atau..

" mengandung lah lagi..."

atau

"accident ker teeww..??"


lepas tu nanti dah asyik mengandung beranak sebab dengar nau cakap kau..

nak kene hadap pulak yang ni...


"tak pandai merancang ker..??"

atau..

"cukup2 lah tu..asyik beranak jer "



why pople..whyyyyy....!!!


emosi nampaaaaaakkk....


hahahahahahahah....

tak lah....

annoying hokeh.. annoying... 


cakap berkait atas ni..

aku berada di phase no 4
which is.. aku dah pon ada 2 anak lelaki..
n no gurl yet..

kalau cakap.. jujurnya memang lah aku nak...
dari dulu pon sapa2 ikut blog aku lama..tau..
aku memang nak kan anak perempuan..dari anak sulung lagi tau..

tapi.. biler Allah bagi aku Qaleef Eeman.. which is anak lelaki..
aku anggap tu hadiah terbaik yang Allah nak bagi pada aku [sebagai hamba]
well.. DIA tau apa yang terbaik kan..

tapi.. aku keep telling people.. aku mahukan anak perempuan..
dan Allah masih bagi aku anak lelaki tuk kali ke-dua nya..

dan saat tu..aku anggap Shaquille adalah satu keajaiban...yang hebat..
sebab apa..?? 
sebab aku pasti... pasti ada sebab Allah tak tunaikan permintaan aku..
dan bagi aku perkara yang pasti nya lebih baik..iaitu..Muhammad Ash-Shaquille ni sendiri..

sampai masa tuk kali ke-3 akn dtg ni..insyaa Allah...
[yang mungkin tuk kali terakhir aku boleh mengandung since aku bersalin czer]

yeaahh.. aku masih mengharap..
aku terlalu mengharap kalau aku mengandung lagi..
aku akan melahirkan anak perempuan..

TAPI...


pandangan..persepsi aku berubah..
bila satu hari..aku pergi dapatkan rawatan kat klinik area rumah aku ni
sorang dokter 'ustazah' ni nasihat kat aku..[masa tu saja2 simbang jer]
aku panggil dokter ustazah sebab gaya die memang macam ustazah [penyampai ilmu agama..]

"betul kan niat biler kata kite nak mengandung dan memiliki zuriat..bukan mengandung sebab nak kan jantina2 tertentu untuk perkara2 tertentu..boleh jadi kufur nikmat " #tarbiyahsentap

terus lah dia masuk cerita kisah zaman jahiliyah dulu2...
yang begitu percaya dengan kepercayaan2 tertentu dalam hal jantina anak ni..

sekarang..berbeza...kite takde dah kepercayaan2 yang melibatkan agama ni
tapi.. tanpa sedar..kite terdidik dan di didik dengan semua tu..
DENGAN CAKAP2 ORANG... 
contoh.. orang yang kawen..'wajib' memiliki anak..
bila mengandung.. dah set awal2.. anak sulung..mesti lelaki..
kalau anak sulung perempuan..orang masih cakap.. "sepatut nya.. anak sulung elok lah lelaki.. atas sebab bla bla bla" [kepercayaan]

kalau dapat anak lelaki pulak.. orang cakap.. "biasanya anak2 perempuan yang lebih rapat dengan ibu..lagi boleh di harap dari anak perempuan..jadi kawan baik..."

semua nya serba salah kan...
semua nya akan jadi tak kene..

dah tak pasal2 orang yang dengar tu stress..
dan waktu tu mula rasa kufur nikmat.. 
hilang rasa syukur.. dan mula 'meminta2'
punca nya.. sebab..mulut orang..

tak habes kat situ.. kalau lepas anak ke dua masih tak dapat anak ber-jantina sepasang..di anggap keluarga tidak sempurna..
orang selalu cakap..
"ada anak sepasang..baru lah rasa sempurna"

bende ni tak akan habes..!!! percaya aku...

sedangkan..sebenarnya..bukan tu yang sepatut nya kite kene pikir dan hadap..
bukan tu yang sepatut nya kau kene bagitau kat orang lain..
cuba kite ni jadi orang yang sentiasa memberi kata2 positif..
pada orang2 sekeliling kite..
so..orang yang mendengar pon.. akan lebih berlapang dada menerima..

dapat mengandung dan melahirkan anak pon..
patut bersyukur dan gembira..
tak semua orang dapat rasa tau..
ada orang masih mengharap tuk rasa semua tu..
dan tak peduli pon pasal jantina anak..
yang kite ni..Allah dah bagi nikmat rezki anak melimpah ruah..
tapi kita ni jadi manusia tak gheti bersyukur dan terlalu meminta2..
ibarat kite sedang mengkufuri nikmat Allah..
sedangkan kite di suruh tuk sentiasa percaya dan berbaik sangka pada DIA sentiasa...

sempurna bahagia tu.. bila kite tau rasa bersyukur pada Allah..
dengan apa yang kite ada saat ni..
walaupon mungkin kite tak ada anak langsung..
rezki Allah tu sangat luas..

biler dokter tu tarbiyah aku akan hal ni...
[sebab aku cakap.. kalau aku kalau lah aku masih dapat anak lelaki tuk kali ke tiga.. aku nak berusaha mengandung balik-walaupon mungkin aku dah hampir sangat ngan umur 40 tahun time tu dah bersalin secara czer banyak kali]

"selama ni awak mengandung kerana apa.. ?? " -doktor


kene bash sekali..rasa macam kene lempang kat muka..huhu

terus aku...ASTAGHFIRULLAHALAZIIIIIIIMMMMMMMM..

insap aku ooiii...

tersedar..yang aku ni selalu jadi manusia tak gheti bersyukur..kufur nikmat..
dokter tu cakap.. perkara2 macam ni pon sebenarnya kind of ujian..
menguji macamana kite belajar tuk belapang dada dengan setiap pemberian nya..
die nak tengok..macamane penerimaan kite sendiri..
apa ada dalam hati kite tu...
kekadang..kite tak sedar..sikit kata2 kite..
dah tunjukan yang kite tak gembira dengan pemberian Dia..

tak salah pon tuk mengharap..
dokter tu pon cakap.. ada cara yang dibenarkan dalam islam dan dalam kaedah perubatan
tuk membolehkan kite berusaha tuk dapatkan anak yang kite mahukan
dan insyaa Allah tak melanggar syariat islam..
dan kite sendiri memang di galakkan tuk berusaha..
tak salah mencuba.. tak salah tuk tidak berputus asa..
tapi satu jer..jangan sampai mengkufuri nikmat...

bergantung pada hati kite sendiri...
semua nya bermula dari awal..lepas berusaha.. berdoa..bertawakal..
betulkan niat kite jugak..
"mengandung tuk untuk apa.." -bak kate dokter tu lah kan..
samaada tuk menambah zuriat..
atau semata2 nak kan jantina tertentu..[biasa kite ni terpesong untuk kelahiran yang kedua atau seterusnya]

biasa tak kite dengar kalau orang dah ada anak sepasang..
biler mengandung anak ke tiga.. die cakap..tak kisah pon jantina anak dah..
sebab dah ada anak sepasang..

atau pon.. tak mengharap pon tuk menambah zuriat lagi [yang ketiga]
tak kisah kalau boleh mengandung lagi atau tak selepas tu..
alasan.. "aku tak kisah..aku dah ada sepasang.."

tapi kalau yang belum...
sanggup beranak banyak kali sampai dapat..!! 
walaupon sebenarnya.. dari sudut kemampuan atau kesihatan tak mengizinkan..

nampak tak permainan nya kat situ.. hahaha..
macamana hati kite di manipulasikan..
betul kata ustazah tu..eeahh bukan..dokter tu..
semua ni ujian..[tuk orang2 macam aku]

berbaik sangka jer ngan Allah..
Allah bagi kite apa yang PALING BESH..PALING BAIK..
walaupon kite mungkin mintak yang sebalik nya..

haaiisshh.. walaupon susah nak buat..[jujur ni]
masih lagi mengharap...
tapi.. aku cuba tuk betulkan niat aku..berlapang dada..
dan sentiasa bersangka baik dengan DIA..insyaa Allah..

betulkan niat aku sebenarnya.. tuk memiliki anak2 yang ramai..
korang pon tau.. aku mahukan 5 orang anak..[kalau lah boleh..]huhu
tapi.. lepas bercakap dengan dokter ustajah tu..
buat aku belajar tuk lebih berlapang dada..
aku sedang usaha tuk betulkan niat aku mengandung semula..
in fact..saat ni..aku dah pon terima..
kalau lah aku ada rezki tuk mengandung lagi..
aku tak nak terlalu memikirkan pasal jantina anak..
aku kalau dapat mengandung semula pon..dah bersyukur sangat2...
aku cuma mahukan Allah tambah rezki zuriat pada aku..
betul ni..
apa salah nya kalau aku ada ramai anak2 lelaki pon..
asalkan tau cara didikan nya..
anak2 lelaki pon pasti boleh diharap..dari segi apa2 pon..
tuk jadi anak2 yang baik..
dan mana tau rezki aku..mereka yang akan hangkut aku dan fared masuk syurga secara 'direct' nanti kan..[insyaa Allah..amin2...]

aku cakap ni..kalau lah aku mengandung lagi..huhu
tapi kalau lah jugak anak aku sekadar 2 orang tu jer pon..
aku tetap bersyukur..kalau bukan rezki anak..pasti ada rezki lain..insyaa Allah
tak kisah lah 2-2 lelaki sekali pon kan..
yang dua tu..didik jer lah baik2..dengan cara yang betul..
aku ok... aku dah bersyukur dengan apa yang aku saat ni..
2 orang tu pon dah satu hadiah cukup besar Allah bagi pada aku dan Fared...
tak sanggup nak mendustai nikmat dari DIA hokeh...
cannot aty..cannot..tak baik taawww..
kang Allah tarik sekejap jer.. [mintak dijauhkan]

yang penting.. apa2 pon...betulkan niat kat hati tu dulu..
sebelum kau TTC semula...eeerrr...tak tau lah tah biler.. 
yang 2 ni pon huru hara..biler dah penat perangai masing2..
i was like...Oookkk.. cukup lah tu.. bahahaha..
tapi..ada masa..pujuk hati.. anak ni kecik2 lagi memang penat..
dan..bila lama2..rindu pulak nak tambah anak..
dan rasa macam tak cukup setakat 2 orang anak tu pulak..ngeeeeee....tengok perangai ko aty...pfftttt..
[kalau kot Allah nak bagi lebih apa salah nya kan]

so people... stop la... ubah mentality tu...
biler kite nak cakap apa2..nak 'cadangkan' apa2..
macam 'phase' kat atas tu..
pikirkan dulu kalau kata2 kite tu sebenarnya bukan lah sesuatu yang baik tuk orang lain..
jangan jadi part of semua tu..jangan rasa diri kite layak tuk buat kerja tuhan..
jangan nak suruh2..jangan nak mintak2 orang lain..
jangan kuarkan ayat2 negative..
jadi orang baik2..kuarkan perkataan yang baik2..insyaa Allah semua akan jadi baik..
kite boleh educate people..dengan cara yang betul..
contoh kalau kau teror sangat tuk decide jantina anak dengan kaedah2 tertentu..
tolong ajar dengan cara yang betul..
bukan men mintak2 men suruh2 jer..dan jangan main kondem jer..
orang tu beranak bukan tuk kau..
dia yang mengandung..sakit beranak.. susah payah jaga..didik..atas usaha die dia sendiri..
kalau ko rasa anak lebih 4 orang tu terlalu ramai..
kau boleh educate orang lain tuk merancang dengan cara yang sesuai..
tapi kalau die masih mahukan anak 20 orang sekali pon..
itu hak dia...rezki dia..
jangan pandang serong..jangan pandang semua nya buruk..
setiap satu tu.. kita boleh pandang dari sudut lebih baik..bergantung pada hati kita..
dont simply judging other people dengan cara yang menyinggung hati orang.
ingat...dosa menyinggung hati orang ni bukan bende kecik yer..

pikir2kan..


ok..cukup lah tazkirah jumaat kite hari ni..sekian....ngeeeeee....








EPHYRA PREMIUM PACK [30 SACHETS]

HANYA RM 159 SM / 169 SS

FREE POSTAGE
FREE BOTOL SHAKER

TAWARAN SAH SEHINGGA 31 JANUARY 2017









2 comments:

eima said...

betui ... bkn mudah hoi nk mengandung lgi ... terutamanya anak masih kecik dan czer .... kadang tu mulut org ni kita tak leh nk kawal..mcm aku wlupun bersalin normal aku amik masa 5 thn utk mengandung semula ... berkira2 mengenai faktor kewangan dan segalanya ...

aku ada kawan dia murah sungguh rezeki ...setahun seorang ...5 org dah anak dia ..semua lelaki ... kuota cuti bersalin kerajaan dah abis dah ... inshaaAllah katenya ... klu ada rezeki nak tambah lagi .. kagum

Sheila Salim said...

Assalamualaikum kak aty.. Allahurabbi.. sheila pun kat stage sama mcm akak. Dua anak lelaki. Memang tersentap baca coretan akak ni. Insya Allah, sempat lagi nak betulkan niat mengandung. Tq kak bagi peringatan melalui entri ni.. semoga kita dapat didik anak2 menjadi anak yang soleh dunia akhirat ;)