Thursday, February 23, 2017

Review hotel :: Holiday Villa Hotel & Suites Kota Bharu





aku amik gambar depan hotel ni masa kuar makan malam tu.
makan gerai depan2 tu jer.. jalan kaki..belambak kedai makan..sedap pulak tu..

sebenarnya aku macam nak amik hotel jenis resort kat tepi pantai..
ada satu hotel ni kat Tok Bali.. cantik dan affordable..
tapi jauh sangat...!! dah nak ke tengganu sana tu..
since urusan kiteorang - dan jemputan wedding kawan abah sado dekat2 bandar KB
so..amik hotel kat bandar jer lah..

sebenarnya baca review..hotel ni banyak gak complain..
tapi aku boleh consider sebab - ada yang compalain bilik kecik 
aku tak sure jenis bilik yang mana..
bagi aku..memang standard bilik2 tuk hotel2 tengah2 bandar -yang jadi tumpuan..
kecik untuk bilik superior atau deluxe
walaupon harga cecah Rm 200 tuk semalam..
tapi aku rasa kalau amik jenis family suit ker studio ker..ok kot..

macam hotel ni.. memang tak nafikan..agak kecik tuk 2 jenis bilik standard
jauh lebih kecik dari yang pernah aku duduk dengan harga yang murah sikit
kalau nak cakap..kecik nya macam hotel tune hotel aku pernah duduk dulu
tapi tune hotel tu harga 100 jer semalam.. so berbaloi la..
kat sini..dah cecah rm 200 tuk bilik biasa2..
kire mahal lah gak..
tapi hotel ni memang penuh..ramai orang..n full booked..
sebab aku rasa..kedudukan hotel ni sendiri kot..
dekat dengan Wakaf Che Yeh..-nanti aku tunjuk gambar dekat nye macamane..

lagi satu orang complain bising..bunyik kenderaan
haaiisshh.. dah tentu2 lah hotel ni memang betul2 kat kat jalan utama-jalan sesak
kebanyakan hotel pon macam tu..
ko kalau umah tepi jalan pon kompem bunyik bising kenderaan tu kan..
ko kalau nak sunyi..tengok hotel kat mana ko pilih..
kalau kate kat tepi pantai dan jauh dari jalan raya tetibe ko complain bising bunyik kenderaan..
tu baru betul boleh complain.. hahahaha..sesuatu sangat tu kan..

kalau nak complain pasal servis ker.. kebersihan ker..pasal facilities macam air-cond ker..toilet ker..
atau pasal menu breakfast ker..
ok lah jugak..
tapi nak complain pasal size bilik kecik..pasal bising jalan..tak patut sangat lah..
sebab kalau kite booking on line pon dah di nyatakan dah sesiap size bilik besar mana..
dan dah tau kan hotel ni teletak kat tengah bandar tepi jalan utama..
so semua terletak kat tangan pilihan masing2..
kalau dah kite yang pilih tu.. redho jer lah..







tu ada pintu tengah2 access bilik sebelah kot ko dtg dengan family ker..boleh bukak pintu kuar masuk







sebab dah tau bilik superior kecik sangat [kalau sesetengah hotel ok jer tuk kiteorang]
tapi hotel ni..kiteorang amik bilik Deluxe.. besar sikit jer..harga pon lebih sikit jer pon..
booking last minute..tak dapat lah murah2 sangat..

memang agak kecik walaupon deluxe..
aku pernah amik jumpa deluxe lagi kecik giler dari ni ngan harga lagi mahal..huhu..
so yang ni..ok jer pon tuk kiteorang 4 beranak..
ada ruang anak2 nak main..
ada ruang besar tuk solat ngan selesa..

cuma katil queen..!! 
sebab biasa dah tak pernah kot aku jumpa hotel2 banyak bintang macam ni kasi katil queen jer..huhu
so berimpit lah 4 beranak..
seb bek lah malam tu masing2 letih jadi semua tido mati lena..hahaha...
kalau tak memang tak selesa gak tu..
dah cakap ngan abah sado dah..
lepas ni memang tak boleh nak amik bilik2 macam ni..deluxe ker atau primier ker
lepas ni kene amik bilik double deluxe ker..studio atau family suite ker sebab anak2 makin membesar..
dah tak ley share2 katil..




fes time aku jumpa hotel sediakan Quran....

sejadah tu biasa beberapa kali aku jumpa dah..
ada sesetengah kite kene mintak..
tapi ni dah siap2 sedia..senang tak yah mintak2..


tapi...


towel nan hado..!! hahaha..
part ni.. abah sado hangin gak la..
penat badan kan...check in hotel pon lewat dah kol 8 macam tu
masuk2 bilik terus mandikan anak2..
sekali tengok2 towel takde..
tipon soh hantar towel nak dekat 15 minit..!!
anak aku kene tunggu sejuk2 depan pintu bilik air
aku pulak tak bawak towel extra sebab biasa bawak pon tak guna
[ada dalam travelling bag jer dalam kereta]
aku tak lah marah.. mungkin derang lupa letak lepas kemas2..
kebetulan bahagian aku.. as long as towel tak bau alas kaki.. hahahaha

tu jer lah.. yang lain2 ok jer..aku dah tua2 ni tak cerewet sangat pon..
selesa nak tido..
bilik bersih..toilet ok..
kalau ko datang kejap2 tuk setakat bermalam..
boleh jer lah hotel ni..ngan harga nya..


eerrr.. tapi kalau aku datang lagi.. may be amik hotel lain kot..hahaha..
tukar2 lah kan...amik pengalaman berbeza giteewww...












kesian anak2 pagi2 bangun tengok permandangan banggunan jer.. hahaha
haaa..ada lagi satu pasal hotel ni..
parking die memang kurang..
takde parking khas dalam banggunan yang safety sikit..
parking kat bawah macam tu jer lah..
dengan tepi2 hotel dan kedai..
tapi terang..ada lampu..tak sure ada guard jaga ke dak..
tapi alhamdulillah selama kereta kiteorang..heheh..
bab2 ni memang risau..
bukan murah hokeh cermin kereta kalau kene pecah ke hapa..
walaupon mungkin dalam tu takde apa pon kan..
kiteorang memang concern sangat pasal ni tak kire kat mana2...




dan salah satu sebab aku amik hotel ni sebab betul2 berhadapan dengan Wakaf Che yeh..
alaaa..wakaf Che Yeh ni macam uptown tu jer jugak..
tapi boleh lah ko nak isi masa malam ko jalan2 kat sini kalau tak de buat apa..
lintas jalan kaki jer..
malam2 meriah sini..dan kedai makan banyak..
pagi2 pon ada macam pasar kat dalam tu jual makanan macam2..
laki aku gi beli Laksam tuk aku sementara aku bawak anak2 mandi kolam



qaleef asal tido hotel jer tanya ada swimming pool ker tak.. pheeww..
so..memang kalau kata carik hotel..
mesti pilih kene ada private swimming pool..!!
kalau tak macam kesian jer die tanya2 "biler nak mandi kolam"
selalu akan ada masa sikit sebelum check-out tu atau petang2 dah penat berjalan..
bawak lah anak2 mandi kolam..asalkan derang seronok..
lagi2 si mat kepala bulat tu..





kolam kat tingkat 2..tertutup dalam banggunan..
besar dan bersih.. kolam kanak2 pon besar..
tak de bau klorin.. tapi air nya sejuk ya hampun..
anak2 aku mandi kejap jer..menggigil2 dalam tu..hahahaha... bagus lah gak..
kalau tak mereput mak ko menunggu setiap kali pon..




so far... walaupon ada kurang sana sikit sini sikit..
tapi ok jer tuk kiteorang..
nak carik makan senang..tu penting gak tu tuk kiteorang..
ada kolam tuk anak2..
dari segi kebersihan pon ok jer..tak lah bau hapak atau rasa macam hotel lama sangat..
nak hotel mewah2 sangat.. sila bayar lebih amik Hotel Perdana KB tu.. hahaha
tu insyaa Allah ko puas hati..
tu kalau aku setakat bercuti saja2.. boleh amik hotel tu lain kali..
kalau check in pon dah tengah malam..dan bizi kat luar..
hotel ni ok dah...