Wednesday, February 22, 2017

TRIP ke Kelantan 2017


weekend baru ni.. kiteorang gi Kelantan..waaweeeeeeeeeeee...
ni kali ke dua sepanjang kawen..
fes time pergi dengan abah sado dan qaleef.. tahun 2014 -lepas banjir besar dulu tu..
dan ni lepas 3 tahun.. teruja nak datang balik..dengan shaquille sekali
lupa dah serik perjalanan jauh tu.. hahahaha...

banyak kali plan sebenarnya nak gi kelantan ni since last time tu..
tapi tu lah.. kalau takde alasan bebetul kukuh tu yang tak sampai2..
kebetulan pulak tetibe dapat jemputan kawan rapat opis abah sado kat sana..
memang tak pikir hapa dah..terus setuju jer nak pergi.. 

sabtu pukul 3 pagi gerak dah.. lalu ikut bentong..
perjalanan sepatut nya amik masa dalam 7 jam [kire sekali singgah solat subuh dan mandi]
tapi jadi 9 jam..!! sebab salah masuk jalan..pheewwww.....#salahabahsado
sepatut nya target benti solat area gua musang..
tapi ni subuh masuk kuala lipis tak lepas lagi..
benti singgah solat kat Masjid area Kuala Lipis situ..
lepas tu benti mandi-sarapan kat RnR Gua Musang



ikut Merapoh..kosong jalan.. awal pagi sangat lagi ni
jauh betul rasa perjalanan nya..huhu



kat area Gua Musang..sejuuuukkk jer.. berkabus tebal..


sampai KB.. hujan..so makin slow perjalanan..
plan sampai awal nak gi Rantau panjang dulu sebenarnya.. terus terbantut.. 
so terus ke KB dulu sebab aku ada meeting dengan orang -one of sebab datang kelantan jugak nih-
sepatut nya janji nak meeting pukul 2-3 petang macam tu..
tapi sebab takut terkejar2 kalau pergi Rantau Panjang dulu..
so selesaikan urusan kerje yang lebih penting..
nanti nak shopping pon hati lagi tenang kan.. heheh...
sampai KB pukul 12 tengahari [lewat !!] terus gi meeting dulu
seb bek lah derang ok jer...




pasal hal kerje aku ni..memang plan nak gi kelantan khusus tuk ini..
tapi tak lah seawal ni...
plan nya may be dalam bulan 3 macam tu..
tapi dah alang2 tu.. gi jer lah sekali..aku anggap Allah mudah kan..
bukan senang ooii ko nak datang 2-3 kali..bukan dekat hokeh..
at least.. dapat lah jumpa berkenal2 dulu dan bincang apa yang boleh
selama ni melalui phone call or whats app jer..
bincang depan2..senang lagi..puas hati

kebetulan pulak die bukak hari sabtu tu -kelantan kan tutup sabtu kan
tapi sebab ahad esok nya kelantan cuti umum..
so.. die ganti kan sabtu tu bukak.. macam tu lah..
kalau tak..sia2 gak lah aku dah datang jauh2 tu kan...huhu

dalam sejam-2 meeting macam tu..
tak lama sangat sebab anak2 dah boring..dan penat..
qaleef dari dalam kereta lagi dah tanya biler nak sampai..biler nak gi hotel..
jangan kate dia..kiteorang ni lag lah dari kol 1-2 pagi dah bangun siap2 gerak
sampai ke pukul 12 tghari tu tak rehat lagi..
ngan kebulur nya lagi..-dah terbayang2 makanan Kelantan








so terus gi carik kedai makan..
dan kiterang pergi kedai yang sama masa datang tahun 2014 tu..!!
kebetulan terjumpa..hahaha..
nama restoran ni tak silap aku Restoran Shakila betul2 seberang jalan dengan Balai Islam kalau aku tak silap la..
suka kedai tu sebab makanan nya ya hampun ko.. banyak giler..!!
sampai ko tak tau nak makan apa..
memang hampir kebanyakan makanan2 unik kelantan ada kat sini..
tapi kiteorang just makan nasik jer..ngan lauk ayam percik kaler putih tu..-aku suka..
kalau ikut kan macam2 nak makan..
tapi aku jenis dah penat..kepala dah pusing..tengkuk dah sakit sebab duduk lama nau dalam kereta
terus hilang selera makan..rugi toii..
aku dok pikir nak check-in Hotel dan rehat jer time tu..
kau tau kan berjalan ngan anak2 kecik ni macamane...
lagi2 biler shaquille start boring tak nak duduk car seat..dan meragam letih..


setel makan.. kalau ikutkan.. boleh dah check in Hotel..-dekat2 situ jer..
dah booking dah..
tapi sebab rasa tak nak membazir masa..
boleh pulak kiteorang terus ker Rantau Panjang tu..huhu
dalam 45 minit perjalanan dari KB..
aku dah sakit kepala dah..tapi tengok abah sado macam beriye2 nak pergi..
tak sampai hati pulak aku..
so.. aku just amik panadol 2 biji dan tido sekejap dalam perjalanan
seb bek anak2 pon tido sekali -lega

sampai sana dalam kol 3 lebih ke 4 tak perasan
aku dah rasa better... tak sakit kepala dah..
lagi pon.. secara fitrah nya.. kalau kau sakit..pergi tempat shopping..
insyaa Allah boleh baik.. muwahahahahahaha..
tapi memang betul pon..
terus tak ingat dah aku migrain sebelum tu..
tegak jer aku berjalan..




melambak pulak orang jual menan kat sini..pffttt...
aku pon tak sure mahal murah.. belikan jer sorang seketul
lepas dapat menan senang hati makpak nak berjalan..

aku tak beli apa2 pon..
cuma gi sini niat semata nak beli seluar jeans anak2..
aku suka beli kat sini sebab jeans nya macam jenis2 orang dewasa tu
macam orang laki suka pakai..
jenama momotaro tah hapa nama nya tah -laki aku tau lah
dan harga lebih murah..jenis jenas elok cantik..
dulu pernah beli kat qaleef..sampai sekarang elok lagi menurun kat adik nya..
so tu memang memborong banyak sekali pakai lama..
tuk aku tak beli apa2.. setakat beli baju tido..



aah lupa.. aku beli tekung kat kedai mak kawan[blog reader aku]
ingat tak..aku pernah cerite nama nya Mimi..gambar atas ni..
dulu2 kenal die tegur aku masa ngah ralit shopping kat area kedai mak dia..
terus keep in touch sampai sekarang..
so biler kate nak datang sini.. aku singgah lagi jumpa die kat kedai..
dulu..beli telekung travel..kali ni beli tekung lain pulak..
jenis baru kain cantik niat nak pakai raya nanti..
sebelah tu mak dia.. muda sangat kannn..!!!
aku ni nak panggil makcik pon tak sampai hati.. huhu..
seronok kenal orang baik2 macam derang ni.. 

so far..tu jer lah pon aku beli..
selebih nya meronda dok ikut abah sado yang lebih membeli nya..
lagi pon hujan.. macam renyah sikit nak bergerak tu..
Rantau panjang pon dah besar..dulu pernah kes terbakar..
dah di alihkan ke bahagian belakang..ada banggunan lain..
habes gak lah pusing semua..



gerak balik pukul 6 macam tu singgah solat kat masjid Beijing Rantau Panjang
orang panggil masjid cina..
sebab bentuk design nya macam tu..








ni dari gugel..cantik kat masjid nya... cantik sangat bagi aku
tapi sayang.. tak dapat nak tengok jalan2 amik gambar sendiri lebih sebab kejar masa dan lagi hujan time tu



lepas solat..terus gerak ke KB sebab booking hotel kat situ
aku pilih hotel dekat dengan Wakaf Che yeah.. HOLIDAY VILLA
sampai dalam pukul 7-8 malam baru check-in..
penat giler tak gheti aku nak bagitau..haha
balik hotel kebulur lagi.. tak makan.. nak kuar balik gi carik makanan pulak..
tu sebab aku amik hotel kat stu sebab kedai makan senang..
turun hotel kat depan tu belambak..
ada Wakaf che yeah macam uptown kat Kl ni bukak malam2
so meriah kawasan situ..
pasal hotel nanti aku review..so far ok jer..

ok lah.. nanti sambung..