Thursday, February 09, 2017

Run Aty..RUN..!!!



ritu..aku joint Fun Walk [ala2 marathon] sempena hari Kanser Sedunia kat Putrajaya..
aku pon tak sangka aku segigih ni sekarang..
5km hokeh..5km..!!
tuk aku..kire jauh gak tu.. bahahaha..dasar sangat kaaaaannn...
dulu kemahen liat lagi.. abah sado jogging.. aku dok meneman kat tepi jer..
tengok dan jadi pompom gurl..
masa kat sekolah dulu.. form 5 kot..tahun 1999..
kali terakhir aku joint merentas desa...
tu pon ya ampun ko.. jenuh nak habeskan..!! 
sakit2 kaki lepas tu..teruk..!!
tapi lepas 18 tahun..tak sangka.. aku sendiri yang rasa nak joint semua ni..
aku yang beriye2 nak daftar masuk penyertaan..
maybe sebab... anak2..kot..
qaleef memang suka bende2 ni..suka jogging..
hujung minggu memang selalu ajak gi jogging kat tasik -dgn abah sado
aktiviti2 lasak macam ni sesuai la tuk anak2 lelaki aku yang 2 jenis tu..

mayber jugak sebab... abah sado sendiri..
laki aku tu jenis memang suka bende2 macam ni kan..
suka aktiviti kuarkan peluh lasak2 macam ni..suka bersukan..
kalau tak dapat joint..dapat teman bagu sokongan pon ok..
tapi kalau dapa sama2 buat aktiviti kan lagi seronok..
selalu abah sado layangkan hobi aku yang macam2..
so.. apa salah nya aku support hobi die pulak..
jadi harus lah gigih..
demi cinta giteeewww...

selebih nya.. aku rasa aku buat tuk diri sendiri..
rasa seronok gak dapat buat semua ni tuk badan sendiri..
2-3 menjak rasa2 dah makin tua ni..
dan makin ada kesedaran diri tuk amalkan gaya hidup sihat..chewaaahh..
bukan nak kurus sangat.. tapi nak rasa fitted..
nak rasa badan kuat dan sihat..
nak rasa berstamina...tak mudah penat atau mudah jatuh sakit..
so.. aku ok nak buat aktiviti2 macam ni..
cuma biler buat dengan orang2 yang kita sayang..ngan abah sado dan anak2..
lagi seronok...!!





So sebagai permulaan..tuk aku sendiri sebenarnya [abah sado dan anak2 dah biasa jogging..cuma tak pernah joint aktiviti macamni]
kiteorang joint Fun Walk kat Putrajaya ni..
jauh giler ko.. pukul 6 lebih..lepas siap2 solat subuh terus gerak..
dalam 40 minit jer nak ke putrajaya..
dampai dalam pukul 7 lebih..
pendaftaran start pukul 7..start lari pukul 8.30..
saja datang awal sebab nak parking dekat2 sikit..heheh..
lagi..tak nak rushing2.. sampai ileks2.. anak2 boleh sarapan ringan2 dulu kat situ..

daftar awal dari bulan Jan lagi..Rm 30 jer seorang..
dapat baju sorang sehelai yang macam abah sado pakai tu..
[dan medals biler habeskan larian tu]
tapi kau tengok aku tak pakai baju macam abah sado tu kan..
bukan sebab aku tak bayar hokeh..
tapi..aku pilih size M.. lengan pendek tu satu hal..[malas nak pakai tebal2 2 lapis panas2..nak pakai inner macam nipis sangat pulak]
dan lagi pendek pulak kat punggung..huhu
kalau nak pakai seluar track suit.. memang akan nampak bahagian punggung..peha..
tak selesa kat aku sendiri..
lagi pulak nak berlari2 kan..segan aaaiihh..
tak kan nak pakai palazzo.. tak sesuai pulak tuk aktiviti macam ni..
lepas tanya2.. boleh tuk aku pakai baju biasa jer..
so.. tu aku pakai baju hitam tu..selesa..
tapi sebenarnya..ramai jer yang tak pakai baju penganjur kasi tu..
so..tak lah aku rasa 'lain' sangat..heheh
lain kali aku nak amik size XL lah..



peserta dapat wooven bag jugak sorang satu..dalam nya isi meneral..pisang dan roti krim
qaleef ni dapat baju jugak..size S..paling kecik..tapi besr giler..kalau pakai macam jubah jadi..hahah..
so.. tak di pakai kan..pakai baju biasa nya..nak kasi die selesa..
kang rimas2 kang..meragam jadi satu hal pulak..






adik bongsu aku pon ikut sekali..cuti semester panjang..
aku memang suka ngajak die gi mana2 pon..die pon jenis aktif
yang lagi sorang adik aku masa ni ada lawan bola..kalau tak mahu die ikut jugak sekali..
eerr..aku lupa ajak ayah aku.. hahahaha.. bising dia..
nak pergi baru die tau..penyertaan pon dah tutup dah..





senam robik ringan2..start pukul 8..







ni masa perasmian..ada Jamal Abdillah..tengok dari dekat.. die nampak lagi muda dari dalam tv..!!



sebenarnya tak perlu lari pon.. nama pon Fun Walk kan..
tapi ikut ko lah nak lari ker nak jalan..ramai yang lari..lagi2 masa awal2 tu..
qaleef dah mencicit dah ke depan sekali..serious.. tu adik aku mengejar budak2..
die lari dengan Lulu dan Dhia [sepupu Lulu]-family MIL tina ada joint sekali Fun Walk ni
budak2 dah kedepan.. derang punya stamina lagi tinggi dari yang kiteorang kertu ni..
abah sado pulak lari tolak stroller dak shaquille
dia kata tak puas berjalan jer.. tu die lari2 macam jogging..




aku jugak yang terhegeh2 berjalan..kejap2 jer lari sebab kejar kan abah sado
abah sado biler die tengok aku jauh tertinggal..die stop lari dan jalan pelan2..
tunggu aku..
kekadang aku pon lari jugak..
yang penting..jangan berhenti duduk2 rehat.. sebab nanti lagi penat..
at least jalan jer pelan2 kalau dah tak larat sangat..
fes time bai..fes time.. kasi lah muka sikit boleh tak.. hahaha..




dari Institut Kanser tu..pusing tasik.. lalu lah kat tasik masjid besi tu..
awal pagi..udara pon segar..permandangan pon cantik..hijau..tenang..
masa ni.. macam buat u-turn.. abah sado dah ke depan dulu dah..
tu aku boleh amik gambar sisi ni..

shaquille duduk dalam stroller..rileks jer dia..amik angin..











tapi kekadang die nak turun stroller.. lari dan jalan sama2..
memang seronok lah lah dia buat aktiviti macam ni..
betul macam kawan aku cakap [dia dah biasa buat aktiviti macam ni]
anak2 mesti suka dapat lari2 ikut sokahati dia...
ni lama jugak shaquille ikut berjalan..sampai penat..die masuk stroller balik..





well.. i'm did it... tepuk2 bahu.. hahaha..
5km kau jalan kat shopping mall..tak rasa sangat..15km pon pakai kasut tinggi takde hal.. hahahaha..
tapi 5km tuk orang macam aku saja2 nak lari2 macam ni..jauh gak nih..penat gak hooii...
nampak tak dasar nya tu..nampak..nampak...
tapi ok lah..tak teruk sangat pon sebenarnya.. tak rasa pon jauh tu..
mungkin sebab reramai ker..atau mungkin sambil2 layan anak2..
dan tengok permandangan.. udara pagi segar lagi pulak tu..
dan.. walaupon lambat..tapi berjaya jugak habeskan larian..

masa ni..kat garisan penamat..abah sado..adik dan anak2 dah sampai dulu dah..
aku berjalan jer hujung2 tu..hegeh2.. sampai sini laki aku soh aku lari nak amik gambar..  buwahahaha..tu sambil sengeh2 tuh









seronok dah fes medal..!!! dulu2 masa sekolah rendah kot last time aku dapat.. bahahaha..
so..sapa yang tamatkan larian.. dan bayar tuk penyertaan dapat lah sorang satu..
qaleef pon dapat jugak.. shaquille jer tak dapat.. sebab pernyertaan die percuma..




berebut nak duduk beriba..
derang ni memang rapat ngan acu nya.. dah acunya ni yang rajin melayan..pandai menguruskan..






main puzzle..dapat lah hadiah kat budak2 ni..



tunggu no bertuah..dan aku tak pernah bertuah..!! ku pasrah



air milo lori sedap nya lain macam kan..sanggup beratur panjang2 nak amik milo tuk setengah cup jer..



dengan family mak mertua tina ni.. tu firdaus..mak dia..adik badik die..anak2 buah..dan Lulu
tak lah pergi /lari sekali..tapi dah habes tu..lepak2 sekali sekejap..





kol 10.30-11.00 pagi..setel dah semua..terus gerak balik jer..
singgah sarapan kat Shah Alam [sebab kiteorang gi jumpa orang Hartanah sekali hari tu]
so far..bagi aku.. aktiviti macam ni..
dengan keluarga..ngan pasangan..ngan anak2..
memang menyeronokkan..!! sangat..
lagi2 tengok anak2 seronok macam ni..
buat aktiviti2 luar yang sihat..kire macam bermain lah ni..
darikan asyik nak mengukur shopping mall jer..
yang sebenarnya aktiviti lebih tuk makpak nya jer..ahaaakkss..
aku rasa..aktiviti macam ni lebih baik..tuk diri sendiri dan perkembangan anak2 jugak..
dapat tengok permandangan.. berpeluh..bermain..
dapat habeskan masa dengan derang sama2..
dapat buat aktiviti sama2..




besh hokeh..!! korang pon patut cuba jugak [tuk yang tak pernah]



kat Fun Walk ni.. 3 orang blog reader tegur aku..
ada siap tegur aku masa ngah2 lari tu "laju lagi lari tu aty.." sambil tinggal kan aku.. ceaaahh..hahaha..
terkujat mak hokek..
tak sempat nak tegur pon..tapi since die tau nama aku..so aku kire die kenal aku lah kan..
yang ni sorang jer aku sempat nak amik gambar sama2 masa ngah lepak2 tunggu cabutan bertuah dan layan anak2 main supa-doopa ..mekaseh sangat korang2 yang sudi tegur yer..i olls pemalu orang nya.. bahahaha.. mulut pokpekpokpek tak renti pemalu celah mana tak tau lah..




insyaa Allah..ada kesempatan..nak joint lagi.. sebab..rasa seronok buat aktiviti macam ni