Friday, March 10, 2017

perangai aku tak suka pegang/bawak CASH bebanyak..


saja nak borak2 kosong..
aku selalu bertekak ngan abah sado pasal CASH ni..
bukan berkira pasal duit ke hapa..
tapi lebih pasal.. duit cash yang ada dalam tangan..
macam dia.. suka withdraw sekali banyak-walaupon bukan kate ada bende nak dibayar pon time tu..
tebal2 wallet..risau aku nengok nya..
well.. perangai aku pulak..dari dulu..
memang tak suka withdraw duit banyak2 sekali..
tak suka pegang cash banyak2..
sanggup lah aku kuarkan banyak2 kali [lepas tu bising kene deducted caj]
aku hanya akan kuarkan duit cukup2 ikut keperluan/kegunaan tuk satu2 waktu tu..
contoh kate lah nak bayar kereta Myvi aku Rm 550 sebulan..
aku akan kuarkan setakat Rm 600 jer..ada lebih EXTRA rm 50..
kalau tak de niat nak beli/guna tuk apa2..cukup dah tu kat aku..
tu pon aku anggap duit kecemasan..[simpan selit2 sorok2 dari pandangan sendiri]

aku tak suka bawak jalan cash banyak2 sangat..
aku jenis kerap kuar masuk rumah -amik hantar anak-
pastu singgah sana..singgah sini.. 
aku hanya akan bawak paling banyak pon Rm 100 jer..
tapi selalu nya RM 50 jer..atau lagi kurang [bergantung]
kalau bawak duit banyak pon..bukan tuk tempoh lama..
contoh kalau nak buat penghantaran barang..
atau nak bayar sesuatu..-tu pon cukup2 lebih sikit jer-

lagi pon..mungkin sebab..selalu abah sado yang akan kasi aku cash belanja samaada harian atau mingguan..
contoh kalau die nak out station ker kan..
die tau jenis bini memanjang jer takde cash kat tangan
tapi kalau aku ada duit aku sekali pon..die tetap jugak bagi belanja
dah tu.. wat per pulak aku nak kuarkan banyak2 duit lagi kan [aku pikir]
belanja die kasi untuk makan la terutamanya..

cash tak banyak dalam tangan aku tak kisah sanagt..[sekadar mencukupi]
yang penting bagi aku.. gi mana2..
perlu bawak..kad bank/credit card abah sado..
selain kredit topap mencukupi.-so boleh call sapa2 kalau ada apa2-
emergency ker kan..
kereta problem ker hapa..nak isi minyak ker..
time2 abah sado takde..
takde masalah nak kuarkan cash mengikut keperluan..
selebih nya.. aku hagak2 jer lah berbelanja pakai duit dari abah sado kasi tu...
kekadang tu pon tak habes aku guna belanja..
siap bring forward hokeh..
kalau ceredik.. baki buat simpanan..
nanti abah sado kasi lain pulak.. muwahahaha...

kalau kata nak shopping [yang bukan keperluan]
macam tetibe nak gi IKEA.. atau tetibe rasa nak gi watson beli compact powder baru..
aku prefer bayar pakai debit card jer..
even kat POPULAR pon.. aku suka beli majalah atau buku2 anak..beli pen sebatang..
accept debit..senang..!!
macam minyak kereta pulak.. semua biasa abah sado dah isi sesiap cukup lah tuk kegunaan seminggu setakat hantar amik anak
berlebih2 lagi..
[yang tak cukup nya kalau tetibe aku meraban pergi the curve ker..gi IKEA ker..gi SSF ker tengah2 minggu kerja..heheh]


senang cerite..
aku jarang ada cash beratus2 apetah lagi beribu2 dalam purse..
kekadang aku ni terkorek2 duit dalam bag nak bayar depan kaunter..
siap bagi syiling... agagaga
biarkan orang nampak macam takde duit..aku takde masalah pon akan hal tu..
walaupon nampak macam purse lagi mahal dari isi[duit] kat dalam tu..bahahaha

aku ni sebenarnya ada masa..boleh jadi boros..!!
series ni....
aku tau lah perangai aku sendiri ni kan..
jenis perangai aku.. biler berjalan mana2.. nampak jer..pekenan jer..terus nak beli..
ada masa tak pikir panjang sangat..tengok ada duit dalam bag..ada peruntukan..
laju jer aku beli..[lepas tu baru nak menyesal]

contoh macam kat dalam mall tu kan..jusco lah contoh nya 
kan ada booth2 kecik kat tengah2 tu..banyak..!!
macam2 jual.. pulak tu tukar2 bnda nya..
aku lalu depan orang jual baju lawa2..macam2 design..ada cash jer..terus beli..
walaupon tak tau tah biler nak pakai..
even orang jual anak tudung pon..aku tengok..terus beli jer berhelai2..
keakdang selipar2..kekadang unbranded bag cantik2..aku pekenan..terus beli..
tengok getah2 rambut..sepit ker cekak comel2..
pon aku boleh berbelanja kat situ sampai 2-3 puluh hengget..
tak ker membazir tu..
belum lagi cerite anak2 punya barang.. baju derang..
kalau sesekali..takper lah jugak kan..
tapi kalau berkali2... hurrrmm...
tu pasal aku cakap aku tak boleh pegang cash banyak2..!!!
selagi ada duit dalam bag tu..aku beli jer..
ada Rm 5 rat dalam wallet..laju jer kuar nya..tak perasan..
tengok2 dah habes.. tak sampai sehari..tah beli apa tak tau..

jadi..
kalau takde cash tu kan.. 
aku macam berkira2 jugak lah nak beli jam2 tu jugak..
macam terkawal lah sikit..
sebab kedai2 macam tu terima cash jer.. [seb bek lah tak ley debit]
so kalau kate nak beli barang tu..aku kene gi ATM..
keakdang malas nak carik-pergi ATM..tengok2 pulak beratur panjang..
pastu rasa barang tak penting..
so..tak de lah heran-tak jadi terus nak beli..
dapat berjimat kat situ..
bukan kedekut yer..tapi macam aku cakap la..
kekadang bende tak penting pon..[unless aku betul2 mahukan nya..apa pon aku sanggup giteeewwww]
macam kat karnival tuuuuuuuu..
kalau ikutkan macam2 bende nak di beli..
kau ada 200..200 tu boleh habes..
ada 500..500 tu boleh licin..
gamaknya kalau seribu dalam purse pon boleh habes gitu2..
lagi2 kalau kuar rumah gi tempat2 macam mall..
nanges kendian hari sebab pikir penat carik duit.. hahaha..

so kalau takde cash tu..
dapat lah kontrol perbelanjaan aku lebih sikit..
cannot hokeh..cannot..
walaupon aku nampak macam suka berbelanja..
tapi.. aku jugak 'mengawal' kewangan aku sendiri..
kalau bahagian peruntukan tuk berbelanja tu aku tak guna..
aku lebih suka menyimpan..

tak susah ker asyik nak kuar duit [pergi atm] jer selalu??
entah eh...
sebab abah sado yang selalu kuarkan tuk aku.. hahahaha..
tu pasal die yang selalu bising2 kat aku..

dalam sesetengah masa..keadaan..
memang rasa menyusahkan takde cash ni biler nak berbelanja lebih secare tetibe..
stress pulak time2 perlu nak kene singgah atm ulang2 kali..
pastu berkira nak kuarkan banyak2 jugak..withdraw cukup2 jer..
lagi satu problem aku selalu hadap..lupa dalam purse takde/tak cukup duit..
dah pegang2 barang..belek2.. nak beli..
sekali baru perasan takde duit..jadi macam buang masa..
kalau abah sado ada.. tak per gak.. 
boleh mintak-pinjam-guna duit laki aku dulu..
tapi keakdang..ngan laki aku pon jam2 tu tak de cash dalam wallet..
lepas tu.. buang masa baru terhegeh2 nak carik atm..
kalau ada dekat2 lain cerite.. ni kalau takde..tu yang jadi panjang cerite nya..
waktu ni rasa menyampak kat perangai sendiri ni..haha..
tu abah sado bising..perli2 aku nanti.. nyampah tau..

ber huhu jer lah time tu..


nak salahkan sapa..sendiri pon tak ingat...

kalau sekali-2 takper jugak..
tapi ni jadi..hampir setiap kali..!!! mahu tak hangen gak lah laki aku tu..
perangai bini tah apa2..

tu tuk pebelanjaan harian atau biasa2..
lain pulak kalau tuk urusan kerja..
kos postage lah terutamanya..-aku kan peniaga online
kate lah abah sado nak gi out station isnin tu..
so...ahad malam tu baru lah teringat nak mintak abah sado tolong gi ATM machine kuarkan duit tuk buat postage..
bising lah dia kan.. hahaha..die pon bukan rajin nau nak kuar saja2 semata nak kuarkan duit..
aku dah meniaga bertahun2.. boleh budget kos tuk seminggu tu lebih kurang berapa..
bajet kuarkan lah Rm 500 ke Rm 1k tuk postage sahaja sepanjang minggu..
tengok waktu gak lah..
duit cash abah sado bagi tuk belanja tu kire lain..
customers dah bayar postage..tak kan aku nak guna duit belanja abah sado pulak kan..
tu nama nya kaut untung atas angin.. hahahaha..
even selalu abah sado tolong2 poskan..pakai duit die dulu..
aku mesti akan bayar semula kat die melalui transfer..
walaupon kat laki sendiri..tapi nak bisnes yang berkat dan betul..
kene lah buat dengan cara yang betul jugak kan..

tapi pernah jugak lah jadi.. aku gi guna duit belanja abah sado kasi tuk buat postage pos laju..
dek sebab aku terlupa nak mintak tolong abah sado kuarkan cash [khas tuk postage] sebelum dia gi out station..
dah la sekali postage kekadang cecah beratus2 hengget..
habes belanja abah sado kasi..
lepas tu.. tak sempat habes minggu.. duit belanja dah habes dulu..
korek2 duit nak beli nasik lemak qaleef mintak bawak gi sekolah..sadis
pastu selalu pulak jadi..
time2 tu lah mesen ATM buat rosak lah..duit habes lah..out of service la..
adooyyyy.... 
kekadang sampai 2-3 mesen atm pergi jam2 tu lah nak jadi perangai nya kan..
kau mengadu kat abah sado.. memang kene lah tu..uhuhukkss..

tapi tu lah dia..nak buat acaner..tak pernah serik..
dari dulu.. sampailah sekarang ni..
macam tu lah aku uruskan duit dan sikap aku..
biler aku buat macam ni..aku dapat kawal perbelanjaan sendiri..

walaupon nampak menyusahkan..
jujurnya.. money management aku agak baik..eheeamm2.. 
dari situ aku dapat control..
yang mana aku perlu simpan..mana aku boleh guna..
aku ada 'gaji' sendiri.. dan aku tak simply guna duit bisnes /syarikat tuk kegunaan peribadi
[walaupon aku sendiri yang control sendiri2]
lagi satu..aku berbelanja selepas semua bende2 penting dah di bayar..
dan lepas buat simpanan..baru lah aku nak berbelanja..
tu pon ada had nya jugak..tak lah ikut suka...
kau jangan tak tau..walaupon ko nampak macam aku suka berbelanja..
suka beli macam2..

tapi..bab menyimpan memang aku teror gak.. 
jangan kate duit aku.. ngan duit abah sado sekali..hahaha..

mcam contoh nya..
setiap bulan time gaji abah sado transfer kat aku..
perbelanjaan.. duit yuran anak2.. duit insurance..duit utilities bil2 rumah yang aku kene tolong bayar pakai online..[sebab aku jer tau berapa yang kene bayar setiap bulan] 
dan jugak abah sado kasi sekali duit belanja personal tuk aku..
biasanya aku tak guna pon duit die kasi kat aku tu..
mungkin sebab aku ada duit sendiri..
atau kekadang jer aku guna saja2..
so..aku akan menyimpan ke akaun anak2 biasanya..
kire ni simpanan bahagian lain pulak la..
haaaa... ni jugak perangai aku..
dalam buruk2 tabiat suka membeli tu..
tapi dalam masa sama..beringat jugak lah kan..huhu

eerrr... ni kire tips berjimat dengan tak kasi pegang cash banyak2 dalam tangan ke hapa ni..?? bahahaha... boleh jugak ko ikut tips aku ni.. dengan kata lain "takde cash.. bajet ketat sikit" 


ada baik buruk gak lah sebenarnya perangai aku ni..
nampak aku ni macam complicated..
tapi sebab dah terbiasa...tu lah aku dari dulu..dari bujang..so ok jer kat aku..

sendiri redho ngan perangai pelik sendiri.. hahaha..


TIPS :: pengurusan kewangan sangat penting.. lagi2 dalam rumahtangga.. selain hutang macam rumah dan kereta.. elakkan berhutang bende2 kecik macam berhutang tuk beli perabot atau bende2 yang bukan keperluan penting..[macam tupperware ker kan] simpan jer dulu sampai cukup duit baru beli..sebab hutang2 kecik ni lah sebenarnya beban yang besar dalam hidup.. dan paling penting.. JANGAN HUTANG KAD KREDIT..kalau guna disiplin terus bayar..jangan guna kalau rasa2 tak mampu nak bayar atau tau memang takde duit/cash..atau tak berniat nak membayar nya..[melainkan emergency] kalau tak de duit..jangan berbelanja melebihi kemampuan..dan letakkan TARGET DALAM HIDUP tuk BEBAS DARI HUTANG [bukan sentiasa menambah hutang baru]