Tuesday, April 25, 2017

kehilangan mak mertua



selepas hampir 2 tahun kehilangan tina.. 
saat ni..
aku kehilangan mak mertua aku 


Bismillahirahmanirahim


Mak Mertua [Mak Fared] dah kembali kerahmatullah
pada 20hb April 2017 - hari Khamis minggu lepas


Mil meninggal lebih kurang pukul 5.16pagi
di hospital Kluang, Johor

alfatihah.. semoga beliau di tempatkan di kalangan orang2 yang beriman..amin



"When someone you love becomes a memory, the memory becomes a treasure" 


sapa2 yang tau.. Mil aku sakit kencing manis dah lama..
dari sebelum aku kawen ngan fared lagi..
fared cerite.. dari masa die masih belajar.. dalam berbelas tahun lepas..
awal2 kawen dulu..aku tengok die masih sihat..
boleh berjalan merata lagi naik turun flight..
tapi aku perasan.. die makin teruk dalam 5 tahun lepas..
[masa mak aku meninggal tu die pon dah mula sakit dan kerap masuk spital]
makin teruk kalau tak silap aku.. 3 tahun lepas.. kaki kiri dia terpaksa di potong
sebab luka teruk dan bahagian kaki dah rosak..
lepas tu die bergantung pada kerusi roda sepenuh nya.
awal2 tu die masih ok..
masih boleh pergi kemana2..beberapa kali datang rumah kami kat rawang ni
dan masih boleh ikut kiteoang gi mana2 setiap kali kiteorang balik kampung..
die sendiri pernah tinggal ngan kami kat Rawang ni hampir sebulan masa Fil menunaikan haji
aku bersyukur tak terhingga dapat peluang tersebut..
tuk jaga dan berbakti kat dia walaupon sekejap waktu tu
bawak die berjalan..ajak die shopping..
dan tu lah kali terakhir die datang rumah ni..

lepas tu.. kesihatan die makin tak mengizinkan
die tak boleh berjalan jauh
perlukan rawatan kerap..
selalu jer masuk keluar spital dengan sebab yang berbeza2
kebanyakan masa die hanya terbaring atau duduk di katil
sesekali kalau anak cucu ada/balik..
aku tengok die usaha tuk bangun duduk kat kerusi roda
sama2 nak tengok tv kat ruang tamu dan makan sama2 kat meja makan
walaupon die tak sihat..tak larat..dan mengadu sakit kepala
berlarutan bertahun2 macam tu..
makin lama.. makin bertambah teruk..
lagi2 kaki die yang sebelah lagi..
die dah lama menderita..atas penyakit dia..

sebelum pergi Sabah..dalam 2 minggu sebelum tu..
kami ada balik kampung macam biasa..
4 hari duk kat sana..dari hari khamis malam..
dan die nampak ok.. kesihatan die masih  macam tu..
kire bukan lah sihat sangat. sama macam sebelum2..
tapi maksud nya tak nampak makin teruk..
cuma die cakap die makin tak berselera makan..
makan jer akan muntah2 atau cirit birit
sebelum tu dah pergi spital dah tuk cek akan hal tu..dan di bekalkan ubat..
masa kiteorang balik tu pon
die masih boleh bangun dan pergi sama2 ke rumah ipar ziarah baru bersalin masa tu

macam biasa..kalau balik sana..
aku akan lepak dalam bilik die dan borak ngan die macam2 bende berjam2..
tanya die apa die nak makan..aku biasa akan carik..atau buatkan..
macam hari tu.. die mintak aku buat agar2 sirap.. so aku buat kan lah lebih 2 bekas..
kire boleh makan lama sikit lepas2 aku dah balik kot die teringin
banyak aku tengok die makan agar2 tu ritu..
sedangkan agar2 sirap kosong jer [dan lagi satu bekas aku campurkan ngan oren sunquick]
aku kurangkan gula tuk die..

MIL aku tu memang kene jaga makan..since ko tau lah kencing manis kan
tapi dari awal..memang die jenis tak jaga makan sangat..
aku sendiri pon tengok..sampai tak tau nak cakap apa dah..
dia tak boleh control diri sendiri
selalu anak2 yang bising kalau depan mata..
tai tu lah..bukan selalu dapat tengok dan pantau..
tu yang keadaan die makin teruk..
tapi.. 2-3 menjak dari awal tahun ni..
aku tengok keadaan die makin bertambah teruk.. 
maksud aku..kesihatan dia..
sebelum ni.. ada gak ingatkan dia..jaga makan..kawal pemakanan dia..
anak2 bising kat dia..
tapi..satu masa.. aku tengok.. dan aku rasa..kesian kat dia..
jadi tu aku cakap ngan abah sado..
apa saja die kate nak makan.. walaupon mungkin tak elok tuk dia...
bagi jer lah..tunaikan jer.. jangan bising2 lagi.. [bising2 perihatin maksud aku sebab tak nak keadaan MIL bertambah teruk dan nak die kawal makan die]
tapi..sampai waktu tu...aku tengok.. dia jaga ker tak ker..
keadaan dia memang dah teruk sangat..
dah tak boleh di rawat..
aku tak sampai hati dah nak larang2 die makan apa die nak..
kalau tak lagi die tak makan apa2..sebab tak selera..
aku ingatkan diri..kite tak tau kalau mungkin tu bende terakhir yang die mintak anak2 sediakan tuk dia..
pada waktu kiteorang balik tu..
keadaan die buat aku sentiasa beringat [melalui pengalaman]
aku tak nak take for a granted.. amik mudah dan rasa tak kisah
aku sentiasa ingatkan abah sado akan hal tu..
tunaikan jer apa die nak..tak kisah kalau sekecil2 perkara pon..

macam aku cakap dalam keadaan die macam tu..
makan atau tak..die memang dah teruk..
dah merebak2.. 
darikan die kelaparan sebab tak selera makan..
jadi.. bagi jer lah apa yang die rasa die nak makan..
die tak makan banyak pon aku tengok.. 
die mungkin teringin.. tapi die takde selera nak makan
makan sesudu-2 jer dah letak tepi

cuma hari tu..[last time masa aku balik kampung sebelum gi sabah tu]
biler die mintak makan ubi keledek..
aku tak buatkan.. kiteorang beli.. tapi aku tak masakkan tuk dia..
sebab ipar aku pesan die tak boleh makan..
MIL aku tu sakit perut..macam aku cakap la.. makan sikit muntah.. berak2..
die tak nak makan apa2..
die tak selera makan.. so perut die kosong..tu biler makan jadi makin teruk..
tak nak minum susu.. asyik minum air teh atau kopi..
angin dalam bandan banyak..
kalau makan ubi keledek [die soh rebus] lagi lah akan teruk keadaan dia..
tu ipar aku tak kasi [since ipar perempuan aku-adik fared] lebih tahu..
walaupon dalam hati tak sampai tuk hampakan dia..
tapi.. aku pon tak berani lah nak buat kan.. kalau apa2 jadi..aku risau dipersalah kan nanti
lagi pon.. memang betul pon.. makan bende2 angin macam ubi tu akan jadi lebih memudaratkan MIL aku..
lagi lah kesian

macam tu lah keadaan Mil aku sejak akhir2 sebelum die meninggal khamis ritu..
masa lepak2 ngan die borak2 kat bilik
die ada tunjuk kad spital kat aku.. soh aku bacakan..
bulan 7 lepas raya die ada operation tuk masalah ketarak kat mata [penyakit biasa tuk orang kncing manis]
dah lama die mengadu tak nampak..
pernah kiteorang belikan spek mata 2 kali tuk die..
tapi tak membantu..walaupon kiteorang tempah ikut power mata dia..
masa die datang dok rawang ni..bawak gi Daiso..
die mintak beli kanta pembesar siap tuk die membaca..
belikan jer.. walaupon tau tak membantu sangat pon sebab dah tau pasal penyakit ni..
lepas sekian lama..bertahun2 tunggu turn.. die dapat appointment tuk buat operation tu..
tapi die tak sempat gak buat..kesian dia..
[tak tau kenapa dalam hati masa tu dah dapat rasa die tak sempat nak buat operation tu]

masa die duduk2 kat depan ruang tamu.. aku urut2 kepala die.. badan2 die..
dalam keadaan die duduk kat kerusi roda..sebab die kate pening dan rasa nak muntah..
sampai aku urut kaki die yang sebelah lagi tu..
masa tu die dah cakap..tak rasa sangat sentuhan aku...
rasa macam ada ulat merayap kat kulit jer..
aku tekan sikit.. die kate die rasa sakit..
aku pegang kaki die dari bahagian tapak kaki dah keras sampai ke pangkal peha..
masa tu aku dah tau.. kat bahagian dalam mungkin dah merebak teruk..Allahu...
tak tercakap aku ngan dia akan hal tu..
die dah tau yang kaki die dah tak rasa..cuma dokter pesan jangan kasi luka..tu jer..

sebelum balik malam tu jugak.. abah sado potongkan kuku dia macam selalu
Mil aku selalu cakap kat aku.. die paling suka kalau Fared yang potongkan tuk die..
so aku bagitau fared akan hal tu..supaya dia buat mak die gembira
walaupon sekecil2 perkara..

dan tu lah kali terakhir aku jumpa dia..tengok muka dia..
peluk cium dia sebelum kiteorang balik
satu perangai aku.. setiap kali aku salam cium die..
aku akan sesiap mintak maaf ampun kalau ada aku menyinggung hati dia..
aku selalu cakap kat dalam diri sendiri
kalau2 tu kali terakhir aku dapat jumpa die..lagi2 dalam keadaan kesihatan die macam tu..
so.. macam aku cakap atas tu.. aku tak nak take for a granted..
aku bercakap melalui pengalaman apa yang pernah aku lalui..
walaupon kite mengharap keajaiban tuk mereka yang sakit kembali sihat pulih macam sedia kala
kite nak mereka2 panjang umur dan akan sentiasa ada dengan kita..
tapi..dalam masa yang sama..
jauh dalam sudut hati.. kite tau apa yang susah dan takut tuk pikirkan..

dalam waktu sebelum gi sabah tu..
ada 2-3 kali aku tipon borak ngan die agak lama..
tapi dia macam biasa jugak..macam last time jumpa tu
masih mengadu sakit perut..tak selera makan..
cuma tak cakap keadaan makin teruk atau apa..

sehari sebelum pergi ke Sabah..
Mil ada routine check-up tuk kesihatan dia..
masa tu jugak die kene tahan ward satu malam sebab tekanan darah rendah/kurang darah
masa tu kiteorang dapat tipon dan borak ngan die kat tipon jer

die masih lagi cakap ngan suara yang biasa..macam sebelum2 ni..
cuma ngadu keadaan die yang pening setiap kali nak bangun..
walaupon hati dah rasa tak sedap..
tapi sebab esok nya dah nak fly..[dia tau kami nak ke sabah]
aku cakap ngan die balik sabah kami akan balik sana insyaa Allah..

masa kami kat sabah bercuti..
beberapa kali dalam masa satu hari abah sado cuba hubungi dia..
tapi langsung tak dapat
macam hp off..
so abah sado call FIL sebab risau 
biasa tak lah sampai sehari suntuk tak dapat hubungi
tapi FIL macam biasa.. tak cakap apa2 pon pasal MIL..
so..kiteorang assumed semua ok jer.. may be just HP battery mati
since Mil tak sihat sangat so aku pikir dia tak dapat nak caj hp dia macam selalu

sampai la lepas balik sabah ritu..
plan nya nak balik cuti panjang sempena Maulidur Rasul dan cuti hari pertabalan agung
tapi.. tu lah.. urusan Allah..
hari Rabu pagi.. Fil call abah sado cakap keadaan Mil dah agak teruk..
batuk tak henti2 dan tak boleh gerak [aku tak pasti macamane tapi aku rasa macam lumpuh]
kebetulan pulak.. abah sado pergi kerje agak lewat haritu...
lepas hantar Qaleef.. die balik rumah tuk sarapan sama2 ngan aku sebelum dapat call dari FIL
masa tu.. Fil cakap ngan abah sado..aku kat dapur basuh pinggan dengar sikit2 jer
lepas tu abah sado bagi tau aku..
aku terus try call MIL aku..tapi macam sebelum.. tak dapat langsung
aku try call adik ipar bongsu.. ada 2-3 nombor..satu pon tak dapat2..!!
aku tak biasa call Fil.. tapi aku call jugak sebab aku nak cakap sendiri ngan MIL
Fil aku cakap.. Mil aku tak boleh cakap tipon..sebab may be keadaan Mil aku teruk
tapi.. aku soh die letak kat telinga Mil aku...
aku perlu cakap ngan dia sendiri

acaner yer nak cerite..
Mil aku tak dapat bercakap..
tapi die kuarkan suara macam menyahut.. biler aku panggil "mak..aty ni.."
mak mertua aku sahut.. suara macam... macamana yer nak cakap.. macam lumpuh..
setakat.. "aaa..aaaa" macam susah nak bercakap setiap kali pon..
masa tu aku dah menanges2..
aku... aku....

tak tau kenapa..


tetibe..


aku mintak maaf kat die.. mintak ampun....


aku nanges2..hati aku sayu....

tak tau napa.. aku tetibe cakap macam tu...

sedangkan.. abah sado sendiri rasa Mil akan ok..
yer.. aku tau perasaan nya.. 
aku tau apa abah sado pikir..
sama macam aku pernah rasa dulu..
Mil aku ok.. akan ok.. tak akan ada apa2 yang akan jadi pada Mil aku..
die hanya masuk siptal macam biasa..macam selalu..
tapi.. aku tetap rasa lain..
biler aku cakap ngan abah sado.. die tak nak dengar cakap aku..

dan.. perkara yang paling2..aku terkilan.. menyesal..
aku tak ikut abah sado balik hari tu.. 
sedangkan.. aku dah dapat rasa...
tapi abah sado pujuk aku cakap..tak akan ada apa2.. mak akan ok..

Qaleef dah pergi sekolah ritu..
aku dah insist fared tuk ikut balik dan amik qaleef..
tapi.. sebab esok nya.. [hari khamis] qaleef ada rombongan sekolah..
dah bayar..dan kalau nak tau.. pengetua sekolah die drag tarikh rombongan tu semata sebab qaleef..
tu buat aku macam serba salah sangat...
sepatut nya.. rombongan Qaleef masa kiteorang pergi sabah ritu..
sebab aku dah beli tiket awal..
so.. masa dalam group sekolah bincang2 nak pergi mana tuk anak2..
tu aku sesiap cakap supaya jangan pergi pada tarikh kiteorang nak ke sabah tu..
yang sepatut nya memang plan dalam minggu tu..[cuma tak tau tarikh tepat]
tu abah sado cadangkan..aku balik lepas hari khamis tu..
kire selepas qaleef pergi rombongan tu jugak..
abah sado jer balik pagi rabu tu...
biler abah sado dah pergi spital..dan update perkembangan..
mak dah tak sedarkan diri langsung.. mungkin sebab kesan ubat...
maghrib tu.. fared bagitau dokter cakap mak terkene jangkitan kuman kat paru2..
dan dah teruk..
ikut plan.. esok nya nak buat MRI kalau2 dah sampai ke otak since mak dah macam lumpuh dan tak sedarkan diri langsung..
aku dah rasa nak balik malam tu jugak..
aku tak peduli pasal rombongan tu lagi..
aku nak jaga mak sebab spital kerajaan lelaki tak boleh masuk jaga
abah sado..dan adik badik laki die tunggu kat luar dan masuk jenguk sekejap2 jer..
tak boleh nak duduk sebelah setiap masa..
aku cakap kat abah sado izinkan aku datang so aku boleh masuk jaga..
tapi abah sado tak izinkan.. sebab nak drive malam2.. dan hanya ngan anak2..
die soh aku gerak waktu siang tu..

sigh.....


walaupon aku menyesal.. tapi aku anggap tu bahagian aku..
setiap orang ada bahagian masing2..
Allah tak izinkan aku buat pahala terkakhir aku tuk mak mertua aku..
biler abah sado call aku pukul 5.20 pagi cakap mak dah takde..
mak dah meninggal dunia..
suara abah sado menanges bagi tau aku..

aku terus bangun bersiap subuh2 gelap tu..
capai apa yang patu..kemas bag laju2..kejut anak2..tukar kan pampers baju semua..
dan terus gerak ke Johor ngan adik bongsu aku teman 
dan ayah ummie aku ikut belakang ngan kerta sendiri 
derang nak datang ziarah jugak

aku terkilan tak dapat jaga mak mertua aku kat spital..
aku tak tau situasi nya..sapa yang ada kat sebelah mak mertua aku waktu tu
sebab.. abah sado tak nak bercakap akan hal ni
aku tau die tak ley nak terima..
biler aku tanya apa2.. die diam jer.. dan cakap.. die tak nak cakap akan hal ni..
aku tau perasaan nya..
so.. aku biarkan jer dia..

.
Alhamdulillah semua urusan pengebumian mak dipermudahkan. selesai dengan cepat..
.
Bagi aku.. ikhlas dari hati.. aku bersyukur beliau jadi mertua aku.. beliau mil yang sangat baik.
terlebih terkurang tu biasalah.. takde org sempurna.. 
dan tengok diri sendiri pon bukan menantu yg baik sgt kan.. 

tp ikhlas aku cerita.. 
Setiap kali kami blk kampung jumpa dia... dari awal kawen dulu sampai saat hujung2 akhir hayat dia.. 
die sentiasa menerima baik dan gembira ngn kami.. 
aku terutamanya sebagai menantu.. 
jujurnya.. tak pernah sekali pon die layan aku dengan buruk..
die sentiasa bercakap lembut dengan aku.. 
in fact dia sangat sayangkan anak2 aku.. sebagai cucu2 dari menantu tanpa sikit pon pilih kasih.. 
dia sentiasa berusaha tuk buat kami selesa setiap kali pon.. 
risau kalau2 kami tak selesa sepanjang biler balik kampung..
apa aku dan anak2 suka makan dia yg beriye2 dan usaha tuk sedia kan walaupon kami tak pernah mintak pon.. .

bagi aku.. kasih sayang dia melimpah ruah pada kami semua..
tak mampu aku nak cerite satu persatu kat sini..terlalu banyak..
aku agak rapat ngan die.. lagi2 lepas die tinggal ngan kami agak lama dalam 2-3 tahun lepas..
cuma aku tak pernah bercerite pasal mertua dan keluarga mertua kat sini atas sebab2 tertentu..
tapi..dia.. bagi aku.. seorang yang sangat penting dalam hidup
dia.. ibu pada suami aku..
macmana keadaan sekali pon.. aku akan mintak fared lebihkan dia daripada aku..
aku tak pernah kisah sikit pon..
aku paling takut kalau mengecik kan hati mak mertua aku..
selalu ingatkan fared akan tanggungjawap die sebagai anak lelaki
sebab syuga dia.. pahala die.. masih dari mak dia..
kalau mak metua aku tak redho.. takde keberkatan pon dalam hidup kami sekeluarga
itu lah bende yang paling2 aku takutkan..
macamane aku nak hidup bahagia.. hidup senang..hidup dengan keberkatan Allah..
jadi aku kene pastikan hati mak mertua aku jugak bahagia -tu yang aku pegang dan mak aku sendiri sentiasa ingatkan dari dulu-
lagipon.. mak mertua aku pon baik orang nya..
takde sebab aku nak memusuhi die..
masa awal2 tu biasa lah.. tak saling mengenali..
aku berkawen ngan anak kesayangan die..
tapis atu bende aku pegang..dan ubah dalam diri aku..
darikan aku buat die tak suka kat aku..
lebih baik aku menang hati die dengan aku buat fared senangkan hati dia..
kau paham tak.. ?? tak paham tak apa..
tapi.. apa2 pon.. .
Demi Allah.. aku sayangkan dia.. 
die jalan rahmat dan keberkatan Allah pada kami sekeluarga.. 
siapa suami dan kami saat ni adalah dari doa dia sebagai ibu.. 
tak terkata rasa berterima kasih nya pada dia sebab melahirkan anak yang baik yang menjadi suami aku saat ni.. 
dia lah penyebab aku masih ada kasih sayang seorang emak..
anak2 aku dapat kasih sayang sejati dari seorang nenek..yang ikhlas..
.
Mak.. terima kasih atas semua nya.. segala kasih sayang mak sepanjang org jadi menantu mak.. 
orang sayang kan mak
dan org akan rindukan mak..




اللهم اغفرله وارحمه وعافه واعف عنه وأكرم نزله ووسع مدخله وأغسله بالماء والثلج والبرد ونقه من الخطايا كما ينقى الثوب الأبيض من الدنس وأبدله دارا خيرا من داره وأهلا خيرا من أهله وأدخله الجنة وأعذه من عذاب القبر وفتنته ومن عذاب النار
اللهم لا تحرمنا أجره ولا تفتنا بعده واغفرلنا وله ولإخواننا الذين سبقونا بالإيمان ولا تجعل في قلوبنا غلا للذين آمنوا ربنا إنك غفور الرحيم
اللهم اجعل قبره روضة من رياض الجنة ولا تجعل قبره حفرة من حفر النار
اللهم اجرنا في مصيبتنا واخلفنا خيرا منه


Ya Allah Ya Tuhanku ampunilah dia, maafkanlah dia, muliakanlah kematiannya, lapangkanlah kuburnya, jadikanlah syurga sebagai ganti tempat tinggalnya dan berilah kesabaran kepada ahli keluarganya, semoga arwah di tempatkan dalam kalangan orang-orang yang beriman. Aamiin. 


Al-Fatihah .
بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـنِ ٱلرَّحِيم 
ٱلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ ٱلْعَـلَمِين۞ ٱلرَّحْمَـنِ ٱلرَّحِيم۞ مَـلِكِ يَوْمِ ٱلدِّين۞إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ۞ ٱهْدِنَا ٱلصِّرَطَ ٱلْمُسْتَقِيمَ۞صِرَطَ ٱلَّذِينَ 
أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ۞ غَيْرِ ٱلْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ ٱلضَّاۤلِّينَ۞امين


Ya Allah.. Balas la jasa2 dan kebaikan mak pada kami dengan rahmat serta kasih sayang Mu.. jasa nya terlalu besar tuk kami balas.. hanya pada Mu kami meminta.. tempatkan dia dengan orang2 yang Kau kasihi dan insan2 terpilih.di taman syurga Mu... lapangkan dan terangkan kubur nya..permudahkan urusan dia di dalam sana..janagn Kau seksa dia atas kesalahan2 kami.. kasihi lah dia seperti mana kasih sayang dia pada kami selama ni..  

Amin.

Alfatihah





notatanganAty :: sapa sempat baca entry aku awal tahun dulu pasal aku mimpi gigi tercabut..?? [aku dah revert to draft lepas beberapa hari] atas sebab2 tertentu..