Monday, April 17, 2017

SABAH Trip 2017 :: tak singgah ker Rumah Terbalik Sabah ??



jawapan nya : TAK

hahaha...

memang sengaja pon kiteorang tak singgah

fes.. sebab kebanyakan review aku baca dari blog2 lain
bertahun2 lepas lagi..
kebanyakan nya cakap.. "biasa2 jer" "tak berbaloi sangat ngan harga tiket" "tak berapa menarik"

harga ticket masuk dewasa Rm 10.60 - kanak2 tak ingat lak harga
orang kata.. tak boleh amik gambar pon kat dalam rumah tu..
dan rumah tu pon kecik jer..kuar bilik..ruang tamu.. dapur dan bilik air [kalau aku tak silap la aku baca]
tak sampai berapa minit pon dalam tu..
dan kalau ramai2 orang.. boleh jadi rimas..
tu aku baca lah..

tapi apa2 pon bagi aku review orang tu semua adalah subjektif..
ada jer ramai aku tengok masih berminat nak masuk..amik gambar dan seronok

so.. selebih nya..terpulang lah pada diri sendiri..
since sebenarnya Rumah Terbalik Sabah ni..
adalah yang pertama nya kat Malaysia ni..
kalau dulu2.. mungkin teruja gak nak pergi..

abah sdao cakap "kat PD [port dickson] pon ada rumah terbalik"
dah banyak kali pergi PD tu.. tapi tak pernah pulak nak ajak gi rumah tebalik tu...

huhu...

betul lah tu sebenarnya..
jujur nya.. mungkin kesan sikit dari review tu...
dan mungkin sebenarnya2.. tak lah berapa minat ngan bende2 macam tu sangat..
jadi.. tu kiteorang tak pergi..
walaupon abah sado ok jer nak singgah walaupon die kata.."kat PD pon ada" tu..
tapi tuk aku..sokeh jer kalau takde gambar kat situ pon.. heheh..
kalau aku nak anak2 rasa excited may be tengok bende2 pelik macam tu..
nanti lah len kali aku bawak ke PD tu..kot..

TAPI.. kalau korang nak pergi nanti..
pergi jer lah yer..
kang tak pasal aku pulak di persalah kan.. hahaha..
pergi lah tengok dan rasa pengalaman sendiri..
kot2 untuk korang akan rasa seronok ker nanti kan...
tuk blogger.. boleh lah sharing pengalaman..
so orang boleh baca dan buat pilihan tuk pergi atau tak..

jadi nya.. tu Rumah Terbalik Sabah..
aku takde review tuk korang..
cuma.. kalau korang berminat nak pergi..
aku boleh bagitau sikit2 perjalanan nak pergi tu..

sama macam nak pergi Jambatan gantung Tamparuli..
jalan nya sehala..
so korang boleh singgah samaada waktu nak naik Kundasang..
atau pon waktu balik..
bukak lah waze tu.. walaupon ada signboard..
tapi rumah ni tak dok tepi jalan.. tersorok ke dalam sikit..
bukak waze.. boleh jimat minyak darikan terpusing2..
KK ni banyak round-board hokeh.. banyak giler..!!

ok..
aku nak sambung sikit pasal perjalanan kami dari Jambatan Gantung Tamparuli naik ke Kundasang



samapai area Tuaran.. jalan dah berkabus dan rasa sejuk kat luar
kat sini kiteorang bukak tingkap jer lagi rasa fresh
ikut rekod dari hp aku..masa ni pukul 7.41 pagi



tengah2 jalan..ternampak check-pont view yang pertama untuk tengok Gunung Kinabalu
Gunung Kinabalu yang belakang tu tau..tersorok dek awan..
masa ni tak dapat tengok jelas sangt..awan banyak
dapt tengok pon sikit2 bahagian dan kejap2 jer..





tengok bunga2 jer lah kat sini..


kat sini aku jumpa buah nenas yang unik dan pelik..!!
nenas kembar 5..
orang kata..kalau makan bende2 macam ni.. dapat anak kembar siam..[wallahualam]
 macam seram sikit lah kot lah aku nak try makan kan..huhu




super in love with this picture
boleh buat cover album or cover drama ni..hahaha

tapi abah sado kata..air muka aku macam kene marah ngan abah sado..
tah apa lah kiteorang ngah cakapkan masa ni..huhu



sebenarnya.. rezki kiteorang sungguh hari tu..
sebab.. banyak kali dapat tengok puncak Gunung Kinabalu dengan sangat jelas..
cuma.. dapat nikmati jer..time nak amik gambar.. kene berhenti setting camera tapi tak sempat snap
die sangat misteri.. sumting like.. sangat istimewa setiap kali kiteorang dapat pandang
tapi tak dpt amik gambar sangat..
bayangkan.. ngah driving..
gunung kinabalu dok depan mata ngan batu berkilat2 jelas nampak..
sangat2 cantik..tak dapat aku nak gambarkan perasaan aku tu..
tak sama macam selama ni aku pikir tengok kat tv..majalah atau sebagai nya..
tengok real ni.. lebih seronok lain macem.. heheh..
setiap kali nampak..kiteorang akan jerit2 cakap "tu dia..tu dia gunung kinabalu..cantik..!! " hahaha
jakun.. harap maaf..



ni kiteorang berhenti kat tepi jalan biler ternampak..
ni kiteorang pakai lens panjang yer.. tu boleh amik gambar dekat jelas sikit
kalau tak.. tak nampak sangat pon yang bentuk2 batu tu



aku paling suka dapat tengok bahagian kilat2 kat gunung ni..cantik sangat2 aku rasa..
tak habes2 dalam hati aku cakap "subhanallah.." rasa kagum tengok kebesaran Allah..
bukan senang tau nak tengok semua ni
banyak review aku baca tak berpeluang pon nak tengok sebab kebanyakan masa di tutup awan


gambar pakai iphone.. cahaya tak terang sebab awan n kabus banyak masa ni
gambar gunung belakang tu lagi tak nampak sangat
[aku tetap prefer ada camera canggih biler berjalan macam ni..kualiti gambar masih boleh nampak beza nya..]




dan ni jarak sebenar abah sado amik gambar gunung Kinabalu yang atas tadi tu..
yang nampak puncak dan batu kilat2 tu..
walaupon bukan Dslr..tapi tatap ber-terima kasih kat 'si lens panjang'..ngeeee..
tuk aku yang suka bergambar.. boleh berpuas hati gak..
ada rezki.. upgrade camera dan lens boleh nampak kawah bulan dari bumi pulak.. waaahh giteeeww kau kan.. heheh..



gambar kami kenangan sayup2 gunung kat belakang dah di tutup oleh awan..
bagi aku.. secare peribadi..lebih kite berhenti tengok dan menikmati dari sibuk nak amik gambar yang sudah nya susah nak dapat pon.. 
dan lepas tu rasa macam ..eeaahh.. tak puas tengok..lupa nak menikmati betul2..
sedangkan.. biler tengok depan2.. lagi jelas dan lagi sangat2 giler cantik nya..




ni masih tak sampai Kundasang lagi tau.. hahaha..
tu aku cakap..jauh lagi perjalanan nya..
walaupon kata sepatut nya 2 jam dari Bandar KK ke Kundasang..
tapi.. menyinggah2 macam ni..
memang akan amik masa yang lama..
tu pasal aku plan tuk naik awal pagi mcm ni..
supaya dapat menikmati perjalanan lebih fresh giteeewwww...

lepas dari ni.. kiteorang menyinggah pekan Nabulu pulak..
shopping sikit...
nanti aku share sumting pasal pekan Nabulu ni yer.. 
seb bek kiteorang singgah sabtu pergi tu..
waktu balik singgah jugak..tapi kedai kebanyakan tutup
tu nanti aku cerite kendian yer.. next entry..insyaa Allah..