Thursday, April 27, 2017

Sabah Trip 2017 :: Pasar Tamu/Sayur dan mesti cuba 'sayap bakar' Kundasang !!



sebenarnya nak buat entry review hotel yang kiteorang duduk kat Kundasang ni
tapi.. aku skip dulu..
aku nak terus ke entry Pasar Tamu dan Pasar Sayur kat Kundasang tu

ritu kan aku cerite pasal ada satu pasar kat pekan Kundasang
kau akan nampak dari jauh pon..
tapi pasar ni aku tak sure lah bukak sepanjang minggu atau sabtu ahad jer
since aku pon ke Kundasang tu Sabtu ahad
dari pagi sampai.. memang dah ada dah aku tengok
masa baru sampai tu..tengok orang baru nak bukak..
kiteorang tak singgah pon..
tapi dah tau dah lah petang2 nak carik makan datang sini jer balik

so..petang tu.. dah setel2 check-in hotel..rehat2..tido cukup..
datang balik pekan ni tuk carik makan..
dalam pukul 5 lebih macam tu kot lebih kurang
tengok ada lagi..
kat sini dah nak gelap dah..rasa macam dah nak maghrib sangat dah..
derang kate..tutup pukul 7 malam
dan kebanyakan kedai kat dalam2 tu pon tutup pukul 8 malam..
kire pukul 9 dah gelap gelita dah lah kawasan tu..
so kalau kate nak carik makan ke hapa.. sila pergi petang2..
boleh lah carik makan kat pasar tu..



ngah bincang apa tak tau tah.. huhu
yang kau tengok kat belakang tu banggunan..tu banggunan kedai2 makan yang aku cerite kat entry sebelum ni..
ada Alliance bank..ada KFC kat situ
tak besar pon.. tempat ni macam memusing..
kedai2 banyak lagi kat bahagian dalam..
ada kedai2 runcit.. kedai elektrik..kedai2 makan ritu aku dah bagitau jugak
nanti aku cerite pasal sayap bakar popular kat dalam area kedai2 banggunan ni gak




shaquille ngan acu nya.. senang ada adik aku ni..
memang boleh di harap sangat tau..



ni kawasan dalam pasar Tamu
orang tempatan kata..masa ni tak banyak bukak.. 
kalau awal bulan kau datang..lagi macam2 barang tempatan di jual
lagi besh lah kire nya..orang dari luar2 kundasang ni pon naik tuk meniaga barang2 derang..

tapi masa aku datang ni..kebanyakan hanya jual makanan..
dan baju2 bundle yang rare.. 
banyak jual2 bunga2 fresh jugak..
aku tak beli apa2 pon kat sini selain dari memang misi mencari makanan semata..
tapi.. aku tengok yang jual2 nasi mee dah siap2 pack tu..dari pagi lagi masa memula aku sampai dah ada
macam tak fresh ar..dah sejuk..
ada lah aku beli kuih tu pon sebab anak2 aku nak sangat..dah lapar nau2 lah tu..
sebab waktu ni memang dah mula sejuk sangat..
so mudah lapar la kot kan..
tak tau lah rasa apa kuih2 tu..dari pagi dah ada..keras sejuk lah kot..
tapi habes pulak anak2 aku tu makan..huuuu...


kau nak fresh panas2.. ada gak jual burger..harga standard macam semenanjung..
tapi rasa aku tak sure..sebab tak beli pon..



kat kedai yang sama jual burger tu.. kiteorang beli char kuew teow udang Rm 5.50 sebungkus
yang ni sedap makan panas2 time2 sejuk tu kan..
ramai pelancong luar..cina..korea beli makan kat situ jugak
tak banyak kedai jual makanan panas2 macam ni pon masa ni
mungkin dah lewat petang..kebanyakan pon dah tutup aku tengok






belakang kiteorang tu lah pasar nya..kat kawasan lapang jalan tar
kat hujung pasar ni lah aku cerite semalam Kundasang War Memorial Park tu

ni sebenarnya amik gambar nak tunjuk GUNUNG KINABALU belakang kiteorang tu..!!
memang jelas sangat sebenarnya sepanjang2 kiteorang ada kat pasar ni..



yang ko tengok kepok2 awan tu.. bukan edit semata
tapi memang kau akan dapat tengok ngan jelas awan berkepul2 cantik macam lukisan sepanjang kat sana [kalau cuaca cantik dan kabus tak banyak]




orang kata.. kalau gi Kundasang.. jangan lupa try sayap bakar kat situ
kalau kat semenanjung kite biasa panggil kepak bakar jer..
kat sana.. kepak tu di panggil sayap..
memang banyak orang jual..
tapi.. aku nak rekomen satu gerai popular dan sedap...
tapi ramai orang..dan menunggu sangat lama..
.[Ya Ampun..dah lah puasa masa aku buat entry ni..terbayang2 lah pulak..aaiihh]

kedai yang aku pergi ni.. betul2 dekat dengan pasar tamu..
berada dekat belakang kedai NASI AYAM ANTARABANGSA yang aku makan tengahari tu
dari pasar tamu ni.. nak pergi ke Kundasang War Memorial Park tu..nampak tandas awam
gerai kat benggunan kedai ni boleh nampak dah..
dan bau nya.. wallah.. dari jauh dah telan air liur..




tapi kau nak menunggu nya...... kene istighfar banyak2
kalau tak kerana lapar.. dan bau nya memang menyentap jiwa..
mau mengalah jugak lah aku masa tu.. huhu
sejam menunggu..!!
orang nya buat kerja laju.. sekali bakar pon banyak..
tapi sebab memang ramai orang beratur
lepas tu.. sorang beli banyak2 pulak tu..tu jadi lama tu..
macam hati..pedal.. tokeng..banyak dah siap2 bakar..
kalau kau nak.. die panaskan bakar balik jer..
tapi sayap tu lah..amik masa..
ada isi ayam gak.. tapi masa aku nak beli tu..dah habes..
kedai ni bukak dari awal tengahri kalau tak silap..sebab aku dah perasan masa tengahri makan kat situ






sayap bakar Rm 1.50 seketul
sila lah beli banyak kalau kau memang lapar..
aku pon menyesal tak beli lebih..
kire antara yang sedap gak lah aku biasa makan kat semenanjung..tak kalah ar kire lagi2 sos dia



hati pedal paru tokeng.. Rm 1 sebatang


so ni antara makanan yang korang boleh cuba biler pergi kat kundasang
tak lah beza sangat pon rasa nya ngan kat semenanjung yang biasa kite makan
tapi..kire puas hati lah nak makan..
lagi2 time sejuk kat sana..malam2 memang kebulur..
makan panas2 bende2 macam ni..selera ar..




nak sekali kan cerite..
ni esok nya.. nak pergi ke Ranau.. kiteorang singgah sekali Pasar Sayur kat Kundasang..
dekat sebelah Pasar Tamu tu jer..
jalan nak masuk keluar ke kedai2 banggunan aku cakap atas tu..
lalu lah kat Pasar Sayur ni
kat sini.. orang kate murah dan fresh sayur2 nya..
aku tak beli pon.. sebab jauh lagi perjalanan dan lama lagi kat sabah ni nak berjalan
lagi pon.. tak masak..
kalau macam datang family ramai2.. amik penginapan ada dapur..macam apartment ker..
boleh lah beli dan masak..aku rasa lagi berbaloi..


kulit kayu manis besar2..ada besar lengan aku pon..
harga sebatang tengok size..
yang abah sado pegang tu.. Rm 10 sebatang tu
tak beli jugak..sebab aku bukan nak masak tuk kenduri pon kan..
dan lagi leceh nak potong2..
tapi... aku rekomen korang beli kalau jenis suka masak 
sebab.. yang ni orang kata..lagi fresh...
kire kalau kau buat masa jagi lagi sedap lah berbanding yang biasa kite beli guna dah lama2 kat supermarket tu..





buah anggur die gemuk2..besar kemahen.. harga pon boleh tahan tuk sekilo puloh2 ringgit..
kiteorang beli setangkai sikit jer tuk qaleef sebab qaleef memang suka..
pon dah belas2 ringgit.. sikit jer hokeh..sikit sangat..huhu



Avacado cheese tu memang sedap..!!! lemak memang macam ada cheese kat dalam nya..
beli lah sebiji bawak berkelah ke pantai esok nya.. mahal gak..tak ingat berapa belas hengget sekilo
tapi besar.. puas hati sebab sedap



strawberry nampak fresh.. tak beli sebab aku tak suka..
nanti bawak turung [ke KK] takut jadi masam macam selalu beli kat Cameron tu..huhu membazir duit jer kalau takde orang nak makan..



macam qaleef.. memang suka buah sangat..
so..kiteorang beli buah jer banyak..buat bekal tuk penginapan seterus nya.



sini,, kau boleh nampak dari tepi2 jalan nak gi ke Ranau..
jual buah2 banyak..
macam keropok cincin tu.. kat sini mahal sikit berbanding kat pasar Nabalu dan kat pasar Filipin KK

kat bahagian dalam2 lagi..
ada jual ayam2 burung hidup kot ko nak sembelih kan..hahaha..kot lah..kot nak buat BBQ ayam fresh ker...


kat sini pon korang boleh tawar menawar..
macam harga buah2 tu..aku tak rasa murah sangat pon..
tapi sebab aku tengok fresh..dan biler dah beli makan..rasa nya manis sedap..
so.. berbaloi lah..
beli pon..tuk bekal makan anak2 dalam perjalanan dan kat hotel..
so far..orang2 kat sini pon baik2 ramah melayan..
boleh lebih kurang aku tengok..

kawasan Kundasang ni pon takde masalah nak carik tempat makan..

lagi satu tips.. kalau nak berjalan kat kundasang-Ranau
better mulakan dari Kundasang..
cari hotel atau penginapan kat area Kundasang..banyak
tak de masalah nak carik kedai makan pon..
dan paling besh.. kat sini lebih sejuk berbanding kat area Ranau -orang cakap lah-
kalau kau nak menikmati permandangan gunung kinabalu awal2 pagi pon..
dari kawasan sini lebih mudah nampak berbanding kawasan lain

kiteorang dok kat Kundasang 1 malam jer..
2 hari cover area kundasang sampai Ranau
dapat jer cover semua..
kalau ikutkan..memang best dapat berlama2 kat sini..
berbanding kalau duduk kat bandar KK
kat sini lebih rasa sejuk sangat..nyaman..
kawasan luar bandar..hijau mata memandang
permandangan pon cantik..
masa nak check-out pon.. abah sado cakap macam 'sayang' jer nak tinggalkan tempat ni
dan macam berat jer nak pergi ke Bandar..
tapi sebab ada plan lain [untuk ke Pulau]
jadi terpaksa pendek kan masa kat kundasang
tapi ok jer lah..
kat Kundasang ni.. tempat nak pergi tu tak lah banyak sangat..
cover sekali ngan Ranau.. dalam 2 hari ok jer..
gerak lewat2 sikit ke bandar tu..
dapat lah cover semua
kiteorang sendiri dapat pergi hampir semua tempat yang kiterang dah plan
dan tak terkejar masa pon..
siap dapat singgah pekan Nabulu 2 kali..pekan kundasang 2-3 kali singgah
boleh rehat2 kat hotel dulu sebelum kuar balik berjalan..
kundasang ni besh tuk menikmati permandangan dan suasana luar bandar yang sejuk..

tapi..kalau tak nak terkejar2..kire macam aku ni..
korang kene gerak dari KK ke sini awal2 pagi..
seronok berjalan..dan boleh habeskan masa sehari kat kawasan sini..
macam kiteorang.. gerak seawal 5-6 pagi dari KK
dapat pergi Jambatan Tamparuli..
berhenti singgah berkali2 kat tepi jalan amik gambar.. 
singgah shopping kat pekan Nabalu
naik Desa Dairy farm.. jalan ke Kundasang War Memorial Park.. 
gi Kinabalu Park [tempat pendakian ke Gunung Kinabalu]
dan dapat cover pekan Kundasang..Pasar Tamu.. Pasar Sayur..makan lunch..dinner semua kat sini jugak
dan esok nya baru berjalan ke Ranau..dalam setengah jam hingga 45 minit dari pekan Kundasang ni
dan dapat cover tempat besh kat Ranau pulak

cuma aku rasa..kalau dapat hotel lebih menarik..facilities besh..
boleh duduk 2 malam..
lebih sikit instead of duduk kat bandar KK..
dan rasa nikmat sejuk giler tanpa aircond dan kipas secara semulajadi..!!
memang besh.. 

nak makan..takde masalah pon kat sini..
senang carik makan..senang jumpa restoran
biler kuar dari hotel tuk kemana2..
tercarik2 permandangan gunung kinabalu..
besh lah senang nak cerite..hahaha..
aku tak tau lah kot aku jer rasa besh ke hapa..
tapi aku memang suka tuk rasa semua ni..

pasal pekan Ranau dan apa yang menarik kat situ..
aku cerite kendian yer..
so.. setel pasal Kundasang..kecuali pasal hotel..
nanti aku review jugak..