Friday, May 05, 2017

cerite KUIH TART NENAS GULUNG MAMA MELETOP



dalam banyak2 kuih raya dalam kategori kuih lama2..
kuih TART adalah kuih wajib mesti aku beli setiap tahun..!!
berbalang2.. untuk tetamu dan untuk makan sendiri..heheh
aku memang peminat kuih tart ever..!!
tak raya pon.. aku akan beli kalau terjumpa tuk makan kudap2 layan movie
yeah.. aku serious..
aku memang suka giler makan kuih tart..
yang rapat2.. like kawan baik..memang tau lah
datang rumah derang..atau pergi beraya mana2..
mesti carik kuih tart dulu dalam banyak2 balang yang di hidangkan tuan rumah
dari zaman sekolah dulu.. bujang.. dan membawak lah sampai sekarang
may be.. akan jadi ever after.. uhuukkss...

TAPI..
aku sangat CEREWET biler sampai bab nak membeli..
aku tak beli sebarang..
aku akan test dulu..kemam.. dan menikmati
kalau rasa 'meletop2' dalam mulut..
baru aku akan beli.. dan SETIA 
once aku jumpa yang sedap..
aku tak akan carik lain dah..

since kau tau lah..pembuatan nya yang sangat leceh n remeh..
buat harga nya agak mahal berbanding kuih2 traditional lain
tapi  biasanya.. aku tak berkira sangat kalau pasal kuih tart ni..
asalkan mesti kene ngan tekak aku

bagi aku.. ikut citarasa aku..
kuih tart yang sedap..
bukan setakat rasa intinya jer..
tapi.. dari body nya jugak..
dari tepung luar tu..
aku tak suka kalau rasa tepung kosong..dull..tawar..
harap cantik jer lebih..
yang ni aku kata aku cerewet tu..
aku suka kuih tart yang tepung nya pakai butter..
atau mesti ada rasa 'lemak'.. 
senang cerite.. mesti rasa sedap..
tu akan jadi first sekali yang aku amik kire..
tak kire macamane ruper die sekali pon..huhu

dan harus lah rasa nenas tu sendiri..
isi mesti seimbang dengan tepung nya jugak
tak suka lah aku kalau tepung jer tebal..
tapi inti tak rasa apa..sikit ciput..
kau makan..rasa tepung jer..
pulak tu tepung body nya pon..alahai rasa nya..
tak sampai hati nak hidang kat tetamu pon...sadis...
tu paling aku anti...
tu aku cakap.. aku cerewet biler sampai part kuih tart ni.. hahaha
kalau kuih2 lain..aku tak berapa kisah sangat..
tapi expectation aku tinggi kat kuih tart..dramatik...

aku tak suka kalau rasa inti nenas terlampau manis..
atau terlampau pahit
tapi biasa nya ni..susah sikit nak cakap
sebab.. bergantung pada nenas tu sendiri
kalau orang betul2 expert.. pandai carik nenas yang sesuai..
atau pandai adjust rasa inti supaya akan maintain sedap nya
walaupon 10-20 tahun kau beli kuih tart yang sama pon..
yer lah.. nenas ni kan.. bukan urusan kite..
bukan kite yang buat..
ada masa.. beli..dapat nenas elok..dan macam tu sebalik nya
[tu pasal aku selalu concern pasal kulit tart tu sendiri dulu]
since rasa inti may be akan berubah2..
tapi kulit luar nya..insyaa Allah.. rasa nya tak akan berubah [dari orang yang sama]

ada beberapa orang yang aku biasa repeat order dulu
masa still ngan mak..mak aku akan tempah dari seseorang..
yang aku tak kenal..!! [aku tau nama jer] -rasa rugi pulak
setiap tahun mesti beli tuk rumah tu...memang sedap..

lepas2 aku ada tempah ngan sorang makcik pada kawan lama
memang sedap..tapi harga nya tak padan dengan kuantiti dan size kuih tart tu sendiri
beberapa tahun gak aku setia..
sebab macam aku cakap.. aku suka kan rasa nya..
sampai lah aku jumpa orang lain yang buat sama sedap dengan harga lebih berbaloi !! [ngan size dan kuantiti]
jiran Mak mertua aku yang buat..
setiap kali raya.. dah sesiap cakap kat MIL tuk order dari dia..
harga pon lebih murah..
tapi.. may be sebab guna butter lebih..kuih nya jadi terlalu2 rapuh..
kau nak bawak kuar dari bekas masuk balang raya pon dah pecah ..
apetah lagi kalau terhentak2..
memang orang kate.. susah nak jaga..
kekadang aku beli.. tuk makan jer.. sebab dah pecah2 tak boleh nak hidang..
tapi memang sedap sangat lah kat tekak aku ni..

dalam 2-3 tahun ni.. die dah tak buat.. sebab dah tak larat..
aku kecewa gak lah.. hahaha..sedap kot..
tapi tak kan nak paksa.. 
yer lah..paham.. dah berumur2.. nak mengadap bende2 macam tu..
memang letih..

so.. sejak tahun lepas..
aku TERJUMPA ngan KUIH TART GULUNG MAMA ni...
orang review sedap.. aku pon teringin nak cuba walaupon waswas gak..
NAMPAK RUPER DARI LUARAN memang cantik..
HARGA pon not bad gak..
dan nak beli dari ON9..
tak ley rasa dulu..

tapi.. motto aku giteeww..tak cuba..mana nak tau....
kene lah amik sikit risiko...
so aku beli gak lah.. try...




sumpah sedap..!!! 
dari tepung.. sampai ke Inti nya.. semua sedang elok rasa nya...
kuih nya pon gemuk2...puas makan..
BERBALOI ngan Harga nya..!!

jujur ni aku cakap..
since aku jenis orang yang agak cerewet..
dan sangat memilih bab kuih tart ni..
bukan setakat tuk bagi tetamu makan..
tapi.. tuk tekak sendiri yang penting nya..
kalau sendiri rasa tak sedap..
macamane nak hidang kat tetamu kan..

akhir nya.. selepas sekian lama mencarik..
[aku rajin beli.. tapi sekali tu jer lah.. tak repeat order dah]
aku berjumpa ngan 'soul mate' aku dalam kategori tart nenas..bahahaha... 

jangan kan kata aku..
abah sado yang tak berapa suka tart pon..
sebab die kate tart biasanya manis..
tapi KUIH TART GULUNG MAMA die boleh suka dan makan banyak
die kata.. rasa inti nenas tu.. tak 'tajam' macam ada sesetengah pernah makan sebelum
dan tepung nya sendiri sedap sangat..
yup..exactly.. rasa nya sedang elok

dalam kereta [masa amik tu] 
sebalang habes anak2 kerja kan..
lagi2 dak shaquille.. tetibe suka sangat kuih tart ni..
sampai aku kene sorok balang selebih nya..!!! hahaha
bukan kedekut ngan anak..
tapi.. kau tau.. derang dua beradik dok hadap tengok tv sap sap soi jer..
jadi.. nak makan.. makan sama2..heheh... 
time mak kau makan.. makan sekali..
jimat2 makan..sayang...bahahahahahahaa....

jangan kecam sis..
sis memang hantu kuih tart..



dan sekarang..
kalau korang sejenis bangsa macam aku..
peminat tart.. atau ada mak/mak metua suka tart..
aku memang rekomen sangat2 KUIH TART GULUNG MAMA ni hokeh
ini aku review jujur.. 
aku jugak pembeli pada asal nya,,
dan aku sendiri suka..
so korang boleh mula order..DENGAN AKU..
insyaa Allah.. korang akan suka kan nya jugak...dan sangat berbaloi..

TEMPAHAN [ PRE-ORDER] UNTUK KUIH TART GULUNG MAMA MELETOP DI BUKA SEKARANG..
harga sama macam yang aku beli dari penjual/pasaran..

satu balang [50 biji] HARGA :: RM 36 [TIDAK TERMASUK POSTAGE]
PRE ORDER DENGAN DEPOSIT 50% 

SELF COLLECT AREA RAWANG
ATAU PENGHANTARAN [COD] kawasan KLANG VALLEY 
atau yang mana2 rasa ok boleh berbincang 
*dengan kos penghantaran ikut kesesuaian


ESTIMATED TARIKH MULA PENGHANTARAN ::  1 JUNE 2017 [minggu pertama puasa]

tempahan terhad yer..
so hurry up..!! place ur order now..!!!






WHATS APP / SMS 
019-2085089 [ATY]