Thursday, May 11, 2017

SABAH TRIP 2017 :: Kereta sewa Murah



ramai pulak pm aku soh buat entry pasal kereta sewa cepat sikit.. huhu
ingat nak buat last2 entry nanti..
tapi..aku sendiri takut entry sabah ni pon tah kemana penghujung nya
tah habes..tah idak..
so.. baik lah aku setel dulu entry kereta sewa kat Sabah ni ha..

untuk pengetahuan..
kiteorang menyewa kereta Saga FLX 1.3 auto

masa memula kate nak gi Sabah ni..
kiteorang konon nya nak lah amik MPV..
selesa sikit..
orang nya 5 orang.. 
luggage besar2 tu yang aku pikir lebih tu.. huhu
tapi.. dalam masa yang sama.. tak nak bayar mahal2..
since kali ni bercuti ke sabah agak lama..panjang tempoh nya
so.. tak nak bajet lebih semata2 tuk kenderaan sewa..
kereta MPV.. Alza..exora.. paling murah aku jumpa RM 150 sehari
kalau sehari-2 masih boleh dipertimbangkan..
tapi sebab lama tu lah.. 
nak bayar lagi mahal dari aku bayar Myvi aku tuk sebulan.. hahaha
nak selesa tapi berkira.. cepuk sikit aty ooii..
ada bende aku kire gak lah..ada bende tak kisah.
macam kereta ni.. memang aku tak nak lah bayar terlampau..
kereta sewa jer pon kan..nak pakai kejap..membazir hokeh.. 

so.. lepas tu..
kiteorang decide tuk carik sedan jer..
kalau lah tak kerana luggage..
memang aku amik jer kereta2 macam myvi ker..viva ker..
lagi jimat..!!
jimat bayar sewa.. jimat minyak..
tapi tu lah.. sendiri pikir..
dah kalau luggage ko macam nak cuti sebulan..
kalau bawak kereta2 macam tu..mana pulak nak sumbat..
ber-huhu jer lah..

kat sabah tu.. antara kereta popular..
selain Myvi..Axia dan Viva [untuk kereta takde bonet]
kereta SAGA FLX pon selalu jadi pilihan untuk jenis kereta sedan
harga pon bersesuaian..tak terlalu mahal..

macam kereta2 kecik [myvi viva axia]
kalau pandai carik.. boleh dapat serendah Rm 5-6 puluh untuk sehari
paling2 mahal pon rm 7-8 puluh jer..
kalau korang jumpa tuk kereta2 macam tu Rm 100.. [macam kawan aku kene]
tu kene 'tekan' lah tu..pekena kan ko..
sebab rate Rm 100 sehari kau dah boleh dapat kereta sedan hokeh
macam kereta SAGA FLX starting price biasa dari Rm 100 ke Rm 120/Rm 130
lagi lama ko sewa.. lagi murah serendah Rm 80 boleh dapat 
biasanya tu tuk lebih 5 hari ke atas
dan biasanya jugak.. derang bagi kereta jenis AUTO.. senang nak bawak
macam baru2 ni aku pergi.. dah ada kereta Bezza baru..!!
tapi harga masih mahal nak banding ngan SAGA ni..
company aku sewa kereta ni ada gak kereta2 baru..
tapi.. sebab dapat Rm 130 tuk sehari.. 
dan bajet akan jadi lebih Rm 500 tuk sepanjang kat sana
tu kiteorang tak nak..
masih rasa membazir.. 

kalau ko barang tak banyak..takde luggage besar..
jenis backpackers ker.. boleh la amik kereta takde bonet[aku tak ingat nak panggil apa sebenarnya ni ha]
kalau macam aku..setakat ngan anak2 kecik
dan adik aku sorang bujang..
amik kereta sedan SAGA FLX pon selesa dah..
jimat minyak pon satu hal gak
kalau ada bajet lebih.. atau boleh share2.. boleh amik kereta MPV 
lagi selesa..

lagi satu...orang kata [dari review] nak naik kundasang tu..
better pakai kereta cc1.3 ke atas..lagi pick up sebab naik bukit..
pengalaman sendiri..amik kereta Saga FLX 1.3cc tu..
tak pick-up sangat pon jugak..
may be.. bergantung gak kot..
so far.. perjalanan KK-kundasang-Ranau
takde lah naik turun bukit curam sangat pon..
tapi.. masa kat hotel J Residence tu jer lah problem..
sebab hotel nyer betul2 curam 45 deg ada aku cerite pasal ni
kereta kiterang sewa tu tak lepas nak naik..!!
tapi tengok kereta viva sorang pemandu..rileks jer pulak naik
tu aku cakap.. may ber bergantung..
pada condition kereta tu sendiri..
dan jugak pada kapasiti dalam kereta tu..

so.. pandai2 lah korang..
ikut rezki masing2..

masa dok hunting kereta ni..
aku carik banyak jugak..
cuma aku prefer syarikat dari persendirian..
sebab takut problem..
kalau syarikat ni.. biasanya ada banyak kereta..
so kalau lah.. ada problem ker hapa..
masih ada kereta ganti.. takde lah ko problem nak kene carik2 lain bagai
[pernah aku baca review blogger pasal ni]
so.. aku agak berhati2..

memula tu.. tanya kawan abah sado ada sorang kerje kat sana..
kot2 die boleh rekomen orang die kenal yang diperayai
dan dengan harapan dapat murah sikit.. hahaha
tapi ada die kasi.. kawan die..maksud nya..kawan pada kawan abah sado ni
kire kereta persendirian lah ni..
nak kasi SAGA BLM MANUAL Rm 80 sehari..
memang paling murah lah yang aku jumpa..
tapi.. risau sebab kereta persendirian..kalau apa2 jadi..takut panjang cerita nya
dan pulak.. manual.. 
tak tau condition kereta elok ker tak [segan nak tanya] sebab kawan2..
macam berat sikit lah nak sewa.. banyak isu boleh jadi..

so..kiteorang tolak n decided tuk carik yang syarikat penyewa jer..
tak susah pon nak carik..
kau carik jer lah kat MUDAH.my tu...
hari2 berpuluh update..
dan pilihan harga yang agak murah..

beberapa syarikat kiteorang tanya dan interview.. hahaha..
interview sebab nak tau berapa banyak kereta die ada bagai..
selain dari pasal harga..
dan lagi tengok derang punya respond macamane..
memula aku dah jumpa gak yang harga berpatutan..
tak perlu deposit [bayar full masa amik kereta nanti]
tapi.. selalu lambat feedback kat kiteorang..
lepas mintak details..[hari apa nak guna bagai tu]
senyap lama berhari2.. sampai seminggu..
baru reply..call pon tak angkat..
macam risau lah pulak kan..
kang sampai sana kang tak dapat nak contact..haru biru spoil mud percutian

so.. tukar..
survey2 harga dalam 2-3 orang/company lagi..
dapat lah yang termurah dan agak confident
die bagi harga Rm 380 untuk 5 hari..!! 
biasa aku tanya2.. jumpa Rm 400 paling murah dan hingga ke 500
sebab aku cakap awal2 aku nak amik malam masa sampai airport tu..
since kiteorang nak bertolak ke kundasang awal2 pukul 5-6 pagi..
so better amik jer sesiap

jadi nya.. tu ada derang yang kite extra sebab konon amik awal..
walaupon.. tak lah awal petang pon..
amik dah pukul 9 malam..!!
nak jalan mana pon tak sempat dah..
orang kata..amik tu pon tuk senangkan semua pihak jer..
yang rm 380 tu pon sebenarnya.. 400 gak die kasi..
tapi dapat discount kurang lagi rm 20..rejeki lah tu kan..
selain nak murah..
ada bende2 lain gak aku concern..
sebelum kompem..aku tanya2 gak lagi..pasal condition kereta bagai..
aku bagitau mana aku nak pergi jauh maan perjalanan..
in case kalau kereta rosak ker hapa
derang kata..syarikat ada 21 biji kereta 
[tak pasti lah kereta yang sama ker atau berlainan]
dan kalau apa2 sekali pon.. masih ada vios sebagai simpanan..
so.. kurang sikit risau kat situ..
maksud nya..ada jaminan la.. 
takde lah terkontang kanting kot jadi apa2..
tapi tak tau lah kot cakap jer ker kan.. heheh
tak dapat nak review sebab so far.. alhamdulillah tak jadi apa2 sepanjang menyewa kereta derang..
dan sepanjang2 kat sana..

dan lagi siap request..tak nak kereta bau rokok bagai..
nak kereta bersih.. dan bagi kereta terbaik.. hahaha..

dah puas hati..
terus booking slot [tak perlu deposit]
bayar penuh masa amik kereta kat sana..
nak deal pon senang.. ada back-up number banyak
kire ada pekerja2 nya..
lepas kompem jer ngan bos melalui whats-app..
die terus bagi nombor2 runner yang akan hantar-tunggu kat airport waktu sampai

seminggu sebelum pergi aku hantar wassap untuk ingatkan..
masa ngan tunggu flight kat KLIA tu pon..
wassap bgtau flight delay dan sampai lambat..
dia terus bagi no runner yang akan uruskan kereta kiteorang nanti..
so sampai KKIA call derang direct..since derang pon memang menunggu kat situ2 jer biasanya [seperti di bagitau]


alhamdulillah..semua berjalan lancar..
sampai KKIA.. tunggu dalam 5 minit macam tu.. 
derang call kate kereta sampai

dan lagi.. derang hantar kereta kat mana kite nak..
biasa memang macam tu..kebanyakan pon tak kisah 
memang kebanyakan pon soh amik hantar airport jer..
kalau hotel pon derang tak kisah..[tu yang aku tanya2 lah]
macam kiteorang.. soh hantar ker air port..
sebab nak mudah bergerak sendiri..ke hotel atau kot nak kuar makan malam tu [plan asal]
dan gerak ke kundasang awal2 subuh pagi
tak yah nak menunggu2 bagai dah..



sedang usaha tuk adjust kasi sumbat 3 size luggage
plus 1 back pack dan 2 stroller..



masa kat airport KKIA baru sampai

sebelum bayar.. derang.. dan penyewa akan sama2 cek kereta
lebih pada body lah..
kalau ada kemek2..calar2.. derang akan note kat borang..
so pandai2 lah korang jaga kereta orang tu yer..
sebab kalau kemek ker masa korang bawak.. derang akan cek semula waktu balik
dan kene bayar tuk itu..

lepas tu baru bayar full...try mintak kurang lagi Rm 350..tapi tak dapat dah..hahaha
lagi pon ni runner jer..derang tak berani nak kurang lagi..[kate nya lah]




lagi satu..nak ingatkan ni.. kau kene tanya/bagitau sesiap tau..
masa ko ngah survey2 tu..
jangan nak senang kau cakap 'lurus' jer
maksud nya.. contoh kau kate bercuti kat sana 5 hari 4 malam
kau pon gi cakap ko nak sewa kereta 5 hari..
sedangkan.. kau sampai sana may be dah lewat petang atau malam
dan ko just start berjalan esok nya [macam kiteorang]
kire total2 sebenarnya 4 hari jer ko nak guna kereta berjalan
tapi dah ko lurus nau.. gi tau nak bercuti 5 hari 4 malam kat sana..
derang kire kat ko pon 5 hari gak lah jadi nya nanti
membazir dah sehari kat situ..
kalau tak..boleh bawak gi shopping lebih sikit.. ngeee..

so..nasihat aku..masa dok tanya2 tu..
siap2 kan dulu awal2
paling tepat pukul berapa ko nak amik kereta tu..
macam aku..
ikut pengalaman..sebelum tu tanya by hari..
lain harga nya..
tapi biler aku cakap pukul berapa aku sampai airport dan nak amik kereta terus
which is agak lewat malam..
so..kebanyakan nya pon bagi harga lain sikit..
ada yang tak kasi kurang pon..
5 hari..500 terus kasi..
ada yang kata nak hantar kat hotel esok pagi subuh nya tu..
ada yang bagi rm 400 sebab malam tu dierang tak kire
yer lah..ikut logik.. sapa lagi pon nak pinjam setakat semalam dan esok subuh nak kene pulangkan pulak..
kalau tak bagi malam tu pon..
tak de orang lain bayar kasi untung pon..
tu aku cakap.. tengok company tu berkira mana..
bagitau sesiap..masa wassap tu dah sediakan dah jadual kau nak amik pulang kereta..

dan.. tolong survey banyak tempat..
sebab harga memang akan dapat berbeza2..
macam aku sendiri lah ni..

alhamdulillah.. kasi amik malam tu jugak
dan siap discount jadi Rm 380 instead of Rm 400 to Rm 500 kat orang lain
murah lah kan..
amik malam..dari airport..pinjam 5 hari.. sampai balik ke Airport semula pukul 7 petang
kawan aku kene Rm 350 untuk 4 hari kereta Myvi..!!
so..boleh bandingkan..
maksud aku.. yer lah.. myvi sepatut nya.. kat Sabah tu..
rate2 aku survey memang lebih murah berbanding kereta sedan ni kan..

lagi2 kalau ko may be duduk nak bercuti lama kat sana..
derang akan kasi murah lagi..
may be aku punya ni pon sebab sewa lebih 3 hari kot..tak sure pulak pasal ni..
dan..jangan lah lupa boleh mintak tawar jugak..
tengok rezki lah..maybe ada tak kisah tolak ansur..rezki lah tu..




ni dah check-out nak balik dah masa last day..
penuh bonet..ngan barang2 kotak ikan masin bagai.. huhu 



luggage paling kecik kene letak kat seat dalam ngan stroller..
memang tak muat pon dari awal lagi sebenarnya..
terganggu sikit masa nak naik turun kundasang dan perjalanan jauh tu jer la
lepas tu dah check-in hotel.. kat kundasang dan kat Kk tak perlu mengangkut dah..
kire lapang jer kereta..
bag..bonet berat2 ni pon effect gak kat minyak kereta..
orang kata.. biasa nak naik turun kundasang.. Rm 5-6 puluh isi minyak cukup dah..
paling tak pon nak jalan2 lebih sikit.. tak sampai seratus pon..
tapi kiteorang.. sebelum tu isi Rm 50 dah..[masa malam amik kereta kat KKIA tu]
tapi kat atas.. kiteorang kene isi lagi.. sebab macam banyak guna minyak..!!
salahkan bag.. dan isi yang berat..huhu
tapi tak nak salahkan diri sendiri nak gak hangkut macam satu almari..




aku tak pernah naik SAGA FLX.. merasa lah naik.. 
sama jer rasanya macam naik MYVi aku tu.. 
cuma myvi aku lagi better lah.. bahahaha..
nak gak kau bandingkan..cepuk sikit

yer lah..kereta banyak tangan pegang agak nya..
tengok Millage pon tinggi..
agak nya hari2 pon ada orang sewa..
so tak de lah macam baru..
ok-ok jer lah bagi kiteorang..
tapi alhamdulillah semua ok jer..bersyukur dah tu..
dan boleh berpuas hati..
derang pon cekap.. dan cepat feedback
sebelum pulang kereta setengah jam sebelum bagi tau
derang tunggu kat airport amik kereta..tak panjang2 cerite atau leret2..
senang bercakap..
dan paling penting berbaloi gak ngan harga kiteorang bayar..
dan overall..selain dari rasa kereta tak berapa nak pick-up..
yang lain semua ok..bersih dan di jaga luar dalam
enjin pon tak lah bunyik kasar sangat [SAGA problems yang biasa aku dengar]
air-cond pon ok jer berfungsi ngan baik..
tu.. aku masih boleh rekomen kat korang..kat sini..



aku carik kat MUDAH.my jer
AZWAN 010-9389982 
aku pon tak jumpa die.. 
cuma deal ngan die dalam whats app
runner hantar kereta orang lain..
runner amik kereta pon orang lain..