Friday, June 02, 2017

DIY Pemasangan WAINSCOTING



sebab aku rajin sikit ni
aku update pasal wainscoting yang aku DIY sendiri tu laju..
kali ni nak cerite pasal mengecat..





ni wainscoting yang aku dah siap tampal..
nak tampal tu tak susah mana pon.. memula jer lah rasa serba tak kena..
kelam kabut..
tapi bila dah jumpa rentak..laju jer siap..

yang leceh bagi aku buat wainscoting ni.. masa awal2 tu..
awal2 nak carik kayu.. nak potong ikut size..
lagi2 yang ada sudut kat frame tu..nak kene sharp..
kalau tak nanti nak sambungkan tu tak lawa.. renggang jadi tak helok..
memula pakai gergaji.. bergigi2 sumpik2 siap.. hahaha.. senget toksh cakap la..
tapi bila pikir nak buat banyak.. terpaksa aku melabur beli mesen potong.. 
harga mesen lagi mahal dari harga kayu hokeh !! pheewwww... 
pastu nak menggosok licin tu lagi laaaaaaaaaaa... kalau tak gosok licin nanti cat tak lawa..remeh kaaaaaaaaan...
lepas tu nak hadap lagi sebatan2 cat undercoat pulak.. 
undercoat yer.. bukan cat biasa tu lagi.. kire ada 2 step cat lah ni..
yang aku nak share ni... yang lepas siap tampal dah..
kire bahagian finishing.. 

kisah cat ni
memula dulu.. nak gak aku tanya pendapat korang semua nak cat wainscoting ni color apa..
tapi lambat lak nak update kat blog ni..
so aku decided jer lah sendiri
korang pon dah tau aku cat color apa pon kan..
so..aku cerite jer lah kisah sebalik nya yer..

walaupon aku memang aimed rumah kek nis dan opis alif shukri tu..
color hitam with gold
tapi lepas2 buat ni.. aku mula berbelah bagi hati tak tetap iman tak kuat mana..pheeww..
mula la rasa nak cat semua tukar cat rumah color lain.. hahahahaha..
tak tak.. tu acah2 jer..
aku masih 'selesa' dan senang ngan cat hitam ni..
kau jangan.. laki aku dah cakap..
kalau aku nak tukar cat dalam masa terdekat ni..
die soh aku cat sorang2.. huuuuuuuuuuu....

ok bukan tukar cat..lambat lagi kisah nya tu..
aku just konpius samaada nak cat wainscoting bawah tu colot putih macam biasa orang buat tu
atau nak buat jer macam yang aku nak awal2 color hitam gold

nak buat putih.. lawa jugak..
tapi.. tak nak lari dari color hitam gold rumah tu..
dan aku sendiri tak nak nampak obvious sangat..
nak nampak tak nampak giteeewww...

so.. last2 aku cat jer lah macam idea asal..
color hitam..
seb bek lah ada lagi baki cat ritu aku simpan..
tu pon sikit sangat..
ngam2 habes touch up.. habes cat nya..huhu..





huru hara rumah aku 2-3 hari
yer lah.. lepas touch up .. esok nya baru nak mengecat..
pastu satu layer tak cantik..
kene tunggu kering.. cat lagi layer lain..
pastu dah kering touch up lagi..
macam kat sudut2 tu kan.. 




ni masa ngah basah lagi ni


memula nak biar jer warna hitam ni..
malas lak aku nak hadap buat line gold tu..
eeeee.. leceh kau tau tak.. bende tu halus jer kan nak buat..
tapi sebab serabut tengok rumah tak kemas2 aku buat jer lah lepas dah siap2 kering tu..
ponnnn amik masa 2 hari nak setel..
kejap2 kang berenti amik qaleef balik sekolah [ritu]
pastu nak hadap anak2 nak makan tengahri pulak..
benti solat terus2 cuci cat kat tangan.. malas dah nak sambung lagi..huhu
kang nak solat lagi.. cuci lagi..
tu aku suka buat awal pagi..lepas qaleef gi sekolah..
shaquille tido.. aku buat lah slow2.. 
benti biler anak balik sekolah..tu yang sampai 2 hari nak siap tu..yang line gold tu..








close up sikit line halus gold ni..  




biler dah siap.. amik gambar..tak nampak pon line gold tu kat gambar..
kat IG aku letak ramai soh aku letak gold..
aku dah letak..!! tapi dalam gambar tak nampak..hahaha..
tapi kalau tengok in real.. datang rumah aku.. memang lah nampak terang jelas..
dalam gambar tu jer tak nampak hapa..
aku tengok balik umah kek nis tu..derang nya lagi tebal..
so no wonder aku nyer macam nampak tak nampak jer kan..
alaaaa.. malas nya aku nak hadap buat tebalkan balik.....
dah siap2 kemas dah mop bagai..
biar lah dulu.... huuuuuuu


ok.. gambar seluruh deko ruang tamu..aku share kendian yer..
tak banyak beza pon.. just beza wainscoting jeeeeewwwwww..

nanti aku nak buat kat dining area pulak..
aku share lagi kendian insyaa Allah..





NAK TEMPAH / DIY WAINSCOTING CANTIK SEBIJIK MACAM AKU PUNYA NI MURAH?!!