Thursday, July 06, 2017

#CeritaRayaAtyFared :: Raya ke-dua pulak


raya kedua kami pakai royal blue
abah sado sekarang sampai raya ke 3-4 selagi ada baju melayu die akan pakai..
yer lah.. orang laki.. raya pakai sekejap2 jer..lepas tu simpan...
so.. time2 raya ni lah pakai balik..yang lepas2 punya kite repeat raya hari esok2 nya pulak..
macam tu lah..
cuma anak2 jer kiteorang tak buat lagi -tuk pakaikan baju melayu raya kedua-ketiga
satu hal sebab sian budak2 tak selesa sangat..
satu hal lagi.. baju lepas2 biasa nya dah tak muat pakai..
tak kose lah mak nak beli baju melayu semata nak matching2..lain lah kalau sedia ada..



tahun ni..seminggu raya pertama direct kiteorang all out beraya..
ada sehari je stop lepas balik dari Johor sebab abah sado demam tak ley bangun..huhu
lepas tu sambung balik..
sampai demam2 anak aku dak shaquille tu pulak..

kesah nya... ni baru nak cerite raya kedua ni ha...
tengok lah gigih ke tak nak cerite satu persatu..
ikut pengalaman lepas2.. macam tak jer.. hahahaha..


cerite pon bukan tuk apa..
tuk sendiri2 jer...


ni la auntie aku yang paling aku rapat..
dan paling2 rapat ngan mak aku..
adik paling bongsu..
auntie yang paling banyak tolong aku dulu2.. masa belajar dulu... 
memang sekarang kalau balik seremban..tido umah die jer..

tu umur dia dah 50 tau.. jangan main2.. nampak awet muda kan..
die pon sempoi jer..easy going.. n kelakar macam mak aku gak..




ni lah umah onyang yang aku cerite semalam tu..
datang lagi raya kedua..makan lunch.. heheh..
biasalah.. 'rumah tua' kan selalu jadi tumpuan..
dah lebih 100 years..tak terjaga sangat..kayu pon dah reput bahagian atas tu..
nenek tok sedara duduk sini pon tak berapa sihat sangat..
so kalau datang memang ke bawah jer...

setiap tahun dari dulu datang rumah ni..
mesti naik kat anjung belakang tu amik gambar..
ada gambar 4 tahun lepas ngan tina last raya sama..
sekarang tak boleh nak naik dah..


tangga kayu ni.. dari dulu sampai sekarang macam ni lah dia..tukar cat jer..
mak dan adik badik die kecik2 dulu pon ada gambar atas tangga ni..
kire legend ar wajib amik gambar..
memang sengaja aku amik dan simpan..
nanti2 rajin2..aku nak buat satu album gambar lama2 kuarga mak aku sekarang aku yang simpan..
gamabr dari derang2 yang dalam gambar ni kecik2 pon ada..
susun balik.. kot rajin la.. hahaha..


kemahen tau sepupu2 ni...heran gak aku lama tak jumpa tapi rapat nya kemahen..
tau jer perkembangan.. tak biler contact2 tah.. 



pose wajib kami..



beraya umah abang mak aku yang kedua pulak..
memang setiap tahun list rumah wajib pergi..
pakngah makngah.. last year.. derang anak beranak gigih datang beraya umah aku hokeh..
macam tak sangka gak lah.. heheh..since derang tua2 nak jalan jauh2 sampai ke rawang rumah aku..
terharu pon ada..

sebelah aku tu makcik-adik ipar mak aku..jumpa sekali sini..lama nau tak jumpa..


ni lagi satu rumah wajib singgah.. yang rapat ngan mak dan kami jugak..
pangkat nenek sedara dah tu tau..
tapi baya2 mak aku jer..
ni antara yang aku mesra boleh gurau2 ngadu2 gosip ke hapa..


alhamdulillah.. setel gak lah belah seremban..
walaupon tak semua..
aku pergi mana sempat jer..
kalau ikutkan.. ramai lagi..dan besar keluarga belah seremban ni..
aku masih ramai tok sedara rapat tapi tak sempat nak redah..
derang pon tak de rumah time2 ni..
macam aku jauh susah nak datang 2-3 kali..
kire halal lah tu.. huhu...
pakcik makcik adik badik mak aku..aku dah setel ziarah..ok lah tu..
tinggal ada lagi sorang kat johor biasa biler balik kampung mertua aku singgah sekali..
yang lain2 semua kat sini jer lah..
sekali harung berjalan...




ok..setel raya kedua..kat seremban..
petang tu.. gerak balik johor pulak..#teamrayakampungmertua
jalan jammed.. ke lewat malam baru sampai.. pheeww..
ok.. esok sambung raya ke-3 kami..