Thursday, July 06, 2017

#CeritaRayaAtyFared : balang bekas kuih raya IKEA



ok.. stop sekejap pasal jalan raya...
saja nak cerite pasal balang kuih raya..
tetiap tahun pon aku nak cerite kan.. hahaha..
nampak macam takde bende jer dah nak cerite..ngeee...



tahun ni aku tukar balang kuih raya...
last time -2 tahun- aku pakai balang dari SSF..
so far ok jer.. tak lawa sangat tapi kedap udara..
tapi... satu balang dah pecah...
so terkurang satu..tak sure ada lagi ke tak jual..
dan saja cari alasan nak tukar lain pulak.. hahaha..
alaaa bukan balang mahal2 ponnnnnnn.....



kuih raya pon nan hado...
aku baru perasan..aku macam ada masalah nak beli kuih raya..
aku tak gheti nak membeli..!!
macam ada satu 'ketakutan' ke hapa nak beli..hahaha..
tah apa2 jer perangai kau kan..

aku rasa sejak kawen..
aku beli setakat tart jer..
masa mak ada dulu.. die belikan..
maksud aku.. aku bayarkan.. eeah.. hahaha..
die order jer apa die rasa sedap dari kawan2 yang dia dah biasa..
nanti die order lah tuk aku sekali sebalang dua..
pas die takde.. aku pon tak tau die beli kuih raya selama ni dari siapa..huhu
ada lah masa kerje ritu..aku beli dari sorang kakak opis..
bluberry tart..tu pon sebab die rekemen sedap sangat..
beli lah tuk mak dan mil jugak..[masa mereka masih ada]
tapi tu jer lah..
penama aku nak beli lebih2.. memang tak la..
ada mazola aku suka pon..jiran mil aku buatkan..sedap..!!
nanti mil aku bagi lah sebalang kecik tuk aku makan2 jer..

selebih nya kerepek ngan kekacang..
pooooonnnn...mak mertua aku yang kasi..hahahaha..
apa ke teruk nya perangai ni aty..[baru perasan]
aku bukan tak nak beli.. satu hal..'takut' tak sedap tu..
lagi satu.. sebab kalau kate beli sendiri pon..
nanti biler balik dari rumah dia.. die mesti akan kasi..mesti..!!
akan jadi banyak la.. tu dah tau.. aku tak beli banyak dah..
bukan harap dia.. tapi sebab macam sebelum ni..
awal2 kawen dulu tak tau.. jadi banyak sangat sampai tak makan pulak..

tapi.. tu lah.. tahun ni..takde dah..

sigh..

satu lagi perkara yang berubah..hurrrmm...
tapi.. sebab dah biasa macam tu..
biler beli sendiri pon.. tak gheti nak beli banyak2..
ni jer lah kau tengok..

kuih tart tu pon..kalau sendiri tak jual..pon takde gamak nya.. hahaha..

ada gak masa hantar adik aku kat perak masuk semester..
kiterang singgah bazar raya kat sana..
mencarik batang buruk dan kuih mazola..
sebab dah bukak pose malam2.. boleh rasa.. tak kene tekak..
kurang rasa kacang.. tu aku tak beli.. haaaiihh..

sebab tu agak nya aku takut nak beli kuih raya tu kot...
lagi2 kalau tak dapat rasa..

korang..kalau ada kuih2 lama macam aku cakap tu..
yang betul2 sedap.. pure rasa air tangan orang kampung lama buat..
sila lah rekomen kat aku yer..pls...
once aku suka.. aku akan setia sampai kesudah nanti..





dah ubuh2 kuih raya.. ubah lah susun atur sikit..
sebelum ni letak bunga besar..semak pulak.. tukar lah kecik sikit..
kau tengok balang ada macam2 bentun dan size..memang saja aku beli cegini..
sebenarnya.. dah aimed satu balang macam ni..berkaki.. cantik..!!
tapi ada kat Ikea Cheras jer.. malas pulak mak nak pergi semata satu balang tu..




iyeeer.. ni jer yang ada.. uhuhukkss.. 
kuih tart aku letak awal2.. dah habes dulu..
aku yang jual pon..aku tak dapat simpan lebih..
adik2 aku datang dok mencarik tart tu jer.. anak2 aku pon sama..
langsung aku tak ley hidang..!! hidang jer habes.. hidang jer licin..
tah biler derang makan tah..sabau jer lah...
so ganti kuih nescafe coklat nestum.. sedap jugak..adik kasi..
pon sama gak tu.. asal letak jer licin...gggrrr....
hidang letak tuk tetamu...tapi dah depan mata.. yang tu nampak..
tu dulu yang dikerjakan masing2..nak senang..

masa beraya kat rumah orang sebelum2 ni..
lagi2 orang 'lama'.. elok terhidang macam2 jenis kuih raya..
seronok pulak aku tengok..
terus rasa insap sebab 'cuba mengubah tradisi' yang sebenarnya menyeronokkan kalau kite ikut..
takper.. kau tunggu tahun depan.. hahaha..
eerr.. insyaa Allah..kalau panjang umur murah rezki.. [amin]



bekas ni kalau ko tengok..ada getah 'lid' kat penutup..
tapi.. kalau nak tutup bukak tu.. jenis letak gitu2 jer..
macam tak rapat.. macam tak konpiden jer aku nengok nya memula dulu..
rasa macam akan masuk angin..
try jer lah sebab dah beli kan..since aku baca IKEA cakap kedap udara..
so far.. dah seminggu nak kedua minggu ni..ok lagi..
kerepek tak masuk angin pon..elok jer rangup nya..
kuih tart pon tak bersemut..
so.. betul lah kedap udara tu..huhu




jemput lah datang beraya ke rumah kite..
pm tepi yer...  hikhik...