Monday, July 10, 2017

#CeritaRayaAtyFared2017 :: Team raya ke kampung mertua pulak



ok dah raya ke 16 hari ni..
tapi hari ni baru nak setel cerite raya ke 3-4.. huhu..
pasrah dan tabah pada diri sendiri...
apetah lagi tuk pembaca.. 
tah biler lah ko nak cerite pasal deko lagi yer..

ok.. raya ke 3 sampai ke-5 kali beraya di kampung mertua pulak..
kat Johor..
dan ni lah fes time kami balik sana pada raya ke-3
selalu nya.. walaupon turn belah aku pon..
malam raya pertama dah gerak tuk balik kesana..
paling lewat.. pagi raya ke dua..
tapi kali ni..malam raya ke-2 baru sampai sana..

so.. pagi2 raya ke-3 tu.. dah siap2 nak kuar beraya umah sedara belah sana pulak..
tetiap tahun.. ada la 2-3 rumah wajib pergi..
yang aku pon familiar..
kalau ikutkan.. dari yang abah sado cerite..
walaupon FIL tak ramai adik beradik..
tapi belah fared ni ramai jer sedara sebenarnya..
cuma sebab..derang bukan jenis berjalan raya sakan dari kecik..
so.. biler dah besar2 ni.. tak biasa dan tak berapa kenal..
segan nak jalan sendiri.. macam tu lah kesah nya..



ni sepupu2 qaleef  shaquille..anak2 adik perempuan fared..adik ipar aku..
sorang jer 'bunga' di situ..mmang ramai lelaki..
qaleef kalau balik sini memang seronok sangat2..
sebab ramai geng dia..
kat sini.. tak de mau nya die nak tido ngan kiterang..
memang die tido ngan sepupu2 die ni jer..
keakdang sanggup tak ikut kiteorang nak berjalan sebab nak main ngan sepupu2 ni semua.. 
aku ok jer.. asalkan tak bergaduh.. hahaha..
yer lah.. dah ramai2 ni macam2 perangai masing2..
qaleef pon akan jadi super aktif..!! haaaiihh.. 


ni sorang jer lah cik bunga kat belah abah sado ni..
mia ni memang bambam nya tak tau lah nak cakap..gebu betul..!! 


pagi raya ke-3 nak pergi beraya kat batu pahat..umah kakak FIL..
bawak sekali semua budak2 tu..qaleef seronok lah.. 




kat rumah maklong Batu pahat..
tapi sampai sana.. takde orang..!!
terus bebel kat abah sado kenapa die tak kol dulu.. ggrrrr...
sebab jauh tu satu hal.. jammed giler hokeh hari tu..jammed teruk..
berjam2 dalam kereta.. lapar masing2..sampai takde orang..
ingat nak tunggu gak.. tapi dah lama tunggu...kesian dak2 lapar tak makan tengahari lagi..
so.. terpaksa lah balik..

sebelum tu..singgah umah nenek abah sado.. pon tak de orang jugak..
so jom lah kite beraya kat kfc jer.. hahaha..
punya la jauh makan kfc sampai kat batu pahat.. 


terus malas dah nak berjalan2 mana2..
lepak rumah jer..penat sangat pon dari sebelum raya tak rehat
so malam tu abah FIL buat bbq depan rumah..



raya ke-4 berjalan ke family belah MIL kat pontian..
umah Mak sedara abah sado



pastu ke rumah sepupu abah mertua kot ni..dekat situ jugak..


setel 2 rumah FIL ajak berjalan ke tepi pantai Pontian..
Pontian ni abah sado kata tempat die membesar n bermain giteeww..





dah petang2 budak2 seronok lah main bubble kat dataran situ..





sampai maghrib siap makan2 kat situ semua.. seronok lah relak2 macam ni..santai..amik angin..
kiteorang pon memang letih gak kan..
yang penting..anak2 seronok..




ni kami semua family belah abah sado..complete..
semua adik beradik fared ada lah ni..anak2 buah dari adik ipar aku..dan anak2 kami..
kalau Mak mertua ada ni.. die lah seronok sangat..
mak mana tak suka kalau anak2 semua dapat kumpul sekali serentak kan..
dia suka anak2 cucu2 balik ramai2 bising2 tak apa..
boleh nampak nanti muka die ceria..
kalau macam masa hujung2 die sakit teruk tu pon sanggup die bangun dari katil 
dan duduk kat kerusi roda nak sama2 lepak kat ruang tamu tengok tv ramai2..
sambil layan cucu2..

rindu lak kat mak mertua.. terasa sangat sebenarnya bila dia betul2 takde macam ni..
lagi2 raya macam ni..
in fact.. last year raya masa die masih ada....
kiteorang balik sebelum raya.. die masih lagi boleh bangun tuk masak masakan pagi raya..
seb bek lah adik ipar [adik perempuan fared] teror masak masakan jawa..
sedap2 masakan jawa nya macam mil masak jugak..
so.. boleh lah abah sado merasa lagi yang macam mak die punya masakan..
macam aku.. memang tak pandai masak masakan jawa..
lagi2 masakan pagi raya tu..
pernah belajar dulu masa mil duduk tinggal ngan kami sekejap..
tapi mana lah sama kan.. so.. harapkan adik ipar tu jer lah sekarang..
harap ada peluang belajar ngan adik ipar tu..die teror masak ooii.. lagi2 asam pedas johor..sedap..!!


tu jer cerite kat Johor..
raya ke 5 masih kat Johor..
dan ada jalan jugak umah sepupu fared..
jumpa sekali maklong fared yang kat batu pahat tak jumpa sebelum ni.. 
so..tak lah ralat sangat tak beraya sama kan..
since tetiap tahun pon tu rumah wajib pergi..
cuma tak dapat lah merasa masakan tangan orang tua..
maklong fared masak..pon sedap sangat..
suka masak banyak2 lauk dan macam2 hidangan..

petang tu..beraya n makan lunch sekali kat umah adik ipar..
tapi.. takde gambar lak..tak ingat masing2..


so setel cerite beraya kampung mertua kat Johor..
biasa..johor ni..
aku akan raya sekali umah sedara2 aku pon ada gak..
umah maklang aku [kakak ayah aku] kat JB..tetiap tahun pergi..
tapi tahun ni tak pergi..sebab aku tak larat nak redah jammed biler tgk kat waze..
ada tok sedara aku 2 family kat kluang dan simpang renggam ni jugak..
2-2 adik beradik arwah atok aku -pak sedara mak aku-
pon tak pergi..selalu jalan ngan MIL aku sekali sebab die kenal rapat gak..
atau ngan ayah aku biler die datang beraya umah besan die [fil aku lah]
tapi tahun ni aku tak pergi.. sebab takde orang teman.. hahaha..
sebab aku tak rapat sangat.. nak sembang tu nanti krik krik krik jer..
tapi.. nak kene usahakan jugak lah kan..
tak ley nak orang tua meneman jer..
aku sendiri kene buat dah sendiri..kene jugak..
insyaa Allah lah raya haji or raya tahun depan..doa panjang umur..
kene masuk dalam itinerary raya..


ok.. dah la...
panjang lagi kisah beraya nak cerite ni..
esok sambung insyaa Allah..