Wednesday, August 23, 2017

itu la sebab nya kenapa kite jangan provokasi hal rumahtangga kita kat laman sosial ...


sekarang kecoh sangat pasal perkahwinan selebriti ni.. aku ni dah macam ngah follow cerite sambung2 [rantaian] korea yang tak sabar2 nak tau apa ending nya.. dan berharap cepat lah habes sebab tak larat nak tengok lagi.. hahaha..

ok.. tak..aku tau tak kelakar dan aku tak patut buat lawak pasal isu ni

tapi pasal tak sabar2 nak tunggu habes ending nya ni.. memang betul.. sebab.. kesian sangat bila makin banyak aib di bukak..tak kire dari pihak mana2 pon..

eeaah.. aku bukan nak mengulas tau.. aku bukan nak cakap sapa yang aku rasa betul atau salah.. aku just nak cakap secara umum.. which is.. ini lah yang terjadi bila kite bercerite..terlalu suka meluah perasaan lagi2 berkaitan dengan rumah tangga dan keluarga di laman sosial..

diam2 jer sudah sebenarnya.. lagi pulak kalau ko tau ramai baca..selebriti kan.. ramai followers..
kalau dari awal langsung tak bukak cerite.. tak mengadu domba atau meluahkan kat laman sosial.. bagi aku secara peribadi..mungkin bende ni tak seteruk sekarang ni.. i mean.. mengaibkan..dan paling teruk.. di aibkan

tu aku cakap.. diam2 jer sudah lah.. selesaikan laki bini senyap2.. kau luah jer kat family or orang yang betul2 rapat kalau mungkin jenis tak terluah di tikar sejadah.. paham lah perempuan ni..memang emosi.. tapi kene ingat jugak akan banyak perkara.. jangan sebab terlalu emosi tu 'membakar' diri sendiri.. kalau dari awal dulu diam [dari laman sosial] orang tak akan tau kisah2 silam yang mungkin nak di sorok sekarang ni tapi dah terbukak sendiri ke aiban tu.. 
yer lah.. asal bende nya sikit..meluahkan.. tapi orang lain tak puas hati..dan korek lagi rahsia demi rahsia.. timbul kecaman serta provokasi dari banyak pihak yang buat kan satu demi satu rahsia TERPAKSA di bukak untuk membela diri.. tapi sebenarnya bende tu bukan membaikkan keadaan..tapi memburukkan lagi..nak salahkan sapa macam tu? Salahkan la diri masing2.. 

cari jer orang bijak pandai.. orang berilmu agama tinggi.. pihak mahkamah ker untuk selesaikan secara diam2.. lagi2 tak perlu nak bagitau pasal hubungan kelamin suami isteri bagai..!! tak yah declared kat org luar yg tak berkepentingan pon.. tak yah bagitau repoter atau sesapa jer tak berkaitan..!! bagi aku..sangat tak penting pon tuk derang tau.. sebab bukan derang yang akan putuskan semua nya akan jadi elok atau pon tak.. macam aku selalu cakap dulu2.. biarkan apa orang nak cakap.. selagi mereka bukan sapa2..dan takde sebarang kepentingan.. so.. tak penting pon nak bagitau apa2 keadaan pon.. sebab semua tu tak akan membantu..tapi menegeruhkan lagi keadaan..

dari start die mengadu kat laman sosial walaupon berkias2 tu pon.. aku dah rasa tu satu kesilapan besar.. apetah lagi bila dia tak berhenti.. makin diprovokasi..makin banyak kisah di bukak which is sebagai orang yang ramai followers dan ramai orang kenal lelebih lagi kawen ngan retis.. dah tentu lah akan dapat lebih perhatian buruk kan..

aku tak lah kat mana2 pihak.. bagi aku secara personally..semua pon salah.. dan aku salah kan jugak bekas laki dia ni ha.. dan jugak retis lelaki tu.. semua ada kepincangan nya.. tapi.. takde lah sampai menjatuhkan hukum.. bagi kite yang tak kenal ni.. memang tak ley nak cakap apa2 pon..tak tau cerite perabeh kan.. walaupon mungkin derang dah bukak macam2 lagi kisah..tapi still.. kite tetap orang luar yang tak ley nak jatuhkan hukum sapa salah sapa betul..

cuma.. apa yang aku nak sampaikan kat sini.. kat korang2 semua.. apa pon terjadi dalam rumahtangga.. TOLONG SIMPAN sendiri...dan jangan sesekali luahkan kat laman sosial..tak kire kau siapa pon.. [maksud aku bukan retis or selebriti].. lagi satu.. macamane rasa susah pon apa yang kite sedang lalui.. TUTUP AIB SEMUA ORANG.. Insyaa Allah.. AIB KITA PON AKAN SAMA TERPELIHARA..Allah akan tutup aib kita..macamana cara nya.. biar Allah jer yang buatkan tuk kita.. yang penting..kite sendiri jangan buat[mengaibkan orang lain] lelebih lagi pasangan kite sendiri.. tak kire lah buruk atau benci mana pon..

macam aku cakap.. tak penting pon nak buktikan apa2 pada orang tak berkaitan.. like kite nak cakap kita sebenarnya betul atau lebih baik dari pihak lagi satu.. sebab macam kes derang ni la.. kesudahannya lebih banyak keaiban diri terbukak sendiri.. 

tu lah bende2 yang aku takutkan kalau terjadi pada diri sendiri.. sebab kite tau pon kan.. tak sempurna mana pon diri kite ni tuk bukak aib orang lain atau pasangan kite.. hanya sebab kite nak nampak sempurna kat mata orang lain.. muhasabah diri sendiri jugak lah ni..

hal kain dalam spender boxer jangan cerite kat sapa2 pon..[or maybe sorang yang betul2 kau percaya dah cukup] ingat tu.. tak yah nak hint2 pon kat fb ker kat IG bagai.. jangan biarkan orang lain provokasi kite.. perkara tu biasa.. orang nak amik tau kan.. kalau kite tak suka semua keadaan tu..tak suka orang masuk campur..tak suka orang amik tau.. dari awal.. just diam2 jer.. sebab aku rasa..pandangan peribadi aku jer lah ni.. orang ni akan suka kalau kite bersedih dan susah.. kalau betul2 bersimpati pon mungkin orang yang betul2 rapat ngan kite..kenal kite..tau kisah nya..tapi selebih nya.. TAK.. trust me.. may be aku terlalu negative kat sini..tapi.. bende ni memang betul.. cuba lah buat dulu kot kalau ko berani nak tau hasil nya nanti.. hahaha.. macam kisah atas tu.. ada komen tulis "memang patut lah kau kene cerai ngan laki kau.." 

ramai jer sebenarnya aku kenal yang bercerai.. atau kite tau kes2 cerai retis ni kan.. ada yang betul2 bagus  langsung tak cakap apa..walaupon di kejar wartawan bagai pon.. dan end of the day.. tak sapa yang bercakap lagi dah.. takde sapa yang tau kisah di sebalik nya.. takde sapa yang aib dan di aibkan.. dan Insyaa Allah.. pada masa akan datang pon.. Allah akan pelihara aib kite tu sebab kite tau menjaga aib orang lain.. salah satu contoh kisah Shasha Elite.. yang aku pernah baca kisah nya.. kat mahkamah saat dierang nak bercerai.. pihak perempuan bagi jawapan pada hakim melalui penulisan sahaja /melalui satu surat  yang hanya pihak mahkamah jer tau apa masalah punca derang nak bercerai.. dan sampai sekarang pon.. [mungkin selain family/kawan rapat] takde orang lain yang tau.. aku hormat cara mereka tu.. 

kata2 kita ni kekadang meluka kan..sebab dari kata2 kita tu.. hanya akan memburukkan keadaan.. like dari elok2 orang tu mungkin boleh memafkan dan hubungan kembali terjalin..but end up.. makin menjauh.. bukan dalam rumahtangga jer.. tapi dalam apa2 hubungan sesama manusia pon.. 

ni bukan kecaman.. as i said before.. aku rasa mcam semua orang pon ada kesilapan nya sendiri.. even..kite sendiri pon sedang buat silap dengan judging mereka.. 

aku doakan mereka2 yang atas tu..di permudahkan urusan.. jumpa jalan terbaik tuk mereka.. ujian mereka sangat2 besar pada pandangan aku..[aku tak pasti kalau aku yang melaluinya macamana pulak keadaan..huhu] tak tau lah macamana Rj tu lalui nya.. jauh dalam sudut hati aku bersimpati..sangat..
walaupon aku still rasa die silap langkah dan kurang cerdik sebab mendedahkan pada media sosial masa awal2 sekali dulu.. tapi.. bagi aku..semua orang pon boleh lakukan kesilapan yang sama.. kite tak tau apa situasi dia..dan kite tak kenal pon dia secara rapat..[setakat follow in public jer].. tak tau apa kesakitan yang dia lalui sebagai wanita.. sapa lah kita nak kecam atau menghina dia.. 

kite nampak lebih baik dari dia [maybe] sebab Allah tutup aib kita..  

siapa pon dia atau mereka di masa silam nya.. they deserved for 2nd-3rd-4th-5th chance.. sama macam kita.. 

dan biasanya..kesilapan yang di lakukan akan jadikan die manusia lebih hebat dari pengalaman insyaa Allah -itu yang aku sentiasa harapkan..tak kire lah tuk aku..tuk mereka..dan kite semua..

dan tu aku harap.. semua pon akan cepat selesai supaya takde perkara2 mengaibkan lagi timbul.. aku percaya.. Allah sedang angkat darjat mereka dengan menguji mereka sebegini.. macamana cara..biarkan jadi urusan Allah.. kite ni pon sebenarnya sedang di uji tau..walaupon tu ujian derang.. haaaa..orang jer tak perasan.. aku sendiri pon.. belajar tuk bersangka baik walaupon awal2 tu baca rasa macam..eeahh kenapa die macam ni..kenapa si polan tu macam tu..but end up ada cerite lain lagi yang aku..dan kite sendir tak tau..tu nama nya judgmental.. huhu.. tak baik kan.. 
so..mungkin jugak dari bende ni semua..kite2 amik pengajaran bersama.. tak kisah dari sudut mana pon.. 

eaaahh.. aku pon tak layak tau nak cakap semua ni..saja nak berkongsi pendapat.. tapi nak sama2 muhasabah diri kita sendiri.

baca bende ni bukan sebagai gosip yer..aku sendiri tak ajak bergosip.. tapi hanya pendapat peribadi aku.. pasal rahsia dalam rumahtangga tu.. pasal menjaga aib pasangan.. pasal provokasi..pasal laman sosial..  
but well..
kene ingat.. jangan expect semua orang di lahirkan dengan didikan agama atau pengetahuan yang hebat.. kite sendiri pon banyak lagi bende tak tau.. jadi jangan salahkan sesapa..apa yang penting adalah doakan jer yang baik2.. aku doakan JR dan HH akan jadi orang lebih hebat dan jauh lebih baik dari orang yang menghina/mengecam mereka..Insyaa Allah



peace 



Diriwayatkan hadith daripada Abdul Rahman bin Jubairin hadith daripada Anas bin Malik (r.a) berkata: ‘Rasulallah (s.a.w) bersabda: ‘ Lamma ‘urija bi mararrtu biqaumin lahum azfarun min nuhasin yakhmisyuna wujuhahum wa-sudurahum’
[Yg bermaksud: Ketika aku dinaikkan (yakni, Isra’ dan Mikraj) aku melalui (yakni, melihat) atas satu kaum bagi mereka (yakni, mempunyai) kuku-kuku mereka daripada besi yang tajam mencakar beberapa wajah mereka dan dada mereka], 
faqultu man haula-i ya Jibrilu’ [Yg bermaksud: Bersabda aku (sabda Rasulallah (s.a.w) bertanya kepada Jibrail (a.s)): ‘Siapa mereka itu wahai Jibrail (a.s)?’],(sambung Jibril (a.s): 'haulail-lazina yakkuluna luhumannasi wa-yaqa’una fi ‘aradihim.' [Yg bermaksud: Mereka itulah orang-orang yang memakan daging manusia dan menyebarkan dalam rahsia-rahsia mereka.] [Hadith Abu Daud, Kitab Adab] 











nasib baik lah aku bukan Nora Danish.. kalau tak gambar kiss pipi laki tunjuk mesra in public pon kene kecam nanti.. wakakakakaka...