Monday, August 07, 2017

Wet Kitchen : table top konkrit


lepas extended dapur siap.. kiteorang amik masa sikit lah nak buat table top and KC..kiteorang tak nak buat ngan kontraktor yang extended dapur kiteorang tu..kalau sapa pernah baca entry lama tu.. tau lah apa masalah attitude dan disiplin pihak kontraktor tu yang aku ni sabaaaarrrr sangat di buat nya..huhu.. memang plan asal nya nak buat dengan die jer..kire lump sum sekali dgn extended tu lebih murah lah kalau nak banding ngan amik kontraktor lain..

tapi.. syukuuurrrr aku tak buat ngan die.. 

kiterang buat bar counter yang ngan dia.. sampai sekarang bila aku pandang.. sakit mata di buat nya ngan hasil kerje derang.. ikut hati nak jer aku soh kontraktor yang baru ni,pecahkan dan buat balik..

tapi..membazir pulak sebab die akan caj macam harga sebijik baru.. so..redho lah pejam mata buat2 tak perasan..huh

dulu masa progress nak buat tu pon..dah banyak problem..dah boleh nampak.. tu yang.. baik lah tak yah buat terus.. 

orang asyik tanya aku masa kiteorang extended dapur tu.. "tak pasang tile kat dinding ker..?" 

bukan tak nak pasang.. tapi masa tu.. derang akan pasang biler aku buat table top ngan derang.. so tak pasang dari bawah.. pasang adari half from table top as our requested.. sebab nak jimat..
dah aku tak nak buat table top ngan dia.. takde lah nak pasang tile bagai kan.. so tak yah lah korang susah2 pikir.. heheh.. 

kalau nak tau.. derang siap2 tak pasang tile dan skirting kat tempat nak buat table top tu.. sebab dah pikir kiteorang akan buat TT ngan derang.. tapi biler awal2 lagi dah buat perangai.. dah tengok hasil kerja.. terus cancel 
dan terus lah aku soh siapkan perabeh semua..letak tile dan skirting kat tempat yang nak buat TT tu pon..
kalau tak nanti..macam tak siap lah dapur aku tu.. derang suka la lagi ley jimat kan..mudah kerje jugak..
tapi masa dalam beberapa hari nak setelkan tu.. aku tengok derang sengaja tak pasang skirting [yang sepatut nya duduk dalam table top] aku soh pasang jer jugak siapkan 100% siap ruper bentuk dapur sampai basuh bersih kau tinggalkan..walaupon tak lah elok mana..-malas aku nak cerite lagi-

kalau ikut aku..boleh jer aku tolak ansur.. tak kisah tak pasang..tapi dah kontraktor buat perangai.. aku pon malas nak pikir2 bincang2 bagai buat sakit hati.. tu aku tak mintak pendapat pon..aku soh pekerja dia setelkan perabeh jer takde nak tinggalkan tuk table top bagai..

so.. lepas dah siap semua tu.. baru kiteorang carik kontraktor lain tuk buat table top..aku tak pikir nak buat granite ke.. solid surface bagai tu..aku terus buat konkrit jer..aku malas nak pikir pasal calar bagai..pasal susah maintain bagai..pasal boleh terus potong bawang atas tu terus bagai.. wat ever.. apa pon alasan nya.. aku cuma nak jimat.. yang penting.. kemasan tile tu.. aku pilih corak marble penuh.. lebih cantik..lebih mudah nak jaga..
cuma kalau aku mampu nak keluar bajet lebih banyak.. aku nak buat table top pure marble.. tu jer yang aku boleh consider..kekwat tak..hahaha..

ok..untuk konkrit ni..price range nak buat siap..antara Rm 170 -Rm 200 sekaki

wet kitchen rumah aku..agak kecik [nanti aku cerite kenapa] dalam 9 kaki L-Shape.. dan Dry kitchen pulak 13 kaki L-shape sebab tolak ruang dalam 4 kaki lebih tuk tall unit cabinet [kalau ikutkan 17 kaki] -memanjang- so total 22 kaki.. 

cuma..aku agak berhati2 kali ni amik kontraktor.. sebab ada pengalaman.. kali ni..biler carik.. aku tengok hasil nya terus yang pernah dia buat.. dan aku teliti hujung ke hujung.. sudut ke sudut.. 

kalau ikut aku.. nak amik kontraktor yang buat plaster ceiling rumah aku ni.. tapi tak pernah tengok pulak lah hasil kerja die dalam buat table top ni kan.. since yang haritu tu memang master dalam plaster ceiling.. kate nya kalau buat table top..orang lain pulak..

lepas carik2.. terjumpa satu kontraktor dekat2 rumah ni..[taman sebelah].. siap kiteorang datang rumah dia tengok table top dia.. setuju nak amik dengan dia.. tapi.. job die banyak..kene Que tunggu turn which is amik masa dalam 2 bulan.. memula nak gak tunggu jer sebab percaya hasil kerja dia.. tapi.. saja pusing2 tengok belakang umah [blok lain] ngah renovate rumah.. singgah la tengok kerje derang.. tapi kontraktor ni bukan asal dekat2 situ.. derang based kat shah alam-putra heigth sana tu.. tapi pemilik rumah tu seorang polis.. dah biasa family die buat ngan kontraktor nih..so die import sikit punya jauh sampai rawang ni ha..

saja2 tanya.. boleh buat kan tak sambil2 buat rumah tu..buatkan table top kiterang..  dia ok.. tapi.. dalam tempoh seminggu-2 macam tu sebab nak setel banyak lagi kerje rumah tu.. aku ok jer..soh die datang ukur semua.. tetibe die cakap.. next week nya boleh datang buat terus.. yer lah sebab dapur dah siap habes kan..piping semua dah setel.. die kata kerje tak banyak sangat.. boleh amik masa 3 hari tuk buat.. 

harus lah kiteorang ok jer kan..hari datang buat kerje tu.. bayar 50% deposit.. 

ok.. aku nak cerite pasal wet kitchen yer..






lubang untuk hob



hari first siap based konkrit.. esok nya [hari kedua] derang tak buat.. tak datang sebab nak tunggu betul2 keras simen nya dan kuat.. kontraktor cakap.. walaupon mungkin nampak dah kering hari kedua tu..
tapi dalam nya belum tentu.. 
aku ok jer lah..setakat tunggu sehari-2 jer pon kan.. 

 


ni lubang sinki berhadapan tingkap belakang..kire kedudukan standard jer semua ni.. aku ikut konsep segi tiga.. 


hari ke-3 pagi2 dah datang balik buat kerje.. hari ni drang pasang tile.. 
sebelum pasang tile..derang tanam dulu sink.. letak atas konkrit top ni.. lepas tu tengok tampal pakai simen dan letak tile atas nya.. -sebelum ni aku dok pikir macamana lah derang buat semua ni.. hahaha..
aku suka lah tengok bende2 macam ni.. pelik kan.. ngeeee...





masa proses pemasangan tile ni.. aku yang sangat2 cerewet nya..
aku dok bertunggu-tangga lepak2 kat bar kaunter sambil baca majalah carik idea kitchen cabinet sambil tengok derang buat kerja..

aku rasa kalau aku tak tengok tu.. banyak gak silap nya tu..
contoh ada sumpik sikit.. memang sikit jer.. tapi aku tak boleh.. aku tak nak.. lagi2 kat bahagian yang boleh nampak kerap..bahagian depan2..
derang may be tak kisah sangat pasal bende tu..tak penting sangat..
tapi tuk aku..of cos sangat penting..
aku rasa.. ada lah 3 keping-3 kali aku soh derang bukak..sebab aku tak puas hati
ada yang tak betul2 rapat..tak rata..longkang antara 2 tiles nampak jarak bagai
 aku soh betulkan balik time2 tu jugak..time2 simen masih basah tu..
aku nak tile betul2 rapat macam 1 pc table top..

dan ikut pengalaman aku sendiri.. lebih mudah nak umpil balik tampa rosakkan tile ngan teruk time masih baru..-belum kering- 
aku tak nak biler dah siap kering mengeras baru nak belek..lagi susah kerje derang dan berisiko tuk derang tak nak bukak betulkan balik..sebab leceh..

tu aku kejap2 aku belek tengok.. tengah2 buat kerja..aku lap.. sebab kalau kotor susah nak nampak..
haaaa.. tuk orang yang ngah buat tu..mesti rasa annoying giler makcik ni..
tapi tuk aku.. biar betul2 puas hati..tak nak jadi macam sebelum ni kat bar counter tu

aku memang tak nak take for granted..percaya dan serahkan bulat2 pada derang.. 
dan jangan sesekali pikir..yang aku langsung tak tau pasal semua tu yer..[sebab tu lah agak nya time orang buat kerje..aku suka dok hadap..dapat lah sikit2 pengetahuan]
cerewet baik lah.. rumah aku kan.. mesti lah aku nak derang buat elok2..
teringat baca kat entry orang.. tak sampai hati bagai nak menyusahkan..tak puas hati pon diam kan jer..
ada gak aku terpikir mcam tu.. tak sampai kat hati.. dah tengok buat penat2.. soh bukak balik betulkan..
tapi.. biler pikir balik akan banyak hal.. dan aku rasa tu kesilapan derang sendiri sebab tak hati2 atau amik mudah buat kerja.. so.. aku kental jer buat muka ketat. arah kan macam bos soh buat semula..
nampak kejam kan.. tapi.. macam aku cakap.. buat tu biar puas hati.. kite bayar mengikut apa yang di mintak pon kan.. 

tapi sambil2 tu..amik lah hati.. buatkan air sedap.. ada apa2 makanan aku bagi jer hidang..soh abah sado bagi duit rokok.. so.. tak de lah derang nak merungut sangat..huuuuuuuuu... 




janji 3 hari siap.. tapi.. sebab bahagian penjuru table top ni aku soh buat bulat sikit supaya tak tajam..part tu aku tengok amik masa sangat lama..sebab berhati2 derang buat..
bahagian 2 hujung tu jer amik masa sehari aku tengok sendiri..
so.. hari ke-3 tu hanya siap bahagian atas dan penjuru tu jer..

tapi aku ok..sebab puas hati..

sambung hari ke 4.. kalau ikutkan boleh siap habes pasang tile atas bawah semua..
tile dinding atas ni kiteorang beli sendiri bajet sendiri.. just bayar upah pasang Rm 150 siap
tapi.. tile tuk dinding tu pulak tak cukup.. boleh pulak abah sado beli ngam2 jer..
tak ley nak cakap semua akan elok kan.. ada yang pecah..ada yang sumbing hujung nya..
tengahri buta.. kontraktor cakap..tak cukup nak pasang..soh aku gi beli..
dah lah jauh kat tengah bandar rawang tu ha.. pergi jugak lah sebab 3 keping jer pon lagi..
boleh siap hari tu jugak kalau ikutkan..
tapi dah kate bukan rezki gak..stock habes.. kene order dan tunggu tengahari esok nya baru ley amik..

so.. delay lagi kerje..hurrrmm.. rasa macam nak bebelkan jer kat abah sado tak pasal tau.. hahahaha..



so.. hari ke 5 baru siap sepenuh nya table top ni..siap gosok.. siap semua lah..puas hati.. 
cuma kiteorang kene basuh berkali2 lantai dapur tu.. sebab tu lah..kau tau lah kan..memang agak leceh part tu..


ok.. nanti lain entry aku cerite kenapa aku ruang wet kitchen ni agak keciksedangkan nampak macam aku ada pilihan tuk buat lebih besar..bukan pilihan sebenarnya pon.. aku lebih pada..terpaksa..part ni aku agak ralat ngan kontraktor sebelum ni.. aku sendiri pon kurang pengetahuan pasal ni..so.. terjadi lah sikit kesilapan..nanti aku cerite yer..

tapi tak per lah.. so far..masih ok walaupon agak terhad..kene pandai2 lah..

satu perkara aku suka pasal wet kitchen aku ni..sebab agak tersorok..walaupon selari dengan dry kitchen..tapi.. dari ruang dinning.. tak nampak sangat pon wet kitchen ni.. so consider misi tercapai lah kan.. tak kisah lah cantik ker tak.. tapi.. aku tetap nak ruang lebih tertutup dan peribadi tuk aku sendiri..

ok lah.. nanti2 lah sambung..

sapa2 ikut IG aku.. tau lah sebenarnya aku ngah buat projek make over workstation jadi Mini Office.. excited gak tu nak cerite sebenarnya.. may be aku skip pasal dapur ni ker atau acaner tengok lah.. 





notatanganAty :: puas hati..boleh rekomen