Monday, September 04, 2017

MINOR SURGERY


wooww... cuti lama chuollss.. merdeka..raya haji.. plus xtra sehari isnin.. 5 hari total..!! sebab raya haji.. ramai lah balik kampung..

hari rabu ritu..aku ada minor surgery..


GIGI JEEEWWWW... hahahaha.. cakap tajuk entry macam pembedahan besar jer bunyik.. tapi dah dokter pon panggil minor surgery kan.. so consider gak lah sebagai pembedahan.. walaupon untuk gigi jer..

aku paling takut biler bab2 nak soh gi jumpa dentist..cabut gigi bagai ni.. aku rasa tahap takut tu..lebih takut dari masa aku nak beranak.. serious ni.. eeaahh..aku ni walaupon beranak czer..tapi tetap rasa sakit contraction hokeh... jangan kau cakap..eleeeyy.. boleh la cakap tak takut sebab beranak czer.. puuffttt.... malas aku nak cakap.. susah bercakap ngan orang2 yang 'tah apa die nak menangkan pon aku tak paham' kekdahnya tajuk album kau giteeewwww...

berbalik pasal cabut gigi ni.. 

dari masa mengandung kan qaleef..lepas tu shaquille.. gigi aku bahagian geraham ada masalah agak teruk.. gigi bongsu aku tumbuh senget teruk.. sampai rasa tak selesa.. memang banyak kali dokter soh cabut.. tapi aku refuse ngan macam2 alasan.. huhu.. aku cakap akan datang next appointment.. tapi nan hado pon aku nak datang nya ooii.. mak seram nak serah diri.. 
memang ada masa akan rasa sakit bagai nak gila.. tapi.. time tu aku datang amik ubat tahan sakit jer lah.. time sakit jer rasa nak cabut gigi.. tapi selalu time sakit tu lah mana boleh nak di cabut gigi nya kan.. lepas2 tu bila dah baik.. terus aku buat2 lupa.. hahaha... teruk nau perangai kan..

tak tau lah napa.. tapi aku memang takut nya lain macam.. 

pastu yang pelik nya.. tak tau lah kenapa aku ni dah umur 34 tahun -ikut besday aku- tapi gigi bongsu masih ada yang baru nak tumbuh..!! tumbuh pulak semua tak berapa nak elok menjadi.. 
so..end up.. aku ada buat satu keputusan.. tuk buat sumting -yang nanti2 aku cerite- tu pon kalau aku kental lah nak buat- yang permulaan nya aku kene cabut mana2 gigi yang tak perlu atau rosak.. which is..kebanyakan nya adalah gigi geraham bongsu..

so.. dapat bayangkan tak..


dalam last month.. tetibe aku macam.. eeahh.. free hari ni.. boleh la nak cabut gigi... hahaha.. kau tetibe macam takde perasaan..

lepas cek.. dokter decide tuk cabut 2 batang gigi geraham yang memang problem kat bahagian atas dan bawah.. 

walaupon aku gigil gila sampai dokter tu pon tau aku punya takut nak cabut gigi tu.. tapi aku set dalam pala otak aku ni.."beranak lagi teruk dari ni aty.. tak kan cabut gigi kau tak boleh" hundred times aku ulang sendiri.. sambil ingat tuhan jugak lah kan bejikir tak renti.. 

2 kali injection bius kebas hokeh.. sebab yang fes time tu macam takde rasa jer.. huhu.. pasrah jer lah tau diri ni banyak dosa ler teeewww... giler kau injection tu lah yang sakit nya kan.. dah kebas tu nak cabut gigi tak rasa hapa dah...

seb bek lah dokter nya baik giler.. lembut sangat... berhati2... eeahh aku suka lah.. rasa hilang trauma aku time tu..

tapi..boleh pulak.. gigi aku mereput.. wakakaka.. tawa dalam tangisan nama nya ni.. time dokter tarik pakai spanar dia tu.. pecah gigi aku.. dan urat dia -yang tajam2 kat gigi graham tu- tetinggal 2 batang dalam gusi..  banyak pulak darah.. n since aku pulak jujur sangat declared aku ada anemia.. low blood pressure dan minor thalesmia..  dokter dah godek2 nak kuarkan sampai sejam masih tak boleh.. so dia taknak amik risiko..dan terus refer aku ker pakar bedah gigi kat spital besar.. sebab nak kene buat minor surgery tuk kuarkan baki gigi yang teringgal tu..

terus datang trauma aku balik..

kalau lah tak mengenangkan infection yang boleh jadi kalau aku biarkan gigi yang tertinggal tu macam tu jer.. memang aku surrender tak nak pergi agak nya..huhu

TERPAKSA SERAH DIRI..

tu la rabu sebelum merdeka day tu.. aku pegi spital besar tuk buat semua ni.. syukur jugak urusan dipermudahkan..walaupon agak banyak procedure..kene xtray bagai.. tapi semua ok jer.. dapat dokter baik sangat jugak.. siap dia yang mintak maaf kat aku kalau die menyakitkan aku.. hahaha..comel sangat ni tau... n walaupon nama surgery.. tapi..idak lah aku di bius pengsan yer.. [walaupon aku mintak tuk di pengsangkan terus] sama jer macam sebelum.. die injected bius kat dalam tepi gusi pipi tu.. tu jer lah sakit nya..pastu dah kebas.. kau rasa macam lumpuh separuh muka kau.. cakap senget jer.. sebelah bibir pegang pon tak rasa hapa.. masa cabut tak rasa apa.. cuma masa jahit tu.. aku seriau lah tengok jarum bengkok ngan tali tangsi.. tak dapat bayangkan dokter tu jahit macamana.. tapi dia cakap kat nurse.. dia jahit petak... boleh bayangkan tak.. hahaha.. 

cabut sekali gigi geraham atas yang senget teruk dah berkurun tu..tapi tu just cabut jer..takde masalah..takde kene jahit bagai pon..
pastu..siap aku mintak dia cabut yang sebelah lagi [pon problem gak..tapi sikit jer lah] tapi dokter nasihat aku tak yah buat hari tu gak..sebab nanti aku susah nak makan..sebab 2-2 bahagian mulut tak ley nak mengunyah.. since mungkin akan bagi kesan lebih kurang seminggu sakit nya -bergantung badan kita sendiri-

betul la gak kan.. huhu..

yer lah..aku pikir.. biar sakit tu sekali harung jer..tapi tak kan aku nak kunyah nasi pakai gigi depan jer pulak..


dokter cakap..bius akan hilang lepas 3 jam.. tapi.. masa on the way balik dari spital tu.. yang tak sampai pon sejam lagi.. aku dah mula rasa sakit giler kat tempat yang di jahit [gusi bawah]
sakit nya sampai aku pegang pemegang tangan kereta kuat2.. bak kata adik aku afi lah.. kite tak rasa nak nanges..tapi tetibe kuar air mata.. macam tu lah...

terus aku amik pain killer spital kasi.. tengok dos..50mg.. JER..?? nak kene makan 3 biji..so 150mg.. JER..
tau tak aku ni kalau migrain lah kan.. selama ni.. pain killer dos rendah2 memang tak jalan sangat kat aku.. ubat yang biasa kau amik time tu.. dos ratus2 sangat tinggi -ni dokter klinik yang kasi yer- bukan aku pandai2.. 
tapi yang ni aku pikir.. mungkin ni pon dah memadai..lain ubat lain lah kesan nya..kot.. dalam kereta tu jugak aku telan 3 bijik..tak ley tunggu dah sampai rumah..

tapi..mana mau nya hilang ooii..ngan jammed teruk nya balik tu [sebab esok nya nak start cuti panjang dah] merecik peluh aku dalam air-cond kereta tahan sakit..laki aku pulak..jam2 tu lah nak ajak menyembang...aku nak pejam mata paksa tido boleh kurangkan rasa sakit gigi tu.. tapi tak ley.. cuma aku malas nak cakap banyak sangat.. angin dah mula tak berapa nak baik..huhu

dentist pesan soh gigit kapas kuat2 tuk berentikan darah gigi lebih cepat.. tapi lagi kau gigit..lagi tekanan kat jahitan tu..dah tentu lah lah lagi menggila sakit nya kan...

sampai rumah..aku terus buang kapas dan tak boleh pakai lagi.. aku terus makan ubat pain killer tuk migrain aku yang biasa aku makan tu.. don care kalau bagi kesan ke hapa.. lepas2 tu jer lah baru pikir..yang penting..hilang sakit gigi aku time tu.. tak tahan ooii..sumpah.. ubat aku tu makan sebijik jer cukup.. biasanya memang kesan lebih cepat.. tapi sebab sebelum tu aku dah makan 3 bijik pain killer spital kasi.. so.. aku ni dah macam terlebih dos gak la..

dah mamai2.. masuk waktu asar..terus solat berpusing kepala.. lepas solat terus aku baring atas sejadah.. aku rasa macam pengsan petang tu tak sedar apa..last aku dengar suara qaleef panggil abah sado soh tengok mama nya tergolek.. qaleef tu memang concern sikit kat aku ni.. tu sayup2 jer aku dengar suara dia..lepas tu tak sedar hapa dah..
sampai ke maghrib.. takde rasa sakit dah.. sampai ke tengah malam rasa denyut2 balik sikit..aku just makan pain killer spital kasi tu jer..pastu ok..
dan takde pendarahan teruk bagai pon.. just normal biasa jer lah..

seb bek aku ada no tipon dentist yang fes sekali rawat aku dulu.. so aku tanya die pasal kapas gigi kalau tak pakai tu macamana.. pasal pendarahan gigi bagai.. atas nasihat die sikit.. aku prefer tuk tak nak pakai kapas tu sebab menyakitkan.. aku just kerap minum air sejuk jer.. tuk legakan sakit.. tak boleh kumuh2 air garam bagai yer..tak yah cakap pasal makan la.. sebab rahang kau sendiri tak ley nak bukak sangat..

esok pagi tu cuba badan rasa nak demam.. dan tak best.. ingat nak bawak anak2 gi dataran merdeka..dah janji dah..kesian derang.. tapi sebab aku sendiri tak sihat..macamane nak bawak... [lepas tu tebus janji ngan bawak gi tempat lain]

sepatut nya jugak kiteorang balik kampung beraya johor.. tapi sebab aku tak sedap badan..rasa tak larat dan mood tak berapa baik -well.. gigi kan..orang pernah sakit gigi tau lah menderita nya macamana- tu kiterang beraya sini jer.. pon tak lah beraya sangat.. just gi makan2 umah ayah pagi raya..solat raya sana.. dan pastu bawak anak2 berkelah.. tu jer lah.. badan lemau... tak besh nak bergerak sangat..

n syukur lah kesan rasa sakit tu tak melarat macam yang dokter bagitau kemungkinan2 akan terjadi.. like demam..bengkak mulut.. tak boleh makan seminggu bagai..

aku ni.. cuma sehari jer lah tak ley makan.. aku just amik ais-cream jer tuk hilangkan rasa lapar.. sebab dinasihatkan tuk makan bende2 sejuk.. eskerim kan manis kan.. takde lah rasa lapau sangat..lagi pon lembut.. tak perlu nak bukak rahang besar2.. 
malam esok nya ada kenduri nikah anak buah.. aku dah boleh dah makan macam biasa.. cuma guna gigi bahagian sebelah.. dan tak ley bukak besar2.. 
takde bengkak mulut bagai.. hari ke-3 aku dah boleh nganga mulut besau2.. heheh.. cepat gak lah aku recover aku perasan.. sama macam masa aku berana czer dulu tu..luka cepat baik..alhamdulillah..
cuma badan still rasa tak sedap.. kejap macam dedar nak demam..rasa nak tido baring jer selalu.. maybe aku pon makan ubat elak sakit tu kot kan..


eeaahh.. kemahen aku cerite pasal gigi kemahen nak details.. hahaha..pasrah jer lah kalau korang nak baca yer.. 

ok lah.. tak terlambat nak ucap.. selamat hari merdeka dan Salam Aidiladha tuk semua yer..


jap carik gambar sesuai kot korang rindu.. bahahahaha..












ok.. takde gambar... 




bai..