Tuesday, September 12, 2017

SUSUN ATUR : Mengemas STOR rumah [bawah tangga]


ayat klise aku.. 'lama tak buat entry susun atur kan?' bahahaha..

satu.. sebab.. apa yang aku pernah buat susun atur sebelum ni..dan sharing ngan korang.. aku just maintained tu jer.. kang tunjuk2 selalu.. kau orang jemu pulak..alih2 benda tu.. alih2 itu ko tunjuk..

dua.. kalau aku buat entry susun atur..bukan sebab aku cari bende nak susun atur dan share ngan korang..
tapi sebab memang ruang tu dah sampai masa aku TERPAKSA di kemas -susun atur- semula..!! 
Eeerrr.. dah alang2 share jer la ngn korang.. macam tak biasa pulek kan 😁😁


giteeeww kau cover... heheh..







Ok.. ni  gambar lama..gambar tahun 2013.. masa baru pindah.. wall pon masih warna kelabu.. rail tangga pon masih color coklat asal..
nampak sipi2 sofa off white aku.. rinduuuuuuuuuuu..!!! *dramatik

sekarang..banyak dah berubah.. wall tangga tu semua pon dah jadi hitam..
sofa tu pon dah takde.. sobsob..

sebenarnya nak tunjuk gambar ni sebab nak tunjuk kedudukan STOR rumah aku.. bawah tangga.. praktikal gak lah kat aku..
pemaju dah kasi siap2.. bagi aku.. o-k laaaaa.. eeahh tapi aku bersyukur yer.. 


sepanjang aku dok umah ni.. ada sekali dulu aku share pasal ruang dalam stor rumah aku ..kan..rasanya lah

kot  korang nak cakap.. "eeahh.. kau sampai pasal store pon nak cerita pulak kan.."

tu malas nak cerite sangat tu..


eerr..tapi.. tak tak.. jujurnya.. aku tak pernah peduli pon apa ko nak pikir..!! 


so..sebenarnya.. aku sendiri yang tak minat nak tunjuk.. hahaha.. 


cuma memang jarang nak share sebab takde apa nak share sangat..kalau ada yang dari yang dulu 4 tahun lepas aku pernah share..tak banyak pon beza ngan sekarang.. kot korang nak tengok entry lama.. boleh baca SINI.. Entry tahun 2013.. haaa.. jarang2 tau aku rajin nak carik entry lama2 macam ni share ngan korang kat sini.. heheh..


sebenarnya..nak cerita..stor aku ni..kire aku kerap gak gunakan hari2..bukan setakat nak longgok barang hapa.. tapi.. aku memang selalu bukak tutup pintu stor ni.. sejenis orang simpan tudung jubah basahan harian tuk amik anak bagai..letak situ jer.. nak sarung senang contoh pos laju datang hantar barang..aku sauk jer.. dan stor lah tempat aku sangkut..senang amik dan dalam masa sama tersimpan elok..
dulu2 gak masa dapur masih belum renovate.. takde tempat nak simpan barang..jadi barang2 dapur yang jarang guna macam bekas2 kuih raya..polysteryn bagai.. kuali periuk besar2.. semua aku simpan dalam stor.. in fact..sampai sekarang..ada sebahagian nya lagi aku masih simpan dalam stor..yang mana besar2 dan jarang guna tu...

vacum pon aku simpan dalam stor..aku kan jenis orang kerap guna vacum.. jadi kene letak tempat mudah capai..

eaahh.. stor pon aku vacum yer.. harap maklum..


jadinya.. sekarang..aku nak share pasal susun atur stor aku..

maksud aku.. dalam keadaan yang sepah gila mak lazib nauzubillah.. dan sampai lepas aku siap susun atur seperti asal elok kejadian nya..

memang sengaja aku biar kan sepah2 nak kasi korang tengok.. lepas tu aku kemas elok2 boleh buat entry susun atur.. 

kau percaya..??


bahahahahahaha..

kau giler aku gigih nak buat macam tu ??!! sumpah sebenarnya aku yang malas gile nak mengemas..!! dalam 2-3 bulan ni..dari sebelum raya.. aku agak.. bizi.. dan sangat malas.. jadi..stor aku tu tah macam ruper apa jadi nya..dah memang ruper stor dah.. eeaahh.. nama pon stor kan.. tapi tak.. tuk aku..stor ker hapa.. kene kemas jugak.. i is cannot lah kalau dah teruk sangat jadi nya...


tu aku  TERPAKSA lah juga mengemas baru2 ni... 


tapi...

sebelum tu.. aku nak korang baca bismillah dulu.. dan kumpul semangat siap2..
sebab apa yang korang akan tengok ni.. aku sendiri rasa macam... "SERIOUS ATY, KAU NAK TUNJUK ??" 




eeerr............ betul ker aku nak tunjuk ni...wahahahaha.. aku sendiri macam tak sanggup tengok...









tapi takper lah.. aku nak jugak tunjuk satu sisi lain yang aku pon ada masa..malas jugak.. malas yang bukan sikit2... ada masa aku pon tak peduli jugak ngan sesetengah keadaan... 




ok.. baca istighfar sesiap yer..


supaya tak terkujat sangat..




















ok.. sekarang sila mengucap banyak2... hahahahaha...


sapa pernah puji aku rajin sangat tu..aku KOMPEM.. korang mesti menyesal saat ni.. 


tapi..nak cover ni..eehheemm.. sebenarnya.. tak selalu pon jadi macam ni.. in fact.. ni lah first time keadaan stor aku jadi begitu teruk..sangat teruk..!! 

ni kes aku mengemas tingkat atas..bilik kerja ritu]..kesan nya bawah berterabur..aku mengemas belakang..depan berterabur.. 
so jadi lah kes sumbat2 jer..stor lah jawapan terbaik nya..

lepas tu.. baru2 ni..aku ada carik barang.. yang dok kat bahagian dalam nun ceruk tu..
lepas tu dah kuar2 kan barang..nak masukkan nak kemas balik semula aku malas dan tetibe orang nak datang rumah.. so aku main letak2 sumbat2 jer balik..macam ni lah jadi nya yer..

bahagian dalam kosong jer..
yang kau tengok ni bahagian depan.. yang kau bukak pintu ker terus nampak selambak..pheewww....

dan lagi..lepas raya ritu lah ni start.. aku banyak kuar masuk barang2 macam polystryn.. bekas2 hidang besar2..kuali besar bagai.. tak sempat nak kemas..
lepas tu aku agak sibuk sebab fokus pada hal bisnes yang baru nak mula.. 
tu cegini ha ruper...
setiap hari bukak stor ni..aku buat2 tak nampak..stress time2 bukak jer lah..laju2 tutup...pastu buat2 lupa.. ngeeeeeeeee...

nak mula tu memang jenuh.. tapi once aku buat.. aku buaat betul2..sampai siap..





aku kuarkan semua yang ada kosongkan stor..kecuali rak jer..
gigih jugak lah buat..time abah sado ada umah..boleh tolong aku mana yang patut.. 
kalau buat sama2.. cepat sikit.. lagi ada berat2 tu memang harap abah sado lah buat..
dan lagi..dalam stor ni pon banyak barang abah sado..
bukan barang apa.. barang2 macam wyre..lampu plug dawai..tah besi2 hapa tah..barang2 lelaki..barang2 bertukang.. 
kalau aku.. memang semua aku buang jer kan..tak tau guna ke tak.. macam aku tengok pipe ganti sebelum ni.. dah tak guna memang aku buang jer.. tapi kekadang laki aku ni ada part2 dia suka amik simpan tuk masa akan datang kekdahnya..yang kekadang aku pon saiko tah bila nak guna tak tau..
contoh macam cable.. kate die punya body[aku tak tau apa nama nya tah] tu dah rosak.. tapi kepala socket elok lagi..dia akan amik wyre dan kepala tu simpan..
so..dia ada ni..senang nak tanya...mana boleh simpan..mana boleh buang terus.. 
ada bende.. dia lebih tau.. kalau ikut aku..semua nak buang..takpon..aku jual kan jer..hahaha..
tapi lepas tu laki kau tanya..kau tak tau nak jawap apa..macam selalu..


mengemas kali ni.. banyak jugak lah barang2 yang di buang.. dan ada banyak nak di jual kat mudah.my tu..kalau ada barang2 rumah aku akan jual kat blog nanti..
barang2 niaga dulu ada yang tak guna dah.. aku jual kan jer.. dapat balik modal at least..darikan simpan berzaman tak guna2.. barang laki aku lagi banyak.. huh..






so... ni lah rupa yang tadi tu kau dapat jenguk kepala jer tapi ni dah siap kemas kau boleh baring dalam tu bak kate qaleef.. 


rak kayu ikea tu.. dari awal pindah beli memang khas tuk stor ni.. beli 2 set.. sebab tu jer yang muat.. stor ni memanjang.. dan makin menirus ikut bentuk tangga..kalau boleh letak lebih.. aku nak gak letak lebih..

kalau nak tau jenis..harga bagai.. boleh tengok link kat atas aku share tu..entry lama.. aku ada cerite semua sekali..









tak dapat nak amik gambar penuh.. pintu pon kecik.. bawah tangga nama nya pon kan...pls imagine..
tapi part yang aku suka.. aku boleh berdiri tegak dalam ni..sebab tinggi.. 
nampak nau aku yang pendek kan.. huhu.. mak redho..
macam abah sado tinggi lebih 7 kaki kene bongkok masuk dalam ni..
tu kalau die masuk kejap.. asal carik barang memanjang tak jumpa..
sebab die stress.. dan nak cepat2 kuar..

haa.. tu pasal aku kene mengemas stor ni.. bukan setakat tuk mata aku..
tapi tuk laki aku jugak..



ni bahagian dalam.. selesa lah nak lalu lalang amik bawak masuk kuar barang.. tapi dalam2 ni aku simpan barang2 jarang guna..
barang lama anak2 yang MUNGKIN akan diguna pakai balik nanti..kot.. tak banyak pon barang2 besar yang simpan dalam2 ni..




barang2 kecik semua di simpan dalam bekas2 kau tengok atas ni..

yang almari plastik pink tu.. kiterang beli dari sebelum kawen lagi yer.. punya la lama kan..
tapi dulu ada 5 tinkat.. 1 tingkat dah patah.. so buangkan bawah nya.. pakai jer lah 4 tingkat..
dulu masa kat rumah sewa..buat pakai letak cawan2 pinggan bagai..
sekarang setiap satu tu ada barang yang dah di-sorting ikut kategori masing2..
macam besi2 langsr.. yang berkaitan ngan tingkap..langsir.. satu laci..
wyre2..cable2..plug2..yang berkaitan..satu laci..
kire perabeh lah aku kemas.. nanti nak letak label nanti..aku share sekali ngan korang isi dalam nya yer.. insyaa Allah..





macam box2 besar tepi almari tu..aku letak peralatan mengecat semua..yang berkaitan..
gergaji..sabit dan yang berkaitan tu semua pon dalam satu bekas..
tinggal letak lable nanti..senang nak carik.. dan senang nak kemas semula..
aku tak suka bende kecik2 longgok sana..longgok sini.. tu yang banyak bende nampak.. dan lagi bertambah sepah nya nanti.. 




so... macam ni lah sebenarnya keadaan stor aku bila dalam keadaan kemas..dalam kebanyakan masa..eehhemm.. 
tapi.. kalau kata dalam 4-5-6 bulan tak berkemas.. atau main letak2.. memang akan berterabur balik..jadi..memang kene sentiasa pastikan kemas.. kerap buat spring cleaning at least 2 bulan sekali [ikut aku sendiri lah].. selalu basikal anak2 pon dalam ni aku simpan..kuarkan sorang satu jer nak main dalam satu masa.. vacum selalu letak kat depan tepi pintu senang nak capai..  

tak cantik tak apa.. yang penting mesti kemas..walaupon dalam stor..
sebab kalau pandai susun atur.. ruang yang kecik pon boleh simpan banyak barang...  dan yang penting..jangan sampai jadi sarang lipas.. huhu..mak ngeri hokeh..





notatanganAty : insap aty..insaaaaappp... kalau yer pon nama nya STOR.. tapi jangan tunjuk macam stor sangat boleh tak.. heheh.. paham ker paham ni...









DAPATKAN HARGA EPHYRA MURAH DAN ORIGINAL !!



EPHYRA PREMIUM PACK [30 SACHETS]
RM 149 SM /RM 159 SS
FREE POSTAGE


EPHYRA SKIN CARE SERIES
RM 145 SM / RM 155 SS
FREE POSTAGE



WHATS APP / SMS


+6019-2085089 [ATY]
[hanya untuk urusan jual beli sahaja]