Monday, September 11, 2017

Masalah pipe bawah tanah dalam rumah pecah !


aku pernah cerita dulu2.. bil air umah aku memang jarang kene bayar..sebab guna tak banyak pon.. dan selangor kan dapat subsidi..paling banyak pon ritu tak ngat berapa..tapi tak pernah lebih 2-3 puluh hengget pon aku rasa..paling2 tak pon.. rm 2-5 hengget jer..pon jarang teramat..

tapi.. last 2 month.. tetibe bil air rumah aku rm70 sumting....walaupon terkejut..tapi.. lagi terkejut..bila bil air bulan ni lebih rm 250 !!! 
giler tak terkujat kan.... tak pernah hokeh..rasa macam.. mustahil jer..kau bukan baru duduk rumah tu kan.. dan berapa ketul jer pon orang nya 

masa memula tu yang rm 70 tu aku pikir.. mungkin masa tu baru raya..banyak pakai air..mesen baju pon kerap jalan.. kot lah kan.. kot..-aku pikir macam tu-lagi pon meamng nampak kerap anak2 aku main air setiap kali mandi..memancing lah siap..pheeww...

so bermula lah kisah aku catu air kat rumah..selama ni tak kisah anak2 nak mandi lama2..tapi lepas tu..setiap kali mandi..aku dok hadap..takde lah maknenya ko dapat berendam ke hapa kan..

selebih nya aku rasa..takde apa pon yang berubah.. penggunaan air tuk kiterang anak beranak aku rasa berapa lah sangat kan...lagi pulak abah sado lepas raya ritu takde rumah out station..jarang pon masak..jarang membasuh.. 

tapi datang bil terbaru sampai 2oo lebih.. tu giler nama nya kan.. pakai air banyak mana pulak sampai macam tu punya cecah bil nya..aku tak tau lah orang lain..negeri lain.. atau penggunaan macamana..tapi since selangor ni memang ada subsidi.. dan penggunaan air dalam rumah aku ni bukan lah banyak mana.. so.. memang pelik lah kan..
dah tentu lah kiterang risau.. sepanjang 7 tahun kawen duk umah bayar bil air sendiri..mana lah pernah pulak bil air kiteorang tinggi macam tu... kalau 5 hengget datang bil pon aku dah pelik2 pikir kalau ada pipe bocor ke hapa.. ni kan pulak tetibe naik sampai 200..

btw..sebelum tu..masa dalam bil tinggi fes time yang rm 70 plus tu.. aku ada cek gak pili2 air kot ada bocor..cek depan belakang atas bawah..tapi takde..

masa datang bil yang latest cecah 2 ratus lebih ni.. aku terus rasa macam.... aaiih.. tak tau lah nak cakap apa...panik..  terus aku tengok meter pipe syabas yang luar rumah tu..masa tu nak terbeliak mata aku tengok meter bergerak laju bagai nak gila.. sedangkan masa tu takde penggunaan air langsung dalam rumah pon..  laju2 tutup pipe tu.. n abah sado terus cek satu rumah..
lepas tutup meter memang tak bergerak dah... tutup gak pipe yang ke tangki.. 

terus aku call syabas tuk report..

macam di jangka.. bukan meter yang rosak.. tapi mungkin internal pipe selepas meter luar rumah yang rosak.. tapi..untuk sebarang kemungkinan.. pihak syabas datang jugak sendiri tuk cek meter yang kat luar rumah tu.. by that time.. kiterang kene carik jugak kalau ada kebocoran kat mana2 bahagian dalam rumah.. termasuk dalam tanah..!! 

bila aku cakap dalam tanah.. kau dapat imagine tak..?? kerisauan kiterang tu macamane...

macam syabas bagitau.. rumah teres macam rumah kiterang ni.. pipe direct dari meter utama yang biasa sambung ke dapur.. di tanam kat bawah tanah rumah..
dan lagi satu cabang.. akan naik kat atas untuk ke tangki..

fes sekali nak cek.. kiterang perlu tutup pipe utama tuk ke tangki..lepas tu kene cek tangki atas bumbung tuk pastikan kalau ada bocor ke tak..

kalau lepas tutup pipe tangki tapi meter depan masih laju bergerak..maknanya..kemungkinan bocor tu berlaku kat pipe drect yang dok bawah tanah tu yer..

so kat situ..kiterang kene panggil kontraktor yang di cadangkan syabas [yang berdaftar] sebab derang ada peralatan tuk cek pipe2 yang letak nya 2 kaki dalam tanah bawah rumah kau.. bocor bawah tanah.. lagi2 kalau bawah rumah kau sendiri..memang tak nampak... sebab macam aku cakap tadi.. pipe tu ditanam lebih kurang 2 kaki lepas konkrit lantai rumah kau tu..

selain bil air ko melambung mencanak.. kesan nya hanya nampak tuk jangka masa panjang bila tanah kau mendap nanti dan effect pada structure rumah kau.


MENAKUTKAN..!!

so.. sebab tu kau kene panggil plumber yang betul2 berkemahiran..

tapi.. macam kes kiterang.. panggil jugak yang di cadangkan dalam web syabas tu.. sebab percaya derang mesti expert sebab berdaftar..tapi kebanyakan nya pon tak boleh buat untuk premis kecik macam rumah contoh nya.. bengang gak lah bila awal2 aku dah bagitau yang nak soh cek tu kat rumah persendirian..dah bagitau apa masalah nya... tapi dierang datang tak bawak alat bagai kata tak sesuai digunakan..lepas tu terus kata boleh setelkan dengan caj yang sangat mahal.. 

okeh..pasal harga..macam ni.. kiteorang tau lah kan memang akan makan belanja yang tinggi.. [mungkin boleh cecah rm 2ribu] tapi tengok gak lah keadaan.. which is..kalau kau dapat trace yang kebocoran tu kat luar rumah..kat kawasan porch kereta tu.. cost tak akan sampai rm 1000 pon.. just perlu korek dan tukar pipe kat situ jer.. 
tapi bila kau tetibe datang.. dan terus nak buat kerje mudah.. terus nak sambung pipe jer..[agak complicated nak cerite pasal hal ni] kiterang macam frust gak lah kan.. 
dah tentu lah kiterang panggil orang2 macam tu sebab tau derang ada alat tuk cek dulu betul2.. 
kalau boleh jimat.. mesti lah nak jimat..kan...
tapi since orang tu jam2 tu lah baru nak cakap tak bawak barang bagai.. rasa macam nak marah jugak lah.. sedangkan dah cakap awal2 yer..
in fact..pihak syabas sendiri pon dah ingat kan kiterang akan hal tu tuk pastikan orang tu datang cek ngan peralatan terlebih dahulu..

maksud aku..orang yang datang ni macam nak mudah.. macam aku cakap..at least..cek lah dulu..kasi kiterang puas hati betul2 yang memang kebocoran tu jadi kat bawah tanah dalam ruang bawah rumah.. 

kau paham tak apa aku nak sampaikan ni..

ni tetibe.. terus cakap nak potong pipe dan terus buat..caj nak dekat rm 2k.. 

macam kiterang langsung tak di bagi pilihan yer..

yang pelik tu.. barang2 pipe dah siap2 ada dia bawak dalam 4 way drive dia tu..

yeaahh..aku tau..die orang2 berpengalaman.. sebab tu terus boleh tau apa masalah dan cara paling mudah nak selesaikan..

tapi macam aku cakap tadi.. aku tak puas hati.. sebab.. kot lah kan..kot.. sebenarnya punca pipe bocor tu hanya terjadi kat kawasan car porch jer.. kan dah satu pembaziran..since kalau kat situ jer..cost nya setakat mnkin 5-6 ratus jer..or paling tak pon..tak sampai pon seribu..[yang macam aku survey..dan pengalaman jiran2 lain]

kalau ikut malas nak pikir..meamng nak proceed jer terus buat hari tu..

tapi.. bab2 macam ni..orang kata..kalau boleh carik jalan lain.. kite carik lah dulu.. tanya pengalaman orang lain..macam jiran2 sendiri.. abah sado bukan bidang ni..tapi tau lah jugak kan..

so.. lepas tanya beberapa orang.. dan panggil balik kontraktor yang pernah buat rumah kiterang ni [renovate] ada beberapa cadangan..
fes.. derang akan korek sikit kat satu sudut yang biasa letak 'joint' pipe tu [kat bahagian antara direct dan ke tangki]  dari situ jer pon sebenarnya dah boleh trace kalau kebocoran tu jadi kat dalam rumah[bawah tanah] atau kat kawasan porch kereta.. 

tak korek pakai bajak pon.. sikit jer bahagian tepi hujung.. biasa kontraktor tau lah kan kat mana.. kontraktor aku ni pulak memang kiterang percaya pada kepakaran dia.. 
at least..die carik dulu..sebelum terus buat.. takde lah kiterang ralat sangat nak bayar mahal kan.. 
dan dia sendiri pon..gunakan bahagian yang die korek sikit tu tuk buat penyambungan baru.. so..nampak lebih kemas lah kat bahagian porch dan luar dinding rumah.. 

kire derang tengok dulu.. betul ker kebocoran tu terjadi dari dalam tanah dalam banggunan rumah.. macamana tah cara derang buat.. so.. memang kompem lah kebocoran tu dari dalam.. 
which is.. kene buat piping baru kat luar naik atas bumbung sambung ketangki dan baru turun ke bawah..

pheewwww... tu aku cakap.. susah gak nak cerite..tapi at least..kot lah tekene kat rumah korang.. korang mungkin dapat tangkap apa yang aku cuba sampaikan ni..
ada la sikit pengetahuan kan..

so.. semua nya berkahir dengan solution kiterang kene proceed buat pipe baru..yang aku cakap naik atas bumbung tu.. so..potong pipe direct yang dok bawah tanah tu.. kire dah tak guna dah la lepas tu.. 
banyak kerje lagi2 kat bahagian dapur yang banyak kene hack balik dinding nya.. 
kat dapur ada 3 pipe yang direct dari meter utama..
1] pipe sinki dapur basah
2] pipe kat bar kaunter dapur kering [tempat asal pipe yang pemaju buat]
3] pipe kat dobi area yang sambung mesen basuh

so..3 bahagian derang kene buat baru.. banyak kerje..banyak lah cost nya kan..hahaha.. hamek lah kau nak sangat buat banyak2 pipe kat dapur ko tu.. 

tapi.. buat ni lebih baik dari kau nak hacked tile lantai rumah kau..kot pipe tu  bocor kat ruang tamu ker kan.. masak lah kau...

jadi.. ni jer cara terbaik.. walaupon still costly tapi lagi jimat dari hacked lantai dalam rumah kan.. unless memang tetibe kau nak tukar terus lantai rumah kau.. haaaaaaaaaa..boleh lah buat sekali..heheh..

so..total damage..Rm 900.. sahaja.. kurang lah sikit dari yang kiterang anggarkan almost rm 2 ribu..



pipe dia pasang dari tempat yang dia hacked -betul2 kat tepi dinding rumah aku ni- kire dari pipe asal [yang selepas car porch] naik ke atas ke tangki dan turun ikut dapur belakang..

tengok gambar atas ni.. ada perasan wall kaler kelabu.. tu wall depan rumah..so pipe mula bersambung dari situ la instead of dari meter utama..ok sikit..

kat belakang tu nampak lah batang pipe kat luar rumah melekat kat dinding..elok la derang buat..tak perlu pon nak hacked wall lagi..sebab kat luar jer pon..and kalau apa2..kot2 berlaku kebocoran lagi.. lebih mudah nak handle.. cuma yang nak ke mesen basuh tu lalu ke belakang umah orang jugak [seb bek umah orang tu kat renovate tambah dapur lagi macam kiterang] kalau tak memang teruk kene hacked table top kitchen cabinet bagai nak sambungkan ke mesen basuh tu.. 

cuma yang nak sinki bar counter kene hacked... giler ah kalau pikir balik semua ni..semua abah sado uruskan.. aku amik tau gitu2 jer.. sebab nanti aku stress.. sebelum nak buat ni pon..seminggu jugak masa nya nak buat.. meter tutup..air tangki tak naik.. kebocoran makin teruk... laju giler meter jalan..tak..aku rasa..meter tu berlari..!! tak tau lah bil air akan datang ni berapa ratus lagi pulak.. 

lepas air tangki habes.. kiterang terpaksa mandi pakai air tadah yang di amik direct dari pipe dobi area.. bayangkan lah..rasa macam primitive sangat keadaan kiterang 2-3 hari terakhir sebelum repair tu.. 

semua ni jadikan pengalaman.. nanti2 kalau ada masalah lagi..kiterang dah tau apa nak di buat..

bende2 ni ada kemungkinan boleh terjadi kat rumah kita.. syukur gak lah bukan kene dari atas..yang kasi kesan kat plaster ceiling [tapi masih boleh terjadi pada masa akan datang]
macam kes bawah tanah macam umah kiterang ni.. peratusan nak kene kat setiap rumah tu bukan lah tinggi.. tengok lah nasib tu kan..dan ni bukan masalah pemaju ke hapa.. ni masalah muka bumi tu sendiri.. giteeewww.. 

macam kawasan aku ni jer.. ada jugak beberapa bijik pernah kena.. termasuk jiran belakang umah..tapi beruntung sebab die luar rumah kat porch kereta jer.. tu pon..korek2 tak jumpa.. korek banyak bahagian.. still cost jugak lah.. sebab tu buat sendiri jer kata nya..
macam jiran depan rumah ni pulak.. paham masalah tu kot..so..beli sendiri barang2.. panggil orang pasang.. pon tak sampai seribu kos nya..

macam kiterang.. bukan lah kata nak senang sangat..tapi lebih pada..kemahiran tu.. dan memang agak leceh nak buat.. kene orang mahir.. so.. panggil kontraktor berkemahiran buatkan.. 



ni jenis pipe yang dia guna tuk sebahagian tempat.. ada yang die pakai pipe pvc dan yang jenis besi jugak.. tengok tempat kot..





alhamdulillah.. setel dah..HARI NI..yeerrrr... baru jer jadi ni... 


aku share..sebagai part of kenangan rumah ni sendiri.. dan jugak kot korang akan hadapi masalah macam kiterang ni.. 

jangan panik macam aku..hahaha..aku panik sebab bil melambung2.. 
silap aku ritu masa tengok bil yang fes [rm 70++] tinggi tu aku tak terus tengok meter air.. [aku tengok sebenarnya tapi masa tu tak selaju macam selepas tu] kire aku macam tak concern sangat.. 
kalau dari awal kiterang dan peratikan.. observe.. maybe.. tak lah terus macam ni sekali...dengan still nak kene bayar bill yang tinggi..ngan masalah2 terdesak lepas tu yang timbul.. 

dah macam ni.. baru tau nak betul2 menghargai air..selama ni dapat free jer..sebab subsidi.. tapi.. jangan lah kata kiterang membazir.. penggunaan harian kiterang tak banyak mana pon sampai boleh claimed membazir..


hope lepas ni takde apa lagi la masalah timbul..