Thursday, October 26, 2017

alahai laptop aku...





ini bila tengah2 malam kau tetibe terpikir..Kalau la tetibe laptop kau tak boleh on langsung dah..rosak or kene format serta merta.. menanges lah kau masih tak buat back-up gambar2 sepanjang tahun yang berpuluh ribu dalam ni.. lagi parah bila hasil kerja kau [berkaitan bisnes] tak dapat di selamat kan.. 

terus tak boleh tido.. dan bangun.. buat back-up kat external hard disc !!




abaikan 'meja kerja' aku yang fancy.. hahaha.. qaleef punya tu.. meja duduk orang panggil.. aku bawak kerje aku kat bilik tido sebab kat bilik kerje takde air-cond. berkuap hokeh musim2 panas ni.. 


aku rasa.. start dalam 4 ke 5 bulan lepas.. laptop aku ni dah mula buat perangai. macam2 lah perangai dia.. abah sado soh format.. tapi.. nak mengantar format tu..tak ter-hantar2.. bertangguh dan bertangguh... sampai lah makin teruk ni sakit nya.. asyik pikir.. nanti lah..nanti lah bila dah tak bizi.. tapi sampai ke sudah..
aku syak.. aku ada masalah 'sukar berpisah' tajuk album giteeewww..

sampai lah baru2 ni makin teruk..kerap dia mati sendiri.. pengsan ler teeewww.. tengah2 buat kerja.. tak sempat save.. habes... walaupon biasa ada recovery.. tapi kekadang tak membantu jugak.. 

aku bukan tak nak gi format.. repair ker hapa yang patut.. tapi lappy aku ni memang full utilize.. hari2 aku guna.. orang kata..penggunaan maksima.. bukan sekarang jer.. tapi dari dulu lagi.. bukan setakat update blog semata.. lagi2 bila aku mula bisnes 5 tahun lepas.. akaun.. database.. semua dalam ni.. update hari2.. kekadang dari pagi sampai tengah malam lappy aku running.. 
sekarang lagi lah aku buat sendiri design pakai PSD ngan Ai.. kau tau lah kan ngadap bende tu tu kan.. memang amik masa.. tu agak nya sampai sakit2 lappy aku ni ha... aku dok kerah buat kerja..

ritu abah sado kata nak belikan lappy baru kat aku.. sebab aku cakap lappy aku dah buruk.. 

tapi aku tolak.. sebab tak de keperluan sangat.. buat masa ni aku ok jer guna lappy aku sedia ada tu.. tak bawak masalah.. n so far..aku puas hati.. memang la buruk sikit.. tapi.. aku sayang giler hokeh lappy aku ni.. 
perangai aku pulak.. selagi boleh guna..dan kalau aku dah suka.. tak bawak masalah hapa.. aku akan guna jer..ghuper tak penting.. yang penting hasil kerja..

dan lagi pon.. so far sepanjang bertahun2 guna.. lappy aku ni tak pernah buat perangai teruk2 sangat pon.. virus tu biasa lah.. sikit2.. ko clean kan jer lah.. cuma baru2 ni jer dia 'sakit tu aku aku tak tau lah OS problem ker or lappy aku ni sendiri..sekrang selalu kuar macam2 notification yang aku pon tak gheti sangat apa bende lah die nak bagitau aku..pastu kang tetibe mati..padam terus..
kesian dia taw..sedih aku bila borak ngan dia soh bertahan.. pujuk2 dia.. bagitau aku sayang sangat kat dia.. haaaa...romantik tak.. ngeeeeeeeeee..... 

lupa nak bagitau.. nama lappy aku ni Cik Kiah..#danjangankautangakenapa





Cik Kiah aku ni brand DELL.. abah sado bagi lepas lappy ACER aku hilang masa kes pecah rumah 8 tahun lepas [lebih kurang].. tapi.. Cik Kiah aku ni.. memang dah upgrade untuk high performance.. laju.. dan sangat cekap.. aku pernah hantar kat orang tuk upgrade software.. org kedai computer.. die pon tak sangka lappy aku yang nampak macam ni ghuper tapi performance tiptop ! sampai dia tanya.."akak guna tuk apa laptop akak ni ?" yer lah.. die tau aku suri ghumah jeeeewwwww... ahaakks..

tu pasal aku sayang giler Cik Kiah aku ni walaupon dah kepam.. hahaha..tapi tak kisah.. biar kan kepam.. yang penting servis dia terbaik setiap kali pon.. bila bawak gi meeting ker khursus ker.. segan jer ngan orang lain..lappy orang berkilat.. tapi.. ada aku kesah.. yang penting.. lappy aku lagi laju dari lappy orang sebelah.. bahahahaha... #matilamakkutuklappyorang
lappy aku tak amik masa setiap kali aku klik apa2.. tak 'hang'.. tak loading lama2.. kerja aku lancar..
aku memang hangin kalau comp lembab2 ni...macam lappy laki aku tu lah.. bahahahahahaha... 
dulu2.. kekadang aku selalu guna lappy laki aku.. ada satu function kat lappy dia yang aku suka.. lappy dia pon DELL jugak.. version baru.. berkilat.. cantik..warna solid.. screen view lawa...
TAPIIIII... setiap kali guna.. aku naik hangen.. sebab lembab ! setiap kali pon..istighfar aku banyak2 di buatnya.. urut dada.. 
tu baru nak guna biasa2.. belum lagi kot aku nak guna PSD or Ai gamak nya tu mau berkecai lappy dia aku hangen kan nanti..sudah nya aku tutup kan jer tak sampai setengah jam guna..pakai jer lah lappy sendiri.. serious aku memang tak boleh guna lappy dia.. kurang sabar.. aku tak tau lah acaner laki aku guna hari2 hadap buat report.. mati la aku kutuk lappy laki macam laki aku tak baca pulak blog ko keeeennn... uhuhuukkss...

tapi tu lah.. sebenarnya..lappy ni ni ada bonding ngan tuan nya jugak kan.. biasa nya tuan dia jer tau acanaer nak handle.. yang paham nau ngan dia punya lappy..macam kite punya barang sendiri jugak kan.. chemistry giteeewwww.. so.. aku rasa.. aku tak berapa nak ada chemistry ngan lappy abah sado tu... bahahaha... 

and tu aku susah nak 'lepaskan' Cik Kiah aku ni.. nak gi servis ker repair ker hapa tadi cakap tu.. satu hal... hari2 aku guna..jarang sangat aku tak guna..  2nd thing is.. aku takde lappy lain tuk buat back up kerja kalau lappy aku ni hantar repair... selain lappy abah sado ko tu.. memang tak lah kot..

eerrr...agak2.. 'OFFER' abah sado dulu tuk belikan lappy baru aku tu VALID lagi tak..?? hahahaha..

aku nak kene hantar repair Cik Kiah aku ni.. aku tak tau berapa lama lagi dia boleh bertahan.. so aku kene ada laptop.. abah sado soh beli desktop computer.. tapi aku macam... hurrrmm... boleh dipertimbang kan..tapi masih bukan pilihan..
sebab.. aku jenis bawak 'kerja' merata.. kekadang hangkut depan tv atau  bawak bilik anak2... takde lah derang rasa aku sibuk kan sangat ngan kerja dan biar derang main sendiri..pandai2 lah kau ekjas kerje dan tumpuan pada anak2.. dan macam baru2 ni lah.. dok lah buat kerje dalam bilik tido sebab nak aircond punya pasal.. 
tu aku pikir kalau pakai desktop kan leceh.. ada 'kelas'..khursus ke hapa.. tak ley nak hangkut.. lain lah kat pejabat kan..dok jer situ tak gerak2..


walaupon aku percaya pada brand Dell ni.. pakai lama dah..puas hati sangat.. tapi baru ni aku pekenan satu lappy jenama HP..





canggih tak..syiok ni ooii boleh buat macam tablet jugak.. mau merata lah aku usung bawak masuk handbag kalau cegini gaya nya nanti..



tak tau lah performance nya acaner.. tak survey pon lagi.. just ter-tengok ritu dan ter-jatuh-hati pulekk.. kalau ada sapa2 pernah pakai HP atau lappy macam ni.. cer share ngan aku sikit.. selama ni pakai DELL jer.. Acer pon pakai sekejap dalam 2-3 tahun sebelum hilang [tak nak dah pakai Acer].. so nak try HP ni pulak.. kot ok.. Dell aku tak sure ada ke tak bentuk macam ni.. kalau ada.. maybe aku prefer Dell jugak lah.. tapi orang kata HP pon power jugak.. 
apa2 pon.. kene upgrade jugak nanti pon kan.. lagi kalau jenis aku yang guna macam lah kerje hapa ker kan.. 



eeahh selamber jer ko kan cerite pasal nak tukar lappy baru kat depan Cik Kiah ni ha.. kalau merajuk dia hari ni.. menanges lah ko...ada satu kerje lagi ni nak kene setel.. huhu...

tabah lah Cik Kiah..selama ni Cik Kiah hebat.. die lah Accountant.. dia lah Graphic Designer.. Dia lah Officer admin bagai.. . atau tak tau berapa banyak Software dia ada dalam tu untuk kegunaan aku.. giler kau mau nya aku tak sayang kat Cik Kiah..  [ayat pujuk]

tolong doakan Cik Kiah aku ni cepat sihat.. cergas dan boleh berbakti lagi kat aku... Dia 'pekerja' terbaik aku... dan aku tak sanggup kehilangan dia....[DRAMATIK !!]