Wednesday, October 04, 2017

sapa sini takut makan jamu sebab rasa nya yang macam mengerikan ??


aku ni bukan lah pen-jamu tegar sebenarnya.. tapi.. aku ada lah jugak amik.. tu pon lepas beranak anak kedua..ada kisah nya jugak lah..

aku teringat dulu2.. fes time aku cuba jamu awal 20-an.. belum kawen lagi.. kawan rapat aku time tu.. amalkan jamu.. kulit dia cantik.. aku pulak masa tu.. start kulit muka problem.. masa tu...takde fb..takde orang jual macam2 supplement ni..[seb bek lah gak kan..kalau tak mesti aku terpedaya jugak] so..kawan aku tu soh aku cuba makan jamu..aku ingat malam2..lepas waktu kerje.. kiterang gi kedai jamu indon kat kawasan rumah dia..[sebelum tu pon kawasan umah aku gak lah sebelum berpindah ke shah alam].. eahh..macam horor lak cerite gi malam2 kat kawasan kampung.. hahaha.. dulu2..kedai jamu tak modern macam kedai jamu sekarang siap ada ekon..kedai jamu aku gi tu.. papan jer..tapi idak lah kedai buruk macam umah bomoh ke bagai..hahah..terang benderang tepi jalan besar.. tak menakutkan pon.. memang jual jamu2 dari indon..yang jual tu pon lelaki..

kawan aku soh try satu jamu jenis serbuk.. tapi kene bancuh ngan air suam.. letak telur ayam kampung.. kau dapat bayangkan tak.. 
jamu tu bau dia pon.. ya hampuuuuuuuunn... nak tambah lagi telur ayam kampung mentah...!!! bancuh secawan minum kat situ gak.. rega rm 10 hengget tak silap.. saja try2 dulu.. kawan aku memang selalu buat macam tu jer..tak lah dia amik hari2.. dalam sebulan 2-3 kali macam tu jer..

kire tu fes time la aku nak test jamu tu.. kalau boleh telan.. len kali boleh repeat lagi amik.. walaupon masa tu bau nya dah meloyakan sangat..tapi pikir nak cantik punya pasal.. aku cuba gak lah... kawan aku tu pulak dok bakar aku.. yer lah.. jamu tu pon nampak boleh dipercayai.. tambah pulak ayam kampung kan.. konon nya lah.. hahaha..

minum tutup hidung sekali telan jer jangan berenti kata nya.. habes lah secawan tu..tapi..tak sampai berapa saat..melambak aku muntah terkeluar balik kat kedai tu jugak..!! hahahahahaha... bebel2 kawan aku [aku rindu dia] kata buat malu jer.... aku pandang sengeh2 jer dia..

tu lah kenangan pertama aku ngan jamu..lepas tu insap tak nak cuba dah.. heeeee...

masa aku mengandung beranak sulung pon.. aku tak makan jamu masa pantang.. fobia punya pasal.. dah lah beranak czer..pengetahuan takde..persediaan ilek.. semua bende takut.. berurut tak nak..bertungku tak boleh.. aku pantang gitu2 jer lah..tak tau lah pantang apa.. hahaha.. jadinya..perut buncit teruk..!! masa plan nak mengandung anak kedua.. ada satu masa..perut rasa menyucuk2 lain macam..rasa bisa.. gi lah scan kat dokter sakit puan.. risau lah kan.. mak aku pernah ada cyst.. tina pulak breast cancer masa tu.. sekali dokter cakap..rahim aku kembang nau2..aku pulak..masa dokter bagi tau pasal tu.."oohh.. rahim kembang " turun katil tak rasa apa2.. hahaha..  yer lah..kau dulu ngan tak berpantang.. pastu ngan tak reti nak jaga makan..segala bende2 sejuk..ais kau men tibai jer.. eeaahh..aku pernah baca.. rahim kembang ni pon boleh buat susah nak 'lekat' ngandung tau..saiko pulak dokter tu bagitau pasal bende ni dan macam2 lagi.. untuk kesan jangka panjang..tuk kesihatan dalaman bagai..

insap jugak lah..yer lah..orang kata..sakit ni kalau nak kene tu.. nak buat acaner kan.. tapi penting penjagaan awal.. kalau boleh cegah kan lebih baik.. dah lah pulak ada family history yang macam2.. orang kata..rahim ni 'barang' penting tuk wanita..yang kene jaga elok2.. nak jaga tu.. ada lah pulak cara nya..


seb bek lah Allah bagi rezki mudah mengandung balik dalam tempoh tak lama.. 
tapi lepas tu.. tekad lah.. pas beranak..nak berpantang elok2.. masa berpantang anak kedua tu lah aku belajar makan jamu.. bukan sebarang jamu yer.. jamu asli yang orang kampung bekalkan dari bahan2 semula jadi..dan aku blended sendiri.. bukan yang dah siap tu..
kalau ada sapa2 yang ikut lama blog ni..tau lah jamu aku buat sendiri tu..

rasa dia.. perrggghh..punya lah 'pedar'.. seb bek lah amik sesudu jer setiap hari.. hahaha..


tapi.. bahan2 tu bukan senang nak dapat.. tu pon.. jiran aku yang kasi.. dia mintak dari kawan opis dia punya nenek kat kampung..punya jiran.. kau tengok..complicated kan.. kalau sekali tu..ok lah gak.. kau nak mintak selalu tu.. bukan senang..lagi pulak lah jiran aku ni pon dah tak keje kat tempat kawan dia tu..  sudah nya.. bila dah habes.. aku terpaksa lah carik lain...








seb bek lah ada JAMU AIR KUNYIT ni.. senang sikit lah nak dapat..beli online jeewww...

dan paling penting.. asli..100% homemade, handmade dan halal... tanpa pengawet atau bahan2 yang bukan2..

Air jamu gabungan hebat sumber alami semulajadi !
* Kunyit Hidup
* Asam Jawa
* Madu
* Herba-herba terpilih yg lain

tengok macam jus oren jer kan.. aku dok terbayang lak jus Twister Oren.. hahahaha.. kalau jus tu..500 ml jam2 tu jugak habes dah tu.. 

tapi.. one thing aku suka kat Jamu Air Kunyit ni sebab tak pahit teruk yang langsung kau tak ley telan tu.. tak lah sedap.. [aku jujur] tapi..tak lah teruk sangat rasa nya..
bagi aku yang tak suka bende2 pahit jamu tu.. kire Jamu Air Kunyit ni not bad lah rasa nya..
masih rasa jamu.. tapi bile kau minum tu ..ada macam rasa masam manis sikit.. macam cover rasa pahit tu kot.. 

so... bagi aku.. sapa yang skeptikal sangat ngan rasa jamu yang mengerikan tu.. boleh cuba jamu ni yer..recommended !










yang menarik nya Jamu Air Kunyit ni..bukan setakat tuk wanita..tapi untuk lelaki jugak yer.. ni aku share apa kebaikan Jamu Air Kunyit ni..

✅ Menambahkan tenaga
✅ Mengempiskan perut buncit
✅ Membuang angin
✅ Menyegarkan badan
✅ Mencegah KENCING MANIS
✅ Mengawal kolestrol DARAH TINGGI
✅ Merawat keputihan
✅ Merawat senggugut
✅ Period tidak teratur
✅ Mengecutkn jerawat
✅ Ibu berpantang
✅ Rahim jatuh
✅ Angin badan
✅ Menaik kan seri muka
✅ Turunkan berat badan
✅ Kempiskan perut
✅ Rawat kesuburan
✅ Mengecutkn CYST
✅ Melawaskan pembuangan
✅ Lenguh-Lenguh badan
✅ Gastrik
✅ Migrain







Cara Minum yang di cadangkan :
1/3 cawan pagi & 1/3 cawan malam.
(Sebaiknya ketika perut kosong&sebelum tidur)


ok..jujurnya.. walaupon nama pengamal jamu.. tapi aku bukan lah jenis tegar yer...uhuhukkss...aku tak amik hari2 pon.. aku prefer tuk amalkan apa2 secara sederhana.. like seminggu 2 kali atau 3 kali dah cukup dah.. pagi atau pon malam.. 
bende ni kene tengok badan korang jugak lah macamana.. since aku tau badan aku macamana..ngan aku sejenis ada migrain [tapi dah lama aku tak kene migrain sekarang ni]..so pengambilan aku tu pon aku rasa dah memadai tuk badan aku sendiri.. yang penting.. kosisten pengambilan jangka masa panjang..   
lagi satu..tengok jamu macamana yang korang amik tu...buat sendiri ker.. atau beli siap kat pasaran yang expired nya boleh tahan sampai 3 tahun bagai.. pheewww... 3 tahun bai...


tengok.. sikit jer kan nak kene amik tu.. sekali telan jer tu.. tak lah susah pon amik jamu ni benarnya.. jadikan rutin..lama2 terbiasa..

✘ Tiada pantang larang
✘ Tiada kesan sampingan
✘ Untuk kesihatan & kecantikan


macam aku jenis amik susu kambing.. aku akan amik jamu waktu malam..sebelum tido.. sebab waktu pagi aku akan amik susu.. atau tengok lah salah satu macamana.. since aku selang2 pon amik jamu ni kan..

alhamdulillah.. aku suka Jamu Air Kunyit ni.. macam aku cakap.. jamu ni bukan setakat tuk satu2 fungsi jer yer macam di bayangkan bila kite sebut 'jamu'.. tapi jamu ni untuk kesihatan seluruh badan.. dan tuk kecantikan jugak.. buang sisa2 toksin dalam badan yang jadi punca jerawat.. kulit kusam.. dan badan mudah penat..


korang kalau nak beli jamu ni.. boleh beli dari kawan aku ni ha..
tengok kat FB : Online Shop byinanorlina

atau wassap jer terus kata nak beli JAMU AIR KUNYIT ni: 0199826596 [ina]
COD cover area : Kubang Kerian, Pasir Tumbuh, Lundang, Kota Bharu dan Peringat




notatanganAty : bagi aku la..pendapat peribadi aku.. dari korang cuba amik macam2 supplement yang banyak dapat kat pasaran.. macam ubat nak kurus la.. ubat nak cantik lah.. nak anjal bagai.. yang tak tau selamat ker tak kandungan nya tu.. baik lah korang amik jer jamu macam ni..yang pure jamu.. yang asli.. organik lah maksud aku..  lebih selamat.. dan kesan nya lebih baik tuk jangkamasa panjang insyaa Allah..