Friday, October 13, 2017

Kita tolong orang..Allah tolong kita // Orang tolong kita.. Kita tolong orang lain balik......






tetibe rasa nak sharing ngan korang sesuatu...

sembang ngan sorang yang wassap aku pasal Dropship dan agent..

takde modal nak jadi agent..ok..aku paham.. takde masalah..

aku cadangkan..boleh buat dropship jer dulu..

tapi..tak nak jadi dropship sebab untung tak banyak..katanyaaaaaaa....


n i was like.......................................................................................................................[tak tau nak cakap apa]

aku bukan marah.. bukan jugak sinis..tapi aku nak korang bukak minda korang pasal hal ni..aku tau semua orang nak senang dapat untung.. tapi.. jangan lah skeptikal sangat pasal perniagaan ni...



kalau orang tanya aku..beniaga perlukan modal..??

jawap nya.. YUP..

cuma..kalau tanya banyak atau sikit tu.. 


bergantung..tengok lah kau nak niaga bende apa..

aku share pengalaman aku sendiri..KORANG WAJIB BACA -lagi2 yang selalu hantar email kat aku pasal hal suri rumah lah.. nak niaga macamana lah.. berapa modal start bagai.. yang ngadu susah pasal ekonomi semua tu.. mohon gigih habeskan..insyaa Allah.. korang akan dapat jawapan..atau sekurang2 nya korang akan dapat semangat [kot lah kan] hahaha..

aku tak layak cakap pasal dropship ?? sebab orang kata.. sebab aku dealer..untung ribu2..

baca ni dulu..............so baru decide keh..



bagi aku..tak salah pon jadi dropshipper tuk permulaan..
rasa dulu berniaga tu macamana.. 
sendiri akan 'upgrade' nanti pelan2..

unless kau memang ada banyak modal boleh dilaburkan..
ada pengetahuan..atau senang cakap..berani amik risiko..

aku dah rasa step by step.. naik turun.. naik dan naik.. turun dan tak naik2.. biasa..

dulu.. Allah dorongkan aku mula berniaga hanya dari sebab aku berkongsi pasal educational wooden toys kat blog ni ngan reader..

STARTING-NYA HANYA - Tolong belikan jer..

kita tolong orang.. Allah tolong kita.. 

dari situ jugak aku nampak potensi..permintaan sangat tinggi..

aku tak keluar modal pon.. tapi aku bukak Pre-Order.. orang bayar.. kumpul dalam tempoh tertentu..
lepas tu baru beli barang..
first batch aku kumpul order lebih kurang 200 order !!
apa yang aku ada hanya -KEPERCAYAAN-
aku cukup bersyukur dapat sokongan dari pembaca blog aku sendiri..yang percaya kat aku..
dari situ aku berkembang..

tapi.. sampai lah satu masa.. jadi kes bila aku dah amik duit dari pembeli.. tapi stok barang takde..!!
aku kene tunggu shipping kedai yang akan sampai lebih kurang sebulan..lamaaa..!! susah hati aku di buatnya..
jadi aku berterus-terang dan bagi pilihan pada pen-deposit samaada sanggup tunggu..atau nak aku refund duit semula..
bayangkan.. ada hampir 150 orang pen-deposit.. dan sebahagian dari nya nak aku refund..
walaupon rasa 'rugi' dan alaaaaa..sayang nya [aku pikir].. tapi.. aku kene amanah.. aku kene pegang pada kepercayaan derang semua..[dan aku pegang sampai sekarang] so.. aku refund.. 
menarik nya.. bila stok dah ada..aku update tuk jualan.. lebih ramai yang membeli lepas tu.. yang aku dah refund pon.. buat payment semula.. tu lah nama nya rezki.. 

start dari situ.. aku takut tejadi lagi.. kalau banyak kali jadi..takut orang hilang percaya dan marah.. jadi aku mula pikir.. aku patut kuarkan modal sikit.. aku tak kuarkan banyak pon.. memula dalam rm 200 tuk beli barang mainan simpan stok kat rumah..amik sikit2 yang mana popular time tu.. mana yang ada aku promote giler2.. balik modal dan untung.. aku up kan lagi modal dari 200 sampai ke 500.. aku beli lagi barang menan lain.. aku dah tak amik pre-order dah lepas dari hal sebelum tu.. saban minggu aku berulang ke GM Klang tuk amik stok.. penuh kereta..bonet semua..
aku memang betul2 kawal kewangan aku time tu.. ada untung...aku rolling dan rolling.. 
orang cakap.. takper lah..ada duit simpanan../ atau pon.. ada abah sado boleh bagi aku modal..

TAK.. aku tak gunakan duit simpanan aku.. atau duit abah sado pon [ada lah sikit2] aku guna dari duit untung aku meniaga tu jer..lagi pon tak banyak mana pon nak kuar time tu.. tapi dari yang sikit2 tu lah aku beranak-beranak kan.. aku pernah share kat korang kan pasal pengurusan duit dalam perniagaan kecik2 sendiri..?? carik balik kalau nak baca..

kalau korang nak tau..aku pernah untung hanya dengan meniaga mainan tu.. Rm 8k sebulan...cukup banyak tuk aku..!! orang kata.. jual mainan budak jeewww... lagi banyak dari gaji aku bekerje dulu2.. 

hanya dari modal yang sikit.. tapi sebab aku disiplin.. aku mampu lakukan..bila aku pinjam duit fared..[ada masa aku perlu kuarkan modal lebih] aku bayar balik..tuk berkatkan apa yang aku buat.. walaupon fared tak pernah sekali pon mintak balik.. tapi aku tetap bayar.. unless kalau fared soh simpan buat belanja sendiri.. mungkin dia kesian tengok bini nya gigih nau berniaga.. hahaha.. walaupon masa tu kiterang takde masalah kewangan pon..[alhamdulillah] aku berniaga sebab.. aku memang nak berniaga... aku nak ada pendapatan aku sendiri.. 

dulu..pendedahan FB ads kurang..tak macam sekarang.. dan aku hanya jual melalu blog..

masa tu.. orang cakap.. "untung ada blog..ada pengaruh..jual apa pon..laku.."

walaupon aku nak nafikan.. tapi.. aku akui kebenaran nya..DULU....
dulu pon..tak ramai orang jual menan macam yang aku jual..nak dapat susah.. so permintaan tinggi..
amik borong kat GM klang pon murah lagi..tak macam sekarang.. harga borong pon macam hapa jer...hisshh..

so.. aku just gunakan medium blog tuk jual apa2 jer yang boleh jual masa tu..memula jual wooden toys.. lepas tu.. aku mula jual household..barang2 dapur menarik dari china.. pon membantu jugak..

lepas tu..tahun 2013.. bila founder Ephyra nak iklan kan produk Ephyra kat blog aku..produk tu masih baru.. masa tu.. baru setahun keluaran.. dan tak popular pon !![tak macam sekarang yang ramai orang carik] masa tu..retis Memey tu pon belum jadi Duta derang lagi tau.. 
tapi.. dorongan Allah.. aku tetibe rasa nak cuba jual produk Ephyra tersebut.. dan korang tau tak.. AKU HANYA BERMULA SEBAGAI DROPSHIPPER ! dropship kan.. untung tak besar mana.. tapi.. aku nak mencuba.. aku hanya yakin.. semua nya bermula dengan MARKETING.. hari2 aku up kat blog.. berselang2 dengan jualan produk mainan budak2 dan campur ngan barang2 household..gigih.. 

saat ni.. aku bersyukur ngan keputusan aku dulu nak meniaga sebagai dropship jer ngan ephyra memula tu tau

walaupon masa jadi dropshipper.. minggu pertama... aku hanya dapat jual 2 kotak jer.. tapi.. makin lama makin meningkat..aku ingat.. bila aku mampu jual lebih kurang 10 box sebulan.. aku beranikan diri tuk jadi dealer ephyra [amik direct] dan deal direct ngan founder Ephyra sendiri..untung nya lebih sikit berbanding jadi Dropshipper.. sebab kan kepercayaan jugak.. Founder Ephyra izinkan aku jadi dealer hanya dengan se-ctn Ephyra jer..[ada 12 box]..
sebenarnya.. sampai sekarang aku rasa berterima kasih sangat2 atas kepercayaan dan dorongan Founder Ephyra tu.. dorongan Allah.. dan dia sebahagian dari kat mana aku dalam bidang perniagaan sekarang ni.. sebab kepercayaan dia.. 

dari kan se-ctn tu.. pelan2 aku jual.. hari2 up entry Ephyra sebagai part of marketing aku.. dan pelan2 jugak jualan aku meningkat.. dari se-ctn sebulan.. meningkat ke ber-ctn2.. tahun ke 2-3 ngan ephyra.. aku perlu amik stock 8 ctn..2 kali sebulan..!! tu pon hanya sebab kereta tak muat masuk banyak sangat.. masa tu pakai honda.. ingat lagi.. bila amik 8 ctn tu..penuh bonet..sampai seat sebelah driver tu.. sampai anak dok celah2 kotak hokeh..!!  ada masa.. fared akan tolong amik pakai triton dia.. bilik kerja aku memang penuh ngan produk ephyra..lebih dari barang mainan yang aku jual sebelum tu..
Alhamdulillah.. aku mampu jual beratus2 box ephyra dalam sebulan..pernah pendapatan aku cecah 5 angka hanya dengan jual Ephyra jer.. dan PERMULAAN nya hanya sekotak jer seminggu sebagai DROSHIPPER dan se-ctn jer sebulan sebagai dealer.. 

bila cakap pasal untung.. nampak macam... seronok dan mudah jer nak jana tu kan..

tapi..usaha kat sebalik tu yang orang selalu tak perasan.. masa tu..walaupon aku jual produk ephyra.. barang2 menan..wooden toys.. dah household product yang aku jual masih dapat permintaan.. bayangkan.. penatnya..ada masa seminggu 2-3 kali berulang amik stock menan kat klang -dari rawang aku drive- berangkut anak [masa tu masih ada qaleef jer] .. balik nak packing dan pos setiap hari !! aku kene pimpin anak.. sambil bawak berbag-bag ikea isi barang 2-3 kali.. ngan berat nya..

aku memang tak akan lupakan semua pengalaman ni..

bagi aku..sangat bernilai sampai saat ni.. bila kenang kan masa aku sangat gigih waktu tu.. bila aku rasa down..aku akan ingat balik semua ni..

its not about untung semata.. orang kata..aku tak perlu pon segigih tu waktu tu.. tapi.. once kau dah mula buat.. penat tu akan jadi sumting menyeronokkan yang berbeza.. kau penat.. tapi berbaloi.. 


masa aku mengandungkan shaquille.. aku masih gigih.. waktu tu sales memuncak tuk ephyra.. tapi..aku masih lagi berulang alik amik stok barang setiap 3-4 hari sekali.. masa tu pon Tina masih ada lagi.. setiap kali amik barang.. aku akan singgah umah tina yang ngah tak sihat.. dan tak kerje time tu.. seronok lah kekadang dapat gi gm sama2 ngan dia.. nak beli stok barang.. tapi shopping sekali.. tina pon habes memborong menan anak dia.. dapat la harga borong sebab beli atas aku [aah..rindu tina sangat]

tapi.. semua tu terhenti betul2 masa lepas aku bersalinkan shaquille.. dan tina meninggal.. ngan shaquille masih baby.. aku takde kudrat macam sebelum tu nak berulang alik lagi.. qaleef pon dah bersekolah.. bila abah sado takde.. aku sendiri uruskan semua..buat aku tak ley nak fokus banyak2 bende lagi.. aku tak boleh nak 'besarkan' shaquille dalam perjalanan dengan berulang alik rawang klang lagi macam sebelum ni aku buat.. walaupon shaquille masa baby sangat2 baik.. tapi.. hati aku tak sampai nak buat macam tu.. dan lagi.. aku tau kudrat aku macamana.. 

so aku decided tuk stop kan sementara jual bende2 tu.. [yang lepas tu stop selamanya]
selebih nya aku tak kisah sangat..sebab jualan produk ephyra sendiri pon dah banyak membantu keawangan aku sendiri..jual ephyra tak perlu aku amik stok tetiap minggu..paling kerap pon 2 kali sebulan amik sekali banyak kat KL..kurang lah penatnya.. tapi masih perlu post barang setiap hari.. 

aku ingat lagi.. hari yang aku beranak kan shaquille.. aku mampu jual ephyra 3 ctn dalam masa sehari !! aku tak jual pon sebenarnya.. tapi customers yang tetibe buat payment [dah tanya sebelum2 tu] shaquille lahir pada 26hb.. akhir bulan..pada tarikh orang dapat gaji.. hahaha.. tapi.. terkujat lah jugak serentak orang buat payment.. gigih lah abah sado tolong bungkus..tolong tulis consignment.. 

well...semua tu ujian.. Allah bagi anak.. rezki lagi.. pon ujian jugak..dan Allah amik tina dalam beberapa hari lepas tu.. ujian tuk aku lebih redho.. 

tak semua nya nampak mengembirakan.. semua tu perlu 'di bayar' dengan cara berbeza ikut kehendak Dia sendiri..


agak lama aku fokus ngan ephyra.. sampai lah satu masa.. aku pikir.. sampai bila aku nak bergantung jual ngan produk orang lain..bayangkan aku mampu promote produk orang lain sampai orang ingat tu produk aku sendiri [mungkin ada yang masih tak familiar atau tak berapa amik tau]
hampir 5 tahun pengalaman berniaga produk orang lain.. dan macam2 lagi cabang bisnes aku buat..like time nak raya aku jual pakaian kanak2..pernah kuarkan produk tudung kanak2.. pernah bukak booth tuk menjual.. pernah uruskan pekerja.. penat..susah..semua rasa dah..semua aku amik dan simpan sebagai kenangan.. dan paling penting.. sebagai SATU ILMU..pengalaman..!! hampir 5 tahun bermula ngan takde pengetahuan.. 

Dan dah sampai masa aku perlu pikir haluan tuk aku sendiri.. amik peluang sementara masih ada..kalau aku boleh jual barang orang lain.. tak kan aku tak boleh jual produk aku..walaupon mungkin jauh lebih susah.. [part ni nanti aku akan cerite apa dugaan2 nya] tapi.. asalkan berusaha..carik ilmu..belajar.. walaupon mungkin kita akan jatuh tersungkur tergolek bagai.. tapi.. sekurang2 nya.. aku perlu berusaha dulu.. tak buat..mana nak tau kan..walaupon aku sangat2 lah takut sebenarnya.. tapi.. aku pikir..sekurang2 nya aku mencuba..dan berusaha sebaik boleh.. lepas tu.. baru kite boleh decided.. hahaha.. giler gamble kan.. 

tak.. aku cuma yakin dengan Dia.. apa jer yang aku buat.. aku serahkan pada Dia.. [dan of cos berusaha]





alhamdulillah.. aku berani amik lagi satu step ngan cuba kelurkan produk sendiri.. [pon bukan lah senang2 gitu jer yer..aku amik masa setahun hokeh!!] .. aku tak nak cerite pasal bisnes baru aku ni lagi..sebab masih sangat2 awal.. percaya lah.. walaupon kau ada pengalaman 10 tahun meniaga barang orang.. tetap tak sama bila kau nak kuarkan produk kau sendiri.. kalau jual brang orang rasa susah.. apetah lagi nak mula kenalkan barang sendiri...  tapi.. sikit2 dari pengalaman yang ada..dengan pengetahuan tak seberapa yang di kutip sepanjang2 masa dulu tu..aku maksimakan penggunaan mana yang boleh..ada sesetengah part..takde lah terkial2 lagi kan.. atau zero knowledge kekdahnya..

dan kalau orang masih cakap "tung laaaaaaaaaaaaaaa...blogger"

tak.. bukan pada waktu sekarang ni..kalau dulu... yup.. 

tapi..masih tak boleh nafikan..tetap bersyukur.. aku ada extra medium untuk berniaga..selain dari FB dan IG..tapi.. tapi kalau ada orang pikir.. aku gunakan kelebihan sebagai blogger kompem laku.. korang silap..! sekarang semua nya berbeza..corak perniagaan marketing.. aku tak ley harapkan blog lagi sekarang ni..  tak ley harap untuk 50% pon..sikit lah membantu..[tetap bersyukur]

tak sama bila kau nak buat marketing produk sedia ada dah popular dengan produk yang baru nak naik...aku kene bekerje 500% lebih kuat dari sebelum ni.. percaya lah..


so.. apa aku nak sampaikan kat korang..  jangan takut tuk mula dari bawah.. aku dulu pon bermula dari menjadi DROPSHIPPER.. dari tanpa modal.. masa aku mula2 dulu pon.. aku langsung tak terpikir yang aku mampu jual barang sebanyak selepas tu.. yang penting..kene usaha.. kene gigih..kene extra rajin..!! carik jalan.. dan yakin lah.. Allah akan bagi jalan tersebut.. 

macam aku.. sapa sangka..hanya dari satu perkongsian pengetahuan pasal satu barang menan wooden toys.. yang membawa aku terus direct ke dunia perniagaan.. dan aku tak pernah berhenti selepas tu.. walaupon susah.. penat tu.. pernah kene hentam teruk..pernah kene kecam ngan macam2 bende.. tapi.. kau percaya diri.. selagi kau amanah dan jujur ngan kerje kau.. selagi kau rajin.. selagi kau tak pernah putus asa.. selagi kau yakin akan rezki Allah.. selagi kau sentiasa dekat dengan Dia.. insyaa Allah.. pasti boleh jer.. 

don care lah bout other people.. orang tak tau..dan tak perlu tau apa yang kau dah lalui.. aku ni sendiri..macam2 gak kene..pernah di tuduh amik riba' dengan lebihan untung sedangkan orang tak tau komitmen yang kite dah berikan.. dengan minyak perjalanan yang amik masa sejam rawang-klang..dengan tol jauh..kos packaging lagi.. pergi mengepos lagi..masa kita lagi.. penat ngan hangkut anak kehulu kilir..[qaleef kecik lagi masa tu..sian dia]
bayangkan apa yang kita lalui tu..yang orang tak tau !!! orang hanya pikir..nampak untung dan senang tu jer..bila nampak untung..nampak postage barang hari2 banyak..mula lah orang cakap macam2.. sedangkan.. bukan amik lebih sangat pon..cuma sebab orang lain letak jauh lebih murah.. hurrrmm.... 

pernah jugak orang pandang rendah pada perniagaan aku yang baru jer nak mula tu.. yer lah..jual mainan kan.. kedai pon takde.. untung pon bukan ratus ribu-juta..sinis cakap down kan  "jual menan pon nak bergaduh heboh bagai" dan bandingkan dengan perniagaan dia yang lebih besar dan kukuh.. aku terima dan aku paham..orang nampak tu perniagaan kecik..macam main2..apa lah sangat kan...tak support tu tak kisah sangat..lagi nak down kan orang lain...haaiihh...sepatut nya..orang yang dah ada bisnes besar..pasti tau dugaan susah senang nya sebelum berjaya tu..bagi aku dari kondem orang lain..apa kata kita sama2 saling menyokong.. kongsi pengalaman.. kasi sokongan.. bukan down kan..
dari sini aku belajar.. supaya sentiasa beringat.. supaya jangan pandang rendah pada orang lain apa sahaja situasi dan kedudukan nya..

apa lagi... di pandang rendah sebab dia lebih ilmu pengetahuan pasal perniagaan daripada aku yang tak pernah belajar apa2 pon..pernah jugak tau.. 

dan aku waktu tu..?? telan jer lah diam2..

macam aku cakap tadi.. nak dapat yang terbaik tu ada 'bayaran' nya.. tak kire dalam bentuk apa pon.. salah satu nya ujian macam ni.. berhadapan ngan kata2 orang..

kau cakap pon bukan dapat apa pon kan..perangai aku lah tu..tak luak pon..memang down sikit.. tapi..  bak kata laki aku..hati kering.. hahaha... sekejap jer lah.. aku selalu pegang.. apa saja yang aku perlu lalui pada waktu tu..semua akan berakhir.. cepat atau lambat..bergantung pada macamana aku berhadapan dengan perkara tu.. dan..semua akan ok lepas tu.. cuma perlu bertahan..dan sabar.. 

apa aku share ni..bukan ungkit kisah lama.. kisah2 awal dulu..kisah lama.. dah tak rasa apa pon orang kata kalau nak cakap lagi.. hahaha.. tak simpan dalam hati..tak de dendam.. aku sendiri dah memaafkan.. cuma ni lah antara yang aku pernah lalui yang orang tak tau..yang orang pikir..macam senang jer tengok aku meniaga.. 

tu baru sikit tu.. ngan berkait2 fitnah bagai..ngan batu api nya lagi..  kalau nak cerite.. orang kata boleh give up la di buatnya.. hahahaha..

tapi bagi aku sendiri.. sesetengah perkara..aku tak perlu nak explained atau beriye buktikan kat orang lain.. aku buat tuk diri aku sendiri.. naik ke turun ker.. susah ke senang ker.. tak de kaitan ngan orang lain.. kite yang sendiri rasa.. so..nak buat apa kite nak amik kesah sangat apa orang lain kata atau pikir..nak meniaga hati memang kena kebal.. tu salah satu kunci nya..giteeeewwwww...

dan saat ni.. aku berterima kasih jugak diam2.. sebab kata2 tu lah 'bakar' aku tuk jadi lebih baik.. insyaa Allah..yeaahh..kite pernah buat silap..aku pernah buat silap dari kebodohan aku sendiri.. dah kata ilmu nya kurang sangat kan..
tapi.. belajar memafkan diri sendiri..dan belajar dari kesilapan.. fokus kedepan lebh baik dari kite terlalu meikirkan kesilapan lama atau terlalu amik peduli apa orang cakap atau pikir..

n well...dari situ lah aku belajar banyak perkara.. dari perniagaan permainan yang nampak macam kecik..tu lah perniagaan pertama aku yang bawak aku sampai saat ni..mungkin orang nampak 'tak kemana' pon sebab lepas tu aku berhenti terus.. tapi bagi aku.. tu lah permulaan nya.. yang bawak aku pergi lebih jauh.. yang buat aku belajar terlalu banyak bende beharga..duit dari meniaga kecik2 yang orang pikir macam dari orang yang tak de pengetahuan perniagaan..alhamdulillah.. sekarang aku dah ada matlamat perniagaan sendiri..

walaupon sekarang ni aku ibarat macam baru nak bermula semula..takde apa aku nak sharing sangat.. tak boleh nak di jadikan inspirasi pon..dan aku tak de jaminan kalau mungkin aku akan jatuh atau naik..tapi aku tak akan berputus asa..insyaa Allah.. 





aku cuma harap pengalaman aku ni mampu bukak minda..idea korang semua..
dan jangan takut..jangan peduli apa orang kata.. dan jangan malu untuk berniaga... 

berniaga ni sunnah.. dan Hassan Al-Banna cakap "BERNIAGA LAH SEKALIPON KAMU TELAH KAYA" apatah lagi kalau kite yang tak punya apa2 ni.. huhu.. asalkan mengikut landasan yang betul... 


so.. kalau ada orang cakap.. "JADI DROPSHIP JER..?? BILA NAK KAYA NYA ??!!" 
aku dah buktikan aku boleh.. walaupon bukan boleh di label kaya-raya.. tapi.. aku boleh sampai ke satu tahap yang aku sendiri pon tak sangka.. tak kan korang tak boleh..

macam tu jugak aku saat ni.. selalu pikir.. kalau orang lain boleh berjaya dengan berusaha.. asalkan aku berusaha jugak.. mesti aku pon boleh.. insyaa Allah..kite kene optimis..


aku nak ulang perkara yang sama pernah jadi pada aku dulu.. seseorang pernah bertolak ansur ngan aku..dan membukan peluang rezki dalam perniagaan pada aku.. dengan izinkan aku jadi dropshipper untuk permulaan..dan sentiasa bagi dorongan kat aku walaupon aku hanya mampu jual tak sampai se-ctn masa permulaan tu..

syukur aku tak berputus asa.. dan masih setia hingga saat ni [cuma aku sekarang perlu fokus pada produk aku sendiri pulak]


aku nak bukak peluang pulak kat korang..tuk jadi Droship produk Susu kambing Etsumell..
kalau ikut plan perniagaan..hanya nak carik Agent dan stokis jer.. tapi.. aku teringat pulak pengalaman aku sendiri.. macamana aku takut nak keluarkan modal tuk beli banyak terus tuk memula tu.. masa tu produk ephyra masih baru sangat.. aku jual sebelum memey jadi duta hokeh..hahaha..hurrrmm...tapi rezki Allah nak kasi kan.. bukan kire semua tu..  sekarang produk ephyra dah masuk 6 tahun.. dah hebat !! jadi inspirasi jugak lah kat aku lebih2 lagi founder dia sendiri..merasa lah aku masuk tv.. hahaha...





so..sekarang ni.. aku nak tolong korang pulak.. sama macam aku di beri pertolongan dulu2..  kot lah ada yang kata nak mulakan langkah pertama..JADI DROPSHIP  tak nak kuar modal lebih sangat pon..[kecuali pendaftaran sekali seumur hidup  tu pon murah jer amik sebagai tanda komitmen korang sendiri ] boleh wassap kat nombor ni +6011-23451742 [cakap ngan admin].. tapi untuk hal dropship ni aku sendiri akan uruskan direct ngan korang.  



satu jer nak cakap.. produk popular yang dah lama naik.. yang dah ramai orang jual..lagi susah korang nak beat kalau korang nak niaga gitu2 jer..saja bagi ayat saiko..bahahaha.. 
kenapa aku masih boleh bertahan menjual ephyra sampai sekarang..?? sebab aku dah ada beratus loyal customers sejak 4-5 tahun lepas lagi  yang masih carik beli ngan aku sampai sekarang.. yang aku promote dan jaga kepercayaan mereka dari sebelum produk tu belum popular dan ramai agent macam sekarang..
nampak tak apa aku nak sampaikan ? cari lah produk baru nak naik.. dan percaya pada mereka.. Insyaa allah 


notatanganAty : BTW.. gambar pose syiok sendiri wateveeerrrr aku berbaju merah takde kene mengena ngan entry ni..lalalala
cuma merah kasi semangat sikit nak sharing ngan korang dan nak kasi partition kat entry supaya tak nampak macam panjang sangat.. motip sangat tak? hahahaha....