Wednesday, October 11, 2017

SUSUN ATUR : Kemas almari DOBI




ruang dobi yang simple n kosong.. sebab ruang sangat terhad
ada lah seketul baldi khas tuk mop rumah seketul letak sini gak..kat bahagian tepi tak nampak..
selalu kalau ada baju nak di dobi, ada lah bakul sekali..penuh ruang..
tu tak ley letak barang bukan2.. 

tapi masa ni dah setel mendobi [tapi baju nak lipat berbakul] #nangestepimesenbasuh
tah bila laaaaaaaaaaaaa mesen lipat baju nak ada ni.. bahahaha.. 

nanti kalau lah kata nak tukar mesen lain..kot rosak ke hapa kan.. ahkak kepingiiiin lah mesen yang bukak depan tu.. boleh beli satu set ngan mesen pengering..
pastu letak sebelah2..pastu boleh lah ahkak letak rak atas tu ala2 laundry room omputeh tuuuuuuu... 
ahkak berangan..takper.. tu makna nya planning... heheh

ok..sebenarnya.. aku bukan nak cerita pasal ruang dobi ni sangat pon.. 
tapi rini nak cerita pasal kerajinan mendatang aku mengemas almari dobi yang kat atas mesen tu ha..

aku kemas sambil2 memasak rituuuuuuuuuuu...lama dah.. tapi baru ni rajin nak cerita..
sampai dah 2 kali kemas dah lepas tu.. mohon insap aty ooii...  eeahh..macam lah korang tak biasa pulak keeeennnn...

sebelum korang tanya.. aku cakap awal2..tu almari ikea.. kalau nak tau jenis apa.. boleh tengok entry ruang dobi yang lepas2 aku ada cerite siap rega..




botol kosong selambak !! nampak tak..nampak nau tak mengemas nya kan..
kau tengok bahagian dalam tu.. ada lagi botol Dynamo kosong !!!! 

sapa sini sejenis perangai simpan botol kosong ? 
benar2 nya bukan lah perangai aku..tapi..ni perangai abah sado ko..die tak kasi buang.. kisah nya sebab nanti konon len kali boleh beli yang refill jer.. pastu isi dalam botol kosong ni lah kan.. lagi jimat katanya.. tapi.. masalah nya, setiap kali abah sado yang membeli.. dia akan beli jugak jenis botol macam ni..
sebab nya.. yang refill biasa kecik jer.. lagi jimat kalau beli botol besar terus kata nya tahan lagi lama..
memang laaaaaaa..!!! aku dah tau dah tu... tapi dah motip dia nak jugak soh jugak aku simpan botol kosong banyak2 ni kenapa..... huwaarrgggghh..

ok.. sebenarnya.. kau simpan sebotol pon cukup dah.. ni kau tunjuk nau kau yang tak mengemas kan.. hihikhik..  
bila dah langsung tak de ruang nak letak barang lain.. maknenya apa tu..

Jom lah kite mengemas...



memula..buang semua botol2 kosong.. penuh botol kosong jer lah dalam lemari ni ha... bukan kau nak guna semua pon kan..
in fact..sekarang aku tak simpan satu pon.. yang masih berisi jer lah aku simpan guna..tak kan tu pon aku nak buang puleekk..

kalau lepas2 tu..kata nak simpan pon..sebotol cukup.. tak yah sampai 5-6 botol sekali..
kau bukan bukak kedai dobi pon hokeh..



aku sejenis suka letak barang yang lebih kecik dalam bakul2 khusus.. lagi nampak kemas..dan senang nak tarik sekali gus jer..
ni bahagian kat dalam tingkat bawah almari
barang jarang guna.. saja simpan ke-dalam sikit.. sebab sabun2 yang hari2 guna nak letak depan..
so nak maksimakan penggunaan ruang.. kita letak lah bahagian dalam..



satu bakul aku letak pack2 refill.. biasa pack2 macam ni dapat free kalau beli benda lain..
atau kekadang..laki aku gi out station..nak basuh baju kat homestay ker[dia kalau dok lama2 out station amik homestay jer sebab ada mesen ada dapur bagai kan] jadi dia beli pack2 macam ni tuk basuh baju kat situ..
lepas tu.. gi out station lain..beli lagi.. cegitu lah perangai...

yang macam bekas sabun sunlight hujung tu..aku rasa aku beli masa ikut laki aku gi kerje out station awal tahun ritu kot rasanya.. dok hotel 5-6 hari..kat sana baru nak membeli..so beli lah yang tu..letak dalam bekas kecik yang selalu jual tuk cuci muka tu.. hahaha..

simpan tu sebab aku kat rumah ni kan tak guna jenis cecair.. so.. simpan jer lah..bila gi mana2 jalan dekat2 gi hotel ker..bawak lah tu.. refil masuk dalam bekas..





yang bekas ni pulak..  aku letak barang2 macam kau tengok ni lah.. takde lah jarang guna..tapi tak lah guna hari2.. gambar atas tu..ko tengok aku letak kat dalam kan.. tapi sebenarnya aku dah alih kan bekas ni kat tepi bahagian depan sikit sebab lebih mudah nak capai bila bukak lemari..tak yah aku nak kuarkan sabun bagai yang dok kat depan nya tu.. 

dan yang bekas sabun2 refill gambar atas tu aku letak kat bahagian dalam sebab yang tu lagi jarang guna dari kan bekas yang ni

kau paham tak.. tak paham takper..tak penting..
aku cerite jer.. sebab kekadang ada orang perihatin nau2...heheh

ada orang suka simpan bahan2 macam ni bawah sinki [dalam kc kat dapur]
aku tak galakkan yer... lagi2 untuk orang yang ada anak kecik..
bahan2 beracun atau chemical macam ni.. mohon letak di tempat yang tinggi dan susah di capai..
termasuk bende2 macam sabun2 tu semua..




ni sabun cuci lantai.. kosong nak habes dah masa ni..malas lak aku nak tunggu beli lain baru nak amik gambo..ada lagi sikit simpan jer lah dulu.. lepas tu habes kita tukar lain pulak.. suka tukar2.. lagi2 yang wangi2...

sabun cuci lantai ni MEMANG SENGAJA aku letak kat bahagian dalam hokeh..
sebab..pernah terjadi kejadian..aku macam leka2..masa nak basuh baju..TER-CAPAI sabun cuci lantai ni dan letak dalam mesen basuh  untuk basuh baju time tu !!! dah habes cuci..pelik kenapa bau cuci lantai.. hahaha.. jenuh aku basuh bilas balik 2 kali lepas tu..seb bek lah takde baju yang rosak..pheewww..

jadinya.. aku letak bahagian dalam.. risiko nak tejadi macam kejadian tu..kurang lah sikit kan..





so..ni dia bahagian depan [tingkat bawah rak] dengan sabun basuh baju yang kerap guna hampir setiap hari.. termasuk pewangi dan Vanish jugak



aku lupa nak amik rak bahagian tingkat atas almari.. tapi kaorang boleh tengok kat gambar atas tu..
nampak tak ada bekas2 jer tu.. 
bahagian rak atas ni 'lebih pendek'..maksudnya tak ley nak simpan bende2 tinggi..
sebab bahagian bawah dah amik ruang tuk isi bende2 besar..

aku share apa aku simpan kat atas tu..
bekas hijau ni..tak nampak dalam gambar sebab aku simpan bahagian dalam.. aku isi dan simpan pelampung anak2..
aku pon tak tau kenapa kau simpan kat sini instead of kat almari bilik tido anak2..atau dalam stor.. 
may be sebab, selalu kalau balik main pantai ker kan berpasir..kotor..
aku akan terus bawak ruang dobi sekali ngan baju mandi..tuk bilas kat sini..
tu yang lepas tu.. terus jer simpan kat dalam almari dobi.. dah terbiasa.. bila nak carik pon tau kat mana simpan.. instead of kat bilik anak2 yang asal ternampak jer soh tiup bawak main..stress mak lah..
simpan sini.. time nak guna jer baru amik bawak keluar..


dalam satu bekas lain.. aku simpan kain2 buruk..kain lap untuk kegunaan dapur atau rumah
tapi aku perlukan lagi bekas macam ni..sebab kain buruk yang nama jer buruk tapi tak buruk pon.. sebenarnya banyak..



yang ni pulak.. sponges basuh pinggan.. selalu memang beli bundle terus.. guna 1-2 jer.. selebih nya simpan kat almari dobi ni..

untuk yang mungkin tak tau.. ruang dobi ni sebelah dan sangat dekat ngan dapur basah yer.
jadi.. takde masalah pon nak simpan bende2 macam ni kat sini..
masih senang nak amik guna bila diperlukan..
ada orang jenis suka simpan dalam almari kitchen cabinet..
aku cuma nak maksimakan penggunaan ruang.. tu jer..



bahagian atas ni jugak.. yang dalam2 tak nampak.. simpan getah2 pipe mesen.. beli panjang sangat.. potong ada lebih tak kan nak buang.. simpan jer lah dalam ni.. tak besar mana pon.. 


takde apa yang menarik..takde fancy2 items pon macam umah omputeh tu.. bukan tak suka.. tapi.. aku malas nak membeli lagi.. pakai barang apa yang ada jer.. bekas pink tu pon kalau ikutkan aku suka putih.. tapi..macam aku cakap..pakai jer lah apa yang ada..sampai mereput.. hahaha..


ok..dah..gi sambung keje..







AGENT DIPERLUKAN  DENGAN MODAL SANGAT RENDAH DAN 'TAWARAN PAKEJ JAMINAN' PRODUK BOLEH DIPULANGKAN JIKA TIDAK DAPAT DI JUAL DALAM TEMPOH 36 HARI SAHAJA !!




SUSU KAMBING ETSUMELL DENGAN KHASIAT OAT DAN DHA DAN MAKANAN SUNNAH !! 

BUKAN SETAKAT SEDAP..TAPI BERKHASIAT !!!


DAPATKAN SUSU KAMBING ETSUMELL HARGA KASIH SAYANG SEKARANG !
UNTUK TEMPOH MASA TERHAD JER YER

WHATS APP +6011-23451742 SEKARANG !!