Tuesday, December 12, 2017

beli langsir baru kat Sarah Hughes Globe [Globe Silk Store] KL waktu sales berbaloi ker idak ?





 sejenis happy lain macam bila dapat beli langsir baruuuuuuuuuuu....


aku dah lama tak beli langsir taaawwww..uhuhuksss... 

sekarang konsep nya..pakai langsir sampai mereput baru tukar..gitteewww...

tu pasal kalau nak beli.. beli yang elok terus.. kain elok lah maksud nya..

ada orang tukar langsir setahun 2-3 kali.. or at least sekali..time2 nak raya.. macam aku.. tengok mud laaaaaa.. ada masa kerap gak tukar langsir..ikut tema..hahaha.. tapi baru2 ni.. memang lama tak menukar langsir.. langsir kat ruang tamu tu pon.. dah 2 kali raya chuollss.. plan nya memang raya baru ni nak tukar.. tapi.. tak sempat pikir.. mesen jahit pon rosak teruk..mesen antik pulak kan.. jenuh hantar repair..guna sekali dua..rosak balik.. lepas tu time2 nak raya baru nak pikir nak menempah langsir bagai.. memang tak la kan orang nak amik.. 

seb bek la ritu beli langsir helok... sampai sekarang pon masih tak jemu pandang..eehh.. ahahaha.. tak reput.. tak nampak buruk langsung pon... tapi raya tahun depan..walaupon tak buruk sekalipon nanti..aku tetap nak tukar langsir baru.. heheh..saja nak tukar langsir kaler lain pulak lah..











tu aku ter-paling suka kalau blogger Kak Moon update kat blog dia Sarah Hughes Globe [Globe Silk Store] buat sales ! sebab waktu tu lah kau boleh dapat kain yang berkualiti gilers..kain mahal orang kata.. tapi dengan harga yang murah.. sangat murah.. bayangkan dari beratus2 semeter tapi time sales tu jadi puluh2 belas2 hengget jer per meter..

orang pernah cakap "eleeeyy.. sebenarnya dia dah mark-up giler2.. pastu konon2 turunkan harga murah..cakap buat sales..sedangkan memang rega nya murah.."

for me..NOPE..and sila percaya... memandangkan aku sejenis rajin beli kain langsir dari zaman muda mudi dulu..[lebih tuk rumah family aku.. or tuk rumah sewa aku masa bujang..] sikit pengalaman dan dah biasa dan kenal beberapa jenis kain..insyaa Allah aku boleh tau kualiti kain tu setanding harga atau tak... [dengan sikit2 perngetahuan jer lah] eaahh dulu mak aku.. cushion kecik2 tu pon soh aku carik kain tempah..nak matching2 ngan langsir kata nya.. heh..

so biasanya.. aku tau lah sikit2 jenis2 kain yang lawa tuk nampak helok terletak bila jadi langsir bagai.. tuk buat alas meja makan kain apa.. nak buat sarung bantal kain macamana.. dan..sejenis aku suka nau survey2... jadi tau lah kan sikit2 price range ker.. kain macam ni ada kedai situ ker idak.. jenis kain ni ada kat kedai ni ke tak....n paling penting nak carik macam yang aku nak.. or nak kain helok..tapi harga paling rendah antara banyak2 kedai.. hahaha... so selalu satu langsir yang aku nak or bayangkan.. mesti akan pergi sampai 2-3 or lebih kedai..  
and in fact.. dulu pon.. aku biasa beli kain langsir kat sini..kat Globe ni ha..aku pernah cerite pon dolu2 5-6 tahun lepas..[dulu2 rajin meng-update nya lain macam] dan aku jugak tau..certain jenis kain memang harga agak mahal.. biasanya aku akan datang sini [and a few place lagi] kalau nak carik jenis2 kain tertentu sebab lebih banyak pilihan yang cantik2.. dan berbaloi..
so sebab tu.. aku tau lah bila kak mun kata sekian2 jenis kain turun harga sekian2.. dan harga tu memang murah giler berbanding kualiti dan harga asal nya..mohon percaya.. hahaha.. tapi aku serius ni tau.. aku ngah sharing ngan korang lah ni sebenarnya.. aku bukan saja2 nak up.. tapi aku nak korang tau.. yang ianya berbaloi kalau korang kata nak langsir mahal tapi dengan harga murah..giteeeeewwww...

eeahh.. kain helok yang aku cakap pakai kat ruang tamu dah nak masuk tahun ke-3 tak bertukau tu.. beli kat sini gak lah tu.. beli time sales.. tapi time tu..harga tak serendah yang kali ni.. kali ni..lagi sales kaw punya.. 

bayangkan.. kain Upholstery dari beratus2 semeter jadi Rm 10 hengget jeewww..!!! korang tau tak kain Upholstery tu kain macamana..??






 ni contoh kain Upholstery [aku amik dari blog Kak Moon sendiri] nak kasi korang bayangkan..


Kain Upholstery ni jenis kain tebal dan berat tau.. jenis tahan lasak.. jenis bila pegang tu ada texture.. dan jenis berkualiti..contoh macam kain velvet baldu tuuuu... biasanya kain jenis macam ni orang buat sarung sofa.. wing chair ker.. atau kerusi meja makan tu.. dan trust me.. kain ni.. memang jenis berkualiti dan tahan lama.. 

so.. bila kain ni jadi Rm 10 hengget jer.. rugi laaaaaaa kalau tak nak beli...

aku jujur ni... rm 10 hengget tu.. memang murah giler yer untuk kain jenis Upholstery.. kalau kata nak repair sarung sofa kau.. waktu ni lah berbaloi beli..
dan waktu sales kat Sarah Hughes Globe  ni.. jangan la pikir yang murah2 korang tengok tu tak berkualiti atau memang nampak murah..or rasa tipu ke atau kain tak besh yang di keluarkan.. tak.. mengikut pengalaman aku shopping kat sini masa sale yang kak mun ni buat.. memang betul kain2 nya yang cantik2..kain mahal2.. kain helok..

kalau tanya berbaloi ker tak.. aku jamin insyaa Allah korang akan rasa berbaloi..







ni kain velvet.. tebal..berat.. tapi tak keras..yang sofa jenis2 kat rumah aku nih..kain2 macam ni lah guna.. kain cantik.. 


aku nak tukar sarung sopa ke hapa tetibe sibuk nak membeli jugak nih..??

haha.. tak lah.. aku beli kain tu untuk buat langsir..


mesti lah boleh.. tapi.. kene pandai carik jenis kain jugak yer..kain tuk langsir tak boleh terlalu keras..sebab nanti langsir tak flow.. since kain jenis Upholstery ni jenis tebal n keras..sebab nak buat sopa kan.. and ada jer banyak pilihan kain yang sesuai tuk buat langsir..n sopa jugak.. which is bukan lah terhad tuk buat sarung sofa semata.. 
jadi kene pandai2 pilih.. macam kain velvet atas gambar aku share tu contoh nya..pon cantik..buat sarung sofa lawa.. buat sarung kusyen lawa.. buat langsir pon sesuai.. aku suka kain2 tebal-tapi-tak-terlalu-tebal.. aku suka material kain tuk langsir yang berat.. dan tak nipis.. sebab aku nak langsir aku beralun jatuh dan tersusun cantik dan lipatan nya kemas.. kalau kain ringan2 nipis.. nanti kembang2..kalau tak ikat lagi lah.. terbang2 angin kipas..haaa..pernah tengok tak.. 

cuma nya.. kain tebal2 ni.. berat2 macam yang aku tunjuk tu..nak pasang pon jenuh.. huhu.. berat lenguh tangan kau tunggu nak sangkut satu2.. kalau sikit2 sekeping-dua tak rasa sangat.. lagi kalau jenis langsir bidang 60.. kau jahit dua cantum 2 keping macam biasa aku buat tuk tingkap besar2.. walaaa.. senget bahu kau sangkut masa nak pasang tu.. 

dan lagi satu.. tak boleh pakai yang rail langsir aluminium/besi ringan nipis tu.. kalau boleh pakai pon.. mungkin sekejap jer.. kalau drill tak dalam.. wall tebuk tu pon boleh pecah dan langsir 'runtuh' aku panggil.. anak main2 kat situ pon boleh jadi jugak..aku ada pengalaman macam tu dulu.. 
tapi kalau kata nak pakai rail ala2 besi tu gak.. pastikan pakai lebih 2 pin pasang kat rail tu untuk tampung berat langsir.. contoh kalau rail panjang.. pakai lah 4 ke 5 pin.. kalau tak tercabut runtuh langsir kau.. boleh melendut rail tu hokeh.. dapat imagine tak aku cakap ni..?

aku prefer pakai penyangkut langsir jer kayu jer.. lagi kuat.. tau tak kayu yang ada gelung2 cincin tu.. sama jer konsep nya.. kat rumah aku ni..semua pakai jensi tu jer atas bawah..langsir berat tak berat..pakai jer.. tahan lasak sikit.. lagi2 bila anak main nyorok2 kat langsir..pheeeww... 

  


tukang bayar.. ahaakkss..




lepas dah balik tu.. baru terpikir.. kenapa aku tak beli langsir bilik tidur kiterang sekali...huwaaaaaaaaaaaaaa..dah lah sales ni jarang2 nak ada yer..

aaaaaaaa... lupa nak bagitau.. sales ni bukan sepanjang masa tau.. untuk tahun ni.. baru 2 kali buat.. tu pon 3 hari jer.. dan malang nya..masa aku cerite ni.. sales tu dah lama berlalu.. nak 2-3 minggu lepas dah... aku pergi sehari sebelum qaleef sunat ritu..tak sempat nak share laju2 kat korang.. 
korang kalau nak tau lagi kot bila di buat.. cer follow blogger Kak Moon.. dia akan update kat blog n ig die lebih awal sebelum sales tu.. dan die memang buat khas tuk pembaca2 dan followers dia tau.. 

dan aku sharing panjang2 ni sebab aku nak korang tau pasal ni jugak yer..


aku harap 2-3 bulan sebelum raya ada lagi sales ni.. nak beli tuk langsir ruang tamu.. ritu tak beli..sebab tak pasti nak pakai kaler apa... tapi nyesal pon ada gak ni.. tak tau lah next sales dapat lagi dak rega Rm 10 hengget ni.... 


tu jer nak cerite.. langsir nya dah siap pon.. dah pasang pon.. aku ada share kat IG.. tapi untuk ruang mana.. aku tak bagitau lagi.. saja nak teaser lama-lama...hahahaha...[gelak evil] 

macam korang heran pulak kaaaannn...






fine....