Saturday, December 09, 2017

pengalaman pertama kali jaga anak sunat yang penuh dramatik...



Qaleef dah sunat..!!!



eeaahh.. dah basi dah cerite sebenarnya.. 
dah 2 minggu pon.. minggu last sekolah.. awal cuti ritu - 25 November 2017- qaleef dan setel sunat..

ni..dah masuk 2 minggu dah ni ha...
qaleef pon dah ok.. cuma masih belum betul2 baik.. tapi kire dah ok dah lah..boleh pakai suar ikut jalan..cuma tak ley lasak2 sangat... 

sebenarnya.. nak cerite pasal pengalaman menjaga budak sunat fes time ni.. yang aku ingatkan sebelum ni.. tak lah susah mana.. tapi ya hampun kau.. jaga diri sendiri berpantang beranak czer.. lagi senang hokeh !!! hahahaha.. serius ni tau...

tapi tak lah susah giler.. tapi tak lah senang macam aku bayangkan.. ingat jaga gitu2 jer.. maksudnya..jaga makan jer ker.. n pikir bendalah tu kering gitu2 sendiri jer.. sehari dua ok dah.. tapi tak rupernye.. remeh nak jaga..nak pastikan kering setiap masa.. tak kene infection.. pastikan tak nanah darah atau luka teruk.. bila nak bersihkan tu pulak.. pon bukan boleh tonyoh2 lap2 macam tu jer.. kene penuh kasih sayangk jugak yer.. ahahaha... 

walaupon aku ada pengalaman handle adik2 lelaki.. tapi.. aku tak ingat pulak kalau aku pernah jaga masa time adik2 aku bersunat dulu2.. aku rasa mak ayah aku yang handle kot.. tapi ada gak lah aku ingat aku bising2 kat adik aku dok telanjang bulat kat rumah tak nak berbungkus melasak main berangin jer time aku nak pakai elok jer tertengok.. negri gak oooii.. and aku rasa... macam... tak lah susah pon tengok mak pak aku jaga adik2 aku tu..kemahen lasak aku tengok nya masing2..cepat pulak tu baik nya..
tak macam masa aku handle dak qaleef ni.. huhu.. aahh.. tapi.. nak bagitau..maybe jugak sebab qaleef ada masalah 'buta'.. jadi progress dan proses tu agak lama dan lebih susah nak handle..aku tak tau pon pasal hal ni..sampai lah dokter tu bagitau.. dia macam ibarat 'tak nampak jalan' macam tu.. dan amik masa sikit masa proses bersunat tu.. fes time aku dengar.. dah lama tu.. bila ayah aku datang ziarah qaleef tengok.. die sendiri pon terus tau anak die problem buta tu.. orang tua ni.. dia tau lah acaner nak atasi masalah dari awal.. aku pulak takde la nak bagi2 tau ke hapa.. hahaha.. 

kalau nak tau.. masalah buta ni jadi kat budak yang bersunat ni terjadi pada 95% budak zaman sekarang - tu yang dokter mudim tu bagitau lah.. dan tak tau apa punca nya.. cuma ayah aku cakap.. orang dulu2.. tau nak tengok acaner.. bende ni tak lah menakutkan.. tapi proses masa nak sunat dan tempoh masa nak healing tu akan jadi lebih lama dari pada biasa.. instead of yang biasa2.. sehari dua dah baik boleh naik beskal kata nya.. tapi dak qaleef.. makan minggu gak lah.. dan kene kerap gi dressing bagai.. dia tak lah bentan ker menanah ke hapa.. cuma lambat baik.. itu jer.. dan luka nya tu pon lambat kering.. kene selalu bersihkan.. 

masalah buta ni pon bukan pasal faktor umur bagai.. sebab ada jer budak 9-10 tahun pon kene masalah buta ni.. tapi bende ni boleh di atasi.. yang di bagitau..3-4 bulan sebelum kata nak sunat tu.. kene urut sikit nak kasi bukak..macam tu lah.. selebih nya.. cer ko rujuk doktor bertauliah yang mahir pasal hal ni.. tanya.. ok ker tak tuk sunat waktu tu..macam kiterang haritu.. dokter ada ajar cara nak tolong 'bukak'.. macam qaleef..sebab kiterang tak tau.. tapi lepas ni dah tau dah lah..so harap2 masa shaquille nanti lebih baik keadaan nya.. jenuh gak oooii bila kene hadap problem 'buta' ni ..serius.. seb bek lah sorang jer sunat hari tu.. hahaha.. kalau 2-2 kene hadap problem buta ni.. memang extra sabar dan kerje gak lah nak uruskan.. 
tu kalau ada orang kata nak tunggu buat serentak abang adik.. sebab kata nak senang mudah kerja.. sila lah pertimbangkan balik hokeh... ada kawan aku..anak serentak dua orang buat.. dia jaga sendiri pulak tu sorang2..mengadu penat nya dia cakap lain macam.. dengan malam2 tak boleh tido lepas sorang..sorang lagi panggil.. lagi2 2-3 malam pertama tu... aku dapat bayangkan..! aku yang sorang ni pon... dengan keadaan takde pengalaman.. tak tau nak buat acaner.. memang agak mencabar gak lah..tak dapat bayangkan shaquille nanti acaner pulak.. die tu lagi banyak drama tu.. ahahaha.. gelak dulu..nanges tu pikir kendian.. heheh..

macam qaleef.. kebanyakan masa abah sado yang uruskan.. aku macam tak berapa berani sangat..lagi pulak geram sikit ngan dramatik si qaleef tu.. tapi siang2 abah sado gi kerje.. pagi2 tu aku lah kene dok hadap dia kencing tunggu..lap semua.. dah la dak qaleef takut nak kencing.. sebab ngilu.. kau dok hadap dia punya drama tu... aaiihh...mandikan lagi..tak ley kene air kat tempat tu.. qaleef pulak asyik tak nak jer.. tolak2 aku.. sebab takut.. melambatkan kerja aku.. nak uruskan dah shaquille lagi kan.. pastu kene sentiasa pastikan kering kat tempat tu.. masa nak kering tu.. memang teruk gak lah keadaan kat tempat tu..ngeri gak lah.. aku nak cuci tu memang seriau.. qaleef melalak2 bagai.. abah sado jer kental sikit hati nya.. hahahaha.. kalau aku.. lap2 sikit jer.. hari2 hantar gambar kat dokter mudim yang buat tu tanya ok ker tak.. sebab aku tengok macam ngeri jer.. tapi dokter kata ok jer.. healing proses cegiteeeww...memang normal tuk budak yang ada masalah buta..bagi die biasa lah.. bagi aku yang tak biasa ni.. gelabah gak lah kan... last2 redho jer laaaaaaa..... 

ada dalam group [sebab sunat ramai2 dalam satu program] yang ok jer.. maksudnya..anak nya takde pon macam tu.. tapi ada yang anak dah seminggu pon masih terbaring sakit dan basah kat tempat tu.. ada yang bentan menanah bagai.. lagi ngeri aku baca.. tapi.. bende ni bergantung pada keadaan budak tu [lagi2 kalau ada masalah buta] dan bergantung pada badan budak tu sendiri.. cepat ker lambat ker.. tengok kekuatan dia lawan.. macam qaleef manja2.. addooyyyy... bertambah lah jadinya kan... 

qaleef sendiri 2 kali dressing.. bersihkan darah2 ke hapa yang kering kat tempat tu..yang kiterang macam risau sikit lah nak buat..hahahaha..lagipon menyakitkan.. baca gak pengalaman orang lain.. ada budak.. 'luruh' sendiri..tak yah nak sental2 sangat pon.. ada pulak jenis anak tahan boleh lah bersihkan sendiri.. agak menyakitkan lah.. tapi jenis tahan tu.. lagi2 yang mungkin dah besar sikit..lebih pada pasrah..dan macam qaleef.. memang kiterang bawak jer ke klinik biar dokter buatkan.. qaleef tu.. nak lapkan lepas kencing pon seksa aku nak buat.. ni kan pulak nak kene 'sental'... haaiihh..kos buat kat Klinik.. aku buat kat PMC sungai Buloh..-sebab mudim yang sunatkan dia kat situ- dalam rm 90 untuk 2 kali..[tapi sekali jer dressing.. kali kedua just letak ubat] kali ke tiga pergi klinik kat rumah ni jer..kali kedua dressing.. Rm 90 sekali ubat antibiotik bagai.. so korang tau lah bajet tu acaner nanti.. ada orang rasa agak terbeban lah jugak lagi dia buat 2 anak serentak.. sekali dressing dia kata kos rm 100 lebih.. nak kene buat 2-3 hari sekali yer.. bukan seminggu-dua yer.. 
kalau anak cepat baik.. atau baik sendiri..takde masalah infection bagai.. atau macam qaleef masalah buta ni.. takde lah extra cost.. tapi.. aku share ni.. so korang tau lah sikit sebanyak.. 


semua ni lebih pada pengalaman lah.. nanti time2 shaquille.. dah tau dah lah acaner nak buat handle.. apa yang patut di sediakan.. dan tak lah bile fes time tengok tu panik semacam kan.. 






share sikit kenangan2 masa sebelum berkhatan tu.. kiterang joint program reramai kat masjid rumah ni.. yuran Rm 150 seorang.. sama jer ngan kat klinik.. cuma nya..kat sini buat reramai dan macam2 aktiviti..seronok lah sikit.. 
yang ko tengok gambar ni.. masa perarakan kat jalan besar..siap kompang meriah ! tak lah jalan jauh.. pusing masjid jer.. 


muka ada happy.. sebab tak tau apa yang bakal di hadapi.. muwahahahahaha..

tapi bagus jugak.. sebab kalau dia tau.. dia akan takut dan mungkin tak nak..
aku tak rasa ada budak tau nak prepare mental dia tuk lebih bersedia kalau tau sakit nya sunat ni acaner.. heheh.. sebab ada budak umur besar..10-12 tahun..dengar cerite..kemahen meraung cakap "mati la aku..mati lah aku...!!!" masa proses nak sunat tu..orang kat lluar lah dengar.. abah sado sendiri kata.. ada budak mengucap berzikir kuat2 bagai nak rak "allahuakbaaarrrrr !" puluh kali kuat2 macam nak bertempur di medan perang.. giteeewwwww...
tu budak2 dah besar yer.. sebab derang tau apa yang akan di lalui.. tapi TERPAKSA lalui.. 

dan kalau korang nak tau.. qaleef sendiri yang nak bersunat ni.. die sendiri yang cakap..die nak sunat..so.. kiterang terus daftarkan jer.. dia baru 5 tahun lebih.. dan dia tau sunat tu akan 'potong pupun' dia.. cuma mungkin dia tak tau yang proses tu sangat menyakitkan.. tu jer.. huhu...

lepas sunat tu.. dah balik rumah..berlinang air mata.. tanya kat aku "mama.. kenapa sunat ni sakit sangat?" nanges2..aku tergelak nak jawap.. haaaa.. baru kau tau kan..baru teringat nak tanya.. hahahahahaha...  baru sibuk nak tanya "kenapa qaleef kene sunat" sedangkan.. sebelum tu.. aku tak pernah pon suruh dia sunat bila ke hapa.. tak pernah cerite pon pasal hal2 sunat ni.. tapi die yang tahu sendiri yer.. dia tau proses sunat tu acaner.. dan ingat tak aku cerite.. dia kata dia nak sunat sebab nak jadi dewasa.. nak jadi budak 6 tahun.. aku tak pasti nak cakap pikiran dia tu matang atau naive.. tapi.. sebagai mak.. aku just follow the flow... walaupon tak rasa seawal ni nak sunatkan dia.. but since die sendiri dah ready secara zahir.. so.. kite sunatkan jer lah.. selesai dah sorang pon ...





ni lah part yang abah sado nak kan sangat anak die merasa nih.. mandi reramai ngan air bomba !! kalau dulu2.. mandi air sungai berendam.. sekarang mandi air bomba pon ok jeeewwww... merasa lah semua ni.. kalau ikutkan aku.. gi klinik jer.. cepat setel nya.. heheh.. tapi.. abah sado nak anak lelaki nya rasa.. adik2 aku sendiri pon buat kat klinik jew.. abah sado sendiri pon cakap die tak lah rasa semua ni pon.. tapi memang seronok lah bila boleh kasi pengalaman pada anak macam ni..







nampak tak ada yang besar2.. kat AJK program.. ada umur 12-13 tahun jugak.. takde masalah.. cuma kata nya 'liat' sikit lah.. sebenarnya.. kalau ikutkan.. takde pon masa2 khusus yang seuai umur berapa anak kite boleh sunat atau tak.. cuma ada islamic docter pernah aku dengar dia cakap.. seelok nya masa bayi..seawal kelahiran.. dan takde masalah.. even baru2 ni aku jumpa kawan mak ayah aku dokter.. dia cakap cucu2 die semua sunat lepas kelahiran lagi mudah nak jaga dan lebih cepat baik..

aku pulak pikir.. baby lagi susah nak jaga sebab die kan kencing bepampers lagi.. tak ley nak perap2 dalam pampers sebab kasi cepat kering..kan kan kan..pastu macam kesian jer sakit..  tu aku pikir lah.. yer lah..dah tentu lah aku kurang pengetahuan..dan tak teror bab perubatan ni..  maybe orang yang memang mahir tu.. prefer tuk sunat seawal kelahiran.. tau nak handle.. so aku prefer tuk buat besar sikit..
macam qaleef ni pon orang cakap agak awal.. [5 tahun lebih].. tapi masa program ni.. ada lagi muda tau.. 4 tahun dah sunat.. in fact.. adik aku sendiri dulu.. umur 4 tahun bersunat.. buat sekali ngan yang 2nd last 6 tahun.. cegitu lah..  kalau yang besar2 tu pulak..kelebihan nya pulak derang lebih pandai jaga sendiri.. orang kata lebih cepat baik.. yer lah dah besar sikit kan..pandai berdikari.. pandai lah nak mandi lap sendiri..kencing lap mana patut... ni macam qaleef.. kemahen takut setiap kali aku nak bersihkan lepas kencing..tetap kene bersihkan..pakai wet tissue.. lepas tu lap pakai tisu kering.. kotor najis tu boleh infection kalau tak jaga.. 
lepas mandi aku biar jer menganga kene kan kipas lagi cepat kering.. tapi ada bahagian2 bawah tu tetap kene pastikan..sentiasa kering.. sebab tu kawasan lembab.. ada benang ikat kat situ...hisshh..






lepas mandi tukar siap2 pakai kain pelekat..kain abah sado siap gi alter kecikkan 2 helai khas tuk qaleef... lepas ni boleh pakai gi mesjid.. pastu adik nya pulak pakai.. n simpan buat kenanga.. eahh.. mak2 sangat ni tau.. hahaha..

 baju hijau tu masjid bagi tuk program tu.. 


tengok turn qaleef nombor 72... daripada 85 yer... punya lah lama nak menunggu turn...pheeewww..
abah sado lah ni bertangguh2.. banyak kali aku soh gi tengok kat masjid besar tu... selalu kalau die ada pergi surau kat rumah ni jer.. kalau time jumaat pon.. dia asyik lupa nak tengok.. sudah nya.. masa pergi tu.. dah nak penuh... rezki gak lah.. tapi banyak lah turn nak menunggu tu.. redho jer lah... 



ni masa tunggu turn ikut turutan number.. tengok..kecik jer dak qaleef kan.. hahaha.. masa ni dia ok lagi.. gelak2 main2 lagi.. sebenarnya masa tunggu turn.. banyak jer aktiviti.. melukis mewarna bagai.. even budak2 tu pon haven gak lah kat ruang menunggu tu macam2 makan gula2 semua di sediakan.. amik hati giteeeewww...



ni bilik sunat tu.. kat dewan masjid tu.. di kendalikan dokter dan pegawai2 perubatan dari Hospital Sungai Buloh... ramai lah.. 



ni masa sunat..enjet bius dulu.. sekarang pakai laser jer.. tak tau lah aku tu.. huhu.. ada jer lagi yang masih pakai kadah lama.. kat kampung2 ada lagi.. ada jiran jauh aku cakap..die prefer tuk pakai kaedah lama.. balik kampung tuk buat sekali ngan sepupu2.. aku pon tak tau sangat apa kelebihan kekurangan nya.. cuma cepat lambat jer lah proses nya tu.. pakai laser lagi cepat.. dan lagi satu.. pakai kaedah lama tu ada sarung2 bagai.. lepas tu kene bukak benang ke hapa.. aku tak berapa pasti.. tu yang jiran tu bagitau lah.. 

qaleef masa ni abah sado yang temankan.. tengok proses.. tapi die pon tak sanggup tengok..siap kata nak pitam bagai.. hahaha... qaleef menanges2 boleh tahan jugak lah sepanjang tempoh proses tu.. sampai lah balik rumah..sayu lak tengok anak kesakitan cegitu.. sampaikan tetibe ter-janji akan tunaikan permintaan dia..hahahahahaha.. pandai lak tu tuntut..




tido pon kain tergantung 2 hari..kiterang gilir2 temankan dia tido kat bilik dia.. tu pon lasak tido nya.. tengok2 tido peluk bantal kau.. huhu.. malam tu tak rasa.. esok pagi bangun baru ngadu sakit...huhu... ada bagi ubat tahan sakit dan ubat bengkak.. kene makan setiap 8 jam..

hari ke-3 dia dah boring.. nak lepak kat depan tengok tv.. so biar jer lah menganga berangin.. hahahaha.. 


sepanjang2 tu memang layan macam raja lah.. makan berhidang.. berdukung bagai..seb bek lah kecik lagi.. qaleef ni memang manja sebenarnya.. lagi2 kalau sakit.. 

qaleef pantang makan jugak.. risau lah aku kot jadi nanah satu hal pulak melambatkan proses nak sembuh.. nyeksa budak tu lagi ada..huhu.. 
masa gambar ni aku buatkan sup ikan merah.. ada hari aku buat singgang/bening.. pakai ikan putih.. macam orang pantang beranak jugak lah.. ada masa bubur.. jer.. pagi2 roti bakar.. biskut lemak cicah milo petang2.. macam orang pantang tuuuuuuuuu.. telur paling elakkan.. tapi qaleef takut sangat nak minum air.. sebab die takut nak kencing. sampai kene paksa sebab dehydrate la kan tak minum air.. sampai kering2 bibir.. part ni geram sikit lah.. nak soh kencing pon tahan2.. sampai ada masa tak sempat nak kejar kan ke toilet dek kerana tahan2 sebelum tu.. dia ngilu... nak lap tu pon dia takut.. tu sanggup die tak nak minum air.. aku memang kene pastikan die minum kerap.. air kene tersedia.. lagi satu.. kurangkan minum air manis.. nak kasi luka cepat baik.. tu salah satu cara nya.. jangan pulak korang tak kasi minum langsung macam orang beranak tu.. orang pantang beranak pon kene minum air lebih tuk badan.. ni kan pulak bersunat yer.. tak kembung atau berair pon yer kat situ.. kalau dokter tau.. memang marah derang tau.. [sebab ada aku baca pasal hal ni] sedangkan budak2 kalau kurang air..akan memudaratkan..akan ada kesan lain pulak seperti demam... so beragak2 lah pantang tu pon tau.. 




alhamdulillah.. selesaikan dah urusan sunat qaleef... dia pon dah bertambah baik.. lasak2 tu tak lah lagi.. tapi dah cergas lah boleh main..naik turun tangga macam biasa.. tapi ngilu2 tu masih ada.. cuti sekolah panjang ni.. tak kemana pon lagi.. kesian gak anak2 terperap.. tapi nak buat acaner kan.. dah nama nya sunat.. tunggu baik nanti baru balik kampung n pergi bercuti dekat2.. isnyaa Allah.. ada janji nih nak kene tunai kat qaleef...