Wednesday, December 27, 2017

#JalanjalanLEGOLAND [part 1] - aktiviti dalam Theme park Legoland


Dah nak penghujung cuti sekolah.. baru lah merasa dapat berjalan... huhu..laki mak bizi..pulak tu.. awal2 cuti ritu qaleef sunat.. lambat lak tu baik nya tuh.. walaupon jenis tak suka berjalan time coti sekolah sebab ramai orang.. dan semua akan jadi mahal nanti.. tapi.. sebab kesian kat anak2... lagi2 shaquille yang terperap jer tak gi mana2 kene teman abang nya berpantang.. cuti sekolah panjang pulak tu.. so.. abah sado plan awal mintak cuti lama sikit bersambung ngan cuti kismas.. kiterang nak gi bercuti jalan dekat2.. dan balik kampung Johor terus lepas tu.. 

kalau kau tanya aku suka bercuti ke mana.. harus lah aku nak pilih pulau or pantai jer memanjang.. hahaha..

tapi mengenangkan anak2.. aku carik tempat macam theme park ker water park ker..

memula nak stay hotel area melaka yang ada hotel+water park tu.. tak ingat lak apa nama nya.. kire sejalan lah kan ke johor tu.. kire plan.. gi melaka dulu.. lepas tu terus kan jer balik kampung..tapi hotel penuh..nak booking seminggu sebelum tu dah.. tapi tau lah cuti sekolah kan.. aku rasa orang booking sebulan sebelum kot.. huhu.. survey 2-3 tempat pon sama.. lepas tu aku siap2 carik sampai ke pantai2 area Johor.. siap survey ke pulau2 hokeh.. hahaha.. mula lah aku terpesong tu...aku tengok chalet2 kat Pulau memang cun2... aku sukaa..!! tapi lepas sedar diri.. plan cuti tu untuk anak2 yang masih kecik.. qaleef pulak asyik request beribu2 kali nak ke Legoland tu.. so.. senang cerite.. pergi situ jer lah.. dekat Johor dah pon kan... yang penting anak2 seronok.. 

aku tak plan nak gi Legoland seawal ni.. which is seawal qaleef 5-6 tahun.. dan shaquille belum pon 3 tahun.. sebab aku baca review.. budak besar2 tu tak banyak bende boleh main kat dalam tu nanti.. tapi aku pikir2.. kalau tunggu 2 jenis budak tu besar sikit.. lama lagi..!! pulak tu kang tetibe aku beranak kecik lagi.. nak tunggu berapa lagi pulak ko kan.. hahaha.. anak kecik lagi aku malas nak berjalan tempat2 cegitu.. leceh..panas2 tu kan.. so.. pergi jer lah... main tak main tu kendian lah pikir.. 


dan seminggu sebelum tu jugak.. dak qaleef gigih kire berapa hari lagi nak pergi.. excited naw2.. aku dok cakap abah sado.. kalau tetibe tak jadi pergi tu.. tak tau lah nak cakap apa kat dia.. huhu.. awal2 abah sado mintak cuti awal.. kiterang sengaja nak pergi time weekdays.. sebab nak elak terlalu ramai orang..

awal2 pagi dah gerak...budak2 mandi kat RnR jer chuolls... sampai Legoland ngam2 kol 9 pagi..time cuti sekolah.. kaunter ticket bukak awal.. dan kau boleh masuk seawal 9.30 pagi..

kiterang parking kat car park yang di sediakan.. Rm 10 per entry.. tapi jauh giler nak menapak dari parking ke kaunter masuk Legoland tu.. peluh tiah jugak lah... pheeww... 



dah ramai orang beratur walaupon masih awal..kaunter bukak banyak.. tapi setiap satu tu deal amik masa yang lama.. tu yang slow jer tu.. 

pasal harga ticket..aku macam pening2 sikit..sebab korang mungkin akan dapat harga2 yang berbeza bila korang survey kat web2.. kat review orang lain.. even kat page Legoland sendiri.. aku sendiri pon masa dok carik2 tu.. pening gak..ada aku pernah baca.. derang dapat semurah Rm 140 jer yer untuk ticket COMBO.. which is untuk theme park + water park.. murah giler hokeh kalau dapat harga tu.. aku carik2.. tak dapat pulak.. hahaha.. kalau nak beli online pon guna m2u tolak 20% pon paling kurang dapat rm 160.. ok gak lah..tapi..tu kene beli 7 hari awal.. kiterang tak dapat beli seawal 7 hari sebab last minute baru plan nak ke Legoland tu sebab tak tau nak gi mana dah.. hahaha..
so.. walk in jer lah.. beli COMBO TICKET theme park + water park terus.. kiterang ada 1 vouchet free tuk kanak2.. tapi free tu beli ticket dewasa pada harga normal.. shaquille pulak bawah 3 tahun.. so.. free tak yah bayar.. jimat dah lah kat situ.. so kiterng just bayar 2 ticket dewasa tuk COMBO TICKET dan anak2 free.. bayar guna debit Maybank2u.. dapat discount 20% lagi.. ok-laaaa dari kan takde...huhu 


ni masa beratur nak masuk pulak.. ada aku baca review.. derang tak cek bag.. tapi ada yang aku baca.. derang cek.. so makanan luar..tak boleh bawak masuk kecuali air mineral or susu anak.. maybe tengok crowd waktu tu kot.. macamkiterang gi time weekdays.. khamis.. derang sempat jer nak cek bag satu2.. aku prepared jer biskut2 tuk anak2.. tapi aku selit2 dalam2.. dan letak bawah stroller.. sebab aku tengok derang tak cek details pon.. derang just cucuk2 sikit jer dalam bag.. dalam slig bag aku pon ada jer roti krim 2 ketul.. derang nampak sebab aku saja tak sorok.. tapi lepas kan jer..tak strict kot.. cuma nya.. korang pon kalau dah bawak bende2 macam tu..pandai2 lah jaga jugak.. jangan lah buang sampah merata2.. sama2 jaga..  

kalau gi tempat2 macam ni...aku memang akan prepared biskut2 roti2..yang ringan2 tuk anak.. bawak mineral 2 botol besar.. dan air kotak milo anak2.. satu hari suntuk dalam tu memang tak ley cover lapar ngan makanan macam tu.. tapi.. aku tau dalam ni agak panas.. dan akan mudah penat..jadi memang saja aku nak bagi anak makan biskut manis2 macam orea or chipsmore.. and air milo nak kasi anak hyper main dan seronok enjoy dalam tu..  aku tak nak dah bayar mahal2 masuk dalam ni tetibe anak buat perangai takde mud bagai... hahaha.. lagi2 risau kan dak shaquille.. die tu mud swing boleh tahan gak tu.. kalau die moody.. turun stroller pon boleh jadi gaduh.. jarang2 kasi bende2 manis cegitu.. tapi waktu2 macam ni memang berguna hokeh.. ikut pengalaman.. memang membantu.. dari pagi sampai petang boleh bertahan.. 



dalam ni kau tak ley guna waze..so amik lah map yer.. beli ticket terus dapat 3 keping terus.. kalau tak dapat pon..kat depan kaunter masuk tu ada jer map boleh amik.. better guna map.. sebab dalam ni besar gak.. kire banyak gak lah tempat nak pergi.. ada 9 bahagian.. dalam 1 bahagian tu ada macam2 lag dalam tu..so tengok map boleh plan satu2 mana yang sesuai tuk anak main atau tak.. dalam tu siap2 dah bagitau.. senang tuk kiterang sendiri.. yang mana2 kata budak tak ley main tu.. tak yah lah kau penat2 beratur tetibe kat pintu masuk orang tu cakap tak ley main.. buang masa jer nanti.. 

ada sesetengah orang..aku baca review..galakkan tuk mula gerak ke belah kiri.. ada yang kata belah kanan better.. tapi pendapat aku sendiri.. tuk dewasa.. tak bawak anak..boleh start game dari belah kire dulu.. sebab aku tengok situ banyak game mencabar yang budak2 tak ley main.. tapi macam aku yang bawak anak2.. memang patut mula dari belah kanan.. sebab masuk jer ke kanan.. terus menan2 best tuk budak..



nampak tak..had ketinggian yang anak2 boleh main.. derang sangat strict yer.. kalau tak boleh tu.. kau cakap lah macamana pon.. memang tak boleh.. qaleef ok lagi..banyak game die boleh main..sebab dah 5 [tapi aku cakap 6 tahun jer].. shaquille bawah 3 tahun.. ketot lak tu..memang boleh kire berapa game jer die main.. tapi no worries.. budak besar shaquille.. die tengok belambak2 lego dalam tu pon die dah rasa seronok sangat pon.. tak minat dan tak paham sangat pon nak main2 game ni..so far.. die enjoy dalam tu.. 



tempat fes kiterang pergi belah kanan adalah LEGO CITY.. paling popular selalu tengok orang post gambar kat Driving school.. ni lah die yang qaleef amik gambar depan die ni.. ada 2 bahagian.. satu tuk budak bawah 5 tahun.. satu lagi tuk 6 tahun keatas... so shaquille beratur lain.. qaleef beratur lain [sebab cakap qaleef 6 tahun] yang tuk 6 tahun keatas aku tengok besh sikit lah..lebih besar dan menarik..tapi memang lama lah menunggu beratur.. setengah jam hokeh.. 




yang ni qaleef nya part.. 



tempat tuk budak 5 tahun ke bawah kecik jer.. pusing 2 lap jer bulatan lonjong.. tuk shaquille ok dah tu.. kene tekan pedal dan control stereng sendiri yer.. shaquille pandai tekan pedal nak gerak..tapi nak control stereng die tak pandai sangat.. tu ada orang jaga sebelah die tu.. huhu


wefie pakai monopod jer lah mampu... tak nak susah kan orang amik gambar kiterang yang memanjang nak bergambar.. heheh..





ni pulak kat LEGO city airport...yang ni tak ramai beratur.. sebab ke belakang sikit.. biasa orang terus naik boat..tapi kiterang malas nak mengayuh.. hahaha... 
yang ni qaleef boleh jer naik sendiri.. tapi sebab shaquille kene parent naik sekali..so kiterang naik jer lah semua sekali.. hahaha.. besh gak boleh control sendiri nak naik turun tu.. 




kat LEGO RESCUE ACADEMY ni shaquille tak boleh naik..sebab kecik sangat.. sedangkan aku rasa boleh jer die duduk jer dalam tu dan abah sado drive.. tapi tak boleh jugak.. so qaleef jer lah yang main.. 

abah sado dulu kecik2 kata nya cecite nak jadi ahli bomba. tapi tak kesampaian sebab jadi engineer pulak dan tua2 ni ha.. so.. main lah bende ni kasi merasa.. hahaha.. eaahh kalau kata shaquille boleh naik ni..aku pon nak main sekali hokeh.. ngeeee..kecik2 tak dapat merasa giteeww.. 



yang ni dah kat LAND OF ADVENTURE.. beetle Bounce.. kat sini sebenarnya budak 2 tahun boleh naik.. so seronok lah beratur.. tapi sebab shaquille tak cukup ketinggian.. tak dapat lah main..kene tunggu bawah jaga shaquille sambil amik gambar.. kesian aku.. eeahh..? hahaha.. yer lah.. aku pon teringin gak nak main... hahaha..  



kat sini.. semua2 bende macam ni di buat ngan lego kecik2.. sangat details hokeh.. sangat2.. aku macam impress gak lah tengok... tak tau berapa lama nak pasang setiap satu tu.. ada belambak2 pulak tu macam2 bende kat dalam tu...




yang ni siap ada kuar kan bunyik berkeroh lagi yer bila kite dekat or duduk sebelah dia.. hahaha.. 






sungguh..bukan mudah nak amik gambar anak2 dalam ni.. kiri kanan depan belakang lego dimana2..!


ni kat IMAGINATION AREA.. dalam ni untuk anak2 umur 1-2 tahun sesuai.. orang kata menan simple2 yang tak mencabar sangat..nak tengok movie lego pon kat sini..ada macam teater.. tapi ada masa2 nya gak.. kiterang tak tengok pon.. malas lah aku.. masa ni pon banyak lagi tempat nak cover pergi..




masa beratur kat LOST KINGDOM ADVENTURE.. anak2 main kat lego table dekat2 situ.. kire masih depan mata lah.. bila dah ke dalam sikit baru panggil derang.. tu salah satu menarik nya kat sini.. sementara beratur kat mana2 tempat pon..ada meja tuk main lego macam gambar atas ni.. so takde lah budak2 boring.. 


ni kat depan pintu masuk LEGO NINJAGO THE RIDE.. aku suka masuk sini sebab ada air-cond.. hahaha.. sejuuuukkk jer rasa lepas dah berpanas2 giler sebelum tu..  tapi dalam ni memang best pon.. ada game ninja 3d dalam tu main sambil cermin mata .. semua boleh naik termasuk shaquille.. besh ar..macma real depan mata jer bila ninja game tu baling api.. haha.. kumpul point.. n group kiterang satu family dapat 2nd place lawan ngan 5 group lain.. nombor 1 tinggi budak2 laki umur 11-12 camtu.. pakai baju sekolah..rombongan kot.. no wonder lah kan.. 

kat sini pon tak ramai orang beratur..kejap2 jer.. tempat ni pon dah dalam2 dah ni.. ngan cuaca yang sangat panas dan kawasan terbuka..memang ada orang tak larat nak jalan.. kalau ada pon..lalu depan jer.. takde mud dah nak masuk beratur main..hahaha.. kebanyakan nya lah aku perasan..





still kat Ninjago area..




ni kat STAR WARS area.. ada movie star wars pasang.. tapi kiterang tak tengok pon.. aku rasa kat astro tu tah berapa puluh kali dok ulang tah pon aku tak tengok [aku tak suka].. so just jalan2 dalam ni tengok monumen2 based on movie star wars ni dari awal sampai la latest di buat dari Lego.. kagum gak lah.. tapi sebab kan tak minat cerite ni.. so gitu2 jer lah aku tengok..




naik OBSERVATION TOWER.. alaaa macam naik menara taming sari yang kat melaka tu jer.. naik ni nak tengok keseluruhan kawasan Legoland ni.. berpusing2 tak tau berapa kali.. Legoland ni nak kata besar.. tak gak.. tapi.. tak lah kecik.. amik masa gak nak berjalan puas dalam ni.. dari atas tengok banyak gak tempat tak dapat nak cover.. n malas nak patah2 balik dah.. penat.. 



 belakang abah sado tu water park Legoland.. macam jauh kan.. sedangkan kalau dari kaunter masuk tu..sebelah2 jer.. ni kiterang dah masuk jauh ke dalam ni.. 


tah mainan apa tah ni..tengok tak ramai orang beratur.. boleh lah kasi qaleef naik.. shaquille tak boleh.. kejap jer pon.. tu pon seronok sangat dah dia tu..



ni kat LEGO KINGDOMS.. castle ni lawa.. tapi tak dapat gambar penuh lak kat bawah ni..yang gambar atas tu amik dari OBSERVATION TOWER.. ada game gak dalam ni..tapi kebanyakan game kat area sini tuk 4 tahun ke atas.. qaleef jer boleh main.. abah sado atau aku lah yang boleh teman.. tapi sebab kiterang dah penat sangat masa ni... satu game pon tak main.. rugi gak sebab menan best2.. masa ni anak2 dah tak berapa nak ada mud dah sangat.. sebab cuaca makin panas.. soh amik gambar pon dah tak nak..

kalau korang dari pintu masuk tu ikut arah kiri.. ni antara yang awal2 lah jumpa boleh beratur main.. roller coaster dragon ada kat sini.. tapi dah sebab shaquille tak ley naik.. takper lah.. tunggu lah besar2 sikit kot nak datang lagi nanti..insyaa Allah..



lepas dari Lego Kingdoms ni.. ada lagi a few area.. tapi kiterang tak larat nak amik gambar dah.. singgah pon kejap2 tengok jer.. dah lapar masa ni nak makan lunch.. tuk COMBO ticket.. boleh kuar masuk beberapa kali..just tunjuk ticket jer.. so kiterang gi makan lunch kat mall dok depan Legoland ni...dekat jer.. ok lah.. ni pon panjang dah ni.. cukup lah sampai sini jer dulu..nanti aku cerite lagi..ada gi water park pulak.. and ada tips2 simple aku nak share ngan korang gak kot nak pergi fes time kan..