Showing posts with label TRIP :: JOHOR. Show all posts
Showing posts with label TRIP :: JOHOR. Show all posts

Friday, December 29, 2017

#JalanjalanLEGOLAND [part 2] - TIPS/pengalaman bawa ANAK2 KE THEME PARK LEGOLAND


sebelum cerite pasal kat Water park Legoland... aku nak share sikit2 tips pasal THEME PARK yang sebelum ni aku dah cerite aktiviti kat dalam tu.. tips ni sesuai lah tuk parents yang nak bawak anak2 kecik macam dak qaleef [5-6 tahun] dan shaquille [2-3 tahun].. kalau jalan sendiri tu kesah nya lain sikit kan.. nak jaga diri sendiri jer.. tapi bila ada anak2 ni.. semua kene amik kire.. sebab nak semua nya berjalan lancar.. kalau tak.. laki bini pon boleh gaduh pasal hal kecik2.. dah penat kan.. ngan kerenah anak2 lagi..so.. prepared lah mental tu hapa yang patut kan.. 



1] pasal ticket..sebelum ni dah cerite.. harga kau akan dapt berbeza2.. pandai2 lah kau survey.. tapi kalau nak beli direct ngan Legoland.. boleh walk-in jer.. pakai maybank2u debit/credit..boleh dapat 20% discount.. 
nak lagi murah..beli online 7 hari awal sebelum tarikh kate nak pergi..dapat harga discount.. nak murah lagi..bayar pakai maybank2u..dapat 20% discount.. jimat lebih

nak beratur ramai yer.. jangan terpedaya kau tengok gamabr aku share atas ni takde orang.. huhu.. walaupon kata legoland bukak pukul 10 pagi [9.30 pg time cuti sekolah] tapi orang dah beratur tuk beli awal.. sewal pukul 9 pagi derang dah bukak kaunter beli ticket tu..kiterang sampai awal.. tapi kol 10 baru masuk sebab beratur beli ticket ni yang lama... pffttt....


2] budak bawah 3 tahun FREE.. tapi jangan lupa bawak mykids anak..Jangan kau saja2 tinggal dalam kereta sebab derang akan cek..kau nak menapak balik jauh ok semata2 nak amik ic..pastu kene beratur panjang2 balik macam kawan aku pernah cerite.. kau kalau cakap2 jer derang tak percaya.. dak shaquille yang obvious kecik macam tu pon.. derang tak nak caya bawah 3 tahun.. nak gak tengok ic.. even lepas beli ticket tu.. nak masuk dalam tu pon derang mintak lagi mykids cek pastikan kau tak masuk free.. 





2] STROLLER ANAK - Sila lah bawak siap2 kalau jenis anak2 duduk stroller.. sebab memudahkan korang.. kalau korang rasa Legoland ni tak besar.. tapi tuk anak2 kecik nak berjalan dalam ni.. ngan kawasan terbuka tak de bumbung.. lagi pulak cuaca time aku pergi tu punya lah terik hooii... memang agak memenatkan gak lah.. aku sendiri pon kalau boleh malas nak jalan.. hahaha.. anak2 pulak memang jenis senang duduk stroller.. so bawak stroller sorang satu siap2.. qaleef pon duduk jer dalam tu senang tolak jer nak kemana2.. lagi laju dari kau asyik lah mengejar die merata2 nak gi.. haaiihh..

kalau nak main.. ada tempat parking stroller di sediakan.. tak menganggu pon yer..tak sesak2 ngan stroller.. di galakkan lagi ada.. aku parking tinggal kan bag baju pampers makan anak2 tergantung kat stroller..takde risau pon orang nak usik ke hapa.. insyaa Allah ok jer dalam tu.. 





3] tapi kot korang tak bawak stroller..terlupa ker tertinggal ker.. ada jer stroller boleh sewa kat dalam tu..kau masuk2 lepas kaunter tu.. ada kedai sewa stroller belah kanan.. harga agak mahal gak bagi aku setakat nak sewa jer kan.. Rm 59 satu stroller.. dan deposit rm 50.. so total kalau nak sewa strolle single dalam tu rm 109 seketul..bila pulangkan.. dapatlah balik deposit rm 50.. ada gak stroller yang twin tapi tak sure lak harga berapa.. 


4] dalam ni banyak giler kedai makan..merata2 kat dalam2 pon ada.. macam2 jenis masakan.. western.. burger.. nasik.. ada jer yer.. tapi kedai makan dalam ni standard lah harga tu mahal lebih sikit.. so.. aku galakkan makan siap2 sarapan sebelum sampai.. lepas tu baru masuk.. kalau kata amik ticket COMBO.. boleh kuar masuk bila2 masa banyak kali asalkan tunjuk ticket..so boleh lah kuar makan kat Medini Mall area depan sikit dari kaunter / sebelah hotel Legoland.. dekat jer yer.. menapak sikit dalam tu ada KCF.. Chickn rice shop.. burger king.. n a few lagi tak ingat lak dah apa.. jimat lah sikit kan.. so duit tu boleh buat belanja menan anak dalam Legoland tu..macam kiterang.. memang makan lunch kat luar tu jer.. tapi ramai orang dan menunggu sangat lama.. 


5] orang tanya..boleh bawak makan ker tak dalam Legoland tu ? ada aku baca cakap boleh derang langsung tak cek.. tapi.. kalau ikutkan.. memang tak boleh.. cuma nya aku rasa.. yang cek tu.. ikut mud derang.. macam kiterang datang ritu.. tak ramai orang sebab weekday so derang rajin sikit nak cek.. tapi tak strict pon aku tengok.. aku selit2 jer bawak beg anak.. bukak kat pintu masuk tu.. derang cucuk2 jer pakai pembaris ke hapa.. langsung tak jenguk tak pegang pon hokeh.. even derang nampak roti krim dalam slig bag aku..derang takde cakap hapa pon.. lepas jer masuk..

tapi tak sure lah kalau ko nak bawak makanan heavy macam bekal nasik nak berkelah bagai tu kan.. tak boleh kot tu.. just makanan minuman ringan.. boleh jer kot.. aku memang prepared jer biskut2 roti2 and air kotak tuk anak2.. siap bawal air kotak laici besar letak bawah stroller.. nak bagi kenyang tu memang tak lah.. tapi boleh lah setakat anak nak kudap2.. bekal tenaga sikit.. lagi2 masa kiterang pergi cuaca sangat2 lah panas merelit..haus memanjang.. 
kalau nak tau..air mineral sebotol kecik pon rm 7 hengget yer..so bawak lah air mineral sendiri dari luar lebih murah.. kiterang bawak 2 botol besar lagi masuk.. anak2 jenis minum air masak banyak.. ada review aku baca.. derang spent rm 50 semata beli air mineral jer dalam tu sebab kepanasan memanjang.. huhu..





6] surau di sediakan kat dalam ni.. tak susah pon nak carik atau tak perlu nak kuar2 jalan jauh2 pon..sepanjang kat dalam ni.. aku nampak 2 ker 3 kot surau merata2.. dalam nya pon sangat besar dan selesa.. kau nak solat jemaah satu rombongan bas pon boleh..sejuuukkk jer rasa.. dah lah penat..panas kat luar..masuk dalam ni rasa nak baring terus..hahaha..
tuk surau perempuan ada sediakan telekung yang bersih.. yang gambar atas ni surau kat depan2 pintu masuk tu.. sebelah restaurant.. boleh nampak jer besar hokeh.. 


7] sebab kan dalam ni kebanyakan waktu orang review adalah sangat panas.. so pakai la baju yang selesa.. tak yah nak kasi anak kau ber-sweater hipster bagai jer.. dalam themed park ni  tempat nya terbuka dan lapang tuk berjalan..so panas direct... pakai topi lagi sesuai lagi2 tuk anak2.. kalau nak bawak payung lagi hokey..cuma leceh yer nak berhangkut.. aku memang malas nak bawak pusing dalam tu jauh2 berjalan.. pakai kasut yang selesa gak sebab dalam tu akan banyak berjalan.. 

lagi satu.. bawak baju extra.. sebab ada game dalam tu kene air.. tapi kitrang tak main pon game tu sebab masa tu derang tutup kejap.. malas nak tunggu.. so tak yah lah main.. kalau main pon.. setakat aku..abah sado dan qaleef jer.. dan biasanya jugak.. aku yang kene jaga shaquille dok tepi.. so.. tak de la rasa teruja sangat nak gi beratur menunggu tu kan.. 


8] lupa nak cakap pasal parking.. ada parking di sediakan kat tanah lapang.. besar.. rm 10 per entry..kau boleh paking sampai kereta berkarat pon takper..huhu..
masa masuk tak yah amik ticket.. tapi nak kuar bayar rm 10 tu baru dapat ticket tuk masukkan kat tempat kuar parking kereta tu nanti.. dari parking tu menapak memang jauh gak yer..bagi aku sangat jauh dah tu..hahaha.. kene lalu construction tertutup derang nak tambah aqua ke hapa aku tengok.. tapi ada bumbung.. tapi jauh gak.. tapi tak panas.. tapi jauh.. ehh..?? hahaha.. nampak tak aku highlight jauh tu acaner.. 

ada lagi satu parking kau boleh parking.. kat Medini mall yang aku cakap tuk makan luar tadi tu.. lagi dekat sebenarnya.. parking pon rm 2 hengget jer per entry..sehari suntuk.. dan berbumbung.. kalau tak pon..boleh jer parking tepi2 jalan kalau korang jenis tak berapa risau.. pon dekat jer.. nak bandingkan ngan parking kat lot yang disediakan Legoland tu.. huhu.. sebelum ni aku tak tau.. ingatkan jauh nau..rupenya lagi dekat ngan pintu masuk.. kalau tau..memang paking situ jer.. dah lah laki aku ulang alik ke kereta banyak kali.. 





9] LOCKER SIMPAN BARANG..kalau korang tak tido hotel legoland tu.. atau kata kau bawak barang2 nak mandi siap2..tapi kau masuk themed park dulu.. leceh nak hangkut2.. kau boleh simpan dalam Locker kat depan pintu masuk Legoland.. disediakan.. 
TAPI..aku galakkan korang simpan jer terus kat locker water park.. sebab nya.. kat water park locker rm 20 [yang kecik] dan rm 40 [yang besar] untuk sehari suntuk yer.. dan boleh bukak tutup banyak kali [pakai password] . berbanding locker kat themed park.. rm 20 satu locker hanya untuk 3 jam saje yer !.. baca betul2.. 3 jam rm 20 hengget.. 

tu aku galakkan terus2 amik simpan barang kat locker water park jer terus dari awal.. senang dan lagi jimat.. tapi sebab kan tu lah agak nya..locker kat water park ni cepat penuh.. huhu.. kalau lewat2 petang baru nak carik locker.. memang kene berebut tuk dapatkan locker.. ni nanti aku cerite pengalaman kat water park lain entry yer..


10] walaupon aku highlight pasal panas dalam Legoland ni banyak kali.. tapi patut bersyukur gak lah... biarkan panas.. dari kan hujan..[ni bukan merungut yer cuma yer lah..kau dah bayar masuk mahal2 dalam tu tapi tak ley nak berjalan.] kau nak sejuk2 hujan2.. sila mereput kat rumah tak yah kuar.. sebab nya.. kat legoland ni kalau hujan..kau dah beli ticket.. dah masuk.. tak dapat main yer.. tak kisah lah water park or themed park derang..2-2 derang akan tutup tak kasi main.. kau nak jalan2 dalam tu pon tak ley sebab macam aku cakap..tempat ni kebanyakan nya terbuka..nak pergi dari satu area ke area lain..takde bumbung pon.. so kene lah menunggu.. kalau water park..langsung tak boleh main hapa yer... semua di tutup.. DAN TAK BOLEH REFUND.. ingat tu.. 

so.. pilih lah hari2 waktu2 yang sesuai nak pergi.. selebih nya.. tengok rezki masing2 lah tu kan.. bukan boleh jangka2.. 




11] BERBALOI KER BAWAK ANAK KECIK? jawapan aku.. bergantung.. 

ada banyak game yang budak bawah umur 8 tahun boleh main.. macam qaleef kebanyakan nya boleh main [yang memang khusus tuk kanak2] boleh main sendiri dan ada sesetengah kene parents yang teman.. tapi.. macam dak shaquille yang umur bawah 3 tahun [2 tahun setengah] memang sangat terhad permainan nya.. ada yang umur 2 tahun boleh main..tapi tak cukup ketinggian pulop...  tapi sebab kan shaquille ni FREE [bawah 3 tahun] so.. tak de lah rasa membazir ker hapa.. hahaha.. die enjoy jer dalam tu ngan macam2 bende dan lego di mana2... dia cukup seronok.. cuma nya.. tuk aku dan abah sado sendiri lah.. bayar mahal2.. tapi banyak bende tak boleh main sebab anak takde orang jaga.. yer lah.. game orang dewasa..memang anak2 besar derang ni tak ley joint.. nak di tinggalkan tanpa pengawasan orang yang dipercayai.. memang tak lah kan.. n lagi satu nak beratur tu amik masa kalau nak gilir2.. tak syiok sikit lah.. dapat pandang jer.. sama macam masa kat USS dulu pergi..  bagi aku.. tu jer lah part kurang nya.. selebih nya.. tuk anak2 besar anak2 aku ni.. ok jer.. derang tau nak enjoy tu acaner.. kalau anak umur bawah dari tu.. baby ker.. memang tak yah lah masuk.. membazir jer.. makpak tak ley main.. baby pon tak paham apa..penat badan jer nanti.. 





12] themed park VS water park : PERGI SEHARI OR 2 HARI LEBIH BAIK ?

ada orang cakap..sehari dah cukup.. kau bajet timing kat themed park sampai pukul 2 dah cukup.. lepas tu boleh pergi water park yang tutup pukul 6.. kalau ada masa boleh masuk balik themed park yang tutup pukul 7 malam...

tapi untuk aku..personally.. memang tak cukup sehari ! walaupon masa pergi tak berapa ramai orang..nak beratur pon tak berapa lama.. tapi memang terkejar2 masa di buat nya.. anak2 lah tak puas sebenarnya nak main lego.. ada tempat memang khusus tuk main lego.. tapi aku pasti..kalau masuk situ akan amik masa yang sangat lama..! sebab anak2 mesti nak main puas2 dalam tu.. kau nak tunggu puas.. 2-3 jam baru kata puas.. huhu.. lagi2 kalau jenis anak2 memang suka main bende2 macam tu..macam anak2 aku tu lah..

kalau tak nak main game dalam tu.. tak buang masa beratur tuk main game.. aku rasa ok jer lah.. cukup masa.. tapi kalau kata nak main game.. dan nak main lego..dan nak cover semua dalam tu..memang tak sempat.. kesian kat anak2 tak puas main sebenarnya.. insyaa Allah plan lain kali tunggu besar2 sikit..or ada themed akan bukan lepas ni..[masa datang tu ngah dalam pembinaan]

kalau satu hari dalam setiap park tu..aku rasa better.. anak2 akan betul2 rasa enjoy.. lagi2 kalau anak2 dah 'paham' dan tau menikmati bende2 macam tu..






so far ni jer...nanti aku share pasal water park pulak key.. ni baru themed park jer nih yer.. 




Wednesday, December 27, 2017

#JalanjalanLEGOLAND [part 1] - aktiviti dalam Theme park Legoland


Dah nak penghujung cuti sekolah.. baru lah merasa dapat berjalan... huhu..laki mak bizi..pulak tu.. awal2 cuti ritu qaleef sunat.. lambat lak tu baik nya tuh.. walaupon jenis tak suka berjalan time coti sekolah sebab ramai orang.. dan semua akan jadi mahal nanti.. tapi.. sebab kesian kat anak2... lagi2 shaquille yang terperap jer tak gi mana2 kene teman abang nya berpantang.. cuti sekolah panjang pulak tu.. so.. abah sado plan awal mintak cuti lama sikit bersambung ngan cuti kismas.. kiterang nak gi bercuti jalan dekat2.. dan balik kampung Johor terus lepas tu.. 

kalau kau tanya aku suka bercuti ke mana.. harus lah aku nak pilih pulau or pantai jer memanjang.. hahaha..

tapi mengenangkan anak2.. aku carik tempat macam theme park ker water park ker..

memula nak stay hotel area melaka yang ada hotel+water park tu.. tak ingat lak apa nama nya.. kire sejalan lah kan ke johor tu.. kire plan.. gi melaka dulu.. lepas tu terus kan jer balik kampung..tapi hotel penuh..nak booking seminggu sebelum tu dah.. tapi tau lah cuti sekolah kan.. aku rasa orang booking sebulan sebelum kot.. huhu.. survey 2-3 tempat pon sama.. lepas tu aku siap2 carik sampai ke pantai2 area Johor.. siap survey ke pulau2 hokeh.. hahaha.. mula lah aku terpesong tu...aku tengok chalet2 kat Pulau memang cun2... aku sukaa..!! tapi lepas sedar diri.. plan cuti tu untuk anak2 yang masih kecik.. qaleef pulak asyik request beribu2 kali nak ke Legoland tu.. so.. senang cerite.. pergi situ jer lah.. dekat Johor dah pon kan... yang penting anak2 seronok.. 

aku tak plan nak gi Legoland seawal ni.. which is seawal qaleef 5-6 tahun.. dan shaquille belum pon 3 tahun.. sebab aku baca review.. budak besar2 tu tak banyak bende boleh main kat dalam tu nanti.. tapi aku pikir2.. kalau tunggu 2 jenis budak tu besar sikit.. lama lagi..!! pulak tu kang tetibe aku beranak kecik lagi.. nak tunggu berapa lagi pulak ko kan.. hahaha.. anak kecik lagi aku malas nak berjalan tempat2 cegitu.. leceh..panas2 tu kan.. so.. pergi jer lah... main tak main tu kendian lah pikir.. 


dan seminggu sebelum tu jugak.. dak qaleef gigih kire berapa hari lagi nak pergi.. excited naw2.. aku dok cakap abah sado.. kalau tetibe tak jadi pergi tu.. tak tau lah nak cakap apa kat dia.. huhu.. awal2 abah sado mintak cuti awal.. kiterang sengaja nak pergi time weekdays.. sebab nak elak terlalu ramai orang..

awal2 pagi dah gerak...budak2 mandi kat RnR jer chuolls... sampai Legoland ngam2 kol 9 pagi..time cuti sekolah.. kaunter ticket bukak awal.. dan kau boleh masuk seawal 9.30 pagi..

kiterang parking kat car park yang di sediakan.. Rm 10 per entry.. tapi jauh giler nak menapak dari parking ke kaunter masuk Legoland tu.. peluh tiah jugak lah... pheeww... 



dah ramai orang beratur walaupon masih awal..kaunter bukak banyak.. tapi setiap satu tu deal amik masa yang lama.. tu yang slow jer tu.. 

pasal harga ticket..aku macam pening2 sikit..sebab korang mungkin akan dapat harga2 yang berbeza bila korang survey kat web2.. kat review orang lain.. even kat page Legoland sendiri.. aku sendiri pon masa dok carik2 tu.. pening gak..ada aku pernah baca.. derang dapat semurah Rm 140 jer yer untuk ticket COMBO.. which is untuk theme park + water park.. murah giler hokeh kalau dapat harga tu.. aku carik2.. tak dapat pulak.. hahaha.. kalau nak beli online pon guna m2u tolak 20% pon paling kurang dapat rm 160.. ok gak lah..tapi..tu kene beli 7 hari awal.. kiterang tak dapat beli seawal 7 hari sebab last minute baru plan nak ke Legoland tu sebab tak tau nak gi mana dah.. hahaha..
so.. walk in jer lah.. beli COMBO TICKET theme park + water park terus.. kiterang ada 1 vouchet free tuk kanak2.. tapi free tu beli ticket dewasa pada harga normal.. shaquille pulak bawah 3 tahun.. so.. free tak yah bayar.. jimat dah lah kat situ.. so kiterng just bayar 2 ticket dewasa tuk COMBO TICKET dan anak2 free.. bayar guna debit Maybank2u.. dapat discount 20% lagi.. ok-laaaa dari kan takde...huhu 


ni masa beratur nak masuk pulak.. ada aku baca review.. derang tak cek bag.. tapi ada yang aku baca.. derang cek.. so makanan luar..tak boleh bawak masuk kecuali air mineral or susu anak.. maybe tengok crowd waktu tu kot.. macamkiterang gi time weekdays.. khamis.. derang sempat jer nak cek bag satu2.. aku prepared jer biskut2 tuk anak2.. tapi aku selit2 dalam2.. dan letak bawah stroller.. sebab aku tengok derang tak cek details pon.. derang just cucuk2 sikit jer dalam bag.. dalam slig bag aku pon ada jer roti krim 2 ketul.. derang nampak sebab aku saja tak sorok.. tapi lepas kan jer..tak strict kot.. cuma nya.. korang pon kalau dah bawak bende2 macam tu..pandai2 lah jaga jugak.. jangan lah buang sampah merata2.. sama2 jaga..  

kalau gi tempat2 macam ni...aku memang akan prepared biskut2 roti2..yang ringan2 tuk anak.. bawak mineral 2 botol besar.. dan air kotak milo anak2.. satu hari suntuk dalam tu memang tak ley cover lapar ngan makanan macam tu.. tapi.. aku tau dalam ni agak panas.. dan akan mudah penat..jadi memang saja aku nak bagi anak makan biskut manis2 macam orea or chipsmore.. and air milo nak kasi anak hyper main dan seronok enjoy dalam tu..  aku tak nak dah bayar mahal2 masuk dalam ni tetibe anak buat perangai takde mud bagai... hahaha.. lagi2 risau kan dak shaquille.. die tu mud swing boleh tahan gak tu.. kalau die moody.. turun stroller pon boleh jadi gaduh.. jarang2 kasi bende2 manis cegitu.. tapi waktu2 macam ni memang berguna hokeh.. ikut pengalaman.. memang membantu.. dari pagi sampai petang boleh bertahan.. 



dalam ni kau tak ley guna waze..so amik lah map yer.. beli ticket terus dapat 3 keping terus.. kalau tak dapat pon..kat depan kaunter masuk tu ada jer map boleh amik.. better guna map.. sebab dalam ni besar gak.. kire banyak gak lah tempat nak pergi.. ada 9 bahagian.. dalam 1 bahagian tu ada macam2 lag dalam tu..so tengok map boleh plan satu2 mana yang sesuai tuk anak main atau tak.. dalam tu siap2 dah bagitau.. senang tuk kiterang sendiri.. yang mana2 kata budak tak ley main tu.. tak yah lah kau penat2 beratur tetibe kat pintu masuk orang tu cakap tak ley main.. buang masa jer nanti.. 

ada sesetengah orang..aku baca review..galakkan tuk mula gerak ke belah kiri.. ada yang kata belah kanan better.. tapi pendapat aku sendiri.. tuk dewasa.. tak bawak anak..boleh start game dari belah kire dulu.. sebab aku tengok situ banyak game mencabar yang budak2 tak ley main.. tapi macam aku yang bawak anak2.. memang patut mula dari belah kanan.. sebab masuk jer ke kanan.. terus menan2 best tuk budak..



nampak tak..had ketinggian yang anak2 boleh main.. derang sangat strict yer.. kalau tak boleh tu.. kau cakap lah macamana pon.. memang tak boleh.. qaleef ok lagi..banyak game die boleh main..sebab dah 5 [tapi aku cakap 6 tahun jer].. shaquille bawah 3 tahun.. ketot lak tu..memang boleh kire berapa game jer die main.. tapi no worries.. budak besar shaquille.. die tengok belambak2 lego dalam tu pon die dah rasa seronok sangat pon.. tak minat dan tak paham sangat pon nak main2 game ni..so far.. die enjoy dalam tu.. 



tempat fes kiterang pergi belah kanan adalah LEGO CITY.. paling popular selalu tengok orang post gambar kat Driving school.. ni lah die yang qaleef amik gambar depan die ni.. ada 2 bahagian.. satu tuk budak bawah 5 tahun.. satu lagi tuk 6 tahun keatas... so shaquille beratur lain.. qaleef beratur lain [sebab cakap qaleef 6 tahun] yang tuk 6 tahun keatas aku tengok besh sikit lah..lebih besar dan menarik..tapi memang lama lah menunggu beratur.. setengah jam hokeh.. 




yang ni qaleef nya part.. 



tempat tuk budak 5 tahun ke bawah kecik jer.. pusing 2 lap jer bulatan lonjong.. tuk shaquille ok dah tu.. kene tekan pedal dan control stereng sendiri yer.. shaquille pandai tekan pedal nak gerak..tapi nak control stereng die tak pandai sangat.. tu ada orang jaga sebelah die tu.. huhu


wefie pakai monopod jer lah mampu... tak nak susah kan orang amik gambar kiterang yang memanjang nak bergambar.. heheh..





ni pulak kat LEGO city airport...yang ni tak ramai beratur.. sebab ke belakang sikit.. biasa orang terus naik boat..tapi kiterang malas nak mengayuh.. hahaha... 
yang ni qaleef boleh jer naik sendiri.. tapi sebab shaquille kene parent naik sekali..so kiterang naik jer lah semua sekali.. hahaha.. besh gak boleh control sendiri nak naik turun tu.. 




kat LEGO RESCUE ACADEMY ni shaquille tak boleh naik..sebab kecik sangat.. sedangkan aku rasa boleh jer die duduk jer dalam tu dan abah sado drive.. tapi tak boleh jugak.. so qaleef jer lah yang main.. 

abah sado dulu kecik2 kata nya cecite nak jadi ahli bomba. tapi tak kesampaian sebab jadi engineer pulak dan tua2 ni ha.. so.. main lah bende ni kasi merasa.. hahaha.. eaahh kalau kata shaquille boleh naik ni..aku pon nak main sekali hokeh.. ngeeee..kecik2 tak dapat merasa giteeww.. 



yang ni dah kat LAND OF ADVENTURE.. beetle Bounce.. kat sini sebenarnya budak 2 tahun boleh naik.. so seronok lah beratur.. tapi sebab shaquille tak cukup ketinggian.. tak dapat lah main..kene tunggu bawah jaga shaquille sambil amik gambar.. kesian aku.. eeahh..? hahaha.. yer lah.. aku pon teringin gak nak main... hahaha..  



kat sini.. semua2 bende macam ni di buat ngan lego kecik2.. sangat details hokeh.. sangat2.. aku macam impress gak lah tengok... tak tau berapa lama nak pasang setiap satu tu.. ada belambak2 pulak tu macam2 bende kat dalam tu...




yang ni siap ada kuar kan bunyik berkeroh lagi yer bila kite dekat or duduk sebelah dia.. hahaha.. 






sungguh..bukan mudah nak amik gambar anak2 dalam ni.. kiri kanan depan belakang lego dimana2..!


ni kat IMAGINATION AREA.. dalam ni untuk anak2 umur 1-2 tahun sesuai.. orang kata menan simple2 yang tak mencabar sangat..nak tengok movie lego pon kat sini..ada macam teater.. tapi ada masa2 nya gak.. kiterang tak tengok pon.. malas lah aku.. masa ni pon banyak lagi tempat nak cover pergi..




masa beratur kat LOST KINGDOM ADVENTURE.. anak2 main kat lego table dekat2 situ.. kire masih depan mata lah.. bila dah ke dalam sikit baru panggil derang.. tu salah satu menarik nya kat sini.. sementara beratur kat mana2 tempat pon..ada meja tuk main lego macam gambar atas ni.. so takde lah budak2 boring.. 


ni kat depan pintu masuk LEGO NINJAGO THE RIDE.. aku suka masuk sini sebab ada air-cond.. hahaha.. sejuuuukkk jer rasa lepas dah berpanas2 giler sebelum tu..  tapi dalam ni memang best pon.. ada game ninja 3d dalam tu main sambil cermin mata .. semua boleh naik termasuk shaquille.. besh ar..macma real depan mata jer bila ninja game tu baling api.. haha.. kumpul point.. n group kiterang satu family dapat 2nd place lawan ngan 5 group lain.. nombor 1 tinggi budak2 laki umur 11-12 camtu.. pakai baju sekolah..rombongan kot.. no wonder lah kan.. 

kat sini pon tak ramai orang beratur..kejap2 jer.. tempat ni pon dah dalam2 dah ni.. ngan cuaca yang sangat panas dan kawasan terbuka..memang ada orang tak larat nak jalan.. kalau ada pon..lalu depan jer.. takde mud dah nak masuk beratur main..hahaha.. kebanyakan nya lah aku perasan..





still kat Ninjago area..




ni kat STAR WARS area.. ada movie star wars pasang.. tapi kiterang tak tengok pon.. aku rasa kat astro tu tah berapa puluh kali dok ulang tah pon aku tak tengok [aku tak suka].. so just jalan2 dalam ni tengok monumen2 based on movie star wars ni dari awal sampai la latest di buat dari Lego.. kagum gak lah.. tapi sebab kan tak minat cerite ni.. so gitu2 jer lah aku tengok..




naik OBSERVATION TOWER.. alaaa macam naik menara taming sari yang kat melaka tu jer.. naik ni nak tengok keseluruhan kawasan Legoland ni.. berpusing2 tak tau berapa kali.. Legoland ni nak kata besar.. tak gak.. tapi.. tak lah kecik.. amik masa gak nak berjalan puas dalam ni.. dari atas tengok banyak gak tempat tak dapat nak cover.. n malas nak patah2 balik dah.. penat.. 



 belakang abah sado tu water park Legoland.. macam jauh kan.. sedangkan kalau dari kaunter masuk tu..sebelah2 jer.. ni kiterang dah masuk jauh ke dalam ni.. 


tah mainan apa tah ni..tengok tak ramai orang beratur.. boleh lah kasi qaleef naik.. shaquille tak boleh.. kejap jer pon.. tu pon seronok sangat dah dia tu..



ni kat LEGO KINGDOMS.. castle ni lawa.. tapi tak dapat gambar penuh lak kat bawah ni..yang gambar atas tu amik dari OBSERVATION TOWER.. ada game gak dalam ni..tapi kebanyakan game kat area sini tuk 4 tahun ke atas.. qaleef jer boleh main.. abah sado atau aku lah yang boleh teman.. tapi sebab kiterang dah penat sangat masa ni... satu game pon tak main.. rugi gak sebab menan best2.. masa ni anak2 dah tak berapa nak ada mud dah sangat.. sebab cuaca makin panas.. soh amik gambar pon dah tak nak..

kalau korang dari pintu masuk tu ikut arah kiri.. ni antara yang awal2 lah jumpa boleh beratur main.. roller coaster dragon ada kat sini.. tapi dah sebab shaquille tak ley naik.. takper lah.. tunggu lah besar2 sikit kot nak datang lagi nanti..insyaa Allah..



lepas dari Lego Kingdoms ni.. ada lagi a few area.. tapi kiterang tak larat nak amik gambar dah.. singgah pon kejap2 tengok jer.. dah lapar masa ni nak makan lunch.. tuk COMBO ticket.. boleh kuar masuk beberapa kali..just tunjuk ticket jer.. so kiterang gi makan lunch kat mall dok depan Legoland ni...dekat jer.. ok lah.. ni pon panjang dah ni.. cukup lah sampai sini jer dulu..nanti aku cerite lagi..ada gi water park pulak.. and ada tips2 simple aku nak share ngan korang gak kot nak pergi fes time kan..