Monday, January 15, 2018

betul ker susah bila kene berpantang sendiri..? macamana aku lalui nya....


pagi2 aku terima wassap dari kenalan yang ngah dalam pantang yang tanya dan mengadu pasal die kene pantang sendiri.. takde orang tolong.. penat.. kelam kabut..tak terjaga.. rasa tak larat badan.. kekadang nanges sendiri.. makan semua tak sempat..masak apetah lagi.. anak sorang kene jaga macam2 ragam asyik buat adik.. yang adik asyik nak mengempeng lansung tak ley tinggal sekejap.. makan mandi semua tak tentu arah.. tunggu laki balik kerje baru boleh tarik napas sikit.. kekadang satu hari suntuk tak makan..

tu time ngah pantang.. awal lagi...

aku tak tanya pasal kenapa dia pilih nak pantang sendiri.. rasa macam dia ada bagitau sebelum2 tu.. tapi aku yang tak ingat..kot.. huhu..mesti ada sebeb nya.. 

untuk pengetahuan..ni anak kedua.. dan ni bukan fes time pon dia berpantang sendiri.. cuma nya.. mungkin sebab berpantang sambil kene handle lagi sorang anak..keadaan jadi berbeza ngan sebelum.. 

sebenarnya..dia tanya aku..macamana aku handle berpantang sediri dulu2.. masa lepas bersalinkan shaquille..dia tanya keadaan aku waktu tu macamana..makan minum aku sapa siapkan.. anak aku sapa jaga time laki aku gi kerje.. 

aku cakap.. aku ok.. 

jujur.. aku memang ok.. dan kalau nak di bandingkan masa ngan qaleef dulu.. aku rasa masa berpantang kan shaquille..kat rumah..sendiri.. keadaan aku jauh lebih ok ..n so far aku enjoiy jer... [melalui proses pantang tu]


TAPI..pantang kat rumah sendiri sekali pon..bukan bermaksud aku bersendirian.. walaupon bukan family..  aku OK dengan bantuan Bidan yang membantu aku..


aku bagitau dia pasal ni..dia cuma cakap .."oohh.." 

lepas tu dia mengeluh...MAYBE baru terpikir... kot..


aku terus tanya dia.. "kenapa tak carik bidan or confinement lady?" 
aku pasti..die memang dah plan/tau awal yang die perlu berpantang sendiri.. dan ni bukan anak pertama.. aku pikir sepatut nya die akan sedia maklum dan lebih bersedia...


"susah lah carik bidan area aku ni" dia mengeluh lagi..

aku diam.. "dah carik?"


"tak..." pastu gelak2...

bagi aku.. sebenarnya..tak lah susah mana pon nak carik..  kalau korang nak tau.. atau kalau korang betul2 nak sebenarnya.. korang boleh jer carik... yang susah nya sebab.. TAK DI CARIK.. MEMANG LAH TAK JUMPA...

mey nak share sikit.. nak bagi cadangan..kat semua lah ni yer...kalau korang betul2 tak tau nak carik kat area tempat korang.. korang tanya jer kat nurse2 tempat korang bersalin tu.. kat spital tu.. biasanya.. derang tau.. atau derang akan tolong korang carikan orang yang boleh tolong..sebab aku pernah jer tanya kat nurse KK jer pon .. tapi derang banyak membantu.. tanya2 kan kawan nurse lain.. 

in fact..aku pernah nampak kat beberapa spital besar dulu..ada poster2 kecik di tampal kat board spital tu yang menyediakan servis sebagai confinement lady atau khidmat menjaga orang dalam pantang..kene rajin tengok kalau2 korang ada rawatan kat spital..

kite kalau dah tau kite nak kene berdikari..macam aku.. macam kenalan tu.. memang kene pandai2 lah uruskan sendiri.. pandai2 carik..memang tak boleh kata nak harapkan orang lain.. aku dulu pon macam tu lah jugak.. berbulan2 gak carik.. dan bukan sorang dua jer aku tanya.. tapi ramai.. sampai aku yakin die lah orang yang sesuai tuk aku...giteewww...

eeahh...tak.. aku tak lah cakap kat dia macam ni.. sebab tak nak kasi dia stress lagi.. kang meroyan aku pulak di persalah kan.. huhu..aku paham situasi dia.. 

cuma aku ada nasihatkan die tuk mintak bantuan nurse yang datang umah dia tuk check baby.. kalau dekat2 sini boleh lah aku rekomen kan..tapi jauh..


lepas tu dia cakap lagi "mahal la nak bayar..rasa macam membazir jer..kau boleh la.. laki kau boleh sediakan semua tu.. tak kerje pon senang..aku malas lah nak mintak laki aku tuk bende2 ni..die bayar kan spital kat aku ritu beribu pon aku dah bersyukur"

aku terus buat conclusion yang die beranak kat private..dan bayar sendiri..

yang ni aku malas nak cakap apa dah.. kalau mentality macam tu.. maknanya sebenarnya dari awal memang tak nak.. 

lagis satu.. aku pon macam nak tak suka gak lah bila orang simply cakap macam tu kat aku.. dan tak tau kisah sebalik nya...

typical.. orang boleh-sanggup bayar tuk bende lebih mahal..macam hospital prvate [maksudnya bayar sendiri] atau beli baby stuff yang mahal2.. tapi berkire tuk keperluan lepas bersalin yang aku nak tekan kan kat korang semua -sebenarnya sangat penting.. lebih2 lagi yang kata terpaksa berdikari atau pantang sendiri tu...ibarat macama... biar lah beranak selesa 2-3 hari.. lepas tu pantang 44 hari berendam air mata takper... giteewww..

eeaahh.. tak..tak lagi.. aku tak cakap macam tu kat dia.. walaupon aku nak.. hahahaha.... 

aku cuma cakap  "aku beranak kat spital gomen biasa...."


dia diam....aku harap dia paham maksud aku..


dan aku sambung.. "sebab kau kerje lah sepatut nya kau lagi boleh sediakan semua ni..untuk diri sendiri pon kan.."


yer lah..kalau pikir logik dari apa yang dia cakap..dia bekerja.. ada pendapatan sendiri.. aku ni hanya di anggap suri rumah yang biasa orang label sebagai 'bungkur'  ni pon boleh pikir tuk berusaha sediakan semua tu...

dia.. korang jugak...kene tau ni.. tak semua nya pasal kemampuan..apetah lagi kalau benar2 dia mampu...yer lah.. kalau dah boleh bayar sendiri tuk beranak kat spital private.. so..tak kan tak ley usahakan sikit bayar tuk bidan or orang tuk jaga kita kan.. tuk diri sendiri jugak...

KEPERLUAN.. dalam keadaan die macam tu.. die memang perlukan orang tuk tolong jaga dia.. kalau tak nak menyusahkan family [kata lah kan] upah orang tuk TOLONG kita.. macam maid tu.. kalau tak nak amik maid.. amik jer lah bidan macam nih.. 

...........................................................

bende ni buat aku terpanggil tuk berkongsi ngan korang semua...bukan jadi kat dia jer.. tapi sungguh.. aku selalu dapat email orang tanya macamana aku uruskan anak dan berpantang sendiri.. dan biasa orang mengadu kat aku pasal perkara yang sama macam kenalan aku tu.. 

aku jujur.. aku bagitau..aku boleh buat dengan bantuan BIDAN..aku bukan super women... aku kenal diri aku macamana.. paling penting.. aku sayang badan aku sendiri...

dan itu lah jugak jawapan yang aku akan kasi bila2 orang tanya aku.. selain dari beberapa tips lain [yang aku akan share kendian] insyaa Allah..

...............................................................

sebenarnya...sedar tak..bila kita buat list nak beranak.. semua keperluan seboleh nya nak cukup.. guna tak guna belakang kire.. awal2 buat bajet beli sikit2..  tapi cer cek list tu..  ada tak sediakan peruntukan tuk amik bidan/ confinement lady..? tuk diri kite sendiri selain dari stokin bengkung jamu bagai tu ? lagi2 untuk yang pantang sendiri..[tak nak cakap pasal orang yang ada parents tuk tolong uruskan semua] tak ada ?

kenapa ??

kalau nak cakap..ada orang sanggup berhabes atau sanggup dahulukan anak katanya.. 

in fact..ada orang sanggup jer menyimpan berbulan2 sepanjang pregnancy tuk beli stroller ngan harga ribuan ringgit [yang hanya menjadi lambang] instead of penyediaan bidan/confinement lady ni...

betul kan..?? jangan tak mengaku.. aku biasa baca.. 

eaahh.. tak apa.. terpulang.. tu cara masing2..dan bukan tak boleh..keinginan..aku sendiri menyimpan tuk dapatkan sesuatu yang aku nak..dan lebih2 lagi bila kata nak bagi yang terbaik untuk anak..lagi pon.. barang mahal ni biasa berkualiti..tahan lasak..tahan lama.. aku sendiri pentingkan kualiti.. tapi.. kalau boleh ikat perut menympan berbulan2 tuk semua tu..kenapa tak boleh nak menyimpan atau ikat perut tuk peruntukan pada bidan or confinement lady tu?  

sebab bende ni macam typical.. sesetengah orang rasa tak penting pon..!! dan jadi pilihan terakhir -kalau-ada-bajet-lebih-baru-boleh-amik-bidan- cegiteeewww... tu pon amik yang datang urut2 seminggu sekali..pastu dah.. kalau pantang sendiri lagi laaa... tak peduli pon nak amik tah idak.. tak duli tak kisah pon badan tu di urut atau tak.. rasa buang duit..buang masa.. lepas tu sakit2 badan.. mudah penat.. efek stress.. dan mula rasa semua tak kena.. kemurungan.. anak sulung jadi tempat lepas kemarahan..

betul kan..??

aku ada baca pasal tu..kesian..sedih.. 

dia mengharap orang paham keadaan dia.. sedangkan bekerja.. bukan harap duit suami semata walaupon tak beranak di hospital mahal.. 

jangan salah kan sebab kene pantang sendiri tu.. bagi alasan semua kene buat sendiri.. kene berdikari.. jangan acah2 jadi super women.. kalau akhirnya..kite tau kite tak mampu.. kite merungut.. rasa tak cukup rehat waktu dalam pantang [sedangkan tu yang kite perlukan] tak cukup tido dan mula hilang kawalan.. jadi baran.. anak2 jadi mangsa kesudahan nya.. dan kite masih nak cakap lagi dengan bangga.. aku super women.. 2 hari beranak aku dah boleh bawak kereta gi mana2..jangan riyak..

sebab...tuk orang yang baca.. rasa kesian sebenarnya..

its not gud tuk diri sendiri dan orang lain yang membacanya.. orang tak rasa tu satu bende boleh di banggakan pon.. sumpah..

..................................................

sebenarnya.. kita tak pikir.. or tak maybe ada orang tak terpikir pasal hal ni..

BIDAN bukan sekadar duduk kat List -kalau ada bajet- lagi.. tapi die mesti duduk kat bahagian WAJIB sediakan sama macam pakaian baby..ianya satu KEPERLUAN yang orang selalu pandang ringan..

ada orang waktu berpantang tu baru sedar semua ni.. dah lalui..dah rasa.. baru tau..

......................................................

JUJUR.. dulu.. aku pon tak sedar akan semua ni..sampai aku lalui nya sendiri..yeerrpp.. aku mengaku.. masa fes baby.. aku langsung tak pikir peruntukan tuk sediakan bidan khas.. sebab aku pikir aku berpantang umah family.. dan aku pon pikir.. nak pantang apa jer pon.. pantang makan..ayah boleh masak.. pakai stokin.. aku boleh jer pakai sendiri.. param pilis.. mintak jer lah tolong mak pakai kan..  setakat nak tengok2..walaupon mak ayah dan fared bekerje..tapi tak risau.. adik2 aku pon ramai masa tu.. tina pon ada lagi.. dah tua pon..tak yah nak tengok2 sangat pon.. belagak..!

tapi aku silap..

tetibe aku beranak czer.. dalam keadaan mental tak prepare.. semua nya jadi kelam kabut.. lagi pulak qaleef kene kuning n warded agak lama..penat berulang alik spital.. pump susu.. ngan makan tak menentu.. 
memang mak ayah aku tolong aku.. tapi apa lah sangat aku nak harapkan.. derang sendiri bekerja.. pagi2 kelam kabut masing2..ayah memang teror uruskan baby berbanding mak aku..sebab dah biasa uruskan sendiri 7 orang anak2 dia.. selalu die yang mandikan baby.. mak aku akan masakkan apa yang paling pantas tuk aku sebelum dia gi mengajar..fared akan usaha sediakan keperluan aku sebelum die pergi kerje.. termasuk air panas ngan herba tuk aku mandi pagi2..

lepas tu bila semua gi kerja.. adik2 gi sekolah.. aku kene uruskan sendiri..badan tak ley gerak laju macam orang sihat lain.. lemau.. pagi2 mudah pening kepala.. angin may be..[sebab tu kene ikat rambut time berpantang nak kasi panas] dah lah fes baby.. makan tah kemana.. baru nak duduk anak nak memerap mengemping.. badan jadi letih sangat.. param pilis stokin semua pon tah kemana.. jamu pon tak kuasa nak makan sebab takde orang nak pastikan aku makan [dulu benci jamu].. nak berscrub bertangas bagai..tak gheti lah pulak.. bidan pon tak ingat berapa kali jer datang urut aku..tu pon gitu2 jer..sebab masa tu pengetahuan aku pasal czer sangat kurang.. tak tau apa boleh tak boleh..so semua pon tak berani..bidan pon tak berani nak usik..huhu..berbengkung lagi laaaaaaaaa.. sudahnya aku jual jer bengkung aku tu... sebab tak pakai pon...bila tanya bidan tu.. semua jawapan pon..terpulang kat diri sendiri.. nak bertungku..berbarut.. bertangas ke hapa.. tak buat pon tak apa..gitu senang tak.. kalau tanya aku..memang lah aku tak tau apa2 kan.. dan rasa semua pon tak penting..

aku pulak tak nak menyusahkan sangat mak ayah aku..macam aku pikir sebelum ni.. ingat pantang2 gitu jer.. hahaha.. sekali hamek kau.. banyak bende kene amik kire sebenarnya.. dan memang fared jer uruskan semua tuk aku.. balik kerje penat2 dia yang basuh sendiri pakai tangan pakaian baby.. dia  tak pernah merungut pon.. dah memang tugas die lah kan sebagai suami.. kene rasa susah sama2.. tak pandai ke hapa..kene lah belajar.. bukan budak kecik pon kan.. dah kawen.. sendiri tanggung lah sama2 tu... syukur gak lah dapat laki macam fared tu..ringan tulang dan boleh di harap sangat.. baik sangat dia jaga aku..aku bergantung sepenuh nya lebih pada fared.. family just tolong2 mana patut.. adik2 aku pon boleh di harap masing2..

tapi jauh dalam sudut hati aku..jujur aku cakap.. walaupon nampak takde bende pon.. tapi aku rasa lelah sangat.. badan boleh rasa tak sihat dan lemau.. sampai aku pikir.. nak mengandung bersalin bukan satu isu kat aku..tapi rasa serik sangat nak lalui time berpantang tu yang aku agak terasa kesan nya..  

dan lepas dari tu lah aku nekad... 2nd baby dan seterus nya.. aku dah plan tuk pantang kat rumah aku sendiri.. aku pon bukan lah muda sangat pon.. n bukan tak pandai berdikari urus diri sendiri.. tapi masa tu jugak takde lah pikir sebab mak aku akan tinggalkan aku ker hapa kan.. cuma maksud aku.. awal2 lagi.. aku dah plan.. aku akan cari orang yang akan jaga aku masa pantang tu sepenuh nya ! termasuk makan pakai aku dan uruskan baby.. dengan lebih teratur...dan dengan cara yang lebih betul penjagaan nya.. 

dah siap2 cakap kat mak aku konon nya.. mak datang lepak and teman kat rumah jer..tengok2 qaleef.. dan tak yah pon nak susah2 buat kan semua tuk aku..mak aku pon sokong jer seronok.. siap cakap.. memang patut pon.. bukan sebab mak aku tak nak jaga.. tapi die sendiri pon tak pandai nak jaga.. hahaha..setakat boleh teman2 aku lepak2 borak ngan aku..asal ada orang kat rumah ni kan...aku seronok sangat dah.. 

aku bukan setakat nak mudahkan kerje semua orang.. tapi aku nak mudah kan diri aku sendiri jugak.. aku tak nak rasa stress langsung.. aku nak menikmati waktu pantang yang macam sepatut nya..lagi2 time tu aku dah ada anak sorang..[qaleef]

jadi.. bila mengandung kali ke dua... mak aku pon dah takde.. ayah pon dah kawen lain.. dan aku tau..berpantang sendiri bukan lagi pilihan..tapi WAJIB.. dan sebab ada pengalaman sebelum.. aku tau aku perlukan bantuan.. jadi aku carik bidan untuk TOLONG aku dan baby.. termasuk sediakan masakan berpantang aku sepanjang2 tempoh tu..

orang cakap kat aku "untung laaaaaaaaaaa laki boleh sediakan semua..walaupon tak bekerja.."


aku jawap... "eeahh.. bukan ker kebanyakan orang bekerja ni lagi eksyen bila tengok suri rumah tak bekerja tak de pendapatan dan bergantung sepenuh nya kat duit laki..?"

so maknanya korang yang ada duit bekerje tu lah lagi untung lah kan sebenarnya sebab ada duit sendiri dan boleh sediakan sendiri jer tak yah nak harap duit orang lain..betul tak..? ker acaner...

haaaa sacarstik tak jawapan aku..?? hahhahaha...sori guys... tapi tu fakta.. aku dah biasa kene dah macam tu..di cakap tak pandai berdikari bagai.. bungkur.. terperap.. sia2 hidup.. eahh malas aku nak layan.. dengki ler teeeewww..hahaha...

pastu die ngata orang boleh pulak.. bila sound balik tau pulak sentap... 

......................................................................

belajar dari fes pregnancy.. biarkan berjimat dulu sebelum bersalin.. aku tak berapa kisah sangat pasal layan fes class kat spital.. asalkan di layan baik dan dipermudahkan urusan.. dah cukup dah bagi aku.. yang penting bagi aku.. lepas bersalin aku dapat layanan fes class lagi2 dari suami aku sendiri..kat rumah aku sendiri..dan dari bidan... besh giler hokeh.. die mandikan aku.. scrubkan badan aku.. lulur.. bersihkan rambut aku hari2.. urut aku lepas mandi.. pakaikan param pilih dahi dan satu badan.. sedap jer rasa badan.. panas2 selesa... sampai siap pakai kan stokin tuk aku..!! baby di uruskan sampai tidor selesa.. makanan tuk aku di masakkan dah di hidangkan siap2 ngan buah..ngah air..hadap aku makan jamu sampai habes... pinggan di angkat kan.. Allahu.. nikmat nya waktu berpantang aku time tu.. memang di layan first class..!! 

tu pasal badan aku lebih cepat sihat dan lebih kuat walaupon tu kali kedua aku bersalin czer.. lebih fit.. perut mudah kempis..rahim kecut.. sebab bidan buatkan bertangas bertungku berbedung semua.. aku serah diri jer.. 

aku tak ingat sangat keadaan aku masa kat spital.. sebab ngah sakit.. tapi aku sentiasa ingat kenangan aku dalam waktu berpantang ritu.. seronok !!

aku suka sangat tempoh waktu berpantang aku yang masa 2nd time tu.. enjoy giler walaupon aku lalui semua step by step berpantang tu..dan aku rasa sangat2 lah berbaloi dan sikit pon aku tak menyesal amik-bayar kat bidan tuk jaga aku time tu.. kalau kene bayar lebih pon aku tak kisah nak bayar kat bidan tu.. [memang aku bayar lebih sebagai tanda terima kasih aku]

.......................................................................

So... kalau ada orang mengeluh cakap  "aku terpaksa berdikari "

aku jawap... aku pon... 

aku takde mak dah time tu.. mak mertua pon tak sihat dan tak nak menyusahkan lagi...yang lain masing2 pon ada urusan sendiri selain dari nak duduk hadap orang beranak pantang.. kau yang beranak.. nak susah kan orang lain buat apa kan.. 

aku pon berpantang kat rumah sendiri.. ada anak kecik time tu 3 tahun yang dah bersekolah separuh hari.. 

jadi ini lah salah satu cara aku berdikari.. dah tau sendiri tak mampu nak buat semua nya.. tau badan time tu macamana.. jadi..awal2 bayar kat orang tuk tolong jaga kita... carik bidan atau pembantu tuk diri sendiri.. dan semua tu atas diri kite sendiri.. kalau kata kene berdikari.. berdikari yang macamana perlu tau..kene bijak.. amik kire semua tu.. 

kite yang pilih apa yang kite rasa PERLU dan mampu mengurangkan beban kita..

orang kata.. sebenarnya.. diri kite sendiri ni..kite jer kene amik kisah sendiri.. kite kene concern n jaga bebetul2 sendiri.. orang lain apa jer boleh buat.. macam mak aku.. just boleh bebel2 ingat kan aku jer.. selebih nya.. ikut lah aku nak ke tak nak..bukan baby boleh di paksa2... dah kertu.. masa beranak tu dah 29 tahun pon..

..............................................................................

apa aku share ni bukan lah nak melahar atau nak cakap cara aku bagus..bukan highlight pasal beranak private or tak  jugak..bukan tak kasi beli barang anak mahal2 atau terlebih2..  tu pilihan dan bajet masing2..aku sendiri pon tak berkira sangat kalau pasal anak..

cuma jangan lah bagi peruntukan kat bahagian tu jer.. kalau betul2 mampu tak ape lah jugak.. tapi.. pernah terbaca..sampai2 ikat2 perut semata nak beranak kat swasta.. dan sekelip mata simpanan tu habes lepas tu hanya tuk privacy dan keselesaan 1-2 malam...cannot yer..cannot..  jangan terlalu terikut2..  siap cerite korek2 sana sini nak bayar.. macam aku cakap..kalau betul2 mampu tu tak apa.. tak salah pon buat cara macam tu..cara dan keinginan masing2 kan..atau kalau dah rasa perkara tu keperluan sangat2.. tapi jangan buat sebab status.. [swasta tu sendiri] 

dan macam aku sharing atas tu..   apa aku highlight cuma lebih pada PERSEDIAAN LEPAS BERSALIN tu sendiri..aku sharing melalui pengalaman.. selebih nya..pilihan kat tangan masing2.. 

dan jangan salah sangka.. aku cakap secara terbuka tanpa khusus pada sesiapa.. termasuk kawan aku tu sendiri.. korang boleh untuk tak bersetuju.. pon terpulang.. lain orang..lain kisah nya..lain kemampuan nya.. lain masalah nya.. aku pon tak pukul rata semua.. 

aku HANYA sekadar berkongsi melalui pengalaman..yang mungkin korang boleh amik mana yang patut sebagai panduan atau dari sudut lebih baik.. aku nak korang sama2 bukak mata..bukak minda tu pasal ni.. apa yang patut korang buat bila korang kene berhadapan ngan bende ni.. nak ubah persepsi korang sendiri.. sebab rata2 antara kita ni sangat lah sentimen pasal berpantang atau penjagaan waktu pantang nih... sebab tu lah ramai orang tak pernah pikir yang menyediakan bidan atau confinement lady tuk jaga kite time berpantang salah satu pembaziran.. dan pasal berpantang ni.. orang kata.. alaaaa.. boleh jer jaga diri sendiri.. bukan susah pon.... huh.. tu kalau kau tak berpantang yer.. maksudnya.. hari berpantang kau sama jer macam hari2 biasa kau..kuar rumah jalan2 boleh bawak kereta sendiri.. memang lah kau tak rasa apa..  dan kalau kau tak kisah.. takper.. janji jangan mengeluh.. 

korang kalau tau Hanis Zalikha pon berpantang kat rumah die sendiri.. bukan rumah parents die pon.. sama2 ngan laki die uruskan sendiri..die pon muda.. dan anak pertama..takde pengalaman..dan takde maid pon..educated.. modern.. tapi die amik bidan tuk jaga dia waktu berpantang..dan die pon cakap.. die sangat seronok lalui tempoh berpantang tu.. 

betul.. sama macam aku.. lepas 9 bulan berat2 badan kite bawak kandungan.. perih pulak tu nak beranak... dan waktu berpantang tu macam hadiah tuk diri kite sendiri.. sungguh.. berbaloi..

cuba lah buat dulu kalau ada rezki pada masa akan datang..

masukkan BIDAN ni dalam list keperluan beranak bersalin korang jugak.. seawal 5 bulan mengandung dah boleh mula2 carik dan buat booking..bukan setakat beli jamu [jamu pon biasanya bidan akan sediakan..tak yah nak susah2 beli lepas tu nan hado pon nak makan nya]..bukan setakat ada stokin kalau kau sendiri pon rimas nak pakai.. bukan setakat beli pilis param bagai kalau takde orang nak tolong sapu kan satu badan kau sental.. bukan setakat dalam list ada sediakan bengkung bagai tapi tak rasa kuasa nak pakai.. bukan setakat semua ni.. tapi WAJIB ada orang yang nak jaga kita.. siapa yang akan bersama kita tuk pastikan kite lalui proses berpantang tu ngan lebih baik.. dan letakkan dalam list tu bajet tuk BIDAN /  confinement lady..Insyaa Allah.. akan ubah skeptical korang pasal berpantang yang leceh ni pada sumting yang lebih menyeronok kan..


nanti lain kali aku share sikit2 lagi tips lain pasal berpantang sendiri yer mengikut pengalaman.. insyaa allah..


harap entry ni bawak manfaat pada semua...isnyaa Allah





notatanganaty :panjang giler nak matik kan...?? ada ker yang betul2 baca.. ? rugi laaaaa kalau skip baca.. and jangan judge kalau kata tak baca betul2..