Saturday, January 06, 2018

celebrate birthday makan nasi lemak pink kat Cameron



celik2 mata masa besday aku 31st Dec ritu.. tak plan pon apa2 tuk celebrate besday ke hapa.. just abah sado kata nak bawak makan best jer lah.. tapi lepas subuh dia ada tanya kalau aku nak gi mana2 since hari tu hari ahad..esok nya lak masih cuti tahun baru...tapi aku tak pikir apa2 pon..

lepas bangun masuk bilik air nak mandi..tetibe teringat nak mintak abah sado belikan bunga tuk aku.. hahahaha.. kau tengok.. nak bunga pon kene mintak2.. terus lah aku ngajak abah sado naik cameron highland jalan2.. boleh lah soh abah sado beli bunga fresh terus atas tu kan.. 

tapi sebab tak plan.. gerak lambat.. sampai sana pon dah tegahari nak kepetang dah.. lama tak naik cameron ni.. last naik masa mengandungkan shaquille 5 bulan.. walaupon tak lah rasa jauh dari umah.. tapi sebab selalu pikir dan tengok orang update jammed bagai..tu aku selalu malas nak naik walaupon ada gak beberapa kali abah sado ajak naik..tapi kali ni memang redah jer lah orang kata.. lagi pon.. aku tak lah plan nak gi semua tempat.. tak lah rasa nak jalan2.. just nak gi pasar berinchang jer.. pastu makan nasik lemak nasik strawberry.. n minum kat ladang tea.. ni jer lah pon tempat2 peberet aku.. tempat2 lain dolu2 pernah pergi..cukup lah tu.. hahaha.. lagi pon niat nak borong bunga jer atas tu..kata nya...huhu



masa naik..hujan pulak.. tapi tak lebat.. kejap hujan..kejap ok jer cuaca.. jadi.. walaupon dah tengahari..cuaca atas ni berkabus tebal n sejuk sangat.. selama naik sebelum ni..kalau dah tengahri tu..memang tak pernah nya rasa sejuk.. so masing2 idak lah bawak baju sejuk ke hapa kan..hahaha.. tapi kau tau lah aku ada cerita kat entry sebelum2.. laki ngan anak2 aku sejenis memang mudah rasa sejuk.. so derang rasa ritu sejuk betul kat atas tu ritu..cuma cakap tak kuar asap jer.. 



singgah pasar berinchang.. dak qaleef beli strawberry coklat.. aku dah lama tak beli strawberry kalau naik atas ni.. sebab masam.. tapi anak aku makan ngan coklat..sedap lah jadinya.. beli lah sebekas..
kalau nak beli apa2..sayur ke hapa.. pergi pasar berinchang ni murah sikit.. ramai jual jadi bersaing2.. strawberry demuk2.. bekas bekas.. 3 bekas rm 10 jer.. tapi sebab masing2 tak minat so tak lah beli.. selama bei dolu2 tak pernah dapat yang manis pon.. hahaha.. kiterang suka beli jammed die ker..kordial ker.. aiskrim ker.. memang tu berbaloi lah rasa pure strawberry nya..





dah sejuk sangat.. abah sado ajak beli sweater jer terus..tapi kat rumah dah banyak dah masing tak terpakai2 pon.. dulu2 pernah sekali qaleef pon beli gak sehelai kat atas ni.. pon tak pakai2..so beli jer lah topi ni.. tutup telinga.. bantu gak lah kan.. hahaha.. 

topi ni gebu.. kat zoo dulu aku tengok kemahen mahal masing2 jual.. kat sini.. 1 rm 10 hengget jer.. 2 dapat rm 18.. boleh laaaaa.. mintak kurang rm 15 tak dapat.. huhu.. abah sado try je tu.. ngada sangat tau kalau nak beli... bukan nak pakai nanti..


lepas ke pasar berinchang.. turun balik gi kedai makan abang.. nak makan nasi lemak sambal strawberry !! dulu2 pergi dah sekali.. so wajib singgah balik.. sebab rasa special... heheh..
dulu pergi takde orang pon.. sekarang mungkin ramai dah tau.. parking susah dapat ! jauh parking nya..


kedai pon dah besar.. meja makan pon dah banyak..dulu ada dalam 4-5 meja jer kot masa datang makan sini 3 tahun lepas.. sekarang kat belakang pon ada.. mengadap pokok strawberry lagi.. tapi masa tu tak tau pon ada.. makan kat depan ni kemahen penuh.. seb bek tak perlu tunggu lama nak dapat meja.. nak gi ladang strawberry belakang tu baru lah perasan.. kosong lak tu.. heh..




and harus lah order nasi lemak strawberry..!! kaler pink hokeh...romantik sangat ni taaawwww... tapi perasan tak tadi aku bagitau nak makan nasik lemak SAMBAL STRAWBERRY kan..? haaaa.. kalau nak tau.. dulu2.. masa fes time aku datang makan sini.. nasi lemak nya tak lah kaler pink or nama nasi lemak strawberry pon.. cuma sambal jer die buat sambal strawberry.. tapi kali ni datang.. nasi lemak nya dah jadi kaler pink !! n memang ada rasa strawberry.. bagi aku.. lain la sikit.. walaupon nak kata sedap sangat tu tak jugak.. cuma rasa istimewa.. ada aroma strawberry tu.. jadi nampak menarik.. n kalau kata datang lagi cameron pon.. kiterang akan datang lagi makan kat nasi lemak strawberry ni jugak.. 

tengok.. celebrate besday makan nasik lemak jer pon aku tak kesah hokeh.. hahaha..



sepinggan rm 9.90 yer.. tapi portion banyak.. anak2 aku jenis suka makan nasik lemak lagi2 dak shaquille.. jadi kiterang mintak nasik tambah [tak tau berapa] habes budak2 tu makan ! qaleef cakap..sedap.. so sedap lah tu... 

air tak amik lak gambar.. aku order teh strawberry [teh susu yer].. abah sado order kopi [susu] strawberry.. memang unik ar rasa die.. hahaha.. tapi sedap..!! tapi pelik.. tapi boleh terima tekak lah.. boleh minum lagi len kali..

kalau korang nak pergi kedai nya.. waze jer 'kedai nasi lemak sambal strawberry' atau 'kedai abang' insyaa Allah ada dalam waze tu..n jumpa.. aku nak explained pon tak gheti.. tapi jalan nya aku ingat lah..ada masuk macam tempat kuda macam tu lah.. kite atas sikit dari tanah rata nak ke berinchang.. tak nampak dari tepi jalan utama.. kene masuk macam ada perkampungan dalam tu.. 


 


belakang kedai abang ni ada macam private ladang strawberry.. nak cakap ladang ke hapa tah..sebab tak besar pon sebenarnya.. tapi banyak lah pokok strawberry macam kau tengok ni.. memang aku tengok kawasan2 rumah kat situ.. ada kawasan khas macam ni.. tuk sendiri2 aku rasa.. kat kedai abang ni pon sama..tapi tak boleh petik dan makan terus tau.. kire mencuri.. kalau kau nak.. boleh beli.. kire  fresh petik sendiri dari pokok kat sini.. cakap kat orang tu nanti die kasi bakul.. ada harga berapa kg kau petik timbang nak beli.. jangan kau saja2 main petik takde niat nak beli.. kesian pokok tu kan... nak beli..makan..takper.. 



biasa tengok strawberry dah siap petik.. ni tengok pokok nya sekali.. qaleef lah biasanya yang banyak tanya dan nak tau macam2..  tengok muka masing2 pon tak nampak.. huhu..


kiterang tak lah petik beli pon.. just kasi anak2 tengok jer..amik gambar berdoyon.. hahaha.. harga beli macam ni lebih mahal tau berbanding kalau beli yang dah siap petik letak dalam bekas siap nak jual tu.. tapi tu lah..yang ni fresh betul.. orang kata.. baru petik rasa nya lebih manis..





lepas tu turun ke ladang tea pulak kat bawah sebelum tanah rata.. tempat wajib singgah sejak bertahun dulu [dari aku kecik].. aku jarang naik ladang tea yang kat atas yang ada kilang tu.. last time ada lah naik sekali.. n masa kecik2 dulu rombongan sekali.. jauh ke atas lagi.. n jammed nak naik tu.. lagi satu jalan naik pon teruk..yang bawah ni pon ok jer..lawa jugak amik gambar..

biasa datang sini sebelum2 ni sebab nak menikmati teh dari atas bukit sambil tengok permandangan ladang luas.. hijau.. cantik..tenang... tapi sebab dah makan minum kat kedai atas tadi tu.. so takde lah ber-scoon bagai yer.. terus turun jer nak jalan2.. sekarang masuk sini dah kene bayar yer.. Rm 2 hengget dewasa dan kanak2 8 tahun ke atas.. siap ada bas persiaran di sediakan rm 10 hengget sorang.. bas bawak sampai bawah yang ada air terjun tu.. tapi kitrang tak amik pon.. jalan dekat2 situ jer..



n jujurnya.. ni fes time aku turun lebih jauh ke bawah.. hahaha.. selalu amik gambar dari atas jer.. malas nak turun.. tapi kali ni sebab anak2 nak turun.. so terpaksa lah ikut turun sekali kan.. lepas tu nak naik balik.. seksa..!! penat hooii sebab berbukit..



sementara abah sado amik gambar mak nya.. anak2 aku pon selfie sendiri pakai hp !! ada banyak keping macam2 pose si shaquille ni buat hokeh... huhu..




di sebalik gambar2 yang korang tengok lawa2 selalu tu.. ni lah dia orang yang gigih amik kan gambar tu.. abah sado !!! haaa..sama tak pose anak2 ngan gambar yang abah sado amik kat atas tu...


ada gak gambar lawa kiterang berdua !! trust me..gambar ni qaleef yang amik tau..!! tapi dalam 10 gambar.. ni jer yang betul2 helok yer.. 


i love this picture so much !! walaupon muka tak ready qaleef dah amik.. uhuhuhukkss..


ni bila shaquille sibuk nak masuk sekali.. isshhh...dah la susah nak gambar berdua ngan laki sendiri.. 







selebihnya.. gambar kiterang jer lah yang banyak pon.. hikhik.. nak buat acaner kan.. 


lepas shopping teh peberet [strawberry / anggur ] kiterang terus turun.. singgah beli bunga punca utama naik ke cameron ni tajuk lagu kekdanya.. beli bunga roses banyak2 kat cameron ni berbaloi sebab murah..sangat..  walaupon orang cakap membazir beli.. sebab roses mudah layu.. tapi aku suka kan bau die tu.. letak kat rumah.. letak kat bilik kerje walaupon sekejap jer bertahan.. bau die menyenangkan.. lepas tu sebahagian aku keringkan.. sebahagian aku biar jer layu gugur sendiri.. still ada bau die..seminggu gak lah bertahan.. 

beli time ni lagi banyak dapat murah.. siap ada bagi2 free.. sebab dah nak tutup kedai.. dapat lah sayur free banyak.. dan murah... nak cerite pasal untie ni.. nampak tak berumur sangat kan.. umur die dah nak 70 tau.. tapi masih kuat kerje.. masa kiterang singgah kedai dia tepi jalan ni.. takde orang pon.. die seronok sangat.. bersembang ngan aku.. bagitau macam2.. die cakap..dah nak tutup kedai dan cuti lama.. sebab nak jumpa anak2 cucu kat johor malam tu.. nampak sangat die excited.. asyik ulang2 jer cakap kat aku masa tu.. tu die bungkus2 kan kat aku banyak sangat.. bagi free jer.. tapi aku bayar jer lebih sebab tak sampai hati walaupon die yang kata nak kasi.. pucuk betik lah.. sawi lah..tomato kecik2 tu lah..eeahh..banyak lah lagi..  rezki aku sangat lah..aku beli bunga pon banyak kat sini.. sampai aku dah masuk dalam kereta.. hujan2.. die dok tepi kedai sebelah tingkap kereta kiterang menyembang.. macam tak kasi balik jer.. ulang2 cakap nak tutup kedai lama nak pergi johor.. ai is cannot lah.. sedih tau.. walaupon muka dia happy giler jer.. sampai kiterang terpaksa potong cakap dia dan  mintak diri sebab die tak berenti bercerite.. 

sebenarnya kiterang kejar masa sebab dah janji ngan ayah n adik aku tuk dinner sama malam tu sempena besday aku tu lah.. ayah aku pon.. kiterang dah sampai atas [cameron] baru die wassap kata nak tido umah malam tu.. kalau bagitau awal..boleh lah ajak jalan sekali... so kelam kabut lah masa jadi nya.. tu pon sampai lambat kat kedai makan die menunggu nak sejam.. huhu..smpat pulak singgah kat perkampungan asli kat bawah tu beli petai dah rebung fresh [belum buat jeruk]  tuk ayah aku.. die suka bende2 macam tu.. lagi pon petai atas ni murah banyak nak banding kat bawah [kat tempat aku lah maksudnya]

so far ni jer lah cerite besday aku tahun lepas.. macam jauh nau jer bunyi nya tahun lepas tu.. nak buat acaner.. besday akhir tahun.. update dah tahun baru.. ko tengok.. shopping petai jer tuk besday.. hahahaha... spent masa ngan ngan derang tu yang bermakna nya... ececeah...