Sunday, February 11, 2018

Pandan Gula Melaka (PGM) cake - kuih ONDE2 yang datang dalam bentuk KEK..???!!! Ni memang RARE !!!!





aku tak pasti lah kalau kek macam ni dah lama popular ker kan.. tapi aku yang baru tau jer.. so aku memang eksaited... dan sebab ni fes time aku jumoa - makan.. so aku macam jakun lebih sikit share ngan korang jugak... hahaha..


masa fes time dengar mak kawan sekolah qaleef sharing pasal Pandan Gula Melaka cake ni dia kata macam onde2 Melaka tapi dalam bentuk kek.. aku rasa macam..eeaahh..macamana gaya nya tu ? sedap ker ? dan terus rasa macam -  WAJIB CUBA ni !! 
sebab cannot brain selagi tak rasa sendiri.. heheh.. bayangkan..  kuih onde2 Melaka yang bulat2 tu.. tapi dalam bentuk kek.. dan lagi sedap.. !! 

aku dah lah memang suka kuih onde2 tu.. dari dulu2 zaman sebelum kawen.. sampai la-ni.. tu antara kuih paling suka aku nak hadap buat.. jadi bila kata onde2 tu tetibe boleh transform jadi sebijik kek.. mesti lah tekak kau meronta2 cannot tahan nak cuba sendiri.. 

so mak kawan qaleef kata nak bagi lah aku rasa seketui... 



ini die punya seketui !! 

sekali sebijik kek di kasi rasa punya lawa macam ni wat is dis tetibe sayang pulak aku nak makan..!! hahaha... tapi serious.. masa aku gi amik kat rumah mak kawan qaleef tu.. Pn Nurul... aku terus bukak kotak nak tengok acaner ghuper nya kan.. sekali tengok punya bling2 mata aku..punye la lawo nak matik ghuper kek nyaaaaaaaaa..... tu tetibe jer rasa sayang nak makan tu... macam kek besday !! 
tapi dalam masa yang sama rasa nak amik makan jam2 tu jugak sebab bau pandan nya wangiiiiiiiiiiiiiiii sangat2.... eeaahh apeni aty kejap nak makan kejap sayang.. sepanjang on the way balik kejap2 toleh bukak kotak tengok.. hahaha.. hover sangat kan... macam dah tecit lak rasanya... hahaha...

sampai umah tunjuk kat abah sado.. die pon puji cantik gileeerr presentation kek ni... anak2 tengok macam biasa lah.. dah mula 'menyemut' tanya bila dapat makan...memang kalau tengok tu kau tak sabar2 nak makan tau.. bukan setakat bau pandan.. tapi bau butter dia pon sama...

tap belum lagi.. beluuuummmm... bende lawa2 macam ni tunggu amak korang amik gambar dulu.. hikhik... 



nampak tak yang kuah2 hitam meleleh tu air gula melaka.. melting giler kan... 
aku rasa kek ni memang sesuai buat hidangan kat tetamu.. besday ker..time open house raya ker..or tuk bawak ke opis ker.. hadiah kat orang ker.. sebab kalau tengok memang membuka selera sangat.. bagi aku bentuk.. warna.. hiasan.. presentation nya bagi aku semua nya cukup perfect...

rasanya pulak ?? haaaa baca lagi ni...



yang hijau bawah tu Moist premium cake bukan sponge cake tau.. menggunakan pure butter.. dan percaya tak aku cakap.. walaupon ada gula melaka [yang hitam2 sikit tu] tapi kek ni tak manis pon tau..! Gula melaka guna gula melaka ori dr terengganu yang tak di campur gula pon..!! haaaa unik kan PGM cake ni.. 


yang frosting atas tu  name dia swiss meringue buttercream bukan krim icing biasa2 manis melekat rasa gula semata yer.. tapi krim tu diperbuat dari 2 jenis pure butter..!  sebab tu rasa PGM KEK ni BLEND..tak muak langsung pon..  maksud aku.. bila makan tu.. rasa lemak manis sedap sangat kat tekak.. ada rasa manis gula melaka.. tapi tak manis sangat pon... acaner tah nak describes.. senang cerite.. SEDAP SANGAT ! 


gebus hokeh...



bergaya tak minum petang kiterang anak beranak.. gitcheeewwwww...

rasa macam makan kuih petang2 teeeewww.. tapi dalam bentuk kek..
menarik nya boleh simpan2 peti ais tuk beberapa hari kot lah tak habes makan atau kau jenis macam aku makan jimat2.. sebab kalau esok teringin lagi boleh makan lagi.. hahaha.. dan jangan risau.. tak mbgubah rasa nya pon..

nak makan kuarkan tunggu kejap tuk bagi kek die lembut n gebu baru bila makan tu meloncat2 dalam mulut kau nanti..




korang kalau nak tempah tuk majlis2 memang rekomen dan sesuai sangat lah..
selain dari cantik.. rasa nya jugak sangat2 sedap dan puas hati nak hidang kat orang..

kalau nak order beli boleh contact Pn Nurul ni..  

INSTAGRAM : sugarbites.my
WHATS APP : 012-209 0023 [nurul]


Self collect hanya di Rawang yer sebab kek ni tak boleh pos macam brownies tu.. boleh berderai ghuper kek ni nanti bila sampai kat kau kalau kata nak pos.. heheh..




selain Pandan Gula Melaka Cake.. Sugarbites.my jugak ada jugak menyediakan kek gojes tuk hantaran kawen ker tunang ker.. atau tuk majlis potong kek waktu sanding tu ker.. 
lawa kan... nampak mewah... yang penting rasa nya pasti tak mengecewakan..insyaa Allah.. 
apa2 boleh contact Pn Nurul tu sembang2 keh... ramah orang nya.. 






notanganAty : qaleef dah sibuk2 tanya "mama bila nak order kek lawa sedap [PGM] tu lagi ?" 

ambooiiii.... teringat2 ler teeeewwwwww............