Monday, February 26, 2018

pes time merasa RESOLES yang marbeles...



kalau ada rumah.. abah sado jenis suka minum petang.. suka makan ringan2 macam kuih2 ker.. goreng pisang ker.. lempeng cicah sambal ikan bilis ker.. siap air tea panas.. haaa.. memang proper laki aku tuh.. 

so kalau die ada memang tau dah tu... kalau die rajin.. die kuar lah gi beli goreng pisang ker kuih2 ker.. kalau ada bende nak buat kat rumah buat lah cucur ker..lempeng ker.. apa2 jer lah.. yang ringkas2 dan mudah.. ringan2 tuk minum petang.. 

sebab dah tau macam tu.. so aku biasa akan standby frozen food..kalau rajin buat sendiri..buat lbih pastu simpan esbok.. so len hari boleh masak lagi.. kalau tak rajin.. biasa aku beli ker... senang jugak..

frozen food ni.. makanan yang belum di masak sepenuh nya dan di bekukan.. simpan dalam petiais boleh tahan beberapa hari or minggu [depends makanan tu] lepas tu time nak makan.. kuarkan jer dan goreng or bakar.. aku bagitau ni..incase lah orang tak tau kan.. heheh...

walaupon orang kata frozen food bukan makanan yang betul2 sihat.. tapi.. jangan lah kau amik hari2... sesekali.. lagi pon nak memudahkan kerja jer..  kata lah buat sendiri.. nak makan 4 beranak.. nak jimat tnaga dan masa.. buat jer lah lebih.. pastu simpan.. macam tu lah konsep nya.. 

tu kalau buat sendiri.. kalau kata nak beli yang frozen food ada kat market tu.. aku galakkan korang beli-pilih jenis HOME MADE jer.. which is.. buat kat rumah..  takde pengawet tahan lama bagai..kalau cakap home made.. memang bisanya tak ley nak tahan berbulan pon..selalu semingu-2 jer.. tapi bagi aku tu lebih baik dan berkhasiat.. [tu kalau kau beli bende yang berkhasiat lah] 

sekarang ramai dah buat..macam IKS tu.. tuk bantu usahawan baru atau orang cakap usahawan kampung yang buat kecik2.. 
even contoh macam  kat taman aku ni pon ramai amik order.. aku suka.. sebab aku tau sapa yang buat.. lebih yakin.. dan paling penting.. sama2 support.. maybe dia suri rumah kan.. sama2 share rezki.. mudahkan kerje kite jugak kan.. tak yah nak menguli2 bagai..boleh siap hantar kat rumah pon ada..

kat kawasan umah aku ni..ada sorang budak dalam 12-13 tahun bagi salam satu rumah ke satu rumah jual karipap frozen..tak sampai hati tak beli biasanya.. kesian tengok anak tu.. nak tolong mak die kan..tapi karipap dia memang sedap.. abah sado pon suka.. aku mesti akan beli 2-3 bekas sekali.. so far  selain karipap.. kekadang tukar2 beli churos anak2 suka.. kekadang roti canai pon kiterang beli frozen.. ada satu kedai kat keramat ni laki aku suka beli sebab sedap... satu pack ada 10 pcs.. beli la 2 pack simpan.. tengok jugak lah makanan tu macamana.. tak sebarangan pon nak beli.. macam aku cakap.. aku prefer yang home made jer.. 

lagi satu aku standby frozen food dalam esbok ni..tuk emergency.. tetibe tetamu datang mengejut ker.. tak sempat prepare apa2..memang aku goreng jer apa yang ada.. kekadang aku pon malas nak kuar lagi2 kalau abah sado takde.. so bende2 macam ni lah penyelamat aku.. betul tau.. kekadang jiran aku datang.. ajak masuk.. sambil2 tu boleh lah goreng2 bende macam ni buat hidang..sambil2 borak2 tu kan.. lagi cepat dari nak goreng mee bagai tu..  


   
cakap pasal Frozen food.. baru2 ni saja nak try lain pulak.. ni ha RESOLES AYAM.. aku tak pernah makan Resoles ni tau.. tapi nampak menarik.. 
yang gambar atas ni..  belum goreng lagi.. jenis frozen..amik dari mak kawan qaleef.. jumpa kat sekolah masa amik anak balik sekolah masing2 tengahari tu..  petang tu baru goreng tuk abah sado ada ritu.. sebelum tu simpan sekejap dalam esbok..

yang putih2 tu serbuk roti kot..


tu diaaaaaaaaaaaaaaaaa orang kedah kata...
bila dah goreng warna keperangan jadi terus nampak marbeles..

untuk yang tak tau.. RESOLES ni makanan indon tau..
tapi ni orang kite lah yang buat.. mak kawan sekolah qaleef yang jual ..  
alaaa yang ritu Gula Melaka Cake aku cerita tu...haa sekali lah tu... 
ni die buat sendiri.. guru besar sekolah dak qaleef tu pon rajin meng-order dari dia aku tengok nya..
tu teringin gak la nak cuba..


Isi dalam RESOLES ni ade ayam, carrot, kentang dan saderi
ayam dia banyak n boleh rasa..Guna chicken breast tau so mmg takde tulang atau lemak 
bila makan tu ada rasa blackpepper dan lemak2 dari whipcream..
dari kulit sampai isi memang sedap sangat !! serious..makan panas2.. peerrgghh... 



ni masa minum petang..  aku suka.. abah sado pon suka.. anak2 pon suka jer.. ada creamy2 tu.. memang sedap rasa..  kalau nak tau.. biasa orang makan resoles ni ngan cili api tau..gigit resoles ni.. gigit cili api.. orang kata lagi sedap.. tu jenis2 kalau suka pedas la macam abah sado.. style tempat asal nya makan kot tu.. tapi tuk aku ngan anak2 yang tak berapa makan pedas.. kire ok dah ni...sedap jer kat tekak.. 5 ketul makan ni kenyang sebab besar dan isi puas hati dalam tu.. 


korang pon try lah... sedap tak tipu... frozen food macam ni sesuai tuk korang yang bizi kerja tu.. nak cepat.. nak mudah..even aku yang suri rumah ni pon.. sesekali aku memang beli yang frozen macam ni jer.. beli yang Home made punya insyaa Allah lebih baik dan masih berkhasiat.. jimat masa tak yah nak uli2 bagai.. lagi pulak kekadang orang buat lagi sedap dari buat sendiri.. heheh..


korang nak beli RESOLES ni.. cer contact nombor bawah ni.. sebekas Rm 10 jer... berbaloi la ngan size..isi dan rasa nya sendiri.. ni buat kendiri pon boleh order lebih hidang kat orang..


INSTAGRAM : sugarbites.my
WHATS APP : 012-209 0023 [nurul]