Thursday, February 22, 2018

suri rumah tak gheti berdikari ?






yer ker..??


cer cek balik statement tu...


berdikari macamana..??
nak jugak aku tau...

ada orang sharing2 pasal hal berdikari ni..
ada cakap.. apa guna kawen kalau semua kene buat sendiri..
ada pulak yang bidas.. jadi perempuan ni kene berdikari...

semua ada pendapat masing2.. 

aku pon...

bagi aku.. bende tu sangat subjektif.. berdikari yang macamana...??

ada orang kawen-tak kawen sama jer.. kene jaga diri sendiri jugak.. jadi isteri kene bayar rumah jugak.. perbelanjaan anak pon ditanggung sendiri.. nursery sekolah anak pon bini bayar sendiri.. belanja sendiri2..  banyak kan isu2 macam ni.. 
so.. tu ker berdikari yang kite mahukan.. ? 
ada yang bangga cakap.. aku mengandung gi check up sendiri jer.. takde laki nak teman2 bagai.. elok jer berdikari..
yer lah.. memang lah sesetengah waktu kite boleh berdikari..kalau cakap..aku pon boleh jer gi sendiri klinik ni.. bukan nak kene di papah2 pon..
tapi aku lagi suka kalau abah sado dapat luang kan masa tuk bawak aku gi check up baby.. borak2 ngan aku.. bawakkan kereta tuk aku.. tu salah satu nikmatnya ada suami..bukan tak boleh berdikari.. tapi lagi seronok suami kat sisi giteeww...


aku anak kedua tu pon..masa check up.. laki aku ikut masuk bilik sekali sampai nurse tanya "anak sulung ker..?" hahahaha... 


eaahh.. tu ker di namakan tak pandai berdikari..??


tapi tu lah.. bende ni subjektif...

bila cakap tak pandai berdikari tu pulak.. macamana..?? 

tak pandai berdikari sebab  tak pandai bawak kereta sendiri ?? 

teringat pulak sepupu aku ni tanya "akak tak pandai bawak kereta ker ?"

agaknya sebab die tak pernah tengok dah aku bawak kereta sekarang bila balik kampung sejak bertahun2..

habes tu.. dah tentu2 lah bila balik tu aku balik ngan laki aku kan... biar lah die yang drive.. die pon tak nak bini nya drive.. seram die kata...dah tentu lah aku ok jer.. harapkan die.. dia lelaki kan.. suami.. bila dia bawak kereta bukan bermaksud aku bini tak pandai berdikari..

orang pikir tak reti bawak kereta sendiri.. hello..triton 4 way drive laki aku tu pon aku rembat jer bawak yer.. baru2 ni balik kampung johor 4 jam aku sendiri bawak ngan anak2 kat belakang macam fun fair di buat nya.. alhamdulillah selamat sampai.. walaupon laki aku risau.. tapi.. aku selalu cakap.. die kene percaya pada aku..aku lebih dari apa yang die pikirkan [die kan tak berapa kenal aku sebelum kawen dulu sebab kenal bercinta tak lama] laki aku tu kan over protective husband.. cuma sekarang ok sikit.. kalau masa awal2 dulu.. ya ampun.. kau rasa tak ley nak bernapas di buat nya.. hahahaha.. tapi sekarang aku dah terbiasa..aku ok dan aku suka perasaan di manja kan suami.. perasaan di lindungi..ahaakkss... 

sepupu aku tu muda lagi.. baru nak hidup orang kata.. takde suami lagi..rasa seronok nak berdikari.. aku paham sangat perasaan tu.. so tak de lah rasa apa pon die tanya macam tu.. aku balas pon gurau2 kasar gak ngan dia.. tak amik hati...

kau kalau bersuami.. kalau semua masih kene buat sendiri..baru tau rasa sakit hati kan.. hahaha..

betul tak..??

ada tak pernah rasa macam tu..


dah ada suami.. tapi macam orang bujang lagi.. semua kene buat sendiri.. [teringat lak aku masa bujang2 dulu yang teramat sangat berdikari]

yer lah..kalau balik kampung pon kene sendiri2.. laki tak nak ikut sebab alasan tuk kampung kite.. [sebab pernah baca masalah rumah tangga macam ni] baru kau tau yang tak pandai bawak kereta sendiri tu satu kelebihan kat isteri.. heheh.. yer lah.. ada waktu boleh jer bawak kereta sendiri.. gi kerje sendiri.. tapi dah ber laki... kalau sakit pon kene gi klinik sendiri.. sedih lak rasa hati ni...


kalau pasal pandai-tak pandai bawak kereta.. 

zaman dulu yer kot...
zaman sekarang perempuan sekarang tak yah di paksa2 belajar bawak kereta.. orang habes spm jer terus amik lesen kereta.. terus2 nak ada kereta sendiri.. semua pon memang nak rasa bebas bawak kereta sendiri merata2.. 
tak yah kata nak harap kawen jer baru nak ada kereta....
aku sendiri dah ada lesen n kereta sendiri seawal usia 19-20 tahun..

in fact aku sendiri.. bujang dulu.. puas dah lah bawak kereta timur barat utara selatan..sendiri.. gi kerje kau hengat aku naik apa..?? jalan kaki.. ?? sanggup naik bas hari2..? boipren amik hantar..?? 
memang tak yer.. tak langsung.. tak pernah pon.. dapat kancil sebijik pon dah bersyukur dah time tu.. tak yah nak mahal2 nau pon..memang berdikari sangat lah masa bujang dulu.. 

cuma lepas kawen..sekali dapat laki jenis manjakan bini.. dan over protective husband.. walaupon ada kereta sendiri.. dan opis lagi jauh dari opis suami.. dia sanggup amik hantar hari2.. ya Allah nikmatnya time tu.. siap bagi duit belanja hari2 lagi walaupon bini pon bergaji..rejeki jangan di tolak orang kata.. heheh.. 



bila dah tak kerje.. bukan nak gi mana sangat pon.. lagi aku malas nak bawak kereta sendiri.. hahaha..kalau ada pon suka lagi pergi ngan abah sado... 

tapi.. tak kaaaaaaaaaaaann la sebab tu tetibe nak cakap aku tak pandai berdikari kot... aku dah bawak kereta dari umur 19 tahun sampai umur aku 27 tahun [masa aku kawen] tetibe tengok laki dok drivekan ke hulu kehilir tetibe nak cakap suri rumah tak pandai berdikari...eaaah eaahh.. pandang rendah nampak... hahaha

kemon... 


kalau pulak orang cakap tak pandai berdikari sebab harapkan duit suami jer..

ok.. bagi aku bende ni..hurmmm....bagi aku.. orang pon tak boleh lah pukul rata semua..asal tak kerje jer harap duit laki..asal suri rumah jer.. bergantung sepenuhnya pada suami

walaupon tu yang sepatut nya kan...tangungjawap lelaki..
tapi aku tau.. apa orang pikir..

macamana kalau tetibe kene tinggal ngan laki..?
macamana kalau tetibe suami meninggal ?
orang laki ni bukan boleh percaya sangat.. baik2 kang tetibe pasang belakang.. 

hidup terkontang kanting..susah.. 

nauzubillahiminzalik..

tapi yer yer.. aku paham..

cuma macam aku cakap tadi lagi.. 

kemon.. ramai suri rumah sekarang hebat2.. bijak2.. belajar tinggi2...
tak bekerja bukan bermaksud tak punya apa2....

dah selebih nya semua tu bergantung pada rezki masing2 jugak.. jadi isteri zaman sekarang kene bijak...

tak macam dulu2.. jangan lah  sama kan..tngok berapa ramai orang korang kenal yang berniaga online.. ? tu kire kerje lah tu.. kerje sendiri  bezanya tak ngan orang lain.. sama jer konsepnya.. kerje dan ada duit walaupon dari rumah.. who cares..! janji dia tau acaner nak jana pendapatan.. apa pon niat nya.. nak tolong suami ker.. nak tolong diri sendiri ker.. sama jer macam korang yang bekerje ngan orang lain tu jugak kan.. bekerje tuk dapat duit.. 
ada ker korang yang bekerje sebab suka2...? aku rasa.. kalau jenis2 duduk umah laki kasi duit berkepuk.. korang pon tak nak kerje kan. kan kan.. jangan tipu haaaiippp.. tipu dosa mati seksa.. hahaha... yeahh mungkin betul.. ada yang bekerje sebab sukan kerjaya nya.. ada yang berniat nak membantu orang.. macam dokter contoh nya.. kalau dah semua jadi suri rumah.. sama pulak nak sambut orang bersalin kan.. tu aku cakap.. tak ley lah nak pukul rata semua.. ada orang bekerje kerana amanah... 

lagi satu.. kalau die tak punya pendapatan sendiri sekalipon.. tak yah korang nak sibuk2.. kite tak tau kehidupan orang tu macamana.. rezki ni datang dalam banyak bentuk dan cara.. tak sepestinya duit tu jer akan menyenangkan.. dapat jaga anak sendiri.. pon rezki.. jimat tak yah nak hantar2 kat orang pon rezki jugak.. anak2 sihat.. cerdik.. bijak pon rezki.. hati kite tenang pon rezki..  jangan nak jadi batu api punca rumahtangga orang pecah belah ngan kata2 atau doa yang bukan2.. macam cakap nanti kene tinggal laki bagai.. jangan!! tu semua kerje syaitoonn.. kau jangan buat kerje derang pulak yer.. 

biarkan..kalau kite nak bagitau apa2.. biar ngan cara dan niat yang betul.. yang penting.. hormat perasaan orang.. yang kerje rasa hebat tu pon tak semesti nya betul2 hebat.. kite pon tak tau apa kesudahan nya nanti.. betul2 ker nasib kite akan baik sampai bila2.. 

ada kegembiraan yang orang tak perlu tau mana datang nya pon..sederhana tak semestinya tak gembira... sapa pon dia.. apa pon di lakukan.. bekerje atau tak.. just hormat jer..

sekarang pon.. ramai sekarang wanita bekerja dari rumah.. di panggil 'working at home mother'
tapi orang tak tau.. tak nampak..
orang cuma tau.. bile tak bekerja kat pejabat.. tak bekerja ngan orang lain..
duduk umah..jaga anak..maknanya suri rumah sepenuh masa..tak buat apa2..

tapi korang silap..
well.. mungkin ada yang tak tau pasal tu..

aku kenal ramai suri rumah..atau sebenarnya WAHM..
yang ada pendapatan nya sendiri.. besar atau kecik bukan isu nya..
yang penting..boleh sama2 bantu.. kalau suami tak perlu kan duit isteri.. ate least die bantu diri die sendiri.. bantu keluarga dia..
dan mungkin..ada orang ada lebih dari apa yang kau ada.. cuma kau jer tak tau atau tak nampak..
ada sorang kenalan.. jual macam2 barang.. sampai pernah aku baca status die kat fb bagitau ada orang siap cakap kesian kat dia..NAMPAK macam susah.. tapi orang tu tak tau pendapatan dia sebulan 3-5 ribu berbanding orang yang cakap tu.. ok lah tu kan..kire banyak tuk duduk2 rumah anak sendiri jaga..tak yah bayar pengasuh..takyah bayar minyak kereta gi kerje bagai.. tak yah kire hari2 belanja makan lunch.. yang penting berkat hasil usaha sendiri.. 

kalau kata dapat pegang kat tangan seribu dua sebulan pon.. kalau berkat.. insyaa Allah duit tu cukup dan menggembirakan..

tu aku cakap..jangan lah korang pandang rendah orang meniaga online ni.. nampak macam die struggled kan.. tapi berbaloi.. bak kata laki aku.. "pendapatan sayang sentiasa ada..hari2.." tak kire lah banyak ker sikit ker..
aku sendiri.. tak lah kaya raya.. tak lah melebih2 sangat pon.. tapi alhamdulillah.. mencukupi.. dan aku gembira.. jujur.. aku happy ngan life aku sekarang.. aku bersyukur jer walaupon mungkin sederhana.. susah atau senang bagi aku tak boleh nak diukur atau bukan tetibe aku tak dapat beli bag berjenama atau tetibe tak dapat nak berhuhahuha berjimba bercuti.. asalkan masih selesa tido atas katil.. mampu bayar rumah tuk berteduh.. mampu bayar ansuran kereta minyak dan tol tuk kemana2.. aku dah cukup sangat2 bersyukur dah.. rasa kufur nikmat pulak kalau nak cakap "kite susah" kalau ada orang lain jauh lebih susah nak bagi anak2 makan kfc 2-3 bulan sekali pon tak mampu.. Allahu... 

jangan salah sangka.. ni bukan perbandingan atau apa..
tapi tu lah.. nak ingatkan jer.. hormat jer.. dan bersyukur ngan apa yang kite ada.. kalau korang rasa apa korang ada sekarang lebih baik dari orang lain.. syukur banyak2.. jangan sampai merendah2 kan orang lain dan bongkak.. 

jangan anggap orang tak berkerjaya hebat tu tak pandai berdikari yer.. silap2.. derang tu lebih dari kau pon sebenarnya..

well well.. aku tak peduli pon apa tanggapan orang..
cuma.. ni lah hakikat nya aku nak bagi tau kat orang..





jujurnya.. 6 tahun jadi suri rumah.. or ngan kata lain bekerje dari rumah..aku jenis tak kisah sangat pon.. sengeh jer.. kalau apa2 jadi.. insyaa allah.. aku tau mana nak carik duit tuk hidup.. susah ke senang ker lepas tu urusan aku.. kite jaga jer urusan kite masing2.. yang bekerje rasa berdikari sangat tu pon belum tentu satu jaminan pon kan.. semua tu akan jadi urusan Allah nanti.. letak kan jer hati dan kebergantungan kite pada Allah yang pertama sebelum perkara lain.. tu pon kalau aku tak mati dulu lah.. susah2 jer pikir kan..?? baik pikir amalan nak bawak dalam kubur tu nanti..

pernah jer direct orang cakap "kau ni mesti tak pandai berdikari kan?" siap2 cakap "belajar lah berdikari sikit..jangan harap laki jer bekerje.." ea-eaaahh.. kau pon kan.. dengki ler teewww...  hahaha..

aku rasa apa2 point pon.. sebenarnya yang di sampaikan hanya lah berkaitan pasal duit.. tu jer..

aku tak rasa orang nak kaitkan pasal berdikari tak pandai bayar bil ke hapa macam dolu2 tu.. 
dulu2 yer lah.. bil api air bayar kat pejabat pos.. bini duk umah jer.. laki yang akan buatkan semua tu.. [contoh kecik] pernah pulak aku baca cerite macam ni kecik2 dulu.. bila laki meninggal.. satu bende tak reti nak buat.. tak pernah amik tau pasal acaner nak bayar bil ke hapa.. 

kalau zaman sekarang bende2 tu nak kaitkan tak reti berdikari.. kelakau hokeh...

aku duduk depan laptop jer semua setel... bayar online jer.. kat rumah ni.. yang orang nampak macam tak reti nak buat banyak kerje.. tak reti berdikari konon nya.. yang katanya nanti kalau kene tinggal ngan laki hidup terkontang kanting tak tentu arah.. tak reti satu bende pon nak buat...kat rumah ni semua aku yang tolong uruskan.. laki mak sibuk chuolls.. takde maknanya die nak sempat pikir pasal bil2 api astro indah water bagai tu..sekecik2 benda sampai lah sebesar2 bende semua pon kene dalam pengetahuan aku.. 

macam contoh akhir tahun lepas insurance tetibe naik.. kata nya cost perubatan meningkat.. aku pon sekali naik hantu.. untuk makluman orang yang pernah cakap.. hidup aku senang insurance semua company laki aku yang bayar.. tak yer.. kiterang bayar sendiri.. laki aku bayar.. kekadang aku punya aku bayar jer sendiri.. takde hal.. contra2 jer ngan duit belanja laki aku bagi sekali gus tu.. jadi bila kata naik tu.. memang terasa lah kan.. tapi tak ley cut kat situ.. sebab sayang dah pakai lama.. anak2 dah amik dari kecik lagi.. lagi satu.. penting.. jadi.. kite cut pada yang yang tak penting.. tu cara aku handle perbelanjaan rumah.. walaupon perbelanjaan tu dari laki aku pon.. tugas aku lah tu sama2 kan.. takde maknanya nak kata aku tak tau apa2 dok umah tido baring jer kau hengat.. 

anak nak masuk ospital emergency laki out station tak boleh balik lagi.. tak kan aku nak mereput tunggu kat rumah ni tengok jer anak aku sakit kan..pandai2 lah kau urus sendiri..
teringat nurse kat KPJ tu cakap.. "akak ni berdikari betul saya tengok ".. rasa nak peluk adik nurse tu terharu sebab fes time ada orang cakap macam tu kat aku.. hahahaha.. yer lah..selama ni orang pikir semua bende harap kat laki jer kan.. walaupon end up aku guna insurans yang laki aku sediakan tu jugak lah.. tapi tu dia kelebihan nya pada waktu2 kecemasan.. yang penting kau tau mana nak pergi dan macamana nak uruskan..  

so kat mana lagi orang nak cakap aku tak gheti berdikari tu.. cer bagitau...
tu aku cakap.. sebenarnya orang related kan berdikari tu lebih pada duit jer.. aku rasa lah.. 

kalau lah aku kata gi check-up kat klinik sendiri pon nak laki teman tu nama nya tak pandai berdikari.. memang aku lempang jer laju2..





setakat tak pernah gi pasar.. tak pernah gi basuh baju sendiri kat dobi..tak gheti guna mesen basuh dobi [eleehh..mesen kayu pon aku boleh handle taawww] tak pernah amik tau pasal harga minyak [sebab tau2 laki aku dah isi penuh jer kereta tu] tak reti guna card kat pump petrol.. tak pernah topap TnG..  tu takde bende sangat pon kan.. bukan nya bodoh lagsung tak tau pebende dan tak reti nak belajar..kalau terpaksa.. boleh jer buat semua tu.. dulu2 masa memula bawak kereta pon banyak bende tak tau gak kan.. elok jer hidup takde laki sampai umur 27 tahun urus diri sendiri.. takde maknenya aku nak harap2 pak jalil korang tu.. 

tayar flat tengah jalan.. kereta aku pernah rosak kat Pd.. takde pon tipon pak jalil.. pandai2 lah kau carik sendiri mekanik..pandai2 kau uruskan sendiri.. towing ke hapa.. sampai siap kereta tu pak jalil pon kekadang tak perasan.. takde kereta pandai2 lah naik teksi ker bas ker train ker.. aku ni dulu sangat2 berdikari hokeh.. baru sekarang ni nak merasa ada suami yang manja kan aku.. biar lah kan.. aku lagi seronok.. dulu kerje laki hantar amik kerje.. dolu2 tak merasa kan semua tu.. kau susah ke hapa.. takde duit.. pandai2 lah kau nak hidup.. aku memang jenis tak bagitau orang.. lagi2 mak ayah.. tak kose lah nak mintak2 lagi2 bile dah kerja.. in fact..aku yang banyak uruskan hal2 adik2 aku dulu.. sampai sekarang pon.. ni dah ada laki.. walaupon memula rasa macam pelik2 jer nak guna duit orang.. sebab tak pernah dapat duit dari orang lain pon selain gaji bekerje.. rasa macam ada tempat bergantung jer.. rasa perasaan selamat tu.. dan again nak bagitau.. tu lah nikmatnya bersuami..takde la macam dulu2 susah pon sendiri2 jer..sekarang susah ke senang ker lalui sama2... giteeewwww... 

cuma ada sesetengah bende orang tengok aku macam manja nau macam semua nya tak gheti tu.. biar lah tu jadi kerje laki aku.. aku ok jer.. 


yang penting apa aku nak bagitau ni.. jangan lah underestimate suri rumah atau orang yang kau tengok tak bekerje tu.. kau mungkin tak tau.. die mungkin ada lebih dari apa yang kau ada pon.. atau orang yang penat lelah bekerja satu hari suntuk tu..selebih nya bagi aku..rezki masing2... terus terang cakap.. aku tak suka bila orang saja2 nak takut kan aku ngan ayat2 "nanti laki kau kawen lain ker.." "laki kau meninggal dulu ker"..dan kaitkan ngan tak pandai berdikari tu.. bagi aku.. lebih baik doa yang baik2 jer.. dan selebih nya.. aku letak kan hati aku sebulat nya pada DIA selepas dah lakukan apa yang patut.. insyaa Allah.. Dia akan jaga aku anak beranak.. tu pon kalau bukan aku lah yang meinggal dulu... hahahahaha... eeaahh ko ingat aku takde reta sendiri ke hapa.. kwsp aku kerje berbelas tahun.. insurance.. aku niat hadiahkan tuk suami aku jer kalau mati dulu.. sebab die pernah jadi the best husband ever tuk aku..!! tu aku cakap kalau aku mati dulu lah yer.. heheh.. 

so apa2 pon.. berbalik pada memula sekali tadi tu.. semua nya bergantung.. bergantung pada kite.. pada pasangan kita.. pada rezki kite.. pada Dia... kite boleh saling mengingati.. tapi jangan sampai judge mental kehidupan orang lain.. sungguh kite tak tau apa yang pernah di lalui nya sebelum ni..macam aku contoh nya.. macamana aku jadi anak dan perempuan yang tersangat berdikari.. tetibe Allah bagi pulak asben yang sangat menjaga aku.. rezki aku lah kan tu.. jangan judge ngan mata kasar.. orang tak kerje jer maknanya tak pandai berdikari.. cannot hokeh.. ubah persepsi tu.. kalau ada pon.. sama2 tolong.. jangan pandai kondem jer kau pulak.. sebenarnya nak menyakitkan hati..





nah bunga tuk korang.. kite sebarkan bende2 yang positif jer dalam hidup ni keh.. cakap baik2..doa yang baik.. walaupon untuk orang..insyaa Allah kebaikan tu akan balik semula pada kite balik..





notatanganAty : saja letak gambar sendiri banyak2 sebab tak tau nak letak kat entry mana.. hahahahahahhaahahahaha...