Tuesday, February 20, 2018

qaleef yang......... pelik ker unik..





[2017 - masa Convo akhir tahun qaleef 5 tahun]


dak qaleef suka pergi sekolah..!!


apa yang pelik nya...?


eaahh.. aku rasa kalau budak2 tak nak gi sekolah tu normal..taknak bangun pagi2.. nak duduk umah jer main atau tengok tv.. atau nak mak nya ada jer ngan die selalu..
tu aku rasa.. biasa.. adik2 aku dulu pon macam tu.. mak aku cikgu tu.. 
tapi setiap pagi jenuh nya.. astaghfirullahalazim macam2 drama setiap pagi.. 
eerr... aku pon sama.. hahahaha.. kalau boleh nak memonteng jer memanjang.. uhuhukkss..
seb bek masih elok jadi orang.. huhu..

tu aku cakap.. kalau suka nau pergi sekolah tu yang pelik sikit.. hahahahaha

qaleef ni..pagi2.. aku tak yah kejut dia pon.. 
die bangun sendiri mandi2 sendiri.. 
alih2 tengok dah siap dah..dan cakap.. nak gi skul...
qaleef tido bilik die sendiri.. so bangun pagi2 sendiri mandi kat bilik air die aku tak perasan pon.. 
kekadang aku bangun urus diri aku dulu tengok awal lagi..
atau turun buat sarapan dulu..  
kekadang.. macam baru2 ni aku tak berapa sihat.. aku bangun lambat sikit.. 
tengok2 die yang kejut aku..dah siap elok rambut sikat tepi..
sedangkan awal lagi sebenarnya..
takde adengan dramatik bagai...langsung !
aku pulak yang mintak maaf kat dia sebab ter-bangun lambat.. huhu

ada masa gak aku kene kejut kan.. tengok tak bangun2.. 
tapi bila aku cakap jer macam ni "qaleef penat yer.. ? tak nak gi sekolah yer ?" -elok2 tanya.. terus die bangun jer..
nampak tak.. nampak.. semangat die nak jugak ke sekolah..
sekarang.. kalau lewat pukul 9 pon.. kene gak hantar die gi sekolah.. 

sebab pernah...last year.. [5 tahun].. ada masa die ter-bangun lambat.. 
aku pon malas nak kejut beriye2.. sebab tengok dia lena sangat aku biarkan jer.. 
may be malam tu tido lambat sikit tu tak perasan.. aku pon takde lah nak paksa2 die sangat.. 
sekali die terjaga dah pukul 9 lebih.. aku cakap.. dah lambat tak yah gi skul..
sekali qaleef mengamuk nanges2 sebab tak kejut die nak gi sekolah..
salahkan aku.. sepanjang hari hokeh.... hahahahhahahaah..
aku cakap lah "mama dah kejut.. qaleef yang tak nak bangun"
ceaah..sedangkan kejut gitu2 jer sebab malas nak gi hantar die ke sekolah..
aku ni memang macam tu lah kekadang.. abah sado selalu takde aku lah ngantar nya kan.. kekadang malas betul nak start enjin pagi2 bawak kereta tu..
tapi.. takut gak lah.. nanti abah sado bising.. 
die nak amik kan van sekolah aku tak kasi sebab aku risau..[aku ni macam2 pikir sikit]
tapi malas nak ngantar.. acaner tu... huhu..
nanti malam2 die tipon tanya qaleef.."gi sekolah tak hari ni ?"
qaleef salahkan aku sebab tak kejut die.. hahaha... aku jugak lah yang kene sudah nya.. 

so sejak dari tu.. die pesan kat aku.. kalau die tak bangun bila aku kejut.. die soh aku kejut die kuat2..[siap tunjuk gaya] 
maksudnya tepuk2 die ker sampai die bangun... 
sebab die nak pergi sekolah...

macam tu lah dak qaleef... 

sekarang kejut sekali pon dah bangun.. tak kejut pon tau bangun sendiri..
serious senang weyyhh anak aku yang sorang ni..!!
sampai sekarang pon.. aku tak yah nak gegar2 nak kejut die..
dolu2 masa 3-4 tahun umur die sekolah.. nak kejut die kene urut2 badan die..
kene panggil die lembut2.. 
sekarang ada lah sekali-2 aku buat kalau tengok die macam mamai2 tak ley bangun.. 
selebihnya memang dia bangun sendiri jer..
kalau tak pon.. sekali-dua panggil jer die terus bangun dah..
ada jugak pernah die cakap.. die ngantuk sangat pagi tu..
so aku bagi die pilihan kalau tak nak sekolah hari tu..
sporting mak kau kan.. hahaha..
aku tak risau.. sebab aku tau die jenis macamana..
dia bukan saja2 banyak alasan tak nak gi sekolah pon..
sebab most of the time memang die sendiri nak kesekolah tak yah nak paksa2 pon.. 

haaa senang kan kerja aku..
uruskan qaleef memang sangat mudah..
dia penuh ngan keterujaan.. semua bende pon nak eksaited

tapi.. suka sangat sekolah tu..nak kata die jenis nerdy atau beriye2 nak belajar tu.. tak jugak.. 
aku cuma rasa die suka bermain ngan kawan2..
since kat rumah takde kawan2 pon.. ada adik die sorang jer..
jarang jumpa sepupu2..atau sedara2... 
qaleef jenis enjoy ngan life die aku tengok..
time main die main.. time belajar.. die belajar.. cikgu die cakap.. die jenis suka amik bahagian..die suka dan eksaited.. 
jenis yang kalau apa2.. die yang nak kedepan dulu.. tak takut..thats my boy.. 

tapi ada yang lagi heran kat aku..tcer die cerite.. ada sesetengah waktu.. 
masa umur 5 tahun last year..
waktu kawan2 group die main waktu main tu.. die kan menyelinap masuk kelas 6 tahun duduk kat belakang2 dan belajar sama2..
mesti lah aku heran bila dengar.. aku cuba gak la tanya2 dia.. ajak sembang
cuma anak lelaki ni lain sikit.. tak suka bercerite sangat.. cakap sikit2 jer.. so susah nak korek apa yang die pikir kan sangat.. 
aku observe melalui sikap dia jer.. n kekadang ada masa die cerite sendiri.. 

tu lah unik nya qaleef.. 
aku pon tak tau lah apa yang aku dah buat masa aku mengandungkan die dulu...huhu..


[2017 - masa Convo akhir tahun qaleef 5 tahun]


menarik nya walaupon nampak dia  suka sangat pergi sekolah..suka berkawan..
tapi...die jenis macam abah sado sikit.. jenis family man gitewww..
yup.. waktu sekolah.. die nak gi sekolah.. tapi kalau kata ada masa2 aku amik die lambat sikit 1-2 jam lewat..kekadang ada urusan luar.. nanti die sedih..
tanya kenapa amik lambat.. kenapa tak amik cepat.. kenapa biarkan dia kat skul.. 

haaiisshh qaleef ni.. bukan nya sorang2 pon kat situ..
ada kawan2 dia pon masih stay kat skul.. yang jenis2 mak pak kerje tu kan..
pastu dah siap makan ngan kawan2 jugak  
tapi die tak boleh.. nanti die buat muka macam lah aku tinggalkan die hari2 sampai ke petang kan.. 

aku pernah tanya kalau2 die nak stay sekolah sampai pukul 3 petang..[ada jer pakej kire macam kelas tambahan]
tapi die tak nak...pukul 12 time balik die.. die nak balik..
macam tu jugak sabtu ahad.. die tau time cuti dok ngan family..
kalau tanya pon.. die cakap die tak nak gi sekolah [sabtu ahad tu] nak duduk main kat rumah... 

alhamdulillah.. aku tak pernah sekali pon menyesal tukarkan qaleef ke Brainy Bunch..bersyukur lagi ada..
perkembangan qaleef tersangat2 bagus kat sekolah tu..
dan paling penting.. die sendiri suka kan sekolah tu.. tcers2 dia pon layan die ngan baik dan yang sepatut nya..
dia happy setiap kali nak gi sekolah..
tu yang jadi kes die mengamuk bila tak dapat gi skul tu.. hahaha.. 

perkambangan yang sangat berbeza berbanding sebelum ni... 
tahun pertama jer ok..masa 3 tahun.. tahun kedua masa 4 tahun dia mula macam2 drama siap nanges2.. memberontak tak nak gi sekolah..

alhamdulillah.. lepas tukar sekolah.. last year..masa 5 tahun.. takde sekali pon sebarang adengan yang tak di ingini..rasa menyesal lak tak masukkan die kat BB tu seawal 3-4 tahun dulu tu...
masuk 6 tahun lagi nampak die makin happy.. 
budak kalau gembira.. insyaa Allah perkembangan die akan bertambah baik.. 
n aku boleh nampak tu..
bende ni bukan setakat kat sekolah.. tapi kat rumah jugak.. 
persekitaran yang berkait2.. paling penting.. pendidikan akhlak nya tu sendiri.. 

bukan nak rasa atau puji anak aku hebat ke pandai sangat ker hapa yer.. 
[but as a mom memang patut pon kita cakap bende yang baik2 jer sebagai doa]
eahh helllloo... orang lain tak kan puji anak kite yer.. hahaha.. alaaa bukan puji hober2 pon...setakat nak sharing perkembangan anak kat blog sendiri..
blog sendiri yer.. harap maklong.. hahaha... aku pon dah lama tak share kat blog ni pasal perkembangan anak2..
sampai banyak sangat dah terlepas.. 
perkembangan setahun lepas qaleef kat Brainy bunch masa umur 5 tahun dulu pon tak pernah sharing.. 

jujurnya qaleef ni macam kanak2 biasa jer jugak.. suka main.. dan macam2 perangai lain..tak nerdy pon.. kuat menyakat..keakdang annoying boleh tahan.. cuma aku sentiasa alert ngan perkembangan dia.. aku cuma harap die jadi anak yang baik dan menyenangkan hati..baik budi bahasa dan tinggi akhlak nya.. tu jer.. pasal perlajaran ke hapa.. follow the flow jer.. apa saja kelebihan kalau dia ada.. tu semua dari Allah.. masih terlalu awal nak cakap pon kan.. 

orang tanya2.. ok ker sekolah tu.. macamana cara ajar.. macamana itu macamana ini.. aku tak sempat nak share.. insyaa Allah aku teringin gak nak share.. yang aku suka.. derang di ajar secara perseorangan.. maksudnya.. cikgu datang sorang2 kat murid.. terutamanya membaca tu lah.. iqra' ker..bahasa ker.. ada cikgu2 yang berbeza ajar ikut subjek.. lagi satu.. derang tukar2 kelas.. kelas sains kat tingkat atas.. belajar agama kelas lain.. budak2 tak duk setempat dan persekitaran berubah2 berbeza buat anak2 tak boring.. budak2 kan..bukan boleh duduk diam.. eerrr.. qaleef lah tu salah sorang nya.. heheh..bb ni fully English.. qaleef sekarang teror cakap omputeh dengan selenge dia.. fluent la.. kalau dengar die sembang ngan kawan2 die.. memang speaking jer lah.. derang tak ley cakap bahasa kat sekolah.. yer lah..memandangkan kiterang tak guna eng sebagai bahasa ibunda kat rumah..huhu.. so.. tu salah satu perkembangan die yang baik lah.. kite ni sendiri pon sebenarnya memang elok belajar banyak bahasa.. baru sel2 otak tu bersambung lebih sikit kan.. hahaha... jangan lah pulak ada orang cakap.. "aku yang score A bahasa ing dari dulu ni pon tak sibuk2 nak anak aku cakap omputeh" giteeww kau sentap tak habes2 ngan orang yang buat entry 4 tahun lepas bash kau sebab nak anak teror cakap omputeh.. hahahahahahahaha.... eaahh... tu kalau die tau dak qaleef belajar mandarin tu tah apa lagi die nak kata kat aku tuk kan... 




[2017 - masa hari sukaneka sekolah BB kat Cyberjaya]


well.. kalau orang tanya pasal sekolah.. bagi aku semua tu bergantung pada anak tu sendiri..bukan pada kite atau kemampuan kita..
apa yang kite nak anak kite fokus kan.. 
tugas kita tuk bantu mereka kembangkan lagi apa kelebihan mereka..
setiap sekolah tak sama.. setiap perkembangan anak jugak berbeza..
paling penting aku nak ingatkan.. jangan biarkan potensi anak tu macam tu jer.. 
macam aku cakap.. bantu mereka...
macam qaleef jenis tak boleh duduk setempat dah belajar dalam tempoh yang lama.. so sekolah jenis montessori macam brainy bunch tu sesuai sangat2 tuk die
kalau korang risau kan perkembangan anak tak boleh membaca..dan nak anak cepat membaca
sekolah2 macam little calips..genius aulad and a few sekolah lagi sesuai.. 
macam tu jugak ngan perkara2 lain.. 
even tuk anak speech delay pon.. bukan sebarang sekolah boleh masukkan..
takut tak membantu..
sebab ada cara khusus nya sendiri..[tu pasal cikgu2 ni ada belajar pendidikan khas bagai yer.. bukan sebarang2 jer]
even kalau nak anak menghafaz.. hantar tahfiz.. 
tu contoh... selebihnya tengok perkembangan anak ko sendiri..
qaleef pernah masuk sekolah tadika biasa.. yang orang anggap.. sama jer cara diajar dan belajar.. anak tetap akan pandai membaca jugak.. 
walaupon dulu aku pikir macam tu.. tapi lepas tengok sendiri.. persepsi aku berubah.. 
qaleef yang sebenarnya dah advance.. boleh membaca mengira [sebelum tu lagi] tapi jauh ketinggalan berbanding kawan2 lain masa tu.. 
dalam hati aku rasa.. terkilan sangat dan sayang potensi qaleef makin hilang..
aku sangat kenal anak aku lagi2 aku sendiri yang didik die kat rumah [homeschooling] sebelum die di hantar kesekolah.. 
yup.. ada sebab nya.. aku tak nak sharing kat sini.. aku anggap die tak serasi ngan tcer dan sekolah tu sendiri.. thats it.. [tapi aku perasan ada beberapa kawan sekolah qaleef lama pon bertukar ke BB sejak tahun lepas]
tu aku cakap.. nak pilih sekolah.. tengok anak tu sendiri macamana.. 
aku excited nak cerite pasal perkembangan anak2.. perkembangan persekolahan qaleef..
bukan nak puji melambung jugak pasal BB ni..lagi2 tuk semua orang..macam aku cakap.. bergantung budak tu jugak.. [or may be bergantung branches]  tapi bagi aku cukup bagus tuk perkembangan qaleef... isnyaa Allah.. shaquille pon akan bersekolah kat situ jugak nanti dan harap sesuai jugak ngan shaquille.. 

BB ni ada sekolah lain kire macam private skul tuk sekolah rendah kat cyberjaya.. jauh sangat.. tapi memang teringin nak masukkan qaleef kat situ tahun depan..darjah satu.. tapi tak tau lah tu acaner.. tengok lah keadaan.. 
tapi takper..kat sini pon banyak sekolah elok2.. dan percaya tak.. aku tak daftarkan anak aku kat sekolah rendah kebangsaan yang sepatut nya dah kene daftar last year.. aku ada perancangan lain tuk qaleef.. insyaa Allah sampai masa nya aku akan sharing.. dan harap semua nya dipermudahkan tuk qaleef.. tawakkal pada Dia... tak cuba.. mana nak tau kan.. yakin jer lah.. 






harap2 qaleef ni kekal lah macam ni sampai sekolah rendah menengah nanti..
dan paling aku harapkan.. dak shaquille pon macam abang nya..... amiiiiiiinnnnnn
anak aku sorang tu pon lain macam gak tu.. hahahaha.. 
insyaa Allah.. kalau kite kenal potensi anak dari awal.. kite boleh bantu mereka..