Wednesday, March 21, 2018

Anak kene Influenza A [H1N1]



kesian dah Shaquille.. tak pasal2 dapat penyakit Influenza A ni.. badan die terlalu kecik nak rasa sakit ni.. 

dokter sendiri pon bagitau.. bila kene Influenza A ni sakit nya macam kene denggi.. badan jadi bisa2 sangat... aku ni tak yah kata demam denggi.. demam biasa kalau teruk sangat rasa bisa2 satu badan tu pon tak boleh tahan.. bayangkan pulak sakit Influenza A ni macamana.. 

sigh....

Influenza A ni penyakit H1N1 yang dulu2 kecoh tu.. selsema babi nama lain nya.. tapi yang aku study sikit pasal ni.. dan dari dokter sendiri bagitau.. bukan lah di sebab kan babi tu sendiri pon.. cuma virus tu di nama kan macam tu.. sekarang aku dengar ada pulak H3N2 macam tu lah..kalau tak silap ar nama nya.. tapi tak tau lah penyakit apa tu.. penyakit sekarang macam2.. memang risau kalau dengar.. lagi2 kalau effected pada anak2 kite..

tapi seb bek lah sekarang dah ada antivirus tuk rawatan Influenza A ni.. masa memula penyakit ni kecoh2 datang.. sampai boleh bawak maut ... sekarang pon kalau tak rawat boleh bawak maut jugak.. cuma nya tak macam memula dulu lah.. sebab sekarang dah ada rawatan dan perubatan yang lebih baik.. 

acaner Shaquille boleh kena ?

untuk oengetahuan...penyakit ni boleh dapat melalui jangkitan udara...


Last week kiterang bawak anak2 jalan naik train.. gi KLCC sebab aku pon ada urusan kerje sikit kat sana.. sehari lepas balik tu tetibe Shaquille demam panas.. aku pikir maybe sebab cuaca panas sekarang ni.. just bagi makan ubat demam dari Klinik Kesihatan yang memang dah sedia ada..[memang biasa stand by] tapi tak kebah2 langsung.. panas nya.. sangat2... so lepas beberapa jam.. ikut timing ubat tu.. aku bagi dia ubat bontot pulak.. memang aku mintak kat spital sendiri tuk standby.. biasa ubat bontot ni kuat sikit lah.. memang lepas tu kebah sikit.. tak panas macam awal2 sebelum..

tapi sekejap jer.. esok nya panas balik.. bawak lah gi klinik..dapat ubat macam biasa.. biasanya lepas 3 hari demam memang kene bawak ke spital.. tapi hari ke-3 tu demam die kebah.. dedar..shaquille pon dah mula boleh bangun nak main ngan qaleef.. 

hari-4 tu die tak demam.. tapi die macam penat.. nak tido jer.. pastu buat perangai.. semua bende salah.. cranky lah senang cerite.. tapi badan tak panas pon.. makan jugak tapi tak banyak.. makan biskut macam tu jer.. susu minum macam biasa.. 

malam hari ke 4 tu die start dedar balik..just bagi ubat jer.. tak panas sangat lah.. lagi pon sebab die macam penat.. die tido jer.. pastu dia ada cakap sakit tapi bila tanya kat mana die tak bagitau pulak.. tapi sekali tu jer lah.. aku pantau jer lah.. since demam die tak panas sangat pon.. dan die pon walaupon macam penat dan lemah.. tapi tak lah lembik.. kekadang dia main2 jugak kat bilik die ngan dak qaleef.. lagi satu aku ada jer bawak die ke klinik hari ke-3 demam tu.. cuma tak lah amik darah..

esok nya die ok.. bangun macam biasa..nampak sihat.. takde nampak lemah macam sebelum.. kiterang siap pergi jemputan kenduri kawen tengahari tu dekat2 situ [cikgu qaleef]..[kalau aku tau awal yang shaquille dah kene influenza ni.. aku tak bawak shaquille gi kenduri siang tu.. sebab tak nak sebarkan penyakit dia tu]
in fact sebelum tu.. dan dalam kereta die ok jer.. maksudnya tak lah nampak die letih ke lemah atau demam.. kalau nampak dia demam atau tanda2 tak sihat memang kiterang tak akan bawak die keluar mana2.. 
shaquille cuma mula tunjukkan tanda2 tak sihat balik masa kat kenduri tu.. mula nak melekap jer.. dok beriba ngan acu dia.. aku suap die makan tapi selera jer banyak gak die makan.. dalam dewan tu ekon..tak la panas.. lepas aku makan.. aku amik dukung dia.. dia nampak penat.. aku pikir die mengantuk sebab dah pukul 1 lebih masa tu.. aku suh tido jer sambil aku dukung..  ada masa die ok boleh amik gambar bagai.. tapi ada masa dia macam penat dan mengantuk..


dan petang tu.....


shaquille demam balik...........



masa tu dah rasa... die bukan demam biasa2 dah ni... sebab on off...paling risau bile teringat yang dia nampak letih...



terus sebelum maghrib tu jugak kiterang ke KPJ..amik darah.. dan malam tu terus kene tahan ward....






ni gambar pagi fes day kat spital.. waktu ni die pucat sangat.. dan lemah.. tido jer dia.. nurse masuk cek dia bagi ubat pon die bukak mata sikit jer pastu tido balik..

dokter Syarifah [paed] datang pukul 10 tu bagitau dia kene Influenza A tapi masih peringkat awal..aku dah risau dah memula sebab pikir anak dah demam on and off lama dah baru aku bawak ke spital.. tapi dokter soh aku jangan risau sangat bila die tengok tetibe aku macam panik.. yer lah.. yang aku tau H1N1 ni penyakit bahaya dan boleh bawak maut...[nauzubillah]
  
tapi waktu ni aku di beritahu, shaquille pon dah mula start dapat rawatan khusus tu dari malam semalam nya tu lagi.. [kire derang dah tau awal la cuma baru bagitau aku waktu lawatan tu]

dokter ada explain pasal sakit Influenza A ni..macamana boleh dapat [which is jangkitan melalui udara aku bagitau tadi] cara rawatan..dan kenapa shaquille nampak lemah penat macam tu..  bila dokter bagitau shaquille rasa sakit2 dalam badan macam bisa2.. atau macam kene denggi tu.. baru aku teringat pasal tetibe shaquille merengek cakap die sakit tapi bila tanya kat mana die tak bagitau... 

kesihan kat anak....




hari kedua masih tak aktif.. tido jer sepanjang hari.. bangun sekejap dalam setengah jam pastu tido balik.. 

sampai nurse pon tanya.. yang shaquille ni kat rumah jenis budak aktif ker atau memang behave macam tu...

memang tak lah kan... tak pernah lah aku tengok anak aku cegini ghuper lemah terbaring..

bila dia terjaga aku ada gak ajak die pergi playrooms or jalan2 kat luar bilik kot2 dia boring.. tapi die refuse.. !! 


shaquille ada jer demam sebelum ni.. tapi demam biasa jer lah.. 2-3 hari ok dah aktif.. dan die tak pernah lagi masuk spital sebelum ni.. tapi tengok keadaan dia sekarang ni memang sangat menyedihkan aku as a mom... macamana sakit pon dia.. kire demam biasa sebelum ni.. tak pernah sekali pon die tak selemah macam ni.. dia langsung tak amik kisah.. kire tak teruja ngan sekeliling dia.. macam kat kpj ni ward kanak2 derang menarik.. comel.. selalu sebelum ni kalau datang sini die eksaited jer.. even kalau demam2 biasa sebelum tu pon die akan nampak semangat sikit.. tapi ni langsung tak.. kau tanya la apa pon.. takde bende yang dia nak..




semalam..pagi dokter datang cek.. kene start amik neb pulak sebab paru2 dia dokter kata dah  ada bunyi lendir - aku pon tak tau apa ke nama nak cerite - which is tak elok lah.. shaquille pon batuk teruk tak hilang2 walaupon dah dapat rawatan.. kalau esok masih ada.. kene tengok lagi dan buat rawatan lain.. kata nya... 





petang semalam dia start nampak aktif... dah mula ketawa.. suara dia pon dah mula kuat balik.. huhu.. kalau tak..lemah jer...ni dia main ngan abang dia.. dan mula nak makan dan minum lebih sikit.. memang lega la sangat tengok perkembangan dia nak banding 6-7 hari sebelum ni... cuma bila lepas amik ubat malam sampai ke tengahari.. masuk air..masuk antibiotic.. ubat Influenza A dan macam2 ubat lain lagi tu dia akan tido jer untuk satu tempoh masa lama...dan tak aktif.. 





ni masih lagi kat spital.. tak tau lah bila discharge.. walaupon nampak perubahan positif.. tapi batuk dia masih teruk.. aku tau selagi tak betul2 baik memang tak ley kuar lagi.. takper lah.. as long as aku tau die dapat rawatan yang baik.. aku ok jer.. sakit ni bukan sakit biasa2... biar lah dia betul2 baik... kat sini pon aku dapat buat banyak kerje.. time die tido rehat lepas rawatan tu aku dapat buat kerje2 aku melalui laptop.. boleh update blog jugak.. kalau boring aku layan movie main game.. hahaha.. cuma kekadang shaquille tetibe terjaga merengek mintak aku peluk dia.. [kekadang die tak nak sapa2 dekat ngan dia] tu jer lah... 





korang doakan tuk shaquille jugak yer.. betul2 sihat.. bila tengok dia tak aktif..sakit dan lemah macam ni.. rasa kehilangan sangat... rindu kat dia yang banyak perangai tu.. dah janji kat anak2 sebenarnya bila dia sihat nak bawak balik kampung.. tapi tak tau lah sempat ke tak ni nak habes cuti sekolah dah.. time cuti ni kalau balik boleh lama2 sikit.. kalau tak balik kampung nak bawak jalan2 pon.. tak berani lak buat masa ni.. macam fobia bila anak sakit macam ni sebab terdedah macam tu lah.. lagi2 water park ker...